Iso traktori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja SamiT »

dunlop kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 11:53 pm
SamiT kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 10:30 pm CaseIH Magnum vähän kiinnostaisi jos tarvitsisi isompaa kuin T-Valtra. Sisuista jäänyt kaipuu Cumminsiin, ja semmoinenhan sieltä 90-luvun Magnumin nokalta löytyy 8,3 litraisena.
Ihmettelinkin että eikö kukaan noteeraa Magnumia,kun täällä vaan haaveillaan tynnyrissä istumisesta.
Magnumissa on sentään kunnollinen ohjaamo,eikä mitään tynnyrin puolikasta. 7100 ja 7200-sarjan Magnum on yksi legendaarisimmista traktoreista maailmalla,ne taitaa vaan kaikki olla vielä töissä eikä harrasteena.
Yksi hauskimmista traktoreista jolla on tullut töitä tehtyä on Magnum 7250 josta oli "kutitettu" voimaa 300hv.Siinä oli sitä paljon puhuttua "vanhan liiton raakaa voimaa" joka vaikutti aika herkästi kuskin ilmeeseen 😁
Tuommoinen vanhan liiton voima on kyllä suorastaan herkullista, mulla oli -95 mallin Valmet 8400 jossa oli mittauksen mukaan 240hv kampiakselin päässä ja ei sillä kyllä tarvinnut naama peruslukemilla ajella, sen verran reippaasti tapahtui kierroslukualueella 1650-2550. Sen kun vaihtoi vakiokuntoiseen T170:n niin tuntui että ei tällä pääse minnekään.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja sja »

361 kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 2:10 pm Hinnaltaan halvempina voisi olla 1690 Taavetti tai 1100 Valmetti mutta kooltaan nekin niin jumalattomia että lähinnä hupivehkeiksi jäisi.

1100 olisi kiinnostava harvinaisuutensa vuoksi ja olihan se aikanaan "väkevääkin väkevämpi" Valmetti
Itte haikaillut 1102:n perään, nimenomaan vapo-versiona. Takapotkunakin tuo oli 165 verkun jälkeen aikamoinen mörökölli :D Makean näköinen kun ilmanputsari tuotu kylkipeltien ulkopuolelle. Turbon vislausääntä ja meteliä piisas voiman vastineeksi, mutta pakki oli järkyttävän hitaaksi välitetty nopeallakin puolella.

Aisankannatteluhommiin vois tuollaisen joskus vielä hommata jos jotenkuten ehyt paketti tulis vastaan :D Jonkun vuoden oli myös 1594:n Case, olihan se kutosen hyrskytys se neloskoneiden rinnalla aivan jotain uutta :D

Puutarhatraktoreita nuo nykymittapuulla mitattuna :D
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja 361 »

sja kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 8:27 am
361 kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 2:10 pm Hinnaltaan halvempina voisi olla 1690 Taavetti tai 1100 Valmetti mutta kooltaan nekin niin jumalattomia että lähinnä hupivehkeiksi jäisi.

1100 olisi kiinnostava harvinaisuutensa vuoksi ja olihan se aikanaan "väkevääkin väkevämpi" Valmetti
Itte haikaillut 1102:n perään, nimenomaan vapo-versiona. Takapotkunakin tuo oli 165 verkun jälkeen aikamoinen mörökölli :D Makean näköinen kun ilmanputsari tuotu kylkipeltien ulkopuolelle. Turbon vislausääntä ja meteliä piisas voiman vastineeksi, mutta pakki oli järkyttävän hitaaksi välitetty nopeallakin puolella.

Aisankannatteluhommiin vois tuollaisen joskus vielä hommata jos jotenkuten ehyt paketti tulis vastaan :D Jonkun vuoden oli myös 1594:n Case, olihan se kutosen hyrskytys se neloskoneiden rinnalla aivan jotain uutta :D

Puutarhatraktoreita nuo nykymittapuulla mitattuna :D
Vanhat isot koneet ovat tosiaan puutarhakokoa uusiin isoihin verrattuna mutta kuitenkin sinne puutarhaan liian isoja. Siksi ei ilmeisesti mikään kovin haluttu kokoluokka nuo vanhat jättiläiset eli eivät sopivia oikein mihinkään hommaan.

Nuo harvat 1100:set mitä näkynyt myynnissä ovat kyllä niin surullisen näköisiä ja loppuun nautittuja että aikamoisen työmaan sellaisesta saisi jos entisöintimielessä tekisi. Lisäksi kaikki osat painavia jne. Sama tahtoo koskea 1102:sia että aika surkeita ovat kunnoltaan.
Juice
Viestit: 2012
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Juice »

Matsikka kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 10:24 am Täälläpäin yhret veljekset kylvivät urakalla 70-80 luvuilla, koneina Simultan 3 m kevythinattavat nostolaitteessa.
Ostivat viimeiset 702S:t ja niihin ylimääräiset vaihreloorat varalle.
Periaate oli että pellon päästä lähretähän ja vaihrettihin niin suurelle vaihtteelle kun jaksoi mennä. Yhren kauren jälkehen S:t ja niiren varavaihreloorat oli loppu.
Jotenkin hullu ajatusmaailma jos tekee päätyökseen kylvämistä isolla nopeudella; valitaan kone jossa tiedetään että loota ei kestä, ja siihen varaloota samaan kauppaan. Eikö sillä samalla rahalla olisi saanut esim. 1102:n (joka ei välttämättä sen kestävämpi tuontyyppisessä ajossa) tai joku muu vehje?

Mutta itse aiheeseen, voisin päätyä erikoisuudentavoittelun vuoksi valmet 8300 tai 8600 malliin jos tarkoitus olisi vain ajaa huvia tai jotain pientä nysvätä. Yhtä 2000h ajettua joskus koeajoin huvikseni tampereen k-maataloudessa, ainoat muistikuvat on hieno käyntiääni ja järjettömän raskas kytkin, en tiedä oliko vika vai ominaisuus.

Toinen voisi olla joku iso 80-luvun deutz.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja -SS- »

SamiT kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 6:57 am Tuommoinen vanhan liiton voima on kyllä suorastaan herkullista, mulla oli -95 mallin Valmet 8400 jossa oli mittauksen mukaan 240hv kampiakselin päässä ja ei sillä kyllä tarvinnut naama peruslukemilla ajella, sen verran reippaasti tapahtui kierroslukualueella 1650-2550. Sen kun vaihtoi vakiokuntoiseen T170:n niin tuntui että ei tällä pääse minnekään.
Nuo vanhemman Valtran suureksi piristetyt tehot lienee tarkoitettu pääsääntöisesti voimanottoakselikäyttöön. Noita lisätehostettuja Valtroja käytettiin 2000-luvun alussa yhdellä suurella tilalla, jonka isännän kanssa oli yhteistä projektia, ja vaihdettiin ajatuksia maatalouskoneistakin, siellä oli tehtaan miehet hoitamassa tuotekehitystä, ja moottoritehojen lisäyksestä käsitykseni mukaan tuli ristiriitaisia tuloksia, jos koneita lisäpainotettiin raskaasti ja ajettiin koko päivä jankkuria tai isoa kyntöauraa.

Ainakin huoltotaukoja oli useammin kuin vakioksi jätetyillä. Työteho oli toisaalta yksittäisellä koneella parempi. Nyt ei näitä tarvitse enää päkistää, kun esimerkiksi löytyy vakioasetuksin yli 600-hevosvoimaisia Quadtracceja ja John Deeren 9600-sarjan kumitelatraktoreita. Peltojen muoto ja työlaitteiden koko alkaa olla sitten myös ongelma.

Tavanomaisia traktoreita löytyy tehdasasetuksin yli 500-hevosvoimaisia, kuten Suomeenkin tuotu Fendt 1050. 1050-mallissa on käytettävä reilua lisäpainopakettia, muuten ei teho välity vedettäviin laitteisiin tehokkaasti.

-SS-
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juice kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 12:20 pm
Matsikka kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 10:24 am Täälläpäin yhret veljekset kylvivät urakalla 70-80 luvuilla, koneina Simultan 3 m kevythinattavat nostolaitteessa.
Ostivat viimeiset 702S:t ja niihin ylimääräiset vaihreloorat varalle.
Periaate oli että pellon päästä lähretähän ja vaihrettihin niin suurelle vaihtteelle kun jaksoi mennä. Yhren kauren jälkehen S:t ja niiren varavaihreloorat oli loppu.
Jotenkin hullu ajatusmaailma jos tekee päätyökseen kylvämistä isolla nopeudella; valitaan kone jossa tiedetään että loota ei kestä, ja siihen varaloota samaan kauppaan. Eikö sillä samalla rahalla olisi saanut esim. 1102:n (joka ei välttämättä sen kestävämpi tuontyyppisessä ajossa) tai joku muu vehje?

Mutta itse aiheeseen, voisin päätyä erikoisuudentavoittelun vuoksi valmet 8300 tai 8600 malliin jos tarkoitus olisi vain ajaa huvia tai jotain pientä nysvätä. Yhtä 2000h ajettua joskus koeajoin huvikseni tampereen k-maataloudessa, ainoat muistikuvat on hieno käyntiääni ja järjettömän raskas kytkin, en tiedä oliko vika vai ominaisuus.

Toinen voisi olla joku iso 80-luvun deutz.
Tämä sama ajatusmaailma on näillä nykyajan "taappiteho-lastuttajilla", kovilla kuormilla ylikuumenneet kytkimet ja rattaat laitetaan muutamantuhannen tunnin kohdalla vaihtoon ja aletaan taas rääkkäämään uutta pientä konetta isomman töissä.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Juice kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 12:20 pm
Matsikka kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 10:24 am Täälläpäin yhret veljekset kylvivät urakalla 70-80 luvuilla, koneina Simultan 3 m kevythinattavat nostolaitteessa.
Ostivat viimeiset 702S:t ja niihin ylimääräiset vaihreloorat varalle.
Periaate oli että pellon päästä lähretähän ja vaihrettihin niin suurelle vaihtteelle kun jaksoi mennä. Yhren kauren jälkehen S:t ja niiren varavaihreloorat oli loppu.
Jotenkin hullu ajatusmaailma jos tekee päätyökseen kylvämistä isolla nopeudella; valitaan kone jossa tiedetään että loota ei kestä, ja siihen varaloota samaan kauppaan. Eikö sillä samalla rahalla olisi saanut esim. 1102:n (joka ei välttämättä sen kestävämpi tuontyyppisessä ajossa) tai joku muu vehje?
Tarkkaa perusteita valinnoille ei ole tiedossa. Kyse oli ihan viimeisitä Ässistä mitä tehtaalta lähti, varmaan jonkinsortin alennukset tuli....ja voi olla ettei 1102:a tarjouksessa ollut.

Ja väittäähän jotkut vieläkin että Valmetit kestää, ja saattaa jollakin kestääkkin.
jonkinsortin legendan maineessa nämä Ässä-Valmetit oli, kevyitä ja tehokkaita.

Itte oon kyllä vieläkin kohtuullisen kevyiden koneiden kannattaja, kaikki mikä vetokoneen painossa menöö yli 5 tonnin, on meidän pellolla pahasta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja SamiT »

-SS- kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 12:33 pm
SamiT kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 6:57 am Tuommoinen vanhan liiton voima on kyllä suorastaan herkullista, mulla oli -95 mallin Valmet 8400 jossa oli mittauksen mukaan 240hv kampiakselin päässä ja ei sillä kyllä tarvinnut naama peruslukemilla ajella, sen verran reippaasti tapahtui kierroslukualueella 1650-2550. Sen kun vaihtoi vakiokuntoiseen T170:n niin tuntui että ei tällä pääse minnekään.
Nuo vanhemman Valtran suureksi piristetyt tehot lienee tarkoitettu pääsääntöisesti voimanottoakselikäyttöön. Noita lisätehostettuja Valtroja käytettiin 2000-luvun alussa yhdellä suurella tilalla, jonka isännän kanssa oli yhteistä projektia, ja vaihdettiin ajatuksia maatalouskoneistakin, siellä oli tehtaan miehet hoitamassa tuotekehitystä, ja moottoritehojen lisäyksestä käsitykseni mukaan tuli ristiriitaisia tuloksia, jos koneita lisäpainotettiin raskaasti ja ajettiin koko päivä jankkuria tai isoa kyntöauraa.

Ainakin huoltotaukoja oli useammin kuin vakioksi jätetyillä. Työteho oli toisaalta yksittäisellä koneella parempi. Nyt ei näitä tarvitse enää päkistää, kun esimerkiksi löytyy vakioasetuksin yli 600-hevosvoimaisia Quadtracceja ja John Deeren 9600-sarjan kumitelatraktoreita. Peltojen muoto ja työlaitteiden koko alkaa olla sitten myös ongelma.

Tavanomaisia traktoreita löytyy tehdasasetuksin yli 500-hevosvoimaisia, kuten Suomeenkin tuotu Fendt 1050. 1050-mallissa on käytettävä reilua lisäpainopakettia, muuten ei teho välity vedettäviin laitteisiin tehokkaasti.

-SS-
Kyllä tuolla tehostetulla oli päätyönä kuivalannan levitys, siinä meni varmaan voimanoton kautta enin osa lisätehoista. Mutta oli se kivaa kun kone painaa 5 tonnia ja tehoa on 240hv. Kulki vähän eri malliin kun tuo lisävarusteineen yli 7tn painava vakiotehoinen nelipyttyinen M130! Nyt minusta on valitettavasti tullut tylsä ja keski-ikäinen, koneet vakiosäädöissä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja tommi »

Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 3:26 pm
Itte oon kyllä vieläkin kohtuullisen kevyiden koneiden kannattaja, kaikki mikä vetokoneen painossa menöö yli 5 tonnin, on meidän pellolla pahasta.
Voi teidänkin pellolla olla yli 5 tonnin akselipaino, kun fergu siirtää painoa tiukassa paikassa keulalta ja Överumilta.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

tommi kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 5:10 pm
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 3:26 pm
Itte oon kyllä vieläkin kohtuullisen kevyiden koneiden kannattaja, kaikki mikä vetokoneen painossa menöö yli 5 tonnin, on meidän pellolla pahasta.
Voi teidänkin pellolla olla yli 5 tonnin akselipaino, kun fergu siirtää painoa tiukassa paikassa keulalta ja Överumilta.
Olis vielä enempi jos olis painavammat vehkehet.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja tommi »

12t painava Fend on niin kallis, että ei sillä kynnetä. Vedetään vähän jotakin lautasmuokkaria vesisateella 2cm pinnasta, ja suorakylvetään. Sitten puidaan kasitonnari jollakin 25t painoisella telapuimurilla.

Sitten jankkuroidaan ja laitetaan salaojan 10m välein.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

No tuo 8400 olisi myös vaihtoehto. Ei olisi tylsä kun viritettynä laittaisi. Eikös noista ole 300 hv otettu ihan työkäyttöönkin?
Ja luulisi kestäväksi jos asiallisesti kohtelee. Juttelin tänään yhden ex-valtramiehen kanssa ja kertoi oman koneensa olleen viritetty. Pikavaihteen joku sähköjuttu oli aiheuttanut pikavaihteen pakkojen vaurioitumisen. Muuten kestänyt mainiosti ja 13000h ajettuna möi pois.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja poweri »

Teho kun tuplataan ja momentti lähtee toiselle tuhannelle en usko näihin nimenomaan EX valtramiesten juttuihin että kestää vaikka ja kuinka. Kovin järeä se ei ole akseleiltaan ja voimansiirroltaan jos alle 5t painaa.

