Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jos nyt päädytään tähän venttiilien "tahmaamiseen", niin miksi se moottori käynnistyy heti työntämällä? Tai miksi ne venttiilit eivät takertele muulloin kuin näissä lyhyissä siirroissa? Voisiko sillä epätasaisella lämmön leviämisellä olla tekemistä, jos venttiilit lämpenee lautasen puolelta enemmän kuin venttiilinvarsi ylempää? Tällaista sitä "maallikko" pähkäilijä tietämättömänä vaan saa päähänsä. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mutta yön yli seistessä sen lämmön pitäisi tasaantua. Itellä on siis kolme kertaa käynyt noin. Molemmilla kerroilla siirsin autoa 10m kun kolasin pihaa. Aamulla piti lähteä niin startatessa meinasi käynnistyä mutta sitten alkoi vain pyöriä kuin ilman tulppia. Luulin että jakohihna meni.

Piitkällä startilla alkoi hiljalleen yskiä ja lopulta käynnistyi parilla pytyllä. Siitä muutamassa sekunnissa muut syttyi myös.

Hinaamalla/työntämällä saattaa moottori pyöriä niin nopeasti että venttiilit lähtee väkisin liikkeelle.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
transit
Viestit: 964
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja transit »

Onko tuo minun ecussa bitti poikittain teoria ihan pois suljettu?
Että ei johtuisikaan venttiileistä?
ZET
Viestit: 2719
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja ZET »

Juho M-P:n viimeinen kirjoitus toi mielestäni aivan uutta tähän. Eli asia voi ilmetä myös niin, että lyhyen käytön jälkeen auto seisoo PITKÄN ajan ja sitten ei lähde. Luulin, että aina on kyse siitä, että lyhyt käyttö, sitten kohtuullisen lyhyt seisokki ja sitten ei lähde. Tuo vie pahasti pohjaa pois meikäläisen ajatuksilta hydraulisiin nostajiin liittyen. Minä luovutan. Jotenkin tuntuu, että nyt on monta erilaista "vikaa" päällekkäin ja tuloksena on täysin selvittämätön soppa.
jarikos
Viestit: 4371
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

En keksi mitään yhteyttä ECUn kanssa jos kyse on todellakin siitä, että venttiilit jumittuvat auki. Onko näissä kaikissa havaituissa tapauksissa olevissa moottoreissa muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ainakaan pösössä ja bemarissa ei ollut.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja 361 »

jarikos kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 11:59 am Onko näissä kaikissa havaituissa tapauksissa olevissa moottoreissa muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli?
Ei ole.
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Siksihän se lähtee työntämällä kun moottori saa niin paljon kierroksia että venttiilin pikku irvistys ei haittaa ja tulee puristusta sen verran että palotapahtuma alkaa.
Mutta vielä, onko näitä liimaventtiilejä ollu kaasarikoneissa vai onko vain ruiskun murheena.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jake74 »

jarikos kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 11:59 am En keksi mitään yhteyttä ECUn kanssa jos kyse on todellakin siitä, että venttiilit jumittuvat auki. Onko näissä kaikissa havaituissa tapauksissa olevissa moottoreissa muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli?
eikä borassakaa
transit
Viestit: 964
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja transit »

jarikos kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 11:59 am En keksi mitään yhteyttä ECUn kanssa jos kyse on todellakin siitä, että venttiilit jumittuvat auki. Onko näissä kaikissa havaituissa tapauksissa olevissa moottoreissa muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli?
Ei kun että vastaavilla oireilla , ei ehkä olekaan kyse venttiileistä.
Että kastelee tulpat eikä edes lupaile.
Kun sitten lopulta lähtee , tulee kauheat bensakäry savut putkesta.
Että onko näissä tapauksissa kyse siitä että pyörittää ilman puristuksia? Onko joku todennut sen mittaamalla.
Vai kuullostaako se vain siltä?
Että pyörittää vaan ja puristukset on olemassa mutta korva hämää
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

transit kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 2:02 pm
jarikos kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 11:59 am En keksi mitään yhteyttä ECUn kanssa jos kyse on todellakin siitä, että venttiilit jumittuvat auki. Onko näissä kaikissa havaituissa tapauksissa olevissa moottoreissa muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli?
Ei kun että vastaavilla oireilla , ei ehkä olekaan kyse venttiileistä.
Että kastelee tulpat eikä edes lupaile.
Kun sitten lopulta lähtee , tulee kauheat bensakäry savut putkesta.
Että onko näissä tapauksissa kyse siitä että pyörittää ilman puristuksia? Onko joku todennut sen mittaamalla.
Vai kuullostaako se vain siltä?
Että pyörittää vaan ja puristukset on olemassa mutta korva hämää
Pösössä ei ollut puristuksia. Luulin jakohihnan menneen,mutta sekin oli ehjä kun tarkistin.
Taisin sanoa jo aiemmin että tuossa ei ollut puristuksia.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

transit kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 2:02 pm
jarikos kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 11:59 am En keksi mitään yhteyttä ECUn kanssa jos kyse on todellakin siitä, että venttiilit jumittuvat auki. Onko näissä kaikissa havaituissa tapauksissa olevissa moottoreissa muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli?
Ei kun että vastaavilla oireilla , ei ehkä olekaan kyse venttiileistä.
Että kastelee tulpat eikä edes lupaile.
Kun sitten lopulta lähtee , tulee kauheat bensakäry savut putkesta.
Että onko näissä tapauksissa kyse siitä että pyörittää ilman puristuksia? Onko joku todennut sen mittaamalla.
Vai kuullostaako se vain siltä?
Että pyörittää vaan ja puristukset on olemassa mutta korva hämää
Kyllä ne kierrokset startilla nousee noissa tilanteissa, eli niin kuin ei kone vastustaisi normaalisti? Mitään savuttamista ei ainakaan tuossa pojan Opelissa ollut kun se tönäistiin käyntiin. Eikä nämä mitä omaan tietoon on tullut, niin kukaan ei mistään ylimääräisestä savuttamisesta ole maininnut?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4371
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

zukka kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 2:04 pm
transit kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 2:02 pm
jarikos kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 11:59 am En keksi mitään yhteyttä ECUn kanssa jos kyse on todellakin siitä, että venttiilit jumittuvat auki. Onko näissä kaikissa havaituissa tapauksissa olevissa moottoreissa muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli?
Ei kun että vastaavilla oireilla , ei ehkä olekaan kyse venttiileistä.
Että kastelee tulpat eikä edes lupaile.
Kun sitten lopulta lähtee , tulee kauheat bensakäry savut putkesta.
Että onko näissä tapauksissa kyse siitä että pyörittää ilman puristuksia? Onko joku todennut sen mittaamalla.
Vai kuullostaako se vain siltä?
Että pyörittää vaan ja puristukset on olemassa mutta korva hämää
Pösössä ei ollut puristuksia. Luulin jakohihnan menneen,mutta sekin oli ehjä kun tarkistin.
Taisin sanoa jo aiemmin että tuossa ei ollut puristuksia.
Miten tuo puristusten puuttuminen oli todettu?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
rämä
Viestit: 359
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja rämä »

Syitähän voi olla erilaisia, mutta kerronpa lyhyesti omat kokemukseni.

Tämä käyntiinlahtemättömyys ilmeni usealla automerkillä (oli japsia, saksalaista ja ranskalaista), Hyvin tyypillinen tapaus oli kun siirsin auton pesua varten lähemmäs letkua, sen 10 m ja pesun jälkeen takaisin katokseen, Seuraavana aamuna ei käyntiin, aina sitten lopulta lähti kuitenkin monen monen yrityksen jälkeen ja kävi aluksi huonosti,

Yhtenä aamuna oli tavallista tuskaisempi kännistys, ei luvannutkaan, ei sitten millään. Kuulosti myös, että startti pyöritti jotenkin nopeammin. Tulpat pois, siinä jo nenään otti raskas bensan haju, Mittasin varalta puristukset, ihan normaalit. Tulppia tarkastellessa; olivat märkiä ja aivan mustat, Putsailin tulpat kevyesti ja puhalsin paineilmalla suhaukset joka sylinteriin. Tulpat kiinni ja starttaus, laakista käyntiin! Auto oli muuten Ford.

Tämän episodin jälkeen otin tavaksi käyttää autoa aina pari minuuttia tuollaisen lyhyen siirron jälkeen ennen sammutusta, Eikä ole enää kertaakaan ollut moisia ongelmia,

Kuten sanoin, tässä oma taisteluni, Muilla omansa.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jake74 »

ainaki meillä tuo bora pyörii startilla niiku tulppia ei olis paikallaan ollenkaa. sillon ku puristukset on pyörii ihan erilailla.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä. Pyörii kuin ei olisi edes sylinterikantta. Mitään puristustukseen viittaavaa ei ole havaittavissa. Kuten edellä jo sanoin, kuin jakohihna olis poikki.

Aikansa kun pyöritti niin alkoi yksi pytty ottaan pientä vastusta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jarikos
Viestit: 4371
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Oliko kukaan päässyt toteamaan puristusten puuttumisen mittaamalla, siis ei pelkästään korvakuulolla? Tuossa mainittiin yksi tapaus, jossa puristukset olivat normaalit.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Eipä yleensä siinä tilanteessa ole käytettävissä koko korjaamon työkaluarsenaalia, kun tuollainen tapahtuu? Samalla tavalla "singerimäisesti" tuo sitikan paku 2,8 dieselikin käyttäytyi kun suuttimien ohivuodon takia ei lähtenyt käymään. Samoin saabbi 900 kun oli pyörijä mennyt murusiksi. Mutta kun vika selviää se on "helppo" korjata, mutta jos ei vikaa ole niin mitenkäs sellainen korjataan?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä kuka tahansa konemies osaa erottaa starttiäänestä ja moottorin puuttuvista värinöistä että onko siellä puristusta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Juho M-P kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 3:43 pm Kyllä kuka tahansa konemies osaa erottaa starttiäänestä ja moottorin puuttuvista värinöistä että onko siellä puristusta.
Noista nykyisistä härveleistä ei kyllä meikäläinen ainakaan erota mitään, hyvä kun kuulee kun on käynnissä. Eikä niitä muuten tarvitse sahata kun lähtee käyntiin heti kun avainta kääntää. :D

1,3 ja 1, 6 kadettikin suristeli melko kiivaasti kun jakoremmi rives, mutta kun siitä oli tieto miten käyttäytyy, niin ei tarvinnut arpoa! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa