Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Jos nyt päädytään tähän venttiilien "tahmaamiseen", niin miksi se moottori käynnistyy heti työntämällä? Tai miksi ne venttiilit eivät takertele muulloin kuin näissä lyhyissä siirroissa? Voisiko sillä epätasaisella lämmön leviämisellä olla tekemistä, jos venttiilit lämpenee lautasen puolelta enemmän kuin venttiilinvarsi ylempää? Tällaista sitä "maallikko" pähkäilijä tietämättömänä vaan saa päähänsä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Mutta yön yli seistessä sen lämmön pitäisi tasaantua. Itellä on siis kolme kertaa käynyt noin. Molemmilla kerroilla siirsin autoa 10m kun kolasin pihaa. Aamulla piti lähteä niin startatessa meinasi käynnistyä mutta sitten alkoi vain pyöriä kuin ilman tulppia. Luulin että jakohihna meni.
Piitkällä startilla alkoi hiljalleen yskiä ja lopulta käynnistyi parilla pytyllä. Siitä muutamassa sekunnissa muut syttyi myös.
Hinaamalla/työntämällä saattaa moottori pyöriä niin nopeasti että venttiilit lähtee väkisin liikkeelle.
Piitkällä startilla alkoi hiljalleen yskiä ja lopulta käynnistyi parilla pytyllä. Siitä muutamassa sekunnissa muut syttyi myös.
Hinaamalla/työntämällä saattaa moottori pyöriä niin nopeasti että venttiilit lähtee väkisin liikkeelle.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Onko tuo minun ecussa bitti poikittain teoria ihan pois suljettu?
Että ei johtuisikaan venttiileistä?
Että ei johtuisikaan venttiileistä?
-
- Viestit: 2725
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Juho M-P:n viimeinen kirjoitus toi mielestäni aivan uutta tähän. Eli asia voi ilmetä myös niin, että lyhyen käytön jälkeen auto seisoo PITKÄN ajan ja sitten ei lähde. Luulin, että aina on kyse siitä, että lyhyt käyttö, sitten kohtuullisen lyhyt seisokki ja sitten ei lähde. Tuo vie pahasti pohjaa pois meikäläisen ajatuksilta hydraulisiin nostajiin liittyen. Minä luovutan. Jotenkin tuntuu, että nyt on monta erilaista "vikaa" päällekkäin ja tuloksena on täysin selvittämätön soppa.
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
En keksi mitään yhteyttä ECUn kanssa jos kyse on todellakin siitä, että venttiilit jumittuvat auki. Onko näissä kaikissa havaituissa tapauksissa olevissa moottoreissa muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Ainakaan pösössä ja bemarissa ei ollut.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Siksihän se lähtee työntämällä kun moottori saa niin paljon kierroksia että venttiilin pikku irvistys ei haittaa ja tulee puristusta sen verran että palotapahtuma alkaa.
Mutta vielä, onko näitä liimaventtiilejä ollu kaasarikoneissa vai onko vain ruiskun murheena.
Mutta vielä, onko näitä liimaventtiilejä ollu kaasarikoneissa vai onko vain ruiskun murheena.
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Ei kun että vastaavilla oireilla , ei ehkä olekaan kyse venttiileistä.
Että kastelee tulpat eikä edes lupaile.
Kun sitten lopulta lähtee , tulee kauheat bensakäry savut putkesta.
Että onko näissä tapauksissa kyse siitä että pyörittää ilman puristuksia? Onko joku todennut sen mittaamalla.
Vai kuullostaako se vain siltä?
Että pyörittää vaan ja puristukset on olemassa mutta korva hämää
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Pösössä ei ollut puristuksia. Luulin jakohihnan menneen,mutta sekin oli ehjä kun tarkistin.transit kirjoitti: ↑Ti Maalis 16, 2021 2:02 pmEi kun että vastaavilla oireilla , ei ehkä olekaan kyse venttiileistä.
Että kastelee tulpat eikä edes lupaile.
Kun sitten lopulta lähtee , tulee kauheat bensakäry savut putkesta.
Että onko näissä tapauksissa kyse siitä että pyörittää ilman puristuksia? Onko joku todennut sen mittaamalla.
Vai kuullostaako se vain siltä?
Että pyörittää vaan ja puristukset on olemassa mutta korva hämää
Taisin sanoa jo aiemmin että tuossa ei ollut puristuksia.
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Kyllä ne kierrokset startilla nousee noissa tilanteissa, eli niin kuin ei kone vastustaisi normaalisti? Mitään savuttamista ei ainakaan tuossa pojan Opelissa ollut kun se tönäistiin käyntiin. Eikä nämä mitä omaan tietoon on tullut, niin kukaan ei mistään ylimääräisestä savuttamisesta ole maininnut?transit kirjoitti: ↑Ti Maalis 16, 2021 2:02 pmEi kun että vastaavilla oireilla , ei ehkä olekaan kyse venttiileistä.
Että kastelee tulpat eikä edes lupaile.
Kun sitten lopulta lähtee , tulee kauheat bensakäry savut putkesta.
Että onko näissä tapauksissa kyse siitä että pyörittää ilman puristuksia? Onko joku todennut sen mittaamalla.
Vai kuullostaako se vain siltä?
Että pyörittää vaan ja puristukset on olemassa mutta korva hämää
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Miten tuo puristusten puuttuminen oli todettu?zukka kirjoitti: ↑Ti Maalis 16, 2021 2:04 pmPösössä ei ollut puristuksia. Luulin jakohihnan menneen,mutta sekin oli ehjä kun tarkistin.transit kirjoitti: ↑Ti Maalis 16, 2021 2:02 pmEi kun että vastaavilla oireilla , ei ehkä olekaan kyse venttiileistä.
Että kastelee tulpat eikä edes lupaile.
Kun sitten lopulta lähtee , tulee kauheat bensakäry savut putkesta.
Että onko näissä tapauksissa kyse siitä että pyörittää ilman puristuksia? Onko joku todennut sen mittaamalla.
Vai kuullostaako se vain siltä?
Että pyörittää vaan ja puristukset on olemassa mutta korva hämää
Taisin sanoa jo aiemmin että tuossa ei ollut puristuksia.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Syitähän voi olla erilaisia, mutta kerronpa lyhyesti omat kokemukseni.
Tämä käyntiinlahtemättömyys ilmeni usealla automerkillä (oli japsia, saksalaista ja ranskalaista), Hyvin tyypillinen tapaus oli kun siirsin auton pesua varten lähemmäs letkua, sen 10 m ja pesun jälkeen takaisin katokseen, Seuraavana aamuna ei käyntiin, aina sitten lopulta lähti kuitenkin monen monen yrityksen jälkeen ja kävi aluksi huonosti,
Yhtenä aamuna oli tavallista tuskaisempi kännistys, ei luvannutkaan, ei sitten millään. Kuulosti myös, että startti pyöritti jotenkin nopeammin. Tulpat pois, siinä jo nenään otti raskas bensan haju, Mittasin varalta puristukset, ihan normaalit. Tulppia tarkastellessa; olivat märkiä ja aivan mustat, Putsailin tulpat kevyesti ja puhalsin paineilmalla suhaukset joka sylinteriin. Tulpat kiinni ja starttaus, laakista käyntiin! Auto oli muuten Ford.
Tämän episodin jälkeen otin tavaksi käyttää autoa aina pari minuuttia tuollaisen lyhyen siirron jälkeen ennen sammutusta, Eikä ole enää kertaakaan ollut moisia ongelmia,
Kuten sanoin, tässä oma taisteluni, Muilla omansa.
Tämä käyntiinlahtemättömyys ilmeni usealla automerkillä (oli japsia, saksalaista ja ranskalaista), Hyvin tyypillinen tapaus oli kun siirsin auton pesua varten lähemmäs letkua, sen 10 m ja pesun jälkeen takaisin katokseen, Seuraavana aamuna ei käyntiin, aina sitten lopulta lähti kuitenkin monen monen yrityksen jälkeen ja kävi aluksi huonosti,
Yhtenä aamuna oli tavallista tuskaisempi kännistys, ei luvannutkaan, ei sitten millään. Kuulosti myös, että startti pyöritti jotenkin nopeammin. Tulpat pois, siinä jo nenään otti raskas bensan haju, Mittasin varalta puristukset, ihan normaalit. Tulppia tarkastellessa; olivat märkiä ja aivan mustat, Putsailin tulpat kevyesti ja puhalsin paineilmalla suhaukset joka sylinteriin. Tulpat kiinni ja starttaus, laakista käyntiin! Auto oli muuten Ford.
Tämän episodin jälkeen otin tavaksi käyttää autoa aina pari minuuttia tuollaisen lyhyen siirron jälkeen ennen sammutusta, Eikä ole enää kertaakaan ollut moisia ongelmia,
Kuten sanoin, tässä oma taisteluni, Muilla omansa.
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
ainaki meillä tuo bora pyörii startilla niiku tulppia ei olis paikallaan ollenkaa. sillon ku puristukset on pyörii ihan erilailla.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Kyllä. Pyörii kuin ei olisi edes sylinterikantta. Mitään puristustukseen viittaavaa ei ole havaittavissa. Kuten edellä jo sanoin, kuin jakohihna olis poikki.
Aikansa kun pyöritti niin alkoi yksi pytty ottaan pientä vastusta.
Aikansa kun pyöritti niin alkoi yksi pytty ottaan pientä vastusta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Oliko kukaan päässyt toteamaan puristusten puuttumisen mittaamalla, siis ei pelkästään korvakuulolla? Tuossa mainittiin yksi tapaus, jossa puristukset olivat normaalit.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Eipä yleensä siinä tilanteessa ole käytettävissä koko korjaamon työkaluarsenaalia, kun tuollainen tapahtuu? Samalla tavalla "singerimäisesti" tuo sitikan paku 2,8 dieselikin käyttäytyi kun suuttimien ohivuodon takia ei lähtenyt käymään. Samoin saabbi 900 kun oli pyörijä mennyt murusiksi. Mutta kun vika selviää se on "helppo" korjata, mutta jos ei vikaa ole niin mitenkäs sellainen korjataan?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Kyllä kuka tahansa konemies osaa erottaa starttiäänestä ja moottorin puuttuvista värinöistä että onko siellä puristusta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Noista nykyisistä härveleistä ei kyllä meikäläinen ainakaan erota mitään, hyvä kun kuulee kun on käynnissä. Eikä niitä muuten tarvitse sahata kun lähtee käyntiin heti kun avainta kääntää.
1,3 ja 1, 6 kadettikin suristeli melko kiivaasti kun jakoremmi rives, mutta kun siitä oli tieto miten käyttäytyy, niin ei tarvinnut arpoa!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], JURO, Lurkus, Taapero ja 77 vierailijaa