Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Tuli hommattua tuollainen pitkä -07 2.5 dci primastar/vivaro/trafic ja aattelin koota kyseisen mallin murheet tähän. Ja niitä taitaa kertyä jonkun verran :D

Ensimmäisenä hämmästelyn kohteena tehdasasenteinen webasto (asennuksesta päätellen maahantuojalla laitettu vaikka ohjekirja hienosti tituleeraa tehdasasenteiseksi)

Webasto toimii teknisesti ja lähtee kellolla käyntiin (nyt kun ensin korjasin mystisen latausvian) mutta sisätilan puhallin ei pyöri lämmityksen aikana. Paikallistin releen ja sulakkeet asennetuksi konehuoneeseen vasempaan nurkkaan ajovalon taa. Tarkempi käpäily paljasti yhden johdon / releen nastan hapettuneen pois olemasta (rele oli ruuvattu äänieristeen päälle ja kyseinen johto oli jatkuvasti märkää eristettä vasten ja siksi syöpynyt poikki).

Nyt kun sain uuden releen (ihan normaali vaihtorele) niin hämmennys vain kasvoi. Johdot kytkettyä heräsi keskinäyttö ja radio meni päälle vaikka avaimet oli taskussa, eikä sitä keskinäyttöä saa sammumaan kuin akunkengän irrottamalla. No irroitin releeltä sen johdon joka oli aiemminkin irti hapettuneena ja taas kaikki pelaa muuten mutta sisäpuhallin ei pyöri webaston pyynnöstä.

Epäilys on että sisäpuhaltimelle on yritetty ryöstää jostain sähköä siinä onnistumatta ja tuo nyt kummittelee, varsinkin kun nelinopeuksisen sisäpuhaltimen kolmos nopeus ei toimi ollenkaan. Vai onko näissä tapana kadota puhallinvastuksen rikkoutuessa vain yksi nopeus? Täytyy sukeltaa koetaulun syövereihin, mutta pitäisi löytää jostain kytkentäkaava.

Sitten vähän hämäsi uuden ja vanhan releen nastat, kun vanhassa oli 87 ja 87a, mutta uudessa vain 87 ja 87. Onko se puuttuva a-kirjain oleellisesti tärkeä tässä tapauksessa, enkä siltikään ymmärrä miksi rele ylipäätään puuttuisi radion ja keskinäytön toimintaan, kun ne ei liity mitenkään lämmityslaitteeseen :?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Rele ainakin on erilainen.
87 kytkee ja samalla 87A avaa, tai päinvastoin. 87 +87 kytkee, tai sulkee yhtäaikaa.
Tuossa yksi kuva, nopeasti haettuna.
https://www.jussinmaki.net/autosahko/re ... views=true
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Hups, no pitää tuo rele nyt sitten vielä vaihtaa :oops: Oli niin häjyn näköinen se alkuperäinen rele että katsoin ihan normaaliksi vaihtoreleeksi ja vasta illalla kun aloin niitä vaihtamaan, huomasin raaputtaessa numeroita paremmin esiin tuon pienen aan
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Mulla hävisi ainoastaan hitain eli 1-nopeus kun meni etuvastus -06 2,5 Vivarosta.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

korsteeni kirjoitti: Ke Helmi 10, 2021 9:27 pm Hups, no pitää tuo rele nyt sitten vielä vaihtaa :oops: Oli niin häjyn näköinen se alkuperäinen rele että katsoin ihan normaaliksi vaihtoreleeksi ja vasta illalla kun aloin niitä vaihtamaan, huomasin raaputtaessa numeroita paremmin esiin tuon pienen aan
Ota se releen kotelo auki, niin näet sen sielunelämän. Toisaalta voisihan ne molemmat piuhat kytkeä siihen 87 nastaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Eiköhän se rele kytke webaston käynnistyessä lämmityslaitteen puhaltimelle sähkön halutulle pyörimisnopeudelle, ja samalla vaihtotoiminnolla katkaise lämmityslaitteen puhaltimen käyttökytkimen syöttöjohtimen, jotta puhaltimelle "sivusta" ohjattu jännite ei pääse puhaltimen kytkimen kautta kytkemään virtoja saman syötön piirissä oleville laitteille.
Tässä tapauksessa ilmeisesti keskinäyttö ja radio.
Juho M-P
Viestit: 4370
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Näissä on kytketty niin että puhaltimen oma syöttö menee releen läpi silloin kun webasto ei ole päällä.
Kun webasto kytketään päälle, syöttö tulee webaston kautta, eli rele vaihtaa kärkiä. Ts. Puhaltimen piuha on nastassa 30, puhaltimen sulakkeelta tulevansyöttö nastassa 87 ja webastolta tuleva syöttö nastassa 87a.

Sisäpuhalluksen teho säädetään siis auton sisältä puhaltimen katkaisijalla.

Tuli tutkittua systeemiä kun Primastar lopetti puhaltimen toiminnan. Mutta puhalsi normaalisti aina kun webasto oli päällä
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Tämä onkin mielenkiintoinen, kun puhallin on toiminut kokoajan normaalisti (paitsi kolmos nopeus poissa) muulloin, mutta webastokäytöllä ei puhalla ollenkaan ja se johto joka releeltä oli hapettunut poikki releen nastaa myöden on juuri 87. Eli puhaltimen sulake ja silti se toimii normaalikäytössä :shock:
Juho M-P
Viestit: 4370
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Voin muistaa toki väärin nuo nastat mutta kun weba ei ole päällä, menee puhaltimen jännite releen läpi(rele ei vedä) siksi se toimii normaalisti. Mutta kun webasto on päällä, ei jännite mennytkään enää läpi kun liitin poikki.(rele vetänyt ja vaihtanut puhaltimen ohjauksen
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

:oops: Otan lakin päästä ja pyydän anteeksi! Kyllä se webasto toimii kuten kuuluukin oikealla releellä ja kaikki nastat kytkettynä :oops:

Kiitos tässä vaiheessa mukana olosta....lisää murheita seuraa lähipäivinä :D
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

korsteeni kirjoitti: Pe Helmi 12, 2021 1:50 am :oops: Otan lakin päästä ja pyydän anteeksi! Kyllä se webasto toimii kuten kuuluukin oikealla releellä ja kaikki nastat kytkettynä :oops:

Kiitos tässä vaiheessa mukana olosta....lisää murheita seuraa lähipäivinä :D
Millainen se oikea rele nyt sitten kuuluu olla?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
sportswgn

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Kirjoituksen perusteella normaali vaihtorele, eli releessä on navat 87 ja 87a. Eli kun rele saa herätevirtaa webastolta yhdistää kärjet virran napaan 87 ja kun ei herätettä tule kärjet on yhdistyneenä napaan 87a.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Juuri noin kuten Sportswgn tuossa yllä kirjoitti. Se ensimmäinen kokeilemani rele oli väärä (2x pelkkä 87, kun toinen piti olla 87a).

Nyt pitää seuraavaksi perata puhaltimen etuvastus käsille ja todeta mikä niistä monesta vaihtoehdosta autosta löytyy...se puuttuva kolmosnopeus olisi mukava olla, kun kakkonen vähän laiska ja nelonen on jo liikaa :mrgreen:
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Onko kukaan perehtynyt kyseisen auton vaihdekaapelien säätöön? ...tai onko siinä edes mitään säädettävää?

Vähän epämääräinen käytös kepissä, eikä pikaisella kurkkaamisella kepin niveliin paljastanut mitään selvää rikkoutumista. Huonosti tuntuu löytyvän mitään selostusta aiheesta, vaikka ymmärtänyt että noihin pitää kaapeleita vaihtaa aika usein. Mutta taitaa vaihtotiheys johtua laatikonpäästä rikkoutuvasta nivelestä joka ei enää pysy paikoillaan.

Jossain ”suomi24” oli epämääräinen kommentti että jompikumpi kaapeli irti laatikonpäästä, vaihdekeppiin jonnekkin 4mm palikka väliin ja kaapeli takaisin kiinni :roll: Ei oikein tuosta kyllä idea paljastu, että mihin 4mm palikka, pitääkö olla vapaalla vai joku tietty vaihde päällä, eikä tuossa muutenkaan ole mitään järkeä jos mitään ei mistään ruuvata/säädetä :lol:
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja SamiT »

korsteeni kirjoitti: To Helmi 18, 2021 6:04 pm Onko kukaan perehtynyt kyseisen auton vaihdekaapelien säätöön? ...tai onko siinä edes mitään säädettävää?

Vähän epämääräinen käytös kepissä, eikä pikaisella kurkkaamisella kepin niveliin paljastanut mitään selvää rikkoutumista. Huonosti tuntuu löytyvän mitään selostusta aiheesta, vaikka ymmärtänyt että noihin pitää kaapeleita vaihtaa aika usein. Mutta taitaa vaihtotiheys johtua laatikonpäästä rikkoutuvasta nivelestä joka ei enää pysy paikoillaan.

Jossain ”suomi24” oli epämääräinen kommentti että jompikumpi kaapeli irti laatikonpäästä, vaihdekeppiin jonnekkin 4mm palikka väliin ja kaapeli takaisin kiinni :roll: Ei oikein tuosta kyllä idea paljastu, että mihin 4mm palikka, pitääkö olla vapaalla vai joku tietty vaihde päällä, eikä tuossa muutenkaan ole mitään järkeä jos mitään ei mistään ruuvata/säädetä :lol:
Katsopa ihan laatikon päällä olevat osat, siellä ruostuu palikoita jumiin. En tunne tarkemmin kun oma on robottilaatikolla mutta yksi auto meinasi lähteä laatikon vaihtoon kun ei ollut ihan kaikki pukälät löydettävissä ja tuli laatikon ulkoisen siirtovivuston huollolla kuntoon.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Täytyy katsoa vielä tarkemmin, mutta rakenne on kyllä tuolla äärimmäisen yksinkertainen, kun laatikosta tulee ulos vain kaksi vipua joihin kaapelit yhdistyy pallonivelillä ja kaapelien suojat (haitarikumit) on molemmissa ehjät. Toki siellä alla voi muhia vaikka mitä moskaa...
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Nykyään monessa autossa jossa vaijereilla tapahtuu tuo vaihteiden vaihto niin ne vaijerit pitää vaan vaihtaa uusiin kun alkavat temppuilemaan, harvassa on edes mitään säätöä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja SamiT »

korsteeni kirjoitti: To Helmi 18, 2021 6:16 pm Täytyy katsoa vielä tarkemmin, mutta rakenne on kyllä tuolla äärimmäisen yksinkertainen, kun laatikosta tulee ulos vain kaksi vipua joihin kaapelit yhdistyy pallonivelillä ja kaapelien suojat (haitarikumit) on molemmissa ehjät. Toki siellä alla voi muhia vaikka mitä moskaa...
Eikös ne ole juuri niiden vipujen sisäänmenot laatikkoon kun näissä jumittelevat?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Juu täytyy ehtoolla ihmetellä noita läpivientejä. Ja alata tilailemaan vaijereita....

Tässä siis vaihteet sinänsä kytkeytyy kevyesti, eikä vaijerit & keppi tahmaa, mutta tuntuu että suurin osa vaihteista on vähän ”sivussa” oikeista kohdistaan ja kepissä omaan makuun turhaa välystä
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Johtunee siitä kun ne vaijerit venyvät vanhuuttaan ja siksi ne pitää vaihtaa uusiin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa