Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Juho M-P kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 8:07 pm Jarrukliineri on parasta pilottia. Kalkattaaki pehmeemmin dieseleissä. Ja toimii erinomaisesti bensakoneissakin.
kaveri käytti ladassa starttipilottina jarrukliineria ku ajeli etanolilla. ei jaksettu käynnistysrikastuksia säädellä ku sillä oli katkasijalla kartan vaihto re85 ja normi bensalle ku se ajeli molemilla ja käynnistysrikastukset oli säädetty normi bensalle.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Juho M-P kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 8:07 pm Jarrukliineri on parasta pilottia. Kalkattaaki pehmeemmin dieseleissä. Ja toimii erinomaisesti bensakoneissakin.
Joo, ainakin CRC:n pilotti on vain tujakampaa tavaraa.
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jiitek kirjoitti: Ti Huhti 06, 2021 1:36 pm
Juho M-P kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 8:07 pm Jarrukliineri on parasta pilottia. Kalkattaaki pehmeemmin dieseleissä. Ja toimii erinomaisesti bensakoneissakin.
Joo, ainakin CRC:n pilotti on vain tujakampaa tavaraa.
Kaikki jarrucleanerit ei pala,ainakaan kovin hyvin,tätä on tullut joskus testailtua tubeless kumien leveille vanteille räjäyttämisissä,pilotit on yleensä hyviä posauttamaan,mutta niissäkin on eroja.Aineiden merkit ei ole jääneet mieleen,että mikä toimi mitenkin.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

SPS1975 kirjoitti: Ti Huhti 06, 2021 10:42 pm
Jiitek kirjoitti: Ti Huhti 06, 2021 1:36 pm
Juho M-P kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 8:07 pm Jarrukliineri on parasta pilottia. Kalkattaaki pehmeemmin dieseleissä. Ja toimii erinomaisesti bensakoneissakin.
Joo, ainakin CRC:n pilotti on vain tujakampaa tavaraa.
Kaikki jarrucleanerit ei pala,ainakaan kovin hyvin,tätä on tullut joskus testailtua tubeless kumien leveille vanteille räjäyttämisissä,pilotit on yleensä hyviä posauttamaan,mutta niissäkin on eroja.Aineiden merkit ei ole jääneet mieleen,että mikä toimi mitenkin.
Sama huomio täälläkin! En nyt millään saa päähän merkkiä mikä oli surkeaa pilottina, mutta yhtä neuvosto moottoripyörää yritettiin hörähtämään kliinerillä tuloksetta, vaikka kipinä oli hyvä, kuten muutkin edellytykset mutta ei yskähdellyt. Paikalle tuli toinen kolleega joka käski kokeilla toista kliineriä, ja alkoi tulla elonmerkkejä kokeeseen.

Toinen kerta oli yksi vanha ruohonleikkurin romu jota ihan mielenkiinnosta kokeilin kipinän löydyttyä kliinerillä käymään ja sama homma, että merkkiä vaihtamalla hörähteli. Pitää kysyä tallilla muistaako joku mitä se huonosti syttyvä oli....
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

onkos kukaan IKH:N cleaneria kokeillu pilottina? sitä kun saa ainakin täältä aina sen 3putelia/10€ niin ostan sitä.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kokeile. Joko moottoriin tai iha vaa tulitikulla
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Audi lähti tulille startterin avulla vaan nyt on semmoinen aika kiukkuinen turbojuke ilman kantta kun oli jakoketju poikennut.

Onneksi löytyi purkukansi kun on nimittäin tuohon moottorityyppiin melko haasteellista varaosapolitiikka(venttiilit n. 100€/kpl ja nostimetkin melkein samanverran)

Kansi tuli postissa ja vähän siinä sitten testailin paineilman ja saippuaveden kanssa venttiileiden tiiveyksiä ja niistähän osa vuosi ihan horona.

Ja videolla yksi selkeä syy "liimaventtiileille":

https://www.youtube.com/watch?v=lLdMRIpzc7Q

Tuo on pakoventtiili. Imuventtiileissä ei vastaavaa mutta toki muuten huomattavan karstaisia.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jiitek kirjoitti: Ma Huhti 12, 2021 5:35 pm Audi lähti tulille startterin avulla vaan nyt on semmoinen aika kiukkuinen turbojuke ilman kantta kun oli jakoketju poikennut.

Onneksi löytyi purkukansi kun on nimittäin tuohon moottorityyppiin melko haasteellista varaosapolitiikka(venttiilit n. 100€/kpl ja nostimetkin melkein samanverran)

Kansi tuli postissa ja vähän siinä sitten testailin paineilman ja saippuaveden kanssa venttiileiden tiiveyksiä ja niistähän osa vuosi ihan horona.

Ja videolla yksi selkeä syy "liimaventtiileille":

https://www.youtube.com/watch?v=lLdMRIpzc7Q

Tuo on pakoventtiili. Imuventtiileissä ei vastaavaa mutta toki muuten huomattavan karstaisia.
Samanlaisia venttiileitä löytyi niistä japanista tuoduista 30 - 50 000 km ajetuista varaosa koneista. Ainakin mitsun ja mazdan koneissa oli vieläkin paksumpi karsta venttiilien varsissa. Muuten koneet oli ihan hyvässä kunnossa eikä kulumia ollut.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jep, tuossa oli venttiilin varsi muuten aika puhdas paitsi juuri ohjurin juuressa kivikova karstarengas. Ilmeisesti muualta palaa karsta kohtuudella pois paitsi ylempää, josta ohjuri jäähdyttää vartta.

Eipä voi muuta sanoa kuin, että polkekaa välillä niitä autojanne. Vaan miten tuotakaan polkee kun heti on mittarissa kortinlähtölukemat.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Saahan niitä pienemmillä vaihteilla poljettua.
Onko tuo suorasuihku?
Niissä en usko että polttoaineen lisäaineista on yhtä paljon apua kun vanhan mallisella ruiskutuksella olevissa.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

On suoraruisku. Ja mahtaako ne puhdistusaineet muutenkaan paljoa pakopuolella auttaa.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Oho, en huomannutkaan että oli pakoventtiili.
Onko tuo sitten kuluttanut öljyä ja siksi likaantunut?

Eikös suorasuihkuissa imuventtiilit mene karstaan useammin?
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

zukka kirjoitti: Ma Huhti 12, 2021 6:29 pm Oho, en huomannutkaan että oli pakoventtiili.
Onko tuo sitten kuluttanut öljyä ja siksi likaantunut?

Eikös suorasuihkuissa imuventtiilit mene karstaan useammin?
Paljon karstaisemmat ne olikin mutta ei varresta niinkään, eikä ihan tuollaista kovaa, lasimaista. Pakoventtiilit alkoivat ihan selvästi sorminkin liikutellessa ahistaa muutamaa milliä ennen sulkeutumistaan.

150tkm ajettu kone ei noissa ole yleensä niillä kilsoilla vielä ongelmia muuten kuin ehkä ketjun(laahainten)kanssa.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jiitek kirjoitti: Ma Huhti 12, 2021 6:46 pm
zukka kirjoitti: Ma Huhti 12, 2021 6:29 pm Oho, en huomannutkaan että oli pakoventtiili.
Onko tuo sitten kuluttanut öljyä ja siksi likaantunut?

Eikös suorasuihkuissa imuventtiilit mene karstaan useammin?
Paljon karstaisemmat ne olikin mutta ei varresta niinkään, eikä ihan tuollaista kovaa, lasimaista. Pakoventtiilit alkoivat ihan selvästi sorminkin liikutellessa ahistaa muutamaa milliä ennen sulkeutumistaan.

150tkm ajettu kone ei noissa ole yleensä niillä kilsoilla vielä ongelmia muuten kuin ehkä ketjun(laahainten)kanssa.
Hirveitä remontteja nykyään muutaman desin polttoaineen kulutuksen säästämisen ja päästöjen alenemisen takia. Tosin eihän auto saastuta silloin kun seisoo korjaamolla.

Vanhemmissa nissaneissa itse sai vaihdella ketjuja noin 200 tkm kohdalla
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pelkästään noiden venttiileiden irr./kiinn. sekä puhdistus pylväskoneessa. Puoli päivää..
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Rapsutteletko mattopuukon terällä ja jotain egr puhdistajaa vai miten?
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pylväskoneeseen pyörimään ja messinkisuti akkukoneeseen.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ok.
Itse olen pahimpia karstoja poistanut kentin one shotilla.
Lähtee sulamaan dieselin vuotaneesta suuttimesta tulleet kovettuneet karstatkin sillä.
Sitten kun pehmenee niin mattopuukonterällä tms pyyhkinyt roskat pois.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ja vaihteeksi ooppeli jonka kävin talvellakin pelastamassa saman ongelman vuoksi.

Peruuttaa parkista muutaman metrin ja pääsee kääntäessä auto sammumaan...eikä millään käyntiin.

Seuraavana päivänä ihmemies(meikäläinen 😁) tulee ja saa auton piitkällä startilla käyntiin!

Helppo ohje käyttäjälle -älä päästä sammumaan..
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Noista karstojen poistamisesta sen verran, että olen huomannut tiivisteenpoistiaineiden vaikuttavan tehokkaasti. Pehmentää katstan ja helpompi noki lähtee ihan pyyhkimällä kun on antanut jonkin aikaa vaikuttaa. Muistaakseni ne mitä olen huomannut tehokkaiksi, sisältää ksyleeniä. Samoin palotilan saa helposti puhdistettua samoilla aineilla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Ilmiö, jkohvakk, Juhnu, Kardaani, maukku, MOP, rattori, turilas ja 72 vierailijaa