Mersun kone OM352

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
kaipaa
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 12:15 pm
Viesti:

Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja kaipaa »

Kyseessä vanha OM352 moottori, ja siinä ei ole näköjään erillistä sammutusvipua

- Miten tuo kone sammutetaan (onko sammutin kaasuvivussa tms)?
- Omistaja sanoi, että yhtä äkkiä kone alkoi lähtemään huonosti käyntiin, onko tuossa pakkosyöttöä (automaattinen vai erikseen päälle laitettava?), ja jos, miten sen saa päälle??
- Miten tuo kaasuviku/sammutinyhdistelmä tulisi olla säädetty (siis jos ne on samassa vivussa (onko vivussa selkeä asentoa missä on käynti päällä ja missä sammutus?)
- Löytyisikö joltakin kuvaa tuosta pakkosyötöstä jos siinä sellainen on?
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ainakin tuolla on juttua siitä pakkosyötöstä: viewtopic.php?f=4&t=105378.
Ja tuolla lisää: viewtopic.php?f=4&t=4735

Sammutus niin, että kaasuvipu menee nolla-asentoon.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
kaipaa
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 12:15 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja kaipaa »

Tämä viewtopic.php?f=4&t=4735 linkki kertoo jo paljon, mutta kun joku osaisi vielä kertoa miten tuo pakkosyöttö kuuluisi säätää jos siinä on jotain häikkää ja miten voisi pakkosyötön toiminnan tarkastaa (konetta on starttailtu, kaasua lisätty yms joten ei tiedetä varmasti onko pakkosyöttö/sammutus päällä yms)

Sammutus niin, että kaasuvipu menee nolla-asentoon.
Eli kone sammuu jos ruiskutuspumpussa oleva kaasuvipu on purettu muusta vivustosta irti ja annetaan olla vapaana, vai täytyykö sitä vetää pumpun jousikuormaa tms vasten taaksepäin tästä pumpun vivun vapaasta nolla-asennosta (en ole koskaan emaiemmin törmännyt tällaiseen järjestelmään diesel-koneissa)??

Jos kone sammuu ruiskutuspumpun pienen vivun ollessa vapaana, niin paljonko vipua pitää kääntää päälle, että pakkosyötön saa päälle ja se toimii??
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja Make »

Autokoulussa joskus 40 vuotta sitten Mersu sammutettiin pakokaasujarrulla.
maukka
Viestit: 864
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: uusimaa
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja maukka »

Sammutus, kaasupoljinta nostamalla kengänkärjellä, sammuu ainakin nuo 2 mitä mulla on, sammutin lähtee pois päältä kun polkasee kaasupoljinta ennenkuin alkaa starttaamaan, ja nuo mun härvelit käynnistyy kyllä heti vaikka olis kunnon pakkanenkin.
Viimeksi muokannut maukka, Ma Maalis 29, 2021 7:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Minulla on Unimogissa tuollainen kone ja PES6A-pumppu RS-säätimellä. Siinä ei ole sammutukselle erikseen vipua, vaan kaasupolkimen ulkoisessa vivustossa on sitä kohti nollaa vetävä jousi. Se vetää pumpun sammutusasentoon, jos sitä ei käsikaasulla vastusteta. Käsikaasua pitää säätää hieman "päälle", jotta pumppu menee käynnistysasentoon. Säätimestä kuuluu pieni naksahdus, kun pumpun kaasuvipu ("control lever") liikkuu nolla-asennosta kohti käyntiasentoa.

Tuolla on kuvattu pumppua ja eri tyyppisten säätimien toimintaa aika hyvin: http://bushie39.com.au/wp-content/uploa ... -Pumps.pdf. Sen mukaan noita säätimiä on myös erillisellä sammutusvivulla.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Joo vanhemmat mersut sammutettiin pakokaasujarrulla, mutta siellä oli kaasuvivustossa paineilma sylinteri joka painoi kaasuvivun sammutus asentoon samalla kun pakokaasujarru meni päälle
Universal Four
Viestit: 1193
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Pumpun päällä on proppu, jonka alta löytyy säätöruuvi ja sen lukitusmutteri pakkosyötölle.
Pakkosyöttö toimii polkaisemalla kaasupoljin pohjaan ja nostamalla sitten vähän. Siellä propun alla on mekanismi, jolla syöttö 'tarttuu' pakkosyöttöasentoon.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
kaipaa
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 12:15 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja kaipaa »

En osannut kertoa heti alussa, että ko kone on laivassa, siksi nuo vivustohommat on varmaankin erilaisia.

Ajattelin itsekin, että olisiko tähän huonosti käyntiin lähtöön syynä, että vivustossa on joku paikka pettänyt/muuttunut, ja siksi esim pakkosyöttö ei mene päälle tai jotain. Siksi myös kysyin miten pumppu toimii kun siitä on vivustot purettu irti, ja on vain tuo ruiskutuspumpun pikkuinen vipu kiinni pumpussa.

Eli, jos muut kaasuvivut on irti ruiskutuspumpusta, ja ruiskutuspumpun oma vipu on vapaana ilman että siihen kosketaan, niin silloin pumppu on sammutusasennossa??

Ja jos meinaa saada pakkosyötön päälle, pumpun vipu pitää käyttää maksimi asennossa ja sen jälkeen pitää vipua pitää hieman päällä että kone käynnistyy??.

Jostain syystä tuo linkki ei auennut ainakaan minun kännykällä....

jiipee kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 7:55 pm Minulla on Unimogissa tuollainen kone ja PES6A-pumppu RS-säätimellä. Siinä ei ole sammutukselle erikseen vipua, vaan kaasupolkimen ulkoisessa vivustossa on sitä kohti nollaa vetävä jousi. Se vetää pumpun sammutusasentoon, jos sitä ei käsikaasulla vastusteta. Käsikaasua pitää säätää hieman "päälle", jotta pumppu menee käynnistysasentoon. Säätimestä kuuluu pieni naksahdus, kun pumpun kaasuvipu ("control lever") liikkuu nolla-asennosta kohti käyntiasentoa.

Tuolla on kuvattu pumppua ja eri tyyppisten säätimien toimintaa aika hyvin: http://bushie39.com.au/wp-content/uploa ... -Pumps.pdf. Sen mukaan noita säätimiä on myös erillisellä sammutusvivulla.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Näetkö pumpun kyljen, missä on niitattuna tyyppikilpi? Siinä näkyy PES6... alkuinen tyyppikoodi, jossa on mukana tieto myös säätimen tyypistä. Säätimissä on erilaisia mekanismeja ja toimivat käynnistystilanteessa hieman eri tavoin. Osassa pakkosyöttöön tarvitaan kaasuvivun käyttöä, osassa on automaattinen pakkosyöttö. Pakkosyöttö, eli "starting delivery" polttoainemärä on suurempi kuin mitä säädin muuten missään tilanteessa antaisi.

Tässä sen säädindokumentin (mitä et saanut puhelimella ladattua) kuvaus esimerkiksi RSV- ja RS-säädinten toiminnasta käynnistystilanteessa (starting delivery -syöttö RSV automaattinen, RS kaasuvivulla):
RSV:

Starting the engine (Fig. 59)
When the engine is stopped, the control rod is in the
starting-fuel-delivery position so that the engine can be
started with the control lever in the "Idle" position.
RS:

Start position (Fig. 73)
Set the accelerator lever (pedal) to the full-load position.
The idle-speed spring in the spring retainer shifts the
control rod, acting through the sliding bolt, guide lever,
fulcrum lever, and strap, to the start position.

Idle-speed position I Fig. 75)
After the engine has started to operate, the accelerator
lever (pedal) is moved to the idle-speed position. The idle-
speed spring built into the spring retainer presses against
the sliding bolt through the thrust pin and controls the idle
speed.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
kaipaa
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 12:15 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja kaipaa »

Kone on 50km päässä, mutta minä vilkaisen tuon tyyppikoodin, josko sillä saisi selvennetty tuon pakkosyötön yms pumppuun liittyvät asiat.

jiipee kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 10:31 am Näetkö pumpun kyljen, missä on niitattuna tyyppikilpi? Siinä näkyy PES6... alkuinen tyyppikoodi, jossa on mukana tieto myös säätimen tyypistä. Säätimissä on erilaisia mekanismeja ja toimivat käynnistystilanteessa hieman eri tavoin. Osassa pakkosyöttöön tarvitaan kaasuvivun käyttöä, osassa on automaattinen pakkosyöttö. Pakkosyöttö, eli "starting delivery" polttoainemärä on suurempi kuin mitä säädin muuten missään tilanteessa antaisi.

Tässä sen säädindokumentin (mitä et saanut puhelimella ladattua) kuvaus esimerkiksi RSV- ja RS-säädinten toiminnasta käynnistystilanteessa (starting delivery -syöttö RSV automaattinen, RS kaasuvivulla):
RSV:

Starting the engine (Fig. 59)
When the engine is stopped, the control rod is in the
starting-fuel-delivery position so that the engine can be
started with the control lever in the "Idle" position.
RS:

Start position (Fig. 73)
Set the accelerator lever (pedal) to the full-load position.
The idle-speed spring in the spring retainer shifts the
control rod, acting through the sliding bolt, guide lever,
fulcrum lever, and strap, to the start position.

Idle-speed position I Fig. 75)
After the engine has started to operate, the accelerator
lever (pedal) is moved to the idle-speed position. The idle-
speed spring built into the spring retainer presses against
the sliding bolt through the thrust pin and controls the idle
speed.
kaipaa
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 12:15 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja kaipaa »

Doddii, en saanut (en osannut) laittaa tänne kuvaa, joten kirjoitan mitä pumpun kyljessä lukee:

BOSCH
02224413
PES6A 900410 RS2293
0400 846 204

Sammutus näyttäisi olevan kaasuvivussa, miten se sitten toimiikaan, ei ole koskaan aiemmin tuollaista ollut (onko tuossa pumpussa itsessään esim. tyhjäkäyntiä vai pitääkö se säätää aina käsikaasulla.

