hevyvani kirjoitti: ↑Ke Maalis 10, 2021 9:22 pm
Varmasti takatuupparillakin onnistuu, ei epäilystäkään. Ehkä kuitenkin jos olis tuon verran asiaan käyttää euroja niin nelivetoa etsisin.
Tätähän tässä on koitettu useat kerrat esittää.
Keskustelu on vaan saanut (yllätys, yllätys) sivuhaaran ettei takavedolla, kauhalla tai ilman pysty tekemään yhtään mitään eikä se sovi mihinkään työhön hyvin ja että mahdollisimman iso kone on aina paras.
Saamattomien joutoukkojen puhetta....
Keskustelu on vaan saanut (yllätys, yllätys) sivuhaaran ettei takavedolla, kauhalla tai ilman pysty tekemään yhtään mitään eikä se sovi mihinkään työhön hyvin ja että mahdollisimman iso kone on aina paras.
Joo, kyllä se vajaavetonen pitää olla iso, jos sillä meinaa jotain saada aikaseks, esim paksussa lumessa! Jollain pikku textalla alkaa nyt olemaa melkosta puljaamista täällä etelän lumessakin, kun lumi on pinnasata jäykkää, ja muuten sellasta ryyniä ettei siinä pikkupyörä tee muuta kun kaivautuu syvemmälle, ja alkaa koko härveli kellua pohjasta lumen päällä.
Isot kapeat renkaat, ja painoa vetävillä pyörillä auttaa lumessa, ja muutenkin hankalassa maastossa ajoa.
Viil@ri kirjoitti: ↑Ke Maalis 10, 2021 7:51 pm
Joo tää on hauskaa seurattavaa. Päämäärä ei oo auttaa kysyjää vaan voittaa omalla vaihtoehdolla
Toi on n i i i i i i n totta.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Tumppi 865 kirjoitti: ↑To Maalis 11, 2021 8:10 am
Joo, kyllä se vajaavetonen pitää olla iso, jos sillä meinaa jotain saada aikaseks, esim paksussa lumessa! Jollain pikku textalla alkaa nyt olemaa melkosta puljaamista täällä etelän lumessakin, kun lumi on pinnasata jäykkää, ja muuten sellasta ryyniä ettei siinä pikkupyörä tee muuta kun kaivautuu syvemmälle, ja alkaa koko härveli kellua pohjasta lumen päällä.
Niin, mikä on 'iso' ?
DB990/MF165/F5000 ovat täysin riittäviä koneita lingon eteen lumitöissä. Se on moneen kertaan tullut omakohtaisesti todettua. Jos niillä ei suhteellisen kivuttomasti saa lunta pois 400 m mökkitieltä, on haettava vikaa peilistä.
Ei siinä auta nelivetokaan, jos koko härveli kelluu pohjansa varassa. Lähtökohta minulla ainakin on, että renkaat kulkevat tien pinnassa, eivätkä lumen päällä. Siihenkään ei auta neliveto.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Tumppi 865 kirjoitti: ↑To Maalis 11, 2021 8:10 am
Joo, kyllä se vajaavetonen pitää olla iso, jos sillä meinaa jotain saada aikaseks, esim paksussa lumessa! Jollain pikku textalla alkaa nyt olemaa melkosta puljaamista täällä etelän lumessakin, kun lumi on pinnasata jäykkää, ja muuten sellasta ryyniä ettei siinä pikkupyörä tee muuta kun kaivautuu syvemmälle, ja alkaa koko härveli kellua pohjasta lumen päällä.
Niin, mikä on 'iso' ?
DB990/MF165/F5000 ovat täysin riittäviä koneita lingon eteen lumitöissä. Se on moneen kertaan tullut omakohtaisesti todettua. Jos niillä ei suhteellisen kivuttomasti saa lunta pois 400 m mökkitieltä, on haettava vikaa peilistä.
Ei siinä auta nelivetokaan, jos koko härveli kelluu pohjansa varassa. Lähtökohta minulla ainakin on, että renkaat kulkevat tien pinnassa, eivätkä lumen päällä. Siihenkään ei auta neliveto.
+1
Mutta jos nyt väkisin haluaa 15k€ tuhlata niin sitten nelivetoa...
tuohon 1300dt turbo fiattiin.missä maavaraa koukun alla nyt 68cm laittais kunto lingon perään ja lykkäis menemään,eiköhän kinkamat lähtis sukkelaan joo,edelleen sitä mieltä että alottajalle joku 80heppanen neliveto olis passeli kone.
hevyvani kirjoitti: ↑Ke Maalis 10, 2021 9:22 pm
Varmasti takatuupparillakin onnistuu, ei epäilystäkään. Ehkä kuitenkin jos olis tuon verran asiaan käyttää euroja niin nelivetoa etsisin.
Keskustelu on vaan saanut (yllätys, yllätys) sivuhaaran ettei takavedolla, kauhalla tai ilman pysty tekemään yhtään mitään eikä se sovi mihinkään työhön hyvin ja että mahdollisimman iso kone on aina paras.
Saamattomien joutoukkojen puhetta....
