Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ainakin Opeleissa on vaijereissa säätö. Kepin alta löytyvissö vaijerinpäis. Muoviset lukot ja vaijereiden päissä ikäänkuin jenkatangot.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Juho M-P kirjoitti: To Helmi 18, 2021 7:42 pm Ainakin Opeleissa on vaijereissa säätö. Kepin alta löytyvissö vaijerinpäis. Muoviset lukot ja vaijereiden päissä ikäänkuin jenkatangot.
No nyt! Eiköhän nuo vaijerit ole ihan samat näissä kaikissa ”merkeissä”, eli vivarossa, trafikissa ja primastarissa.

Ja tuota tietoa tosiaan kaipasin, kun selkeästi joku tiesi kirjoittaa että ihan nissan huollosta saanut säätöohjeet, mutta niitä ohjeita ei sen enempää avattu kuin että tosiaan laatikonpäästä toinen vaijeri irti ja kepinpäähän jonnekkin 4mm palikka väliin....mutta loppu puuttuu, että miten säädetään. Ei edes tubesta löydy ohjetta :?

Ja pitää kai ne uudetkin vaijerit säätää, jos kerran säätö on
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

No nysse primastar teki tenän :|

Aamulla käynnistäessä jäi hehkun merkkivalo palamaan ja 5km jälkeen auto meni hätäkäytölle. En pitänyt alkuun noita mitenkään toisiinsa liittyvinä, mutta ilmeisesti nyt kuitenkin renault-opel-nissan porukka on suunnitellut että tuolla hehkun merkkivalolla kerrotaankin moottorin toimintahäiriöstä….ei moottorin vikavalolla, kuten loogista olisi.

Mutta ahdot siis kateissa. Mielenkiintoinen vain tuon -07 2.5 dci:n osien sijoittelu, kun ei oikein egr:ään kuten sen paremmin ahtimeenkaan pääse käsiksi yltä eikä alta :evil: Mutta onko kellään kokemusta moisesta hyytymisen aiheuttajasta, kun vikakoodeja ei ole vaikka mittarissa palaa hehkuvalo, joka liittyy kuitenkin toimintahäiriöön ja auto ei toimi.

Onko diagnostiikka noin puutteellista, vai eikö esim. auki jämähtänyt egr anna koodia, tai vnt ahtimen jumittunut säätö?
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja konty »

Nappaa ilmamassamittarin piuha irti ja kokeile löytyykö vedot.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

^ täytyy kokeilla! Nämä on juuri sitä mitä kaipailen, kun on niin vieras merkki kaikkinen konsteineen, että jokainen kokeilu-vinkki on tervetullut.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja zukka »

Voisi olla jumiva egr,jos käynnistäessä jäi heti palamaan ja tuolla valolla tosiaan kerrotaan moottorin huolista.

Seuraavalla käynnistyksellä voi jo toimia ja sitä seuraavalla taas ei.
Hyvä/halpa remonttihan tuo olisi puhdistaa,mutta ikävää tietty jos se on laitettu jonnekin moottorin ja tulipellin väliin.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ilmamäärämittarin johto irrotettuna ei käy kuin sen että hörähtää ja sammuu (moottorin vikavalo jää myös tuolloin palamaa). Johto kiinni uudelleen, käynnistyy normaalisti ja moottorin vikavalo sammuu.


zukka kirjoitti:Voisi olla jumiva egr,jos käynnistäessä jäi heti palamaan ja tuolla valolla tosiaan kerrotaan moottorin huolista.

Seuraavalla käynnistyksellä voi jo toimia ja sitä seuraavalla taas ei.
Hyvä/halpa remonttihan tuo olisi puhdistaa,mutta ikävää tietty jos se on laitettu jonnekin moottorin ja tulipellin väliin.
Pitää huomenissa syventyä tuohon egr:ään tarkemmin. Valo jäi tosiaan heti käynnistyksessä palamaan, eikä ole sen koomin sammunut. Käynnistänyt olen useamman kerran kuumana ja kylmänä, samoin jouduin tuollaisenaan ajamaankin parikymmentä km samalla monella tyylillä ”rääkäten” josko vielä heräisi toimimaan tuloksetta :D
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja konty »

-05 oli mulla, se ainakin toimi imm johto irrotettuna.
Vikakoodit piti lukea opel vivaron tiedoilla muuten ei löytynyt
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kyllä se EGR on kova keräämään töhnää näissäkin, oma 2,5 oli vuosimallia 2006 ja siitä putsasin sen jakopäärempan yhteydessä kun oli lähes täynnä koko venttiili. Sijainti moottorin etupuolella ikävän ahtaasti, mutta ilmanputsarit kun ottaa pois niin alkaa kohde ainakin näkyä jo vähän jostakin välistä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Välikysymys: Onkohan näitä 2.5 dci koneita montaakin eri tyyppiä, kun tehoja näyttää olevan kolmea samalle tilavuudelle (minulla 145hv), mutta onko tehoero otettu vain ohjelmalla ja itse moottori sama egr:än ym. osalta läpi koko mallisarjan?

Helpottais huomattavasti kun tietäisi moottorin tyyppimerkin, kun sekoittaa niin älyttömästi tämä kolmen merkin kimppa ja tuntuu että yhdelle osalle on sitten vähintään kolme eri nimeä riippuen mikä merkki on sattunut tulemaan nokalle (opel-nissan-renault) :evil:
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Onhan niitä useampia eri tehoisia tuota 2.5dci myllyä.
Omassa Masterissa vm. -09 sytyttää kanssa joskus tuota hehkun merkkivaloa startin jälkeen ja jää palamaan, mitään vikakoodeja ei anna edes ammattikorjaamolla jossa sitä joskus testailtiin.
Tässä useamman vuoden tehnyt tuota ja olen sitä seuraillut että mikä sen voi aiheuttaa.
Omassani se tulee siten että kun vääntää virta-avaimesta ja starttaa heti siis hehkuttamatta ja odottelematta niin yleensä silloin tuo syttyy ja jää palamaan. Ja tähän asti se on poistunut kun autolla ajaa 20-50 kilometriä eli vähän vaihtelee kuinka nopeasti tuo poistuu mutta itsestään on poistunut aina, ainakin tähän saakka.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

On niitä jälkihehku systeemejä jotka pitää hehkuja kylmällä päällä vielä kunnes moottori lämpenee, ja usein käy näin että hehkuttaa jos sen lämpöanturi on viallinen. En kyllä tiedä olisiko kyseisessä ajokissa tällainen systeemi?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ihmettelin iltasella konehuonetta, ja onhan se EGR tungettu mukavaan paikkaan :lol: Ilmanpuhdistimen kopan poisto paljasti sen verran, että EGR:än näkee, mutta ei sitä kyllä tuosta välistä käteen kaiva, että purattaa koko keulan. (Joka youtube-googlettuna ei ole lopulta mikään iso homma)

No homma jäi siltäosin tältä ehtoolta, mutta ohimennen mittasin hehkut ja ne ainakin oli kaikki kunnossa…eli ei se hehkuvalo ainakaan niiden vuoksi pala (illalla oli -4c° pakkasta ja räjähti välittömästi käyntiin, joten hehkut kyllä toimii). Ja samalla mittailin yläkautta käsiin saatavat alipainelinjat alipainepumpulla, ettei niissäkään vuotoja ollut…

Pitää nyt käydä oikein oikealla korjaamolla johdon päässä, jos saisivat huhuiltua tuota EGR:ää ja muutenkin katottua edes anturitiedot ym. jos ei heidänkään testerillä suoranaisia vikakoodeja löydy
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Primastar jälleen (toistaiseksi) kunnossa! 8)

Palamaan jäänyt hehkun merkkivalo ja hätäkäytölle meno johtui loogisesti jarruvalokatkaisijasta :idea: :lol:

Eli kyseessä kaksois katkaisin, jossa toinen piiri käyttää jarruvaloja, ja toinen, joka nyt oli mykistynyt, kommunikoi moottorinohjauksen kanssa. Jännä vain miten kauan pysyy vika poissa, kun oli liitin vähän sulanut/mustunut yhdestä pinnistä, että mikä sitä nyt oli noin rasittanut. Toki löysin aiemmin nosturilla alakautta EGR:ää kurkistellessa yhden löysän maadoitusliitoksen (pari pienempää johtoa maatti laatikon liitokseen) ja pultti oli jo lähes poikki, kun lattaliitin oli hinkannut/sätinyt uran ja pultti täysin ruosteessa :roll: Korvasin uudella, mutta tuskin nyt liittyi kuitenkaan suoranaisesti jarruvalokatkaisijaan.

Katotaan nyt kauasko päästään….remontti kustansi 12€ ja minuutin polvistumisen katkaisijan vaihtoon, eli erittäin helppo. (Niin no boschin testirissä käynti oli vielä 20€)
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mielenkiintoisia ja samalla aika haastavia nuo vikavalo-ongelmat, kun jää helposti vaan tutkimaan niitä oletuksiaan viasta. Siksi on joskus turvauduttava "vertaistukeen" että pääsee "ulos" omista aatoksistaan. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Aikoinaan Seatissa ABS vika myös ilmaantui hehkuvalon syttymisenä. Miksiköhän tuo hehkun merkkivalo syttyy, vaikka vika olisi ihan muualla?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

VAG konsernin vehkeissä vikavalo on hehkun valo. Ja Renaultissa myös. Typerää
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Juho M-P kirjoitti: La Syys 25, 2021 10:53 am VAG konsernin vehkeissä vikavalo on hehkun valo. Ja Renaultissa myös. Typerää
Näin se näyttää olevan!

Missähän tilanteessa se varsinainen moottorin vikavalo sitten syttyy, kun tuossa pakussakin se kuitenkin on?

Edit. niin paloihan se moottorin vikavalo, kun kokeilin tuota käyttää ilmamäärämittarin johto irrotettuna
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niissä on varmaan sellainen logiikka että moottorin toimintaan kriittisesti vaikuttavat viat sytyttää sen moottorin vikavalon kun taas toissijaiset viat sen hehkuvalon.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Nissan Primastar 2.5dci -07 murheet

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juho M-P kirjoitti: La Syys 25, 2021 11:44 am Niissä on varmaan sellainen logiikka että moottorin toimintaan kriittisesti vaikuttavat viat sytyttää sen moottorin vikavalon kun taas toissijaiset viat sen hehkuvalon.
Toisaalta miksi meni limp modeen jos ei kuvitellut olevan vakava vika
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa