Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja ZET »

Alla hydraulisten nostajien pump up -ilmiöstä. Voi ilmetä monissa tilanteissa, mutta eikös tuossa viimeisessä lauseessa ole kuvattu juuri sama mitä minä yritin selittää aikaisemmassa viestissäni......


We asked Ben Herheim of Howards Cams, who is familiar with the concept of hydraulic lifter pump-up, if he could explain how pump-up could happen, and what we could do to prevent it. “Pump up can be the result of several problems in the hydraulic valvetrain. The most common is dynamic instability of the system. This occurs when the spring is unable to retain contact between the system components, due to insufficient spring load,” Herheim explains. “The rare ‘pump-up’ phenomenon is not constant throughout the RPM range. It can only occur when the spring margin or system stiffness become inadequate.”

“Higher-load springs can sometimes be used to remedy this issue, or a change in cam profile is needed. Other times, pump-up can be caused by system deflection, where one or more of the components in the system actually bends enough to unload the check ball and the lifter reacts by filling with oil,” says Herheim. “Unfortunately, it is filled to a higher level than needed and can hold the valve off the seat. Oil temperature could cause this on a cold start if the oil pressure was great enough to overcome the load from a seated valvespring. It would have to be quite high, though.”
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuota ongelmaa on myös kesällä, eli "kylmä" öljykään ei selitä kaikkea.

JA tuossa puhutaan hydron takaiskusta, ainakaan Opelin painimissa ei ole mitään takaiskuja.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Lämpimässä tallissa nuo omat kaikki tapaukset on tainneet tulla vastaan muistaakseni. Ainakin suurin osa.
Ajettu auto pihalta sisään, 15-30 metrin matka.

Täytyisi katsoa jos joskus tuon saan vielä aikaan niin mitata puristukset ja kuvata se vaikka. Voitaisiin yhdessä pähkäillä asiaa lisää ja sulkea vaihtoehtoja pois.
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pitäs käynnistellä ilman venttiilikoppaa
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jake74 »

akan bora teki viimeksi kesällä +25 asteen lämpötilassa, nyt talvella ei oo tehnyt sitä
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja ZET »

Öljy on suhteellisen kylmää kesälläkin kun kylmä moottori käynnistetään.

Onhan siellä hydraulinostajassa ventiilirakenne tavallaan aina. Onko siellä sitten "check ball" tai mikä tahansa venttiilirakenne niin se estää öljyn pakenemista nostajasta kun nokka lähtee avaamaan venttiiliä. Jos jostakin syystä öljyä menee nostajaan liian paljon, niin tuo venttiilirakenne pysyy kiinni ja öljy pääsee vain hitaasti pois. Koska venttiili ei sulkeudu vaan nokka jää painamaan sitä auki.

Varmaankin on muitakin vaihtoehtoja tämän ilmiön aiheuttajaksi. Mutta onhan tuo nyt aivan selvästi yksi vaihtoehto. Kun sen ihan amerikklaisen virimoottoriasiantuntijan kertomanakin löytää.......
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei oo mitään takaiskua tai muuta. On vain pieni reikä jossa öljynpaine vastassa. Ihan sormilla kun puristaa nostajaa niin öljy tulee ulos.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Terralla jumi venttiili vaikka auto oli ajettu matka-ajosta suoraan parkkiin.
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja thames »

Juho M-P kirjoitti: Ke Maalis 17, 2021 11:11 pm Ei oo mitään takaiskua tai muuta. On vain pieni reikä jossa öljynpaine vastassa. Ihan sormilla kun puristaa nostajaa niin öljy tulee ulos.
Ainakin joissain malleissa on jousi ja kuula.
axe
Viestit: 82
Liittynyt: Su Heinä 02, 2017 4:23 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja axe »

Valmetilla... kirjoitti: Ke Maalis 17, 2021 11:13 pm Terralla jumi venttiili vaikka auto oli ajettu matka-ajosta suoraan parkkiin.
Milloinkas tuota terraa myytiin? Tuo kuvattu ilmiö kävi muutaman kerran Mondeo 97:ssa joskus 2000-2002 paikkeilla.Yleisempi ilmenemistapa oli kuitenkin tuo 10m siirto..
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

thames kirjoitti: To Maalis 18, 2021 7:55 am
Juho M-P kirjoitti: Ke Maalis 17, 2021 11:11 pm Ei oo mitään takaiskua tai muuta. On vain pieni reikä jossa öljynpaine vastassa. Ihan sormilla kun puristaa nostajaa niin öljy tulee ulos.
Ainakin joissain malleissa on jousi ja kuula.
Joissain voi olla. Puhuinkin Opel moottoreiden paikknkupeista ja nostimista.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jussi_oulu
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