70-luvun loppuvuosina aurasin, tai siis oikeastaan linkosin pahempia tuiskupaikkoja tiekunnan tieltä ASP:llä ja 75 vuosimallin viisnollakakkosella. Joskus oli metristä kinosta, mutta hyvin siitä selvisi takaperin ajaen ketjullisella takavetoisella. Vakituisella auraajalla oli silloin kärkiaura 165 Fergun edessä. Aukeille paikoille muodostui aurausvallia turhan paljon. Nykyisin ei linkoapua tarvita. Nykyisellä urakoitsijalla on viittäkymppiä kulkeva teekkari ja hyvin heittävä nykyaikainen aura. Viimeksi kun ajoi, näkyi pääosa lumesta lentäneen 4-5 metrin päähän.
Omat linkoukset voisin yhtä hyvin tehdä kakkoskoneellani (502), jos siihen olisi ketjut ja lämmityslaite paremmassa kunnossa. Ykköskoneen (455) vetävällä etuakselilla ei ole paljon merkitystä lingon kanssa, ei isompaa hyötyä, mutta ei haittaakaan. Kääntyy ohjausjarrulla yhtä lailla kuin takavetoinen.
korsteeni kirjoitti: ↑Ke Maalis 10, 2021 7:21 pm
Ei per*ele onko täälä ketään muuta minun lisäksi, jolla ei itsellä ole sitä maailman parasta traktoria ym. konetta?
Minä en rohkene väittää takaveto Leylandia maailman parhaaksi
Mutta kyllä silläkin on lumi liikkunut.
Omalla puolen kilometrin tiellä on nousua ja kaksikin niin jyrkkää ja jäistä kohtaa, ettei meinaa aina renkaissa pito riittää olipa neli tai peräveto piikkiketjuilla. Countyn pystyy ohjaamaan toisen puolen pyörät tällöin penkan reunan päällä ja lukko pohjassa pääsee tuolla kyllä noista eteen päin ilman ketjujakin. 5600:sessa pitää kohottaa linkoa ja pitää takarenkaissa riittävästi ilmanpainetta, niin silloin sen piikkiketjut pitävät kovallakin jäällä hyvin. Paksun pehmeän donitsirenkaan alla renkaan myötämisen takia ketjut ei pidä aina kunnolla eli itsellä on ne tavalliset kapeammat takarenkaat ja talveksi lisään ilmaa. 5600:sessa myös eturenkaat ovat ne tavalliset kapeat keskiriparenkaat ja se auttaa ohjattavuuteen, kun etukuormaaja on kauhoineen painona keulalla. Alkuperäiset etupyörät ja renkaat, vaikkakin kapeahkot, ovat kuitenkin kehältään niin isot, ettei etukuormaajatyössä ole haitanneet ainakaan kokonsa puolesta. Perälevyjä on kaksi, joista pienemmällä vajaat kaksi metriä leveällä saa sohjopolannetta hyvin pois eikä ainakaan tuota käyttäessä etupää lähde linkkuun kevätpenkkojakaan levitellessä, kun etukuormaaja antaa keulalla lisäpainoa. 2,5 m leveällä teen joskus alkutalven auruut, mutta kyllä tuon voisi poiskin myydä, koska lingolla tulee yleensä vain tehtyä lumihommat.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, To Maalis 11, 2021 11:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itte olisin aika kummajainen tällä kylällä jos lingon ostaisin.
Niitä on vain muutamalla, jos on pitkä oma tie keskellä lakiaa.
Serkullakin on toista kilometriä omaa tietä eikä koskaan oo ollu linkoa.
Tahdoin vain sanoa, että traktorin työkykeneväisyys tulee monen tekijän summana renkaiden koosta, paineista, ketjujen sopivuudesta, paksuudesta ja piikkien pituudesta, traktorin painosta ja hevosvoimista yms. ym. eikä pelkkä neliveto mistään pelasta. Harvoin siitä haittaa on mutta ahtaissa pihapaikoissa oikeasti kääntyvistä etupyöristä on paljon apua. Nelivetoiset on väkisin kankeita tietyissä paikoissa. Countyn nyt pystyy pakottamaan kääntymään melkein kuin kolikon päällä mutta käyhän se tuokin kyllä etupyörien niveliin. Ennemmin tuotakin kannattaa ratista ohjata.
Tätä(kin) viestiketjua seuratessa palasi mieleen tapahtuma 80-luvun alusta maatalousnäyttelyissä . Silloisen SOK:n koneosastolle tuli pari vähän toisellakymentä olevaa isännänalkua (tämänpäivän masinisteja) , kumallakin molemissa käsissä muovikassit esitteitä . Kiertelivät Sampo puimuria ja alettiin vertailla kumpi on parempi Sampo vai Massikka . Aikansa intettyä kun ei oikein muita perusteita enää ollut niin toinen vetosi Massikan paremmuteen , että kun isäkin sanoo että sen parempi . Vastaus tuli heti että "se teijän isähän on muutenkin ihan hölömö "!
-On neliveto mikä auttaa paljon
-Varaosien saanti on olemassa, suhteellisen yksinkertaista tekniikkaa muutenkin
-Mukana kaikki mitä lumen kanssa touhuamiseen tarvii olla
-Hinta on sellainen että jää pari tonnia yllätys ja varustelurahaa.
Nythän se on tyhmin aika ostaa lumitöihin konetta kun kausi alkaa olla päättymässä ja myyntikohteita riittää, lumikoneet kannattaa ostaa keskikesällä kuten vene syksyllä.
Viimeksi muokannut Magia, To Maalis 11, 2021 2:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.