Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Jeps.

Oireileva potilas on 2.5 v vanha Opel Corsa 1.4i ml 35tkm.

Ja oire on siis, ettei satunnaisesti lähde kylmänä / kylmästä käyntiin. Pyörittää kuin "tulpatonta tunturia" muttei vaan käynnisty.
Joskus ei käynnisty ollenkaan, joskus lupailee muttei jää käymään, saattaa sitten useana yrityksen jälkeen jäädä käyntiin, joskus lähtee parilla pytyllä ontumaan ja hetken päästä alkaa käydä kaikilla.
Vikakoodeja ei löydy varsinkaan tuon totaali käynnistymättömyyden jäljilta, ontumisten jälkeen saattaa jotain sekavaa olla mutta ne ovat ennemmin seuraus vajaalla käynnistä kuin syy.

Merkkiliike levittelee käsiään ja tarjoaa diagnoosiksi "liimaventiileitä" eli ilmeisesti (enempi imu?) venttiilien lievää kantamaan jäämistä, syy tälle on epäselvä eikä myöskään mitään järkevää korjausta ole tarjolla...
Fortea (bensiinin lisäaine) kuulemma voisi kokeilla ja ehken toista bensaa, nyt ajettu Shellin E95:lla. Myös öljynvaihtoa ehdotettiin mutta kun edellinen huolto oli marraskuussa 5 tkm sitten niin ei sekään nyt oikein syy voi olla. Öljynä on käytetty GM:n omaa Dexos 2:sta mikä ehken ei ole aivan huippulaatua mutta on siis valmistajan suositus.

Auto on säännöllisessä työmatka ajossa (30km/sivu maantietä) eikä sille paljoa pätkä ajoa tule joten ei sen pitäisi karstasta tukossakaan olla... Autossa on ns säteilylämmitin jota kylmään aikaan on käytetty liki joka kerta mutta tuohan ei siis kantta paljoa lämmitä. Ja tuntuu ettei käytöllä ole vaikutusta eli vikaa on ollut molemmissa tapauksissa.

Onko muilla masinisteilla kokemusta näistä?
Ja millä on korjaantunut? Siis muulla kuin auton / merkin vaihdolla... ;-)
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ei kyllä näin pitkien ajojen jälkeen näin vähän ajetussa pitäisi ongelmaa olla.
Mielenkiinnolla odotan mikä on toimiva korjaus.

Itse kokeilisin 0w öljyjä ja jos jatkaa niin siirtyisin 98 bensaan ja jos vieläkin tekee niin jotain bensan ja öljyn lisäainetta.

Itkisin myyjäliikkeeseen joka kerta että tilaanko hinausauton vai otanko taksin,koska auto on näin uusi ja kohta olisi oltava jo perillä määränpäässä eikä tämä romu käynnisty.

Vanhemmissa käynyt muutaman kerran näin monessa eri merkissä jos on käytetty alle 1min
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Niin tuttua Opeleissa tuo "liimailmiö". Pojan V6 vectra tässä kerran hyytyi pihalle, kun siirsi sitä 20 m ja alkoi lastaamaan tavaroita autoon. No kun sitten piti lähteä, niin "singeri" pyöri mutta ei merkkiäkään että hörähtäisi käyntiin. Työnnettiin sitten 5 m niin lähti heti kun nosti kytkimen. Mutta kuinka se automaattivaihteinen käynnistetään vastaavassa tilanteessa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja stls »

Ajomies kirjoitti: La Maalis 13, 2021 11:12 am Niin tuttua Opeleissa tuo "liimailmiö". Pojan V6 vectra tässä kerran hyytyi pihalle, kun siirsi sitä 20 m ja alkoi lastaamaan tavaroita autoon. No kun sitten piti lähteä, niin "singeri" pyöri mutta ei merkkiäkään että hörähtäisi käyntiin. Työnnettiin sitten 5 m niin lähti heti kun nosti kytkimen. Mutta kuinka se automaattivaihteinen käynnistetään vastaavassa tilanteessa.
Tuttu juttu sekä V6 vectrasta että 1,4 astrasta. Ei noin uusista kuitenkaan. Sen verran harvoin tapahtuva, ettei siihen tarvinnut paremmin perehtyä.
Ihmeellistä kyllä että nykyisillä aika tiukilla venttiilin ajoituksilla ei mäntä sitten yhtään yläkuolonkohdassa avittaisi venttiilin sulkeutumista. Tai ei se venttiili voi ainakaan kokonaan auki jäädä. Ilmeisesti hydraulisilla venttiilinnostimilla ts. välyksen säädöllä on asian kanssa tekemistä myös, ainakin joissain moottoreissa.
Viimeksi muokannut stls, La Maalis 13, 2021 11:42 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Oli erittäin yleistä 1.6 ja 2.0 16v koneissa 15v sitten. Jos esim siirsit pihalla 10m ja sammutit heti niin oli takuuvarmaa että liimasi venttiilit. Sinänsä jännä että ei vaivaa kaikkia moottorimalleja. Ilmeisesti ohjureissa tms joku materiaaliero.

Tosiaan 98 bensaa kannattaa kokeilla tai eri aseman 95:sta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Pyydät sijaisauton siksi aikaa, kun vika kokonaan luotettavasti korjattu. Ole yhteydessä maahantuojaan ja tuo esille myös mahdollisuus pyytää apua kuluttajaviranomaisilta. Omaa aktiivisuutta tarvii aika paljon. Mutta jos siis takuunalainen auto, niin sijaisauto siksi aikaa. Jos ei sovi, niin sitten uusi moottori tai kansi tms.

Ja asiakkaan ei tartte alkaa eri öljyjä kokeilemaan eikä muuta. Fortetkin aika kalliita. Eli siis merkkiliike hoitaa. Olkien kohottelu ei auta.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja 361 »

Annatko välillä kuormitusta sille moottorille? Koita tehdä muutama moottoritieramppi kiihdytys punarajalle ainakin kolmella ekalla vaihteella tai vastaavasti pitempi ajo suuremmilla (4000 rpm) kierroksilla. Pidempikään matalilla kierroksilla suoritettu maantieajo ei juurikaan kuormita moottoria.

Onko ongelmaa ollut uudesta asti?
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja JURO »

Vanhoissa 960 Volvoissa on tuota ongelmaa, mutta se ilmenee juurikin silloin kun ajetaan kylmänä esim se 20m. Sain käyntiin kun lirautin tulpan reijästä Fingerporillisen öljyä joka sylinteriin, tiivistää sen verran ettei pieni venttiilin vuoto haittaa. 98 bensaa voi kokeilla ja sitten laittaa öljyn sekaan pesuaineen ja käyttään ohjeen mukaan ja vaihtaa öljyt.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sattui tuon työpaikan naapurissa olemaan Opelin merkkikorjaamo ja kyllä kun näiden "huoltoukkojen" kanssa rupatellessa kertoivat että on näitä Opeleita hinurilla tuotu pajalle kun ei ole pihalla käynnistyneet, mutta kun saatu korjaamoon sisälle niin lähtenyt käymään, eikä mitään vikaa missään? Jotain lisäainetta kuulemma tankkiin laitettavaksi ovat sitten suositelleet. Kyllä joskus sellaisia mystisiä vikoja esiintyy, kuten yhden opettajan VW polo joka kovilla pakkasilla jätti käynnistymättä, kävi sekunnin kaksi ja sammui. Sitä kun sitten menin sinne opettajan kotipihalle katsomaan, niin kun käynnisti sen niin pakoputkesta ei tullut pihaustakaan. Epäily että onko äänenvaimentajasta jotain irronnut ja tukkinut putken? No hinattiin se pajalle ja tutkimaan, nosturilla ylös, ei helise putki eikä muutenkaan näkynyt mitään. No muutaman minuutin päästä auto käynnisty ihan hienosti, mutta kun polkaisi kierroksia lensi vettä putken täydeltä. Selvisi sitten että opettaja ajoi alle 2 km matkan kotoa kouluun ja takaisin niin ei juurikaan kaasutella tarvinnut ja pakoputkessa ollut mutka ennen takimmaista äänenvaimenninta keräsi vettä joka sitten jäätyi ja tulli putken. Piti sitten maahantuojalta kysellä korjausohjetta, niin kertoivat että 3 mm reikä siihen putkeen alimmalle kohdalle. Kyselin sitten että mitä katsastuksessa tähän reagoivat, niin kertoivat sen olevan niillä tiedossa, ei aiheuta ongelmia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Kokeilepa sellaista että laitat ensin virrat päälle ja odottelet vaikka viisi sekuntia ennen kuin starttaat niin paraneeko käynnistyvyys?
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
jake74
Viestit: 1735
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jake74 »

akan borassa vissiin sama ongelma. jos autoo siirtää esim pihassa ja moottori ei kerkee lämmetä ni ei saa seuraavalla kerralla käyntiin. pyörii aika kevyesti ettei oo puristuksia ollenkaa.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jonnet ei muista...

Teboilin terra liimasi aikanaan ooppelin venoja. Muovisesta imusarjasta liukeni jankkia joka liimasi imuvenan auki...tai jotain... tämä oli siirtymäaikaan lyijyllisestä, lyijyttömään bensaan ja terra oli ehkä eka jota sai tankata kaikkiin vehkeisiin.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
ahma 450
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 8:41 pm
Paikkakunta: Alajärvi
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja ahma 450 »

Ostin uuden 1,0 Corsan -95,oli just samanlainen pakkasella. Myyjäliike meinas,ettei sen pidäkään lähteä -30 asteen pakkasella!Sanoin,että milläs sitte töihin..No vaihdoin sen sitte vajaa2 vuotiaana 19000km ajettuna pois..
Valtra a95 , Fiatagri 82-94DTj, Deutz D15+sivuniittokone,Super major ja Hyndai 55-3
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Bensiinistä erkautuu jotain kanahkaa joka tarttuu venttiilin varteen ja kylmänä liimautuu ohjuriin.

Lohkolämmitys ja eri bensamerkki voi auttaa. Ja ehkä joku tankkiin kaadettava lisäaine.

90/2000 lukujen taitteen tienoilla ongelmaa oli eniten vanhusten autoissa. Liekö ajotavalla merkitystä. Lämpätilat ei nouse tms.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Pietro
Viestit: 87
Liittynyt: To Joulu 29, 2016 9:36 am
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Pietro »

Kuten edellä on jo epäilty, kyseessä voi olla venttiilien tahmaantuminen ja jumittaminen.
Eikös tuokin ole suorasuihkutusmoottori, jossa polttoainetta ei suihkuteta imusarjaan, eikä polttoaineseos pidä imuventtiilejä puhtaana. Suorasuihkutusmoottorit ovat herkempiä erit. imuventtiilien karstottumiselle. Tämä kaikki yleisluontoisesti ilman tarkempaa tietoa ko moottorista.
vaniljacreme
Viestit: 4711
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

noin uusi auto ite en tekisi mitään vaan tehdastakuuta pakkoha jonkun on korjata vika. mulla on toi 19v vanha 320tkm ajettu golffi ja siinä vetää liimaventtiilit jos käynnistän ja sammutan auton melkein samantien..
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja ZET »

Kun tässä ketjussa on kokemusta asiasta pitkältä ajalta ja monesta vehkeestä niin kysymys; onko ongelmatapausten joukossa autoja joissa ei ole hydraulisia nostimia?
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Paaliin paaliin :twisted:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja 361 »

ZET kirjoitti: La Maalis 13, 2021 5:57 pm Kun tässä ketjussa on kokemusta asiasta pitkältä ajalta ja monesta vehkeestä niin kysymys; onko ongelmatapausten joukossa autoja joissa ei ole hydraulisia nostimia?
On. Ford
romuipe
Viestit: 231
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 11:58 am
Paikkakunta: jyväskylän seutu
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja romuipe »

LT volkkari dsl teki kans tuota, 2,4 kutonen
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: karir, sja ja 32 vierailijaa