Sivu 1/1

Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 4:12 pm
Kirjoittaja Lotvonen
Onko kenelläkään jousella käynnistyvää traktoria,
tässä esittely jousistarttimoottorista:

http://www.ipu-starting.com/products/spring-starters/

Tässä olisi oiva ratkaisu harrastetraktorin akun ja sen talvisäilytyksen eliminoimiseksi.
Mikä lienee kustannus ?

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 4:55 pm
Kirjoittaja Mekaanikko 2
Minulta löytyy parikin sellaista.
Alla kokemuksia kirjallisessa muodossa:

https://www.koneviesti.fi/huolto-tyokal ... d=1.163408

-M2-

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 5:33 pm
Kirjoittaja jake55
Mekaanikko 2 kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 4:55 pm Minulta löytyy parikin sellaista.
Alla kokemuksia kirjallisessa muodossa:

https://www.koneviesti.fi/huolto-tyokal ... d=1.163408

-M2-
https://youtu.be/TGPYAgCx6Lc
Ja tässä käytännössä tuo Simms jousitartti.

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 6:07 pm
Kirjoittaja tapaniv
IPU startin asentelin Deutz F3L912 moottoriin. Kyseessä on saaressa oleva agregaatti, ja talven jälkeen starttiakut olivat aina tyhjät. Laite maksoi monta sataa, eikä sillä saa moottoria ilmattua. Siksi on parempi pitää tankissa tavaraa. Sähköstartti jäi varalle tämän takia ja onhan ajon jälkeen akuissakin jo voimaa. Ihan mainio peli.

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 7:22 pm
Kirjoittaja valtsu864
jake55 kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 5:33 pm
Mekaanikko 2 kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 4:55 pm Minulta löytyy parikin sellaista.
Alla kokemuksia kirjallisessa muodossa:

https://www.koneviesti.fi/huolto-tyokal ... d=1.163408

-M2-
https://youtu.be/TGPYAgCx6Lc
Ja tässä käytännössä tuo Simms jousitartti.
Jos unostanut pykälän päälle voi starttaajalle käydä huonosti.

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 7:51 pm
Kirjoittaja Esa Markku

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 7:54 pm
Kirjoittaja Mekaanikko 2
Otin kantaa tähän turvallisuusasiaan kirjoituksessani aikanaan maininnalla, että pykälän vapaallaolo pitää ennen starttausta varmistaa.
Sama pätee kaikkiin traktorin sivusta tapahtuviin starttauksiin startin tyypistä riippumatta, safety first :)

-M2-

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 8:02 pm
Kirjoittaja Jammu
Löytyisiköhän myös jousella toimiva hehkutulppa niin lähtis käymään ihan ilman sähköjä

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 8:04 pm
Kirjoittaja skuikka
Laittaa toisen tuommoisen jousistartin pyörittämään laturia ja siitä suoraan hehkuille virta.

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 8:56 pm
Kirjoittaja MOP
Näin aikoinaan jutun ja kuvan, todennäköisesti Koneviestissä, jossa velihopea oli laittanut moottorisahan rissapyörän tilalle kiilahihnapyörän , jolla pyöritti traktorin laturia. Ei paha nakki tehdäkään. Onhan nykyisin noita sahoja, mullakin 6 kpl. Tuulettajan hihna vaan irti ja tuolla pyörittää, kunnes lähtee käyntiin ja tuulettajan hihna takaisin paikoilleen. Ja nykyisillä vaihtovirtalatureillä säähkyä tulisi joutuin. Toinen mies voi jo startata. Mulla anto traktorin laturi autosähköliikkeen testipenkissä 70 Ampeeria.

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 8:59 pm
Kirjoittaja TunturiPappa
skuikka kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 8:04 pm Laittaa toisen tuommoisen jousistartin pyörittämään laturia ja siitä suoraan hehkuille virta.
Ehkä semmonen moottorisahan ja laturin yhdistelmä ajaisi asian.

Täälläkin palstalla ollut juttua tästä. Hihapyörä vain kytkinkelloon, laturihan koneesta usein jo löytyykin.

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ti Helmi 23, 2021 9:40 pm
Kirjoittaja Mika 82
Tein joskus romulavalta pelastetusta moottorisahasta ja laturista tuollaisen kannettavan laturin. Aika kötöstys, mutta ainakin kerran sain romuauton sen avulla käyntiin.
Saha on pieni, joten kovasti jos akku ottaa virtaa, moottori kyykkää.
https://m.youtube.com/watch?v=ZlIKvp_ZecUi

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ke Helmi 24, 2021 9:40 am
Kirjoittaja tapaniv
Voisihan sen sähköttömän hehkutuksen toteuttaa hehkupaperilla Field Marschallin tapaan, sitten jousella kone tulille.

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ke Helmi 24, 2021 10:05 am
Kirjoittaja MOP
Niin ja toholla imusarjaan ja ehkä lämmittäkin. Tuo jousi startti tuskin isommin "sahaa".

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ke Helmi 24, 2021 10:32 am
Kirjoittaja skuikka
Toisaalta näistä suunnitelmista ei ole enää pitkäkään matka penikkastarttiin. Saisi esilämmötkin samalla.

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ke Helmi 24, 2021 12:24 pm
Kirjoittaja Tumppi 865
Esa Markku kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 7:51 pm Vieteri vetoinen. https://youtu.be/TGPYAgCx6Lc
Joku jeesustelija vois luokitella tuon käynnistys menetelmän melko vaaralliseks!? :mrgreen:

Re: Dieselmoottorin jousikäynnistinmoottori

Lähetetty: Ke Helmi 24, 2021 3:32 pm
Kirjoittaja mauri
Mika 82 kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 9:40 pm Tein joskus romulavalta pelastetusta moottorisahasta ja laturista tuollaisen kannettavan laturin. Aika kötöstys, mutta ainakin kerran sain romuauton sen avulla käyntiin.
Saha on pieni, joten kovasti jos akku ottaa virtaa, moottori kyykkää.
https://m.youtube.com/watch?v=ZlIKvp_ZecUi
Noin se on. Vaihtovirtalaturin eräs ominaisuus on että kun se "herää" niin sitten se yrittää täysillä painaa sähköä jos se näkee että jännite on alle sen ohjearvon mukaan.
Siis jos jänitteensäädin haluaa vaikka 14,0 V ja laturin nimellisvirta xx ampeeria niin sitä se yrittää tehdä - tietysti jos laturin roottorin pyörimisnopeus staattoriin nähden on riittävä. Silloin käy niin että jos yritetään ladata tyhjää, tai edes yleensä akkua ladata akkua niin laturi vaatii mekaanista voimaa syöttävätä laitteelta nopeaa suhtautumista tehonlisäykseen, tämä ei helposti onnistu esim jos tehonlähteenä on vaikka pieni polttomoottori.
Mutta ei hätää, jokaisellahan meillä on nurkissa esimerkiksi H4 polttimoita joiden pitkävalolanka on ehjä. Niimpä kytkemme sen (tms) sarjaan latausvirtapiiriin ja kun lataus etenee, lataus alkaa, akun jännite nousee ja myös moottorin säädin ehtii mukaan. Sitten voikin tuon latausvirtapiirin sarjavastuksen ohittaa.
Jos voimanlähde on kiilahihnavedolla tai muulla momenttirajoitteisella välityksellä kytketty laturiin tai on kyseessä riittävän tehoinen laite niin tuota syöttävän laitteen "nyykähtämisestä" ei ehkä ole huolta.