Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
transit
Viestit: 973
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja transit »

Kallistun siihen että fiestassa on sitten eri vaiva.
Esiintyy vain sitten juuri samalla tavalla kuin tuo liimaventtiili , eli lyhyen käytön ja sammutuksen jälkeen.
Ja savusta ja hajusta voi päätellä että on kastellut kunnolla.
Eli voi olla että fordin kovilla nostajilla voi jättää pois tuosta liimaventtiili casesta.
Ainakin omani kohdalla olen päätymässä siihen että kyse on jostain muusta.
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mietin vaan kuinka paljon kaikkien imuventtiilien pitää olla kantamassa/auki, että kone on kuin tulpaton mopo. Ainakaan kaikissa koneissa ei ole paljon varaa olla aukikaan niin kopsahtaa mäntään kiinni. Joskus Opeleissa mahtui pyörimään vapaasti vaikka remmi katkesi mutta en tiedä uusimmista.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Millikin riittää.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jarikos kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 4:07 pm Mietin vaan kuinka paljon kaikkien imuventtiilien pitää olla kantamassa/auki, että kone on kuin tulpaton mopo. Ainakaan kaikissa koneissa ei ole paljon varaa olla aukikaan niin kopsahtaa mäntään kiinni. Joskus Opeleissa mahtui pyörimään vapaasti vaikka remmi katkesi mutta en tiedä uusimmista.
Täystuhoa tulee noissa uudemmissa lähes järestään jos remmi riveää. Moniventtiilisissä taitaa olla kaikissa näin?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Juho M-P kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 4:24 pm Millikin riittää.
Äkkiseltään laskin, että jos 31mm imuventtiili on millin kantamassa, virtausaukko on 97mm2 ja tulpanreikä olisi vajaa 150mm2. Milli tai vähän yli kyllä riittäisi tuohon "tulpattoman mopon" kokemukseen. 31mm imuvwnttiili nöytti ainakin jossain Opelin 1.4 koneessa olevan. Isommissa koneissa toki on isompikin ja jo pienemmällä kantamisella tuo esiintyisi.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Juu ja kun kierrokset on aika pienet startilla niin olematonkin vuoto tosiaan riittää.

Appiukon 1.6 16V astrassa oli pakoventtiilistä 5x5mm pala pois. 0-3000rpm kävi kolmella mutta siitä ylöspäin neljällä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

jarikos kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 2:45 pm
zukka kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 2:04 pm
transit kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 2:02 pm
jarikos kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 11:59 am En keksi mitään yhteyttä ECUn kanssa jos kyse on todellakin siitä, että venttiilit jumittuvat auki. Onko näissä kaikissa havaituissa tapauksissa olevissa moottoreissa muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli?
Ei kun että vastaavilla oireilla , ei ehkä olekaan kyse venttiileistä.
Että kastelee tulpat eikä edes lupaile.
Kun sitten lopulta lähtee , tulee kauheat bensakäry savut putkesta.
Että onko näissä tapauksissa kyse siitä että pyörittää ilman puristuksia? Onko joku todennut sen mittaamalla.
Vai kuullostaako se vain siltä?
Että pyörittää vaan ja puristukset on olemassa mutta korva hämää
Pösössä ei ollut puristuksia. Luulin jakohihnan menneen,mutta sekin oli ehjä kun tarkistin.
Taisin sanoa jo aiemmin että tuossa ei ollut puristuksia.
Miten tuo puristusten puuttuminen oli todettu?
Mittaamalla puristukset jollain halvalla mittarilla jonka kaverilta taisin lainata.
En muista oliko kaikki nolla vai oliko siellä jotain pientä puristusta,mutta ei lähelläkään normaalia.
Aikaa on yli 10 vuotta tapauksesta
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juho M-P kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 4:41 pm Juu ja kun kierrokset on aika pienet startilla niin olematonkin vuoto tosiaan riittää.

Appiukon 1.6 16V astrassa oli pakoventtiilistä 5x5mm pala pois. 0-3000rpm kävi kolmella mutta siitä ylöspäin neljällä.
T5 volvossa kävi itselle täysin samoin. Vähän pienempi pala taisi puuttua. Jossain 1500-2000 välillä heräsi viideskin sylinteri peliin mukaan. Savua tuli hyvin.
Lurkus
Viestit: 1017
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

Pienenä sivuhuomauksena puristus on 0 jos ei ole ilmaa mitä puristaa. Hyvin yleinen virhe kun mitataan puristuksia on se, että ei varmisteta kaasuläpän aukioloa. Helpoin asia millä jokainen epäilevä voi asian tarkistaa on pölynimuri. Kierrokset nousee kun tukit letkun ja virranotto pienenee. Puristuspainemittaukseen löytyy myös autokohtaiset ohjeet ja näissä monesti mainitaan kaasuläpän avaus.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kuinkas näistä kaasuläpättömistä mitataan? Vai onko vaan digitekniikkaa sekin touhu?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Lurkus
Viestit: 1017
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

Ajomies kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 6:38 pm Kuinkas näistä kaasuläpättömistä mitataan? Vai onko vaan digitekniikkaa sekin touhu?
Eikai olematonta läppää tarvi avata. Toinen on sitten sammutinläppä varsinkin diisseleissä. Sen ideana ei välttämättä ole muu kuin saada kone sammumaan nopeammin. Nykykoneet kun ei saisi tärähdellä sammutuksessa.
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Voihan se mäntä kopsahtaa liima Venttiiliin mutta se ei haittaa kun venttiili pääsee kevyesti pakenemaan, koska jakohan on kohdallaan.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

HAlosseppä kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 7:26 pm Voihan se mäntä kopsahtaa liima Venttiiliin mutta se ei haittaa kun venttiili pääsee kevyesti pakenemaan, koska jakohan on kohdallaan.
Ja luulisi jo sen pienenkin paineen jonka mäntä saa aikaan, avittavan sitä venttiiliä sulkeutumaan? Vaikka olisikin sama vaikutus kun pikkulapsen kipeään paikkaan puhaltaminen. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Lurkus kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 5:31 pm Pienenä sivuhuomauksena puristus on 0 jos ei ole ilmaa mitä puristaa. Hyvin yleinen virhe kun mitataan puristuksia on se, että ei varmisteta kaasuläpän aukioloa. Helpoin asia millä jokainen epäilevä voi asian tarkistaa on pölynimuri. Kierrokset nousee kun tukit letkun ja virranotto pienenee. Puristuspainemittaukseen löytyy myös autokohtaiset ohjeet ja näissä monesti mainitaan kaasuläpän avaus.
kerran jäi kaasuläppä aukasematta ni ei ne paineet olleet ku muutaman bar pienemmät. täytyy sen läpän olla auki tai tyhjäkäyntiventttiilin koska eihän muuten moottori lähde käyntiin
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja jake74 »

HAlosseppä kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 7:26 pm Voihan se mäntä kopsahtaa liima Venttiiliin mutta se ei haittaa kun venttiili pääsee kevyesti pakenemaan, koska jakohan on kohdallaan.
riippuu paljonki palotilan mallista ja onko kui paljon tilaa venttiilin koloilla männässä jos sellaset on. ite tiiän moottoreitakin missä kestää olla max nostolla auki venat ni ei ota mäntään kiinni
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

jake74 kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 10:06 pm
Lurkus kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 5:31 pm Pienenä sivuhuomauksena puristus on 0 jos ei ole ilmaa mitä puristaa. Hyvin yleinen virhe kun mitataan puristuksia on se, että ei varmisteta kaasuläpän aukioloa. Helpoin asia millä jokainen epäilevä voi asian tarkistaa on pölynimuri. Kierrokset nousee kun tukit letkun ja virranotto pienenee. Puristuspainemittaukseen löytyy myös autokohtaiset ohjeet ja näissä monesti mainitaan kaasuläpän avaus.
kerran jäi kaasuläppä aukasematta ni ei ne paineet olleet ku muutaman bar pienemmät. täytyy sen läpän olla auki tai tyhjäkäyntiventttiilin koska eihän muuten moottori lähde käyntiin
2-5bar on yleensä vaikuttanut tulokseen. Riippuuen moottorista ja puristussuhteesta. Isommassa ja kirkeapuristeisemmassa vaikuttaa enemmän, luonnollisesti.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Lurkus
Viestit: 1017
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

jake74 kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 10:06 pm
Lurkus kirjoitti: Ti Maalis 16, 2021 5:31 pm Pienenä sivuhuomauksena puristus on 0 jos ei ole ilmaa mitä puristaa. Hyvin yleinen virhe kun mitataan puristuksia on se, että ei varmisteta kaasuläpän aukioloa. Helpoin asia millä jokainen epäilevä voi asian tarkistaa on pölynimuri. Kierrokset nousee kun tukit letkun ja virranotto pienenee. Puristuspainemittaukseen löytyy myös autokohtaiset ohjeet ja näissä monesti mainitaan kaasuläpän avaus.
kerran jäi kaasuläppä aukasematta ni ei ne paineet olleet ku muutaman bar pienemmät. täytyy sen läpän olla auki tai tyhjäkäyntiventttiilin koska eihän muuten moottori lähde käyntiin
Kyllä, mutta vikatilan ollessa päällä ei välttömättä ole auki ollenkaan. Tyhjäkäyntiventtiilit on harvassa nykyään.
BHN
Viestit: 618
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja BHN »

koskeeko tämä vaiva dieseleitä?
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Eipä kukaan tuntunu sellasesta kuulleen. Eikä vissii kaasutin moottoreitakaan.
Arvaukseni on, että ruiskutettu E-bensaseos joka paineisena pyörii imuventtiilin lautasen yläpuolella tietämättä mihin oikein mennä, jämähtää siihen varteen ja ohjuriin.

Dieselissä löpö menee suoraan sylinteriin ja kaasutinkoneessa seoksella on selvä suunta.

Pankaapa paremmaksi !
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Liimaventtiilit eli käynnistys ongelmaa uudehkossa Opelissa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Noin se on todennäköisesti. E bensa tekee haihtuessaan sellaista lakkamaista limaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], jjracing, Pataässä ja 93 vierailijaa