D25 kirjoitti: ↑Ma Maalis 29, 2021 8:46 pm
Iso ja painava olivat hakusanat 15 vuotta sitten kun etsin traktoria sekatöihin, joihin kuuluivat/kuuluvat rautapaatin kiskonta, lumenauraus, työkoneen kuljetus ja hiukan eriskummalliset muokkaustyöt veden alla. Ostin silloin vihreän. 4450 oli mallimerkintä. Täyspowersift ja piiitkä konepelti, vuosikerta -87. Mielestäni tuossa koneessa oli ison koneen meininki. Hiukan harvinainen Suomessa ja osat lännessä eikä edessä kuormaajaa ja päätin luopua pari vuotta sitten ja ketjun avaajan kysymys oli ajankohtainen. Päädyin 8400 Valmettiin tai Valtraksihan noita jo tuolloin piti kutsuttaman, Valmet on kuullemma paperikonemerkki. Vuosimalli 2002, 620DSIE-kone vielä Boschin rivipumpulla, etujouset ja 970-kuormain nokalla. Yllättävän hiljainen ohjaamo, riittävästi hydrauliikkaa, vakionakin kivasti ruutia. Vanhaksi koneeksi ihan kelpo. Kulkee 48 km/h 2650 kierroksella eli siinä iso plussa Jontikkaan, joka ei juuri yli kolmeakymppiä mene.
Jontikka oli ISO, mutta Valtra aika kompakti. Valtra ei ole vaihtolistalla.
D25 kirjoitti: ↑Ma Maalis 29, 2021 8:46 pm
Iso ja painava olivat hakusanat 15 vuotta sitten kun etsin traktoria sekatöihin, joihin kuuluivat/kuuluvat rautapaatin kiskonta, lumenauraus, työkoneen kuljetus ja hiukan eriskummalliset muokkaustyöt veden alla. Ostin silloin vihreän. 4450 oli mallimerkintä. Täyspowersift ja piiitkä konepelti, vuosikerta -87. Mielestäni tuossa koneessa oli ison koneen meininki. Hiukan harvinainen Suomessa ja osat lännessä eikä edessä kuormaajaa ja päätin luopua pari vuotta sitten ja ketjun avaajan kysymys oli ajankohtainen. Päädyin 8400 Valmettiin tai Valtraksihan noita jo tuolloin piti kutsuttaman, Valmet on kuullemma paperikonemerkki. Vuosimalli 2002, 620DSIE-kone vielä Boschin rivipumpulla, etujouset ja 970-kuormain nokalla. Yllättävän hiljainen ohjaamo, riittävästi hydrauliikkaa, vakionakin kivasti ruutia. Vanhaksi koneeksi ihan kelpo. Kulkee 48 km/h 2650 kierroksella eli siinä iso plussa Jontikkaan, joka ei juuri yli kolmeakymppiä mene.
Jontikka oli ISO, mutta Valtra aika kompakti. Valtra ei ole vaihtolistalla.
Hanski
Mutta 4450 on MIESTEN kone.
8400 on.... ........ valumötti.
Tältä kanavalta youtubesta oon kuolannu jenkki jontikoita. https://m.youtube.com/watch?v=Gwhh_iXTGLA
Onhan nuo komeita koneita, ja tuommoisen ison harrastus traktorin pitäisi olla. Näkyyhän nuo noilla koneilla viljelevän isoakin tilaa. Vaan ne onkin jenkkejä, 8400 valmetti aivan varmasti käytännöllisempi kone jos töihin ruvetaan. Vaan ei semmonen näytä preerian laidassa miltään JDn rinnalla.
8400 kirjoitti: ↑Ma Maalis 29, 2021 5:52 pm
Mutta on ne sadotkin tuola vähän toista luokkaa
Jos toki kasvukausi on otollisempi kuin täällä Pohjolan perukoilla mutta nyt oikein muistan niin Keski-Euroopassa saa toisaalta lannoittaakin reilummin kuin täällä. Onhan noita todella korkeita satoja saatu Suomessakin kun on hiukan kokeiltu venyttää lannoitusrajoja
Työtraktori ja harrastetraktori ovat jossain määrin kaksi eri asiaa. Valtrasta ei ole kokemusta, mutta tuttavien kautta kuultuna hyvä moneen hommaan, ja kyllähän noita urakoitsijoillakin näkee.
Harrastetraktoriksi esim. 8400 valtra on mielestäni yhtä kiinnostava kuin Toyota avensis 1.6 harmaalla värillä on kiinnostava harrasteautoksi.
Harrastevehje täytyy mielestäni olla vähän erikoinen, hyljeksittykin ehkä, semmoinen ettei niitä näe joka päivä.
Fordista pidän, mutta kyllä 6-mukinen Zetor tai ursus olis myös kiehtova!
Valtra, tuo traktoreiden Toyota pysyköön työhommissa.
Leilaukko kirjoitti: ↑Ti Maalis 30, 2021 9:29 am
Työtraktori ja harrastetraktori ovat jossain määrin kaksi eri asiaa.
...
Harrastevehje täytyy mielestäni olla vähän erikoinen, hyljeksittykin ehkä, semmoinen ettei niitä näe joka päivä.
Fordista pidän, mutta kyllä 6-mukinen Zetor tai ursus olis myös kiehtova!
Valtra, tuo traktoreiden Toyota pysyköön työhommissa.
MIkä sitten on harrastetraktori, niitäkin on ainakin kahdenlaisia. Sellaisia joissa traktori itsessään on enemmän tai vähemmän harrastus, ja sitte sellaisia joita ennemminkin käyttää välineinä muissa harrastuksissa. Jälkimmäiseen kelpaa käytetty Toyota ehkä vähän paremmin kuin joku harvinaisuus ja tarvetta saattaa olla (ei tietenkään välttämättä) sellaisille välineille kuin esimerkiksi kunnollinen etukuormaaja joka jonkin verran jo rajaa pois käyttökelpoisia laitteita.
Muuten olen samoilla linjoilla, ja muillakin merkeillä on käytettyjen markkinoilla hyviä harrastetyökaluja kuin Valtralla - usein jopa parempaan hinta-laatu suhteeseen.
Leilaukko kirjoitti: ↑Ti Maalis 30, 2021 9:29 am
Työtraktori ja harrastetraktori ovat jossain määrin kaksi eri asiaa. Valtrasta ei ole kokemusta, mutta tuttavien kautta kuultuna hyvä moneen hommaan, ja kyllähän noita urakoitsijoillakin näkee.
Harrastetraktoriksi esim. 8400 valtra on mielestäni yhtä kiinnostava kuin Toyota avensis 1.6 harmaalla värillä on kiinnostava harrasteautoksi.
Harrastevehje täytyy mielestäni olla vähän erikoinen, hyljeksittykin ehkä, semmoinen ettei niitä näe joka päivä.
Fordista pidän, mutta kyllä 6-mukinen Zetor tai ursus olis myös kiehtova!
Valtra, tuo traktoreiden Toyota pysyköön työhommissa.
samaa mieltä oon,mulla on harraste koneena fiat 1300dt turbolla.niitäkään ei joka nurkalla ole.vähä tuon tyylinen siitä pitäs tulla,kun saa valmiiksi.https://www.youtube.com/watch?v=6VDgI6SvXrQ
Kuten monesti olen maininnut niin tommonen isompi traktori on pitkään ollut kaukaisena haaveena, lähinnä just 4450 tai 4455 jontikka.
Mitään järkevää käyttöä noin isolla monumentilla ei tietenkään olisi mutta voisihan sitä käytellä, kuunnella kutosen puhetta ja välillä käydä kauppareissulla.
Hinnaltaan halvempina voisi olla 1690 Taavetti tai 1100 Valmetti mutta kooltaan nekin niin jumalattomia että lähinnä hupivehkeiksi jäisi.
1100 olisi kiinnostava harvinaisuutensa vuoksi ja olihan se aikanaan "väkevääkin väkevämpi" Valmetti
Hupivehkeenä joku mörkö olisi parhaimmillaan, ja kyllähän sillä perälevyn kanssa lunta lykkisi.
Kauniina kesäpäivänä sitten rouvan kanssa kyläkaupalle syömään kingispuikot
No onhan kasari jenkki jontikka kova laite, katselee vähän speksejä...iso pata, powershift ym oikeata rautaa. On ollu naama leveenä ketä noilla päässy uutena ajamaan. Mitähän maksoi? Fordsonnit isot oli 300k mummoja joka kuulemma karkotti ja tippuu jontikan kelkasta jo 70 luvun laatikon vuoksi.
Monellakaan ei ollut tarjota mitään muutakuin vinkuvia öljynkeittimiä.
poweri kirjoitti: ↑Ti Maalis 30, 2021 2:21 pm
No onhan kasari jenkki jontikka kova laite, katselee vähän speksejä...iso pata, powershift ym oikeata rautaa. On ollu naama leveenä ketä noilla päässy uutena ajamaan.
Joskus 80/90 taitteessa pääsin tuollaista uuden nihkeää ajamaan. Ja kyllä, naama oli leveänä.
Tunsi kuuluvansa vähän parempaan kastiin kuin tavalliset massikka ja valmettijussit.
Ostin tuon 4450 Ruotsista ja oli ollut hyvällä pidolla yhdessä kartanossa. Hakiessa Vuosaaresta ajamalla pois fiilis oli aivan loistava. Startissa mehevä voimapilvi taivaalle ja sitten vaan antoi laukata. Notkea etuakseli(ZF) ja kaikki mukavuudet. Luulin, että olisi viimeinen traktori, mutta ei sitten suhde kestänyt. Jos hymyilevät ja uteliaat katseet ja konemiesten juttusille tulo on tavoitteena, niin JD pesee 8400 Valtran noin 6-1 ja vilkkuvalo-Valtrat 10-0. Joku TW-Foordi varmaan myös korkealla arvostuksessa meidän hiukan vanhempien kuskien mielissä. 4450 oli aikanaan USA.n myydyin suurtraktori ja 8400 kenties nevojen valloittaja ja yksi Suomen suurtraktoreiden pioneereista. Nykymittapuulla molemmat keskikoikoisia korkeintaan. TW taisi olla kalkkimiesten peruskone ainakin meilläpäin. Pakko myöntää, että ikävä tuota vihreää mörköä on....
Sellainen "muurahaiskarhu" IH vois olla kans hyvä. Ainakin persoonallisen näköinen ja Jontikatkin kalpenee keulan pituudelle. Jossain sellainen oli joku aika sitten myynnissä. Siis ihan Suomessa.
Viimeksi muokannut Ferkku, Ti Maalis 30, 2021 10:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CaseIH Magnum vähän kiinnostaisi jos tarvitsisi isompaa kuin T-Valtra. Sisuista jäänyt kaipuu Cumminsiin, ja semmoinenhan sieltä 90-luvun Magnumin nokalta löytyy 8,3 litraisena.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Ferkku kirjoitti: ↑Ti Maalis 30, 2021 10:25 pm
Sellainen "muurahaiskarhu" IH vois olla kans hyvä. Ainakin persoonallisen näköinen ja Jontikatkin kalpenee keulan pituudelle. Jossain sellainen oli joku aika sitten myynnissä. Siis ihan Suomessa.
Näin tuon muurahaiskarhun noin vuosi sitten paikallisen huoltokorjaamon pihalla. on kyllä veikeän näköinen.
Se oli tai on Pöytyällä.
SamiT kirjoitti: ↑Ti Maalis 30, 2021 10:30 pm
CaseIH Magnum vähän kiinnostaisi jos tarvitsisi isompaa kuin T-Valtra. Sisuista jäänyt kaipuu Cumminsiin, ja semmoinenhan sieltä 90-luvun Magnumin nokalta löytyy 8,3 litraisena.
Ihmettelinkin että eikö kukaan noteeraa Magnumia,kun täällä vaan haaveillaan tynnyrissä istumisesta.
Magnumissa on sentään kunnollinen ohjaamo,eikä mitään tynnyrin puolikasta. 7100 ja 7200-sarjan Magnum on yksi legendaarisimmista traktoreista maailmalla,ne taitaa vaan kaikki olla vielä töissä eikä harrasteena.
Yksi hauskimmista traktoreista jolla on tullut töitä tehtyä on Magnum 7250 josta oli "kutitettu" voimaa 300hv.Siinä oli sitä paljon puhuttua "vanhan liiton raakaa voimaa" joka vaikutti aika herkästi kuskin ilmeeseen
En edes muita ehdottanut, kun ei ollut vaihtoehtoina. Mutta jos Magnumista puhutaan niin olen itse vähän allerginen sille laatikon hallinnalle ja suunnanvaihdon puuttumiselle, samoin kuin ikäisissään Deereissä. Eli että selataan koko jono pykäliä läpi.
Uudemmissa 7000 sarjan Deereissähän kytkeytymisessä on pikku viive, eli voi siirtää kepin nopeasti suoraan vaikka 10 pykälälle ja loota ei rumistele jokaikistä pykälää läpi, mutta silti aika kökkö hallinta. Vanhemmat, niinkuin Magnumikin taitaa kolistella joka pykälän käyttää pesässä..? Esimerkiksi speed matching ominaisuus millä saa hypittyä pykäliä yli on mahdoton toteuttaa tuollaisella hallinnalla. Vasta 8x00 jontikoissa tuli jonkunlainen järkevä hallinta powershiftiin, ja Case taisi saada suunnanvaihdon ja muut mukavuudet powershiftiin vasta MX Magnumin myötä reilu 10 vuotta foordia myöhemmin.
Lähtisin mielummin sille TWn seuraaja linjalle, eli 30 sarjan Foordiin aikalaisistaan. Laitoinkin linkin konevideoita topicciin 8x30 sarjan mainosvideoon. Onhan se ainutlaatuista ollut 80-luvulla, vielä nykyajan mittapuullakin modernisti hallittava laatikko. 70-luvun laatikko hyppäsi suoraan seuraavalle vuosituhannelle.
Riippuu tietysti mitä hakee, mutta vähällä kokemuksella arvostan pykälien yli hyppimis mahdollisuutta ja etenkin kunnollista suunnanvaihtoa nurkka-ajossa melko korkealle.