axe kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:09 am
Valmetilla... kirjoitti: Ke Maalis 17, 2021 11:13 pm Terralla jumi venttiili vaikka auto oli ajettu matka-ajosta suoraan parkkiin.
Milloinkas tuota terraa myytiin? Tuo kuvattu ilmiö kävi muutaman kerran Mondeo 97:ssa joskus 2000-2002 paikkeilla.Yleisempi ilmenemistapa oli kuitenkin tuo 10m siirto..
Terra tuli myyntiin joskus noin 80-luvun puolivälissä.
Isän silloisesta Charmantesta meni pakoputki umpeen sen vuoksi :shock:
kkookoo
Viestit: 1
Liittynyt: To Maalis 18, 2021 2:31 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja kkookoo »

Johtuisko ilmiö siitä että polttoaineen palaessa syntyvä vesihöyry kondesoituu koneen kylmiin metallipintoihin eikä haidu pois, kun vain päräytetään hetki ja ajetaan se 10-20m eikä kone lämpiä juuri yhtään?
Ilmiö näkyy lyhyillä ajomatkoilla kylmässä pakoputken päässä joka on märkä. Pakkasella vesi kenties vielä jäätyy ahtaaseen venttiilipintaan tai ohjurin välykseen, taikka sitten siellä jotain tervamaista palamispikeä seassa.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Satuin olemaan siihen aikaan kun Terra tuli markkinoille TB:llä huoltomiehenä. Eikä tuota "liimautumista" esiintynyt kuin muutamissa Opeleissa. Ja muistan kun ensimmäiset tällaiset tuli tietoon, niin siinä oli monia epäilyjä mikä sen siinä Terrassa aiheuttaa? Epäiltiin että jokin moottoriöljy yhdessä terran kanssa olisi sen aiheuttanut. Mutta siihen ei löytynyt näyttöä. Mutta kuten sanoin ei se nyt joka moottoriin tätä ilmiötä tehnyt ja varmasti satoja tankkaajia sitä tuoltakin huoltamolta autoonsa tankkasi. Mutta TB sitten luopui siitä lisäaineesta, kun se kuitenkin oli helpoin ratkaisu. Aivan samaa bensaa se kuitenkin oli mitä muillakin asemilla oli se lisäaine laitettiin siihen vasta siinä vaiheessa kun se tankattiin tankkiautoon.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
cmro85
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

Jos googlettaa bensiini natrium tulee paljon tietoa ongelmista. Tuon natriumin otti käyttöön tb lyijyn korvaajaksi ja nykyään yleisemmin käytetty eri bensiinissä..
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Audi A6, 2.4 vm.2004

Asiakkaan kesäauto seissyt tuossa pihassa talven ja lupasin tässä Pääsiäisen pyhinä herätellä talviunilta.

Startatessa pyörii kuin singeri eikä yritäkään tulille..voi prrk.

CVT niin ei auta hinaaminenkaan. :twisted:
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jos on aikaa,niin mittaa puristukset.
Saataisiin joku muukin ehkä saamaan alhaiset arvot kun minä aikoinaan :D
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

zukka kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 7:37 pm Jos on aikaa,niin mittaa puristukset.
Saataisiin joku muukin ehkä saamaan alhaiset arvot kun minä aikoinaan :D
Tietää tuon mittaamattakin. Niin kuin olisi tulpat pyöritelty poies.

Ei sattunut olemaan oikeeta starttipilottia. Pitää huomenna kokeilla sillä, josko jonkin äjäyksen antaisi.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jiitek kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 7:42 pm
zukka kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 7:37 pm Jos on aikaa,niin mittaa puristukset.
Saataisiin joku muukin ehkä saamaan alhaiset arvot kun minä aikoinaan :D
Tietää tuon mittaamattakin. Niin kuin olisi tulpat pyöritelty poies.

Ei sattunut olemaan oikeeta starttipilottia. Pitää huomenna kokeilla sillä, josko jonkin äjäyksen antaisi.
Brake cleanerilla itse olen starttaillut. Hyvä monikäyttöaine :mrgreen:
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jarrukliineri on parasta pilottia. Kalkattaaki pehmeemmin dieseleissä. Ja toimii erinomaisesti bensakoneissakin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, Bing [Bot], EKo, Google [Bot], korsteeni, Matsikka, rattori, Sitikka1, Veijokoo ja 59 vierailijaa