Tämän mukaan kaikki mahdollinen neuvo/tieto on tervetulleita mitä tuosta pitäisi huomioida...


jiipee kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 10:31 am Näetkö pumpun kyljen, missä on niitattuna tyyppikilpi? Siinä näkyy PES6... alkuinen tyyppikoodi, jossa on mukana tieto myös säätimen tyypistä. Säätimissä on erilaisia mekanismeja ja toimivat käynnistystilanteessa hieman eri tavoin. Osassa pakkosyöttöön tarvitaan kaasuvivun käyttöä, osassa on automaattinen pakkosyöttö. Pakkosyöttö, eli "starting delivery" polttoainemärä on suurempi kuin mitä säädin muuten missään tilanteessa antaisi.

Tässä sen säädindokumentin (mitä et saanut puhelimella ladattua) kuvaus esimerkiksi RSV- ja RS-säädinten toiminnasta käynnistystilanteessa (starting delivery -syöttö RSV automaattinen, RS kaasuvivulla):
RSV:

Starting the engine (Fig. 59)
When the engine is stopped, the control rod is in the
starting-fuel-delivery position so that the engine can be
started with the control lever in the "Idle" position.
RS:

Start position (Fig. 73)
Set the accelerator lever (pedal) to the full-load position.
The idle-speed spring in the spring retainer shifts the
control rod, acting through the sliding bolt, guide lever,
fulcrum lever, and strap, to the start position.

Idle-speed position I Fig. 75)
After the engine has started to operate, the accelerator
lever (pedal) is moved to the idle-speed position. The idle-
speed spring built into the spring retainer presses against
the sliding bolt through the thrust pin and controls the idle
speed.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja jiipee »

kaipaa kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 1:38 pm Doddii, en saanut (en osannut) laittaa tänne kuvaa, joten kirjoitan mitä pumpun kyljessä lukee:

BOSCH
02224413
PES6A 900410 RS2293
0400 846 204

Sammutus näyttäisi olevan kaasuvivussa, miten se sitten toimiikaan, ei ole koskaan aiemmin tuollaista ollut (onko tuossa pumpussa itsessään esim. tyhjäkäyntiä vai pitääkö se säätää aina käsikaasulla.

Tämän mukaan kaikki mahdollinen neuvo/tieto on tervetulleita mitä tuosta pitäisi huomioida...
Minulla on projektiautossa OM352:n, jossa on RSV-säätimellinen pumppu. Tässä on ollut käsikaasulla sammutus, eli sitä tarpeeksi löysäämällä kaasuvivustossa oleva kierrejousi vetää pumpun sammutusasentoon. Käynnistämistä varten laitetaan käsikaasua hieman päälle. Jos sen kuvassa näkyvän jousen ottaa irti, niin pumppu pääsee itsekseen pois sammutusasennosta. Kuvat suurenevat klikkaamalla.

Kuva Kuva
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
kaipaa
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 12:15 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja kaipaa »

Selvisihän se vika viimein, eli niin vanhaa (nykyaikaista) dieseliä, että ei syttynyt. Koko järjestelmä huuhdeltiin uudella polttoaineella, ja nyt toimii hienosti.

Mikä on tämän koneen polttoainesuodattimen ja öljynsuodattimen malli/tyyppi mikä siihen käy (nehän on noiden metallisten koteloiden sisällä) ?? Esim vaikka M-filtterin tai mitä näitä valmistajia nyt onkaan??
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja retku »

Minä olen hakenut suodattimet Kuorma-auto Varaosaliikkeestä. Bosch löpösuodattimet ja 2 moottoriöljyn suodatinta. Ainakin Mann Filtteriltä löytyy. Itselläni moottori on Mb trac 1500ssa, suodattimet löytyy traktorin tyypillä ja varmasti myös om352 tyypillä.
kaipaa
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 12:15 pm
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja kaipaa »

Mitkä on nuo suodattimien tyypit (esim. öljyn suodatin M-Filter 123, polttoainesuodatin Fram 123 tms) , että voisi ne ostaa ihan mistä vaan?? Koneessa on yksi polttoaine- ja öljyn suodatin, molemmat ovat metallisen kotelon sisällä, eli patruuna pitää vaihtaa kotelon sisään
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Mersun kone OM352

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Originaali öljysuti oli hyllyssä, M-B koodi A 314 180 00 09, vastaavia: https://www.autonvaraosat24.fi/oen/a3141800009. M-filter MO 156, ehkä?

P-a sutia ei ollut varastossa (täällä 2 kpl peräkkäin), mutta MANN Filterin luettelo kertoo sen olevan BFU 700 x, vastaavia: https://www.autonvaraosat24.fi/search?keyword=BFU+700+x. M-filter MP 505, ehkä?

Noilla tyypeillä voisi löytyä vastaavuustaulukoista sitten muitakin valmistajia.

Siinä ö-suodattimen kotelossa on letkunipallinen tyhjennysproppu ja suodatinjalan yläreunassa suodattimen täyttöproppu.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Deering, Google [Bot], jake74, Liitu, Mazaman, TS82 ja 42 vierailijaa