Ford 4500 katkaisu & moottoriremppa.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Kaivelija
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2021 4:16 pm
Viesti:

Ford 4500 katkaisu & moottoriremppa.

Viesti Kirjoittaja Kaivelija »

Ford alko kaipaamaan hoivaa ja laakereita yms. eli katkaisuhoitoon käy sen tie. En ole ikinä sellaista tehnyt, joten nyt tarttisin vähän vinkkiä, että mistä aloittaa.
Etukuormaaja on kivasti tiellä, tosin sitä voi käyttää tukena samalla katkoessa. Takana on noin tonnin lisäpaino, joten kannattaako se ensin pudottaa perästä vai antaa olla siellä tasapainottamassa?

Mitä teen ensin? Pikaisesti kun katoin, niin öljypohja ei taida irrota ilman, että katkoo himmelin edestä ja takaa. Kannattaako saman tien purkaa kaikki edestä lähtien pala kerralla pois?
Viimeksi muokannut Kaivelija, Ti Huhti 20, 2021 9:06 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Onko sinulla käytössä katkaisurata ja millaisissa tiloissa teet tuon katkaisun? Pudottaisin kyllä sen vastapainon pois, ylimääräinen tonni painoa ei välttämättä helpota hommaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Kaivelija
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2021 4:16 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja Kaivelija »

Ei ole rataa ja ihan pihassa teen.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Sitten kannattaa kyllä purkaa kaikki ylimääräinen pois. Tukia joutuu rakentelemaan ja joku nosturisysteemi kannattaa varata, vaikka moottorinostin tai toinen traktori. Tuista kannataa tehdä säädettävät niin kasaaminenkin onnistuu paremmin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja karir »

8210 katkaisu onnustui helposti pumppukärryllä. Paksu vaneri vain alle niin liikkuu helposti. Katkaisuradan teko ei oo iso homma mutta pumppukärryllä on helpompaa sillä lasku, siirto ja nostoon tosi helppoa ja tarkkaa. Etuakseli pitää kiilata että ei keikkaa. Itse liikutin peräosaa ja etuosa oli hirsipedillä.
Kaivelija
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2021 4:16 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja Kaivelija »

Takapää näyttäisi menevän pitkien pulttien varassa, eli ei kai sitä tartte ottaa ihan irti-poikki, että saa öljypohjan irti.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos kerran katkaisemaan joutuu niin harkitsisin vakavasti myös kytkinremppaa ja mahdollisesti stefoja. Varsinkin jos niiden historiasta ei ole tietoa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Kaivelija
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2021 4:16 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja Kaivelija »

Siinä on suunnanvaihdin/turbiini mikä lie. Ei kai sille tartte ikinä tehdä mitään?
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kaivelija kirjoitti: Ti Maalis 23, 2021 5:18 pm Siinä on suunnanvaihdin/turbiini mikä lie. Ei kai sille tartte ikinä tehdä mitään?
Kyllä niillekin joutuu joskua jotain tekemään kun vaan tunteja kertyy riittävästi mutta juu, sitten ei tarvitse kytkintä murehtia :D
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

vetolevyjä on menny ainakin kaivinkone malleista että kannattaa se ainakin kattoo jos katkasee ettei oo murtumia..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
5424155
Viestit: 515
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja 5424155 »

2xford4000 kirjoitti: Ti Maalis 23, 2021 10:06 pm vetolevyjä on menny ainakin kaivinkone malleista että kannattaa se ainakin kattoo jos katkasee ettei oo murtumia..
Vetolevy meni meilläkin 550stä, ja rikkoi turpiinipöntön päätä. Se kannattaa melkein uusia, jos vielä halvalla jostain saa. Oli vielä halpa kun meillä hajosi, mutta sitten näitten varaosat meni Keskolle, ja hinnat nousi tähtien taa. Irlannista vois löytyä EU hinnalla, Englantiin menee nyt alv, ja joku tulli.
Kaivelija
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2021 4:16 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja Kaivelija »

Olkisko jollain räjäytyskuvaa tai korjausopasta koneeseen, että menis availu ja kasailu helpommin?
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja NH »

Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Kannattaa ottaa kuvia ja laittaa tänne, jos joku muukin tekee, niin ei tarvitse tehdä samoja mokia, tai ylimäärästä työtä kun joku muu on jo ne tehnyt. :lol:
Ford 6610 -88
Kaivelija
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2021 4:16 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja Kaivelija »

Kuva

Etukuormaaja pönkätty ylös, nesteet ja hydraulipumppu poistettu

Kuva

Kuormaajaan ketjutalja kii, niin saa osat kätevämmin irti ja siirreltyä, ainakin kevyemmät.

Kuva

Heti kun kelit paranee, niin homma jatkuu apulaitteiden ja kannen irroituksella, sen jälkeen lohko pukkiin.

Paljonkohan tuo kone painaa? Ei taida uskaltaa laittaa motonetin moottoripukkiin, vaikka lupaavatkin 450kg kantavuutta.
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Tosi hyvä kun viitsit kuvata, ei ole aikoihin ollut projekteja kuvineen. :lol: Moottorin painosta ei ole tietoa mutta eikös se ole 3-pyttynen, niin ei se varmaan ihan hirveesti paina :roll:
Ford 6610 -88
maramies
Viestit: 452
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja maramies »

Itse kun olen noita pätkinyt, niin olen todennut, että kannattaa jättää turbiini sinne laatikon akselille roikkumaan.
Irroita vetolevy "vauhtipyörästä" ennen kuin otat moottorin irti. Ne pultit saa avattua starttimoottorin aukosta, toki joutuu kampiakselia pyörittämään, että saa kaikki pultit vuoroin aukon kohdalle. Ei ole ehkä niin oleellinen asia irroituksessa, mutta takaisin laittaessa paljon helpompi kun turbiini on jo oikealla poorilla ja öljypumpun sakarat kohdallaan.
Ainakin 550:ssä on siinä tankin alla kytkinkopassa reikä, johon saa pudotettua vähän pidemmän tapin, ja se estää turbiinia tulemasta moottorin mukana ulos.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.
Kaivelija
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2021 4:16 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja Kaivelija »

Aika synkeen olonen homma availla vetolevyn pultteja startin aukosta. Käsikopelolla ne löytykin, mutta pitäskö ne saada jotenkin aukikin?
maramies
Viestit: 452
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja maramies »

Kaivelija kirjoitti: La Huhti 10, 2021 5:49 pm Aika synkeen olonen homma availla vetolevyn pultteja startin aukosta. Käsikopelolla ne löytykin, mutta pitäskö ne saada jotenkin aukikin?
En ole 4500:seen tuota hommaa tehnyt, mutta uudemmissa on siinä välipellissä pieni kolo startin aukon sivussa lohkon puolella, josta saa ne pultit avattua ihan hylsyllä. Eli ne pultin kannat ovat vauhtipyörän etupuolella.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.
Kaivelija
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2021 4:16 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 katkaisu

Viesti Kirjoittaja Kaivelija »

Hyvin pieni luukku löyty startin alapuolelta, mutta ei mitään muuta. Sen saattaa saada irti laatikon alapuolella olevasta pienestä luukusta käsikopelolla, mutta minä nyt otin koko setin pois.
Ei kai se vaikeaa voi olla saada sitä takaisin? Pyörittelee vaan konetta ja tuuppaa kii?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Arpe, Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 43 vierailijaa