Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
-
- Viestit: 2713
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Alla hydraulisten nostajien pump up -ilmiöstä. Voi ilmetä monissa tilanteissa, mutta eikös tuossa viimeisessä lauseessa ole kuvattu juuri sama mitä minä yritin selittää aikaisemmassa viestissäni......
We asked Ben Herheim of Howards Cams, who is familiar with the concept of hydraulic lifter pump-up, if he could explain how pump-up could happen, and what we could do to prevent it. “Pump up can be the result of several problems in the hydraulic valvetrain. The most common is dynamic instability of the system. This occurs when the spring is unable to retain contact between the system components, due to insufficient spring load,” Herheim explains. “The rare ‘pump-up’ phenomenon is not constant throughout the RPM range. It can only occur when the spring margin or system stiffness become inadequate.”
“Higher-load springs can sometimes be used to remedy this issue, or a change in cam profile is needed. Other times, pump-up can be caused by system deflection, where one or more of the components in the system actually bends enough to unload the check ball and the lifter reacts by filling with oil,” says Herheim. “Unfortunately, it is filled to a higher level than needed and can hold the valve off the seat. Oil temperature could cause this on a cold start if the oil pressure was great enough to overcome the load from a seated valvespring. It would have to be quite high, though.”
We asked Ben Herheim of Howards Cams, who is familiar with the concept of hydraulic lifter pump-up, if he could explain how pump-up could happen, and what we could do to prevent it. “Pump up can be the result of several problems in the hydraulic valvetrain. The most common is dynamic instability of the system. This occurs when the spring is unable to retain contact between the system components, due to insufficient spring load,” Herheim explains. “The rare ‘pump-up’ phenomenon is not constant throughout the RPM range. It can only occur when the spring margin or system stiffness become inadequate.”
“Higher-load springs can sometimes be used to remedy this issue, or a change in cam profile is needed. Other times, pump-up can be caused by system deflection, where one or more of the components in the system actually bends enough to unload the check ball and the lifter reacts by filling with oil,” says Herheim. “Unfortunately, it is filled to a higher level than needed and can hold the valve off the seat. Oil temperature could cause this on a cold start if the oil pressure was great enough to overcome the load from a seated valvespring. It would have to be quite high, though.”
-
- Viestit: 4343
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Tuota ongelmaa on myös kesällä, eli "kylmä" öljykään ei selitä kaikkea.
JA tuossa puhutaan hydron takaiskusta, ainakaan Opelin painimissa ei ole mitään takaiskuja.
JA tuossa puhutaan hydron takaiskusta, ainakaan Opelin painimissa ei ole mitään takaiskuja.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Lämpimässä tallissa nuo omat kaikki tapaukset on tainneet tulla vastaan muistaakseni. Ainakin suurin osa.
Ajettu auto pihalta sisään, 15-30 metrin matka.
Täytyisi katsoa jos joskus tuon saan vielä aikaan niin mitata puristukset ja kuvata se vaikka. Voitaisiin yhdessä pähkäillä asiaa lisää ja sulkea vaihtoehtoja pois.
Ajettu auto pihalta sisään, 15-30 metrin matka.
Täytyisi katsoa jos joskus tuon saan vielä aikaan niin mitata puristukset ja kuvata se vaikka. Voitaisiin yhdessä pähkäillä asiaa lisää ja sulkea vaihtoehtoja pois.
-
- Viestit: 4343
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Pitäs käynnistellä ilman venttiilikoppaa
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
akan bora teki viimeksi kesällä +25 asteen lämpötilassa, nyt talvella ei oo tehnyt sitä
-
- Viestit: 2713
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Öljy on suhteellisen kylmää kesälläkin kun kylmä moottori käynnistetään.
Onhan siellä hydraulinostajassa ventiilirakenne tavallaan aina. Onko siellä sitten "check ball" tai mikä tahansa venttiilirakenne niin se estää öljyn pakenemista nostajasta kun nokka lähtee avaamaan venttiiliä. Jos jostakin syystä öljyä menee nostajaan liian paljon, niin tuo venttiilirakenne pysyy kiinni ja öljy pääsee vain hitaasti pois. Koska venttiili ei sulkeudu vaan nokka jää painamaan sitä auki.
Varmaankin on muitakin vaihtoehtoja tämän ilmiön aiheuttajaksi. Mutta onhan tuo nyt aivan selvästi yksi vaihtoehto. Kun sen ihan amerikklaisen virimoottoriasiantuntijan kertomanakin löytää.......
Onhan siellä hydraulinostajassa ventiilirakenne tavallaan aina. Onko siellä sitten "check ball" tai mikä tahansa venttiilirakenne niin se estää öljyn pakenemista nostajasta kun nokka lähtee avaamaan venttiiliä. Jos jostakin syystä öljyä menee nostajaan liian paljon, niin tuo venttiilirakenne pysyy kiinni ja öljy pääsee vain hitaasti pois. Koska venttiili ei sulkeudu vaan nokka jää painamaan sitä auki.
Varmaankin on muitakin vaihtoehtoja tämän ilmiön aiheuttajaksi. Mutta onhan tuo nyt aivan selvästi yksi vaihtoehto. Kun sen ihan amerikklaisen virimoottoriasiantuntijan kertomanakin löytää.......
-
- Viestit: 4343
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Ei oo mitään takaiskua tai muuta. On vain pieni reikä jossa öljynpaine vastassa. Ihan sormilla kun puristaa nostajaa niin öljy tulee ulos.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 794
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Terralla jumi venttiili vaikka auto oli ajettu matka-ajosta suoraan parkkiin.
-
- Viestit: 1282
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Su Heinä 02, 2017 4:23 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Milloinkas tuota terraa myytiin? Tuo kuvattu ilmiö kävi muutaman kerran Mondeo 97:ssa joskus 2000-2002 paikkeilla.Yleisempi ilmenemistapa oli kuitenkin tuo 10m siirto..Valmetilla... kirjoitti: ↑Ke Maalis 17, 2021 11:13 pm Terralla jumi venttiili vaikka auto oli ajettu matka-ajosta suoraan parkkiin.
-
- Viestit: 4343
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Joissain voi olla. Puhuinkin Opel moottoreiden paikknkupeista ja nostimista.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1003
- Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Terra tuli myyntiin joskus noin 80-luvun puolivälissä.axe kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 8:09 amMilloinkas tuota terraa myytiin? Tuo kuvattu ilmiö kävi muutaman kerran Mondeo 97:ssa joskus 2000-2002 paikkeilla.Yleisempi ilmenemistapa oli kuitenkin tuo 10m siirto..Valmetilla... kirjoitti: ↑Ke Maalis 17, 2021 11:13 pm Terralla jumi venttiili vaikka auto oli ajettu matka-ajosta suoraan parkkiin.
Isän silloisesta Charmantesta meni pakoputki umpeen sen vuoksi
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: To Maalis 18, 2021 2:31 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Johtuisko ilmiö siitä että polttoaineen palaessa syntyvä vesihöyry kondesoituu koneen kylmiin metallipintoihin eikä haidu pois, kun vain päräytetään hetki ja ajetaan se 10-20m eikä kone lämpiä juuri yhtään?
Ilmiö näkyy lyhyillä ajomatkoilla kylmässä pakoputken päässä joka on märkä. Pakkasella vesi kenties vielä jäätyy ahtaaseen venttiilipintaan tai ohjurin välykseen, taikka sitten siellä jotain tervamaista palamispikeä seassa.
Ilmiö näkyy lyhyillä ajomatkoilla kylmässä pakoputken päässä joka on märkä. Pakkasella vesi kenties vielä jäätyy ahtaaseen venttiilipintaan tai ohjurin välykseen, taikka sitten siellä jotain tervamaista palamispikeä seassa.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Satuin olemaan siihen aikaan kun Terra tuli markkinoille TB:llä huoltomiehenä. Eikä tuota "liimautumista" esiintynyt kuin muutamissa Opeleissa. Ja muistan kun ensimmäiset tällaiset tuli tietoon, niin siinä oli monia epäilyjä mikä sen siinä Terrassa aiheuttaa? Epäiltiin että jokin moottoriöljy yhdessä terran kanssa olisi sen aiheuttanut. Mutta siihen ei löytynyt näyttöä. Mutta kuten sanoin ei se nyt joka moottoriin tätä ilmiötä tehnyt ja varmasti satoja tankkaajia sitä tuoltakin huoltamolta autoonsa tankkasi. Mutta TB sitten luopui siitä lisäaineesta, kun se kuitenkin oli helpoin ratkaisu. Aivan samaa bensaa se kuitenkin oli mitä muillakin asemilla oli se lisäaine laitettiin siihen vasta siinä vaiheessa kun se tankattiin tankkiautoon.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Jos googlettaa bensiini natrium tulee paljon tietoa ongelmista. Tuon natriumin otti käyttöön tb lyijyn korvaajaksi ja nykyään yleisemmin käytetty eri bensiinissä..
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Audi A6, 2.4 vm.2004
Asiakkaan kesäauto seissyt tuossa pihassa talven ja lupasin tässä Pääsiäisen pyhinä herätellä talviunilta.
Startatessa pyörii kuin singeri eikä yritäkään tulille..voi prrk.
CVT niin ei auta hinaaminenkaan.
Asiakkaan kesäauto seissyt tuossa pihassa talven ja lupasin tässä Pääsiäisen pyhinä herätellä talviunilta.
Startatessa pyörii kuin singeri eikä yritäkään tulille..voi prrk.
CVT niin ei auta hinaaminenkaan.
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Jos on aikaa,niin mittaa puristukset.
Saataisiin joku muukin ehkä saamaan alhaiset arvot kun minä aikoinaan
Saataisiin joku muukin ehkä saamaan alhaiset arvot kun minä aikoinaan
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Tietää tuon mittaamattakin. Niin kuin olisi tulpat pyöritelty poies.
Ei sattunut olemaan oikeeta starttipilottia. Pitää huomenna kokeilla sillä, josko jonkin äjäyksen antaisi.
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
-
- Viestit: 4343
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa
Jarrukliineri on parasta pilottia. Kalkattaaki pehmeemmin dieseleissä. Ja toimii erinomaisesti bensakoneissakin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, Bing [Bot], EKo, Google [Bot], korsteeni, Matsikka, rattori, Sitikka1, Veijokoo ja 59 vierailijaa