aarnelle ja arsalle:
Mk2 15 oli ekat 12v Forsby Gård ja siellä pitkään ollut isoja Fordeja. Mulle se tuli lopettavalta tilalta samalta Loviisan seudulta eli 2 pitkäaikaista omistajaa ennen meitä. Hurautan joskus mopolla kartanon tiluksien läpi kun liikun Orimattila Porvoo Tammisaari akselilla, aika magee kuivuri tehty viimevuosina, myös Malmgårdissa poikettu kaffella. Tämä että kartano ei päivittänyt koneita Ford 30 sarjalla oli konemyyjän mukaan se että Ford oli kallis ja se ei edelleen Funkin Powershiftillä kulkenut kuin 30 kaasupohjassa. Tämä ei käynyt kartanossa jossa 500ha tiluksille tulee siirtoajoa paljon, nykyliikenteessä pitää kulkea paremmin. Eurooppaan ja Jenkkeihin meni 40kmh versioita mutta ei Suomeen. NH oli jäänyt niin Valtran tarjouksien jalkoihin että kotimaisuus voitti vai epäiltiinkö lisäksi NH luotettavuutta uudemmissa sähkömalleissa ei tiedetä. Aika ajoi Fordin ohi vaikka siihen oltiin 2 vuosikymmentä tyytyväisiä niin kauan kun sitä riitti.
Yleisesti noista traktorien painoista: naapurissa on vario Fendi ja tehoa yli 200 DIN ja se tulee aina eikä mitään sähköisiä lisätehoja, mitä en ymmärrä mitä sillä suojellaan. Fendi painaa noin 6800 ja isot pyörät olikohan 42 takana, en usko että tehtaalla ovat niin tyhmiä että tekisivät haitallisesti raskaan kyllä ne on miettinyt painonsiirrot ja se että vakiorenkailla tehot maadotetaan.
On totta sekin että suurinosa töistä kärrynvetoineen menee parhaiten 5t painolla ja lisää saa mutta ei pois, näin on. Itse ajelen Fordsonnilla täysin vakiona 6300kg, painopiste melko alhaalla joten ei murskakaan sivusiirrolla paljon heiluttele.
Etukuormaajasta keulalla ympärivuoden en oikein pidä, painoa tulee monilla aikalailla lisää vähän huomaamatta.
Tuossa aarnen ja parin muunkin laittamassa filmissä kasarikoneet jankkuroi rinnakkain, siinä mielestäni Fordi alisuorittaa koska siinä on vakiona eniten tehoa mutta ei oikein näy missään. Emme tiedä millaiset jankkurit oli tarkalleen perässä mutta minusta sitä rassasi kuvauksissa selkeesti yli painotus, se painaa siinä yli 8t kun etunostolaitteet, isommat renkaat, vannepainot aivan järjetöntä.
Case Magnumista, katselin sellaista viime kesänä Haaralassa, näytti päällepäin ja hytti 80-90 laitteelta mutta mukavan järeä. Tiesin että jokin Cummins siinä on mutta noin helvetin iso yli 8litraa? alkaa tuntua 6.6 kone nakkipannulta :)
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

poweri kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 9:53 pm Teho kun tuplataan ja momentti lähtee toiselle tuhannelle en usko näihin nimenomaan EX valtramiesten juttuihin että kestää vaikka ja kuinka. Kovin järeä se ei ole akseleiltaan ja voimansiirroltaan jos alle 5t painaa.
No tuossa tuleneekin vastaan se käyttäjän ammattitaito ja menttaliteetti. Itse olen nähnyt vuoden vanhan, alle 500h ajetun traktorin olevan rikki joka puolelta. Ja 33 vuotiaan alkuperäiskuntoisen jonka mittarissa 16000h. Jälkimmäisen omistaja harmitteli kun oli rengas puhjennut kerran. Ekan esimerkin omistajaa ei haitannut vaikka toisesta ovesta ei päässyt sisään, koska ovi rutussa ja astinlauta puuttui. Samaten takalasi murusina, vetokoukku poikki ja parin mittarin lasit rikki.

On aivan varmaa että viritetty ei kestä rajattomasti, tehoreservi on hyvä olla, mutta sitä käytetään harvoin eikä koko ajan maksimikuormalla koska kone jaksaa.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja SamiT »

poweri kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 9:53 pm Teho kun tuplataan ja momentti lähtee toiselle tuhannelle en usko näihin nimenomaan EX valtramiesten juttuihin että kestää vaikka ja kuinka. Kovin järeä se ei ole akseleiltaan ja voimansiirroltaan jos alle 5t painaa.
Valmetin palikat kestää aikansa aika paljonkin tehoa, mutta kaikki kuluu aivan valtavasti nopeammin kuin vakiotehoilla, takatasauspyörästön lautaspyörästäkin näkyy reilusti ylitehoisissa että pintapaine ylittää suunnittelukriteerit, ja mikä tahansa saattaa rikkoutua yllättäenkin. Vuosimallien edetessä yllättävän moni kohta on muuttunut pikku hiljaa järeämmäksi ja painoa tuli Megan elinkaaren aikana jokunen sata kiloa lisää. Vanhan liiton merkkihuoltomiesten mukaan moni ei enää muista että ihan ensimmäiset 8400:t eivät heti olleet mitään luotettavuustilaston ykköspelejä, montaa lajia murhetta oli alkuun mutta silloin oli kova halu kehittää tuotetta ja siinä onnistuttiin erittäin nopeasti. Kytkin ja pikavaihde pitää yllättävän hyvin kunhan antaa pikavaihteelle aikaa tarttua ennenkuin ottaa täydet tehot peliin. Tuo mun entinen 8400 oli reilun 8000h ajettu kun siihen 240hv tuli kokeilumielessä laitettua ja samalla uusin kytkimen varmuudeksi, mutta en olisi niitäkään tehoja koko ajan missään nimessä muokkaustöissä käyttänyt. Oman T-Valtran ostin 9500 ajettuna ja hankintakriteerinä oli että oltava vakiotehoilla, muuten saa jäädä ostamatta. Sama oli aikanaan tuon 8450 Megan kanssa, tuli silloin 2006 hankittua 6700 ajettuna ja sinetit löytyy edelleen pumpulta. Silloin kävin katsomassa muutamaa paljon vähemmän ajettua mutta paremmilla tehoilla ollutta Megaa ja ne jäivät ostamatta kun tuntuivat selvästi kuluneemmilta vaikka oli mittarissa 2000-3000 tuntia vähemmän.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja -SS- »

poweri kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 9:53 pm
Tuossa aarnen ja parin muunkin laittamassa filmissä kasarikoneet jankkuroi rinnakkain, siinä mielestäni Fordi alisuorittaa koska siinä on vakiona eniten tehoa mutta ei oikein näy missään. Emme tiedä millaiset jankkurit oli tarkalleen perässä
No 4050 :ssä ei ollut jankkuria ollenkaan, pelkkä kultivaattori, ja TW:ssä oli kultivaattori vielä jankkurin perässä. TW:n jankkurissa 6 terää, 1455:ssä 4.

-SS-
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja poweri »

-SS- kirjoitti: To Huhti 01, 2021 10:55 am
poweri kirjoitti: Ke Maalis 31, 2021 9:53 pm
Tuossa aarnen ja parin muunkin laittamassa filmissä kasarikoneet jankkuroi rinnakkain, siinä mielestäni Fordi alisuorittaa koska siinä on vakiona eniten tehoa mutta ei oikein näy missään. Emme tiedä millaiset jankkurit oli tarkalleen perässä
No 4050 :ssä ei ollut jankkuria ollenkaan, pelkkä kultivaattori, ja TW:ssä oli kultivaattori vielä jankkurin perässä. TW:n jankkurissa 6 terää, 1455:ssä 4.

-SS-
No olen mäkin sokee kun olin vielä katselevinani teriä montako syvää ja matalaa oli työleveyden lisäksi... :oops: sittenhän Fordsonnin veto oli linjassa muihin ja ihan vankkaa, tuskin vakioita oli mikään noista.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja 361 »

Foordi ainut mikä savuttaa videolla, siitä voisi ehkä päätellä lapun olevan lattiassa.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Jammu »

361 kirjoitti: To Huhti 01, 2021 12:35 pm Foordi ainut mikä savuttaa videolla, siitä voisi ehkä päätellä lapun olevan lattiassa.
No kyllä sillä on kovin kuormitus tuossa.

Mutta 1455 on kyllä niin siron näköinen tuossa seurassa, ai että on hieno. Ja niitä on täälläkin vielä työkäytössä.
Suomi kuuluu länsimaihin
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja 361 »

Jammu kirjoitti: To Huhti 01, 2021 1:00 pm
361 kirjoitti: To Huhti 01, 2021 12:35 pm Foordi ainut mikä savuttaa videolla, siitä voisi ehkä päätellä lapun olevan lattiassa.
No kyllä sillä on kovin kuormitus tuossa.
Tottakai on kun mustaa tuubaa tulee röörin täydeltä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa