Iso traktori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Natikalla oli hyvä kun takajyrä rajoitti jankkurointisyvyyttä. Fordilal alkoi maan kovetessa takapyörä painumaan, sitetn ajkkuri alkoi hakeutumaan syvemmälle ja useamman kerran meinsai kone sammua, ennen kuin kuski sai kannatukselle jankkuria. Nostolaitteen pumppukin vie sen 15 hv nostaessa, ja varmaan melko runsaasti ryöttöä oli, niin sauhu muuttui todella mustaksi.

Alkuperäinen äänenvaimennin oli Fordissa paikallaan, oli todella hiljainen. Varmaan hytissäkin melutaso sen takia pysyy kohtuullisena.

-SS-
sladiaattori
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 01, 2011 11:22 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja sladiaattori »

sladiaattori kirjoitti: La Maalis 27, 2021 8:13 pm Kuinkas Volvo? Onko torni-Volvoja vielä Suomes vai onko kaikki viety takaasi kotia

https://youtu.be/lQ1qMx6Q8cY

-Antti
No nii itse itselle vastaten. Aamusella tuli kaverilta kuva Pohjanmaalta jossa Volvo BM 2650 oli vielä töissä kenttäsahan edessä kyllä se vaan on tornari ylhäisen näköinen ilmestys! Eipä siinä.. kään käytetty mitään sen saman aikakauden sirkus sonnia. Kyllähän se niin on et työkalut pitää olla sitä mukaa kun aamulla lähtöö töihin niin kaffien jälkehe päästetään se työpäivä ja illalla lähdetään vielä kotiakki ehejällä koneella. Tiätysti se on ollu kustannus kysymyski se on piirtäny jolla sitä liitua on ollu ja perseaukiset on sitte saanu sen verkun :mrgreen:
Autot tulee Amerikasta!
tiko
Viestit: 655
Liittynyt: La Marras 12, 2016 11:00 am
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja tiko »

361 kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 2:10 pm Kuten monesti olen maininnut niin tommonen isompi traktori on pitkään ollut kaukaisena haaveena, lähinnä just 4450 tai 4455 jontikka.

Mitään järkevää käyttöä noin isolla monumentilla ei tietenkään olisi mutta voisihan sitä käytellä, kuunnella kutosen puhetta ja välillä käydä kauppareissulla.

Hinnaltaan halvempina voisi olla 1690 Taavetti tai 1100 Valmetti mutta kooltaan nekin niin jumalattomia että lähinnä hupivehkeiksi jäisi.

1100 olisi kiinnostava harvinaisuutensa vuoksi ja olihan se aikanaan "väkevääkin väkevämpi" Valmetti
:D :D :D :D Mulla mitään hupivehkeitä taavit. Ei ne niin isoja ole, aika pienenkokoisia jo nykytraktoreihin verrattuna..

4450 peuraa on rekisterissä koneviestin jutun mukaan muutamia kappaleita vain.

https://www.ss.lv/msg/lv/agriculture/ag ... aoxel.html

isoo mutta ei oo moottoria
Case 1594-4HS
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja 361 »

tiko kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 8:31 pm
361 kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 2:10 pm Kuten monesti olen maininnut niin tommonen isompi traktori on pitkään ollut kaukaisena haaveena, lähinnä just 4450 tai 4455 jontikka.

Mitään järkevää käyttöä noin isolla monumentilla ei tietenkään olisi mutta voisihan sitä käytellä, kuunnella kutosen puhetta ja välillä käydä kauppareissulla.

Hinnaltaan halvempina voisi olla 1690 Taavetti tai 1100 Valmetti mutta kooltaan nekin niin jumalattomia että lähinnä hupivehkeiksi jäisi.

1100 olisi kiinnostava harvinaisuutensa vuoksi ja olihan se aikanaan "väkevääkin väkevämpi" Valmetti
:D :D :D :D Mulla mitään hupivehkeitä taavit. Ei ne niin isoja ole, aika pienenkokoisia jo nykytraktoreihin verrattuna..
Tarkoitin että itselleni aivan liian suuria.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja solihull »

Mihin unohui Zetor ZTS 16245? Rouhea peli ja yhtä kankea ja epäkäytännöllinen kuin liki kaikki muutkin edellä jo läpikäydyt koneet.

On se 1880 Viiattikin omalla avallaa hieno, Voorti 8210 ehkä silti vielä käytännöllinen ja pieni.

Kaikkihan ne isot kasikytlukulaiset hienoja on!

TT
Naapuri
Viestit: 275
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Kävin viime syksynä tuttavalta lainaan murskaimen jossa oli mukana 8150 valtra.Siihen on vaihdettu suuttimet ja pumppua säädetty.Omistaja antoi ohjeet miten lujaa voi ajaa mutta en tuleentumattomaan rypsikasvustoon uskaltanut lainavehkeillä niin kovaa mennä.
Tehoa kun on niin paljon että kuormitusta ei tunne niin se vaatii vaihteen valinnassa itsehillintää.Tosin en epäillyt Valtran kestävyyttä vaan murskaimen.
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja aarne »

Naapuri kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 9:17 am Tehoa kun on niin paljon että kuormitusta ei tunne niin se vaatii vaihteen valinnassa itsehillintää.
Tuo on kyllä ovela tunne. :)
Kaverilla oli ennen 171 teeläinen mikä vakiona hyytyi paalaimen edessä välillä sammuksiin asti ja lingonkin edessä sai nöyrtymään. Sitten kun sääti tasan 100 heppaa lisää tehoja niin ei nöyrtynyt paalaimen edessä, kun laukesi ylikuormakytkin paalaimesta, ja lingonkin edessä ollessa jos valitsi liian ison vaihteen, ei lumi yksinkertaisesti kerennyt mennä linkoon vaan pursusi sivulta pois. Vaati kyllä nivelakselin päivityksen lie järeimpään mitä oli.
Ennen peltonopeuksissa lietevaunun ja multaimen kanssa oli voima rajoittava tekijä jos vähänkin vastaista, sittemmin ei mitään väliä, pito loppui rinteessä jos joku loppui, ja nopeutta rajoitti vaunu kun ei kerennyt läpäistä tavaraa tarpeeksi.
Oli epätodellinen tunne, kun ensimmäisiä kertoja ajoi säädettynä ja pystyi vielä verrata aiempaan että tässä sitä pykällettiin ennen pienempää.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tuo traktoreiden virittely on kyllä vatipäiden hommaa. No okei joku valtran 8050 tai vastaava jossa vakiona olemattomasti voimaa niin vähän voi lisätä mutta tuollainen että kaasua painamalla työkone vääntyy solmuun tai rapa lentää 50 metriä niin ei mitään järkeä.
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja aarne »

8400 kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 11:44 am Tuo traktoreiden virittely on kyllä vatipäiden hommaa. No okei joku valtran 8050 tai vastaava jossa vakiona olemattomasti voimaa niin vähän voi lisätä mutta tuollainen että kaasua painamalla työkone vääntyy solmuun tai rapa lentää 50 metriä niin ei mitään järkeä.
Kyllähän siinä käyttäjän perstuntemusta sen jälkeen kysytään, kun noin viritellään. Mutta varmaan 4000 tuntia se noilla säädöillä pelasi. Ei kyllä tehnyt enää mieli kaasu pohjassa juntata pikavaihdetta isommalle tieajossa, ei olisi enää mennyt koneen huonouden piikkiin jos sitä ei olisi kestänyt.
Uusi omistaja oli vissiinkin hyvin tyytyväinen että näin ne pitää olla koneet säädetty.
Kippo86
Viestit: 135
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

8400 kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 11:44 am Tuo traktoreiden virittely on kyllä vatipäiden hommaa. No okei joku valtran 8050 tai vastaava jossa vakiona olemattomasti voimaa niin vähän voi lisätä mutta tuollainen että kaasua painamalla työkone vääntyy solmuun tai rapa lentää 50 metriä niin ei mitään järkeä.
Järkeä tai ei... Miksi nykyautoissa on lähes kaikissa vähintään +150hv, kun 60hv:kin riittäisi liikuttamaan paikasta a paikkaan b.

Mukavaahan se on että tapahtuu kun kaasua painaa :mrgreen:
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja aarne »

Kippo86 kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 12:10 pm
8400 kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 11:44 am Tuo traktoreiden virittely on kyllä vatipäiden hommaa. No okei joku valtran 8050 tai vastaava jossa vakiona olemattomasti voimaa niin vähän voi lisätä mutta tuollainen että kaasua painamalla työkone vääntyy solmuun tai rapa lentää 50 metriä niin ei mitään järkeä.
Järkeä tai ei... Miksi nykyautoissa on lähes kaikissa vähintään +150hv, kun 60hv:kin riittäisi liikuttamaan paikasta a paikkaan b.

Mukavaahan se on että tapahtuu kun kaasua painaa :mrgreen:
Ehkä pointti oli se että romut on tietyille momenteille suunniteltu, niin sitten kun 700nm suunnitellun askin läpi työnnetäänkin vaikka 1200nm niin oletettu kesto heikkenee oleellisesti.

Mukavaahan se kyllä on tiettyyn rajaan asti. :D
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Talumees »

aarne kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 12:17 pm Ehkä pointti oli se että romut on tietyille momenteille suunniteltu, niin sitten kun 700nm suunnitellun askin läpi työnnetäänkin vaikka 1200nm niin oletettu kesto heikkenee oleellisesti.

Mukavaahan se kyllä on tiettyyn rajaan asti. :D
Tuon takia on aikoinaan tullut noi kaksteho koneet. Eli maantiellä tai kun ulosotosta otetaan tarpeeksi tehoa pihalle annetaan täydet tehot käyttöön.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kippo86 kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 12:10 pm
8400 kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 11:44 am Tuo traktoreiden virittely on kyllä vatipäiden hommaa. No okei joku valtran 8050 tai vastaava jossa vakiona olemattomasti voimaa niin vähän voi lisätä mutta tuollainen että kaasua painamalla työkone vääntyy solmuun tai rapa lentää 50 metriä niin ei mitään järkeä.
Järkeä tai ei... Miksi nykyautoissa on lähes kaikissa vähintään +150hv, kun 60hv:kin riittäisi liikuttamaan paikasta a paikkaan b.

Mukavaahan se on että tapahtuu kun kaasua painaa :mrgreen:
Nojoo, mutta autolla on vaikea ulosmitata sitä täyttä tehoa muutakuin ajamalla ~kahtasataa. Koneet taas on tarkoitettu että niitä kuormitetaan kokoajan kunnolla, niin en näe järkeä noissa oikein kunnon virityksissä joissa säädetään tyyliin 100 heppaa lisää, ja sen jälkeen ajetaan ihan varpaillaan ettei nivelakseli ole korkkiruuvilla tai vaihteisto sohjona. Joku jälkiturbotus ja 20% lisää tehoa nyt on ok.
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

8400 kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 11:44 am Tuo traktoreiden virittely on kyllä vatipäiden hommaa. No okei joku valtran 8050 tai vastaava jossa vakiona olemattomasti voimaa niin vähän voi lisätä mutta tuollainen että kaasua painamalla työkone vääntyy solmuun tai rapa lentää 50 metriä niin ei mitään järkeä.
No tuo on taitolaji. Eli virittää kestäväksi ja käyttää siten että kestää. Onhan 8400 Valtroja viritetty yli 300hv tehoille ja kestävät siinä käytössä mihin niitä tarvitaan. Asiaan toki vaikuttaa koneen tekninen taso ja määritellyt lujuudet. Esim. autoissa on selkeästi verrattavissa vaikka Ford 1,2 Ecobuust 70-luvun OHC- 2.0 moottoriin. Ensimmäinen ei kestä edes normikäyttöä ja jälkimmäisestä saadaan 180 hv kestävyyden kärsimättä kilpakäyttöön. Toki pitää tietää mitä tekee ja mieluiten kuka tekee.

Traktoreissa usein suurin ongelma on lämpötalous. Seuraavana voimansiirron kesto. Ja onhan tehokkaalle koneelle oltava tehokkaat työkoneet. Ei mitään järkeä laittaa 2m Leppä-linkoa 70 luvulta 200hv traktorin perään. Ja vaikka sen isoimman laittaa niin silti on oltava tolkku ajaessa.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja 361 »

Jalmari Kolu kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 1:39 pm Esim. autoissa on selkeästi verrattavissa vaikka Ford 1,2 Ecobuust 70-luvun OHC- 2.0 moottoriin. Ensimmäinen ei kestä edes normikäyttöä ja jälkimmäisestä saadaan 180 hv kestävyyden kärsimättä kilpakäyttöön. Toki pitää tietää mitä tekee ja mieluiten kuka tekee.
Tämä on kyllä aivan totta. Tosin tuo OHC on pelkkä vitsi koko moottori.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Jalmari Kolu kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 1:39 pm . Esim. autoissa on selkeästi verrattavissa vaikka Ford 1,2 Ecobuust 70-luvun OHC- 2.0 moottoriin. Ensimmäinen ei kestä edes normikäyttöä ja jälkimmäisestä saadaan 180 hv kestävyyden kärsimättä kilpakäyttöön. Toki pitää tietää mitä tekee ja mieluiten kuka tekee.
Takerrun vähän lillukanvarsiin (ymmärrän mitä tarkoitit), mutta noilla esimerkeillä molemmilla ajaa ”tehdas asetuksin” just ja just 100tkm ennen ensimmäistä koneremonttia, ja jälkimmäisellä kilpakuosissa max. 10tkm ja silloinkin ajettu vain viimeisistä sijoista :D
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja aarne »

korsteeni kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 1:45 pm
Jalmari Kolu kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 1:39 pm . Esim. autoissa on selkeästi verrattavissa vaikka Ford 1,2 Ecobuust 70-luvun OHC- 2.0 moottoriin. Ensimmäinen ei kestä edes normikäyttöä ja jälkimmäisestä saadaan 180 hv kestävyyden kärsimättä kilpakäyttöön. Toki pitää tietää mitä tekee ja mieluiten kuka tekee.
Takerrun vähän lillukanvarsiin (ymmärrän mitä tarkoitit), mutta noilla esimerkeillä molemmilla ajaa ”tehdas asetuksin” just ja just 100tkm ennen ensimmäistä koneremonttia, ja jälkimmäisellä kilpakuosissa max. 10tkm ja silloinkin ajettu vain viimeisistä sijoista :D
:lol:
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja retku »

Hyvin on 8000srj koneet kestänyt viritettynä. 11kpl niitä on ollut. 4kpl tällähetkellä. 8950 on ollut yli 15v ja on palvellut hyvin 17200h.
Nämä on ihan hyviä harrastekoneita, näillä toki tekee vielä ihan oikeita töitäkin. Hintansa pitää hyvin ja on ominaisuuksia mitä vanhemmissa/aikalaisissa Fordeissa ym ei ole.(50kmh,etujouset,kääntyvä penkki,ym)

Volvo bm 2650 löytyy myös. Todella laadukkaasti tehty traktori johon tarvitsee vähän osia. Ja jos osia tarvitsee on niitä hankala löytää. Vaihteisto ja vetoakselit on huomattavasti lujemmat kuin 2005/2105. 2105 on myös talossa ollut,eikä siitä oikein hyviä muistoja jäänyt.
Moottorit on voimattomia ja kytkin jäykkä. Koppi muuten oikeinkin mukava.

Mb tracejakin on tallissa. Näihin saa helposti osia. Ovat paljon ketterämpi kuin luullaan. Hyvät nostolaitteet ja jarrut. Hyvä kärrynveturi. 1500 Kulkee 65kmh.

Lisäisin vielä 905n tähän listaan. Näitä saa 505 hinnalla
Minulla on 88 mallinen 905 turbo joka on huomattavasti parempi kuin alkupään koneet. 905 on ihan mukava ajaa satunnaisesti,sellainen Rehti ajotuntuma. Toimii kelillä kun kelillä ja on heti valmis lähtemään pakkasesta.
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Talumees »

retku kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 10:51 pm Hyvin on 8000srj koneet kestänyt viritettynä. 11kpl niitä on ollut. 4kpl tällähetkellä. 8950 on ollut yli 15v ja on palvellut hyvin 17200h.
Nämä on ihan hyviä harrastekoneita, näillä toki tekee vielä ihan oikeita töitäkin. Hintansa pitää hyvin ja on ominaisuuksia mitä vanhemmissa/aikalaisissa Fordeissa ym ei ole.(50kmh,etujouset,kääntyvä penkki,ym)

Volvo bm 2650 löytyy myös. Todella laadukkaasti tehty traktori johon tarvitsee vähän osia. Ja jos osia tarvitsee on niitä hankala löytää. Vaihteisto ja vetoakselit on huomattavasti lujemmat kuin 2005/2105. 2105 on myös talossa ollut,eikä siitä oikein hyviä muistoja jäänyt.
Moottorit on voimattomia ja kytkin jäykkä. Koppi muuten oikeinkin mukava.

Mb tracejakin on tallissa. Näihin saa helposti osia. Ovat paljon ketterämpi kuin luullaan. Hyvät nostolaitteet ja jarrut. Hyvä kärrynveturi. 1500 Kulkee 65kmh.

Lisäisin vielä 905n tähän listaan. Näitä saa 505 hinnalla
Minulla on 88 mallinen 905 turbo joka on huomattavasti parempi kuin alkupään koneet. 905 on ihan mukava ajaa satunnaisesti,sellainen Rehti ajotuntuma. Toimii kelillä kun kelillä ja on heti valmis lähtemään pakkasesta.
Retkun koneista tehot on otettu voimanoton kautta suurimman osan aikaa? :wink:
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

korsteeni kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 1:45 pm
Jalmari Kolu kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 1:39 pm . Esim. autoissa on selkeästi verrattavissa vaikka Ford 1,2 Ecobuust 70-luvun OHC- 2.0 moottoriin. Ensimmäinen ei kestä edes normikäyttöä ja jälkimmäisestä saadaan 180 hv kestävyyden kärsimättä kilpakäyttöön. Toki pitää tietää mitä tekee ja mieluiten kuka tekee.
Takerrun vähän lillukanvarsiin (ymmärrän mitä tarkoitit), mutta noilla esimerkeillä molemmilla ajaa ”tehdas asetuksin” just ja just 100tkm ennen ensimmäistä koneremonttia, ja jälkimmäisellä kilpakuosissa max. 10tkm ja silloinkin ajettu vain viimeisistä sijoista :D
Kilpakäyttöön viriteltäviin moottoreihin vaihdetaan yleensä aika paljon sisuskaluja,joten eivät ole suoraan verrattavissa vakio moottoreihin.Esimerkiksi kaverini rakenteli Ford 2.0 OHC moottoreita jokkikseen,niihen tuli Sierran "205"-lohko ja kampiakseli,Saabin kiertokanget,Kuplan männät ja Taunuksen 1.6 OHC:n kansi,Volvon kärjetön sytytys,tuplakaasarit ja peltisarja,tehoa niistä kyllä tuli n.200hp,mutta kestävyyttä en menisi kehumaan.. :)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], MOP ja 62 vierailijaa