Fordin peräöljyjen notkistaminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja NH »

Talumees kirjoitti: Ma Helmi 15, 2021 9:57 am
NH kirjoitti: Ma Helmi 15, 2021 8:57 am Mahdollinen vaahtoaminen riippuu muista tekijöistä, ei GL-luokasta.
Liian pitkä huoltoväli on yks mikä vaahtoamista aiheuttaa.
Myös huonolaatuinen ( ei siis luokitukseltaan ) öljy tai poikkeuksellinen rakenneratkaisu, jossa öljyyn kohdistuu voimakasta vatkaavaa voimaa.
Slammed
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2020 12:17 pm
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Manas330 kirjoitti: La Helmi 13, 2021 12:39 pm Minäkin tuskailin pitkään Ford 4000 nostolaitteen kanssa. Heti 0'C alapuolella kesti ikuisuuden ennen kuin nostolaite nousi.
Niinpä vaihdoin 10W-30 yleisöljyt tilalle. Tällöin nostolaitteen toiminta parani olennaisesti. Tästä taas seurasi valtava hikoilu kaikista saumoista. Lattialle kertyi laajalle alueelle öljyä. Muuta ongelmaa ohemmista öljyistä ei ollut.
Vaihdelaatikkoa ja perää ei oltu avattu koskaan, joten huonosta kokoonpanosta ei ollut kyse.
Mitähän merkkiä kyseinen öljy oli? Ihan näin oman tietopohjan lisäämiseksi kyselen.
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja poweri »

Fordissa ei tarvitse tusata öljyjen kanssa kun laittaa perinteisen laadukkaan Ambra multi G, meillä ei ainakaan 40v tule mieleen että olisi ongelmia ollut, nykyään kallis ja saatavuus heikentynyt. Tilalle laittaisin Tebarin Wetolin tai Mobilin se notkea, itsekin tarvitsen keväällä muutaman kannun peräöljyä ja pohdin kumman tilaan Wetolin vai multi G tynnyrin. Mökkikäytössä ei merkitystä kuuman puolen kinemaattisella viskositeetilla mutta kun kynnät 8h silläkin on merkitystä.
Pikku Fordiin menee 2 kannua öljyä joten kallista ei ole kerran 10v ne sinne vaihtaa laadukkaat joilla pääsee
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Viistonninen ainakin kokeiltu, että toimii mm. seuraavilla öljyillä: teboil wetol, valtra transmission xt, ambra multi g, castrol as, shell spirax s4 txm, motox agrifarm yleisöljy, neste premium utto.

Vesi vaahtoaa ja tekee öljyn semmoiseksi rusehtavaksi kermaksi.

-SS-
Manas330
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 9:50 pm
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja Manas330 »

Slammed kirjoitti: Ma Helmi 15, 2021 11:22 am
Manas330 kirjoitti: La Helmi 13, 2021 12:39 pm Minäkin tuskailin pitkään Ford 4000 nostolaitteen kanssa. Heti 0'C alapuolella kesti ikuisuuden ennen kuin nostolaite nousi.
Niinpä vaihdoin 10W-30 yleisöljyt tilalle. Tällöin nostolaitteen toiminta parani olennaisesti. Tästä taas seurasi valtava hikoilu kaikista saumoista. Lattialle kertyi laajalle alueelle öljyä. Muuta ongelmaa ohemmista öljyistä ei ollut.
Vaihdelaatikkoa ja perää ei oltu avattu koskaan, joten huonosta kokoonpanosta ei ollut kyse.
Mitähän merkkiä kyseinen öljy oli? Ihan näin oman tietopohjan lisäämiseksi kyselen.
Öljynvaihdosta on aikaa ehkä 10v, eikä traktori ole enää omassa käytössä. Siten en muista varmasti mikä öljy oli kyseessä, mutta tod.näk. se oli Teboil Monitra.
Ko. Ford 4000 rekisterinumero oli 545-US , jos joku masinisti vaikka olisi nykyinen omistaja?
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja dunlop »

poweri kirjoitti: Ma Helmi 15, 2021 11:57 am Fordissa ei tarvitse tusata öljyjen kanssa kun laittaa perinteisen laadukkaan Ambra multi G, meillä ei ainakaan 40v tule mieleen että olisi ongelmia ollut, nykyään kallis ja saatavuus heikentynyt. Tilalle laittaisin Tebarin Wetolin tai Mobilin se notkea, itsekin tarvitsen keväällä muutaman kannun peräöljyä ja pohdin kumman tilaan Wetolin vai multi G tynnyrin. Mökkikäytössä ei merkitystä kuuman puolen kinemaattisella viskositeetilla mutta kun kynnät 8h silläkin on merkitystä.
Pikku Fordiin menee 2 kannua öljyä joten kallista ei ole kerran 10v ne sinne vaihtaa laadukkaat joilla pääsee
Mites se Multi G:n saatavuus on heikentynyt?
Kyllä sitä myydään ainakin paikalliselta New Hollandin varaosatiskiltä niinkuin aina ennenkin.
Ja jos ovaalimiesten luonto antaa periksi niin samaa öljyä saa nätimmässä purkissa Ackela Nexplore nimellä myös CaseIH:n tiskiltä.(nykyään kyllä tiski on monella paikkakunnalla yhteinen molemmilla merkeillä)
Pilkkua jos viilataan niin ei ole hopan perään 40-vuotta sitten Multi G:tä kaadettu.Taitaa olla enemmän Fiat-sukuhaaran tuotteita,kun muutenkin melkein kaikki foorttipohjainen on kuollut ja kuopattu New Hollandin merkillä myytävissä koneissa. Mutta joka tapauksessa ford luokiteltu alkuperäisöljy,niin sitä laittaisin jos olisi itsellä tilanne päällä.
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ei ovaalimies mitään luontoa tarvitse, Fordin jyrähdys ja hommat luonaa. Öljyistä, paras öljy löytyy kokeilemalla; joskus on mukava kun kone rullaa pakkasessa kevyesti ja lanat nousee hyvin heti. Mutta sitten suojakelillä kun on esimerkiski 6-7 tuntia nosteltu lunta ylipaineventtiilin vonkuessa, joutuu vanhaa klohmoa vähän kierrostelemaan että kone ylipäänsä nousee. Silloin voi kokeilla paksumman pään öljyä.

Silloin kuumankestävä öljy tulee tarpeeseen. Olen löytänyt melko hyvän kompromissin; Neste Premium Utto -öljyn, jossa lienee jokin osasynteettinen perusöljy. Se toimi ainakin viimeisillä 25 asteen pakkasilla mainiosti. Silti kesällä ei haittaa, vaikka kuumaksi asti ajaisi. Yhden vuoden se menettelee, sitten tuntuu alkavan voimat mennä, eli olen kahden vuoden välein vaihtanut, vaikka tunteja ei nyt niin kovasti tulisikaan. Ehkä kuitenkin pääsyy itselle on, että tuo Nesteen öljytynnyri on aina joulunalustarjouksissa Markkinoinnin asiakkaille tullut melko edullisin ehdoin. Ja jarrut muuttavat kirkkaan öljyn semmoiseksi harmaaksi. Että hyväkin on vaihtaa se likainen öljy pois.

Nesteen moottoriöljyjä en ole kokeillut vielä, no, Ceissiin ajattelin kokeilla vaihtaa tuota uutta Neste Turbo NEX öljyä, kun oli jokin tutustumistarjous 20 litran kannussa. Ei liene oikein sovelias noin vanhaan, mutta kun halvalla sain, niin koitetaan. Ja on se mustaa parempi varmaan.

-SS-
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja NH »

-SS- kirjoitti: Ma Helmi 15, 2021 4:55 pm
Vesi vaahtoaa ja tekee öljyn semmoiseksi rusehtavaksi kermaksi.

-SS-
Öljyn joukossa olevan veden vaahtoaminen öljyn kanssa emulsioksi ja pelkän öljyn vaahtoaminen ovat kaksi eri asiaa.
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

NH kirjoitti: Ti Helmi 16, 2021 8:16 am
-SS- kirjoitti: Ma Helmi 15, 2021 4:55 pm
Vesi vaahtoaa ja tekee öljyn semmoiseksi rusehtavaksi kermaksi.

-SS-
Öljyn joukossa olevan veden vaahtoaminen öljyn kanssa emulsioksi ja pelkän öljyn vaahtoaminen ovat kaksi eri asiaa.
Good for you.

-SS-
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja NH »

-SS- kirjoitti: Ti Helmi 16, 2021 12:33 pm
NH kirjoitti: Ti Helmi 16, 2021 8:16 am
-SS- kirjoitti: Ma Helmi 15, 2021 4:55 pm
Vesi vaahtoaa ja tekee öljyn semmoiseksi rusehtavaksi kermaksi.

-SS-
Öljyn joukossa olevan veden vaahtoaminen öljyn kanssa emulsioksi ja pelkän öljyn vaahtoaminen ovat kaksi eri asiaa.
Good for you.

-SS-
Maintenant, vous savez!
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja t-40 »

No moottori öljystä on vaahtoamisesta kokemusta... Millersillä tai harrikan 20w50 öljyllä ajannu rojalia... No kumpaakaan ei viime keväänä ollu hollilla, monen suositama bilteman classic, mikä liekkää oli iso virhe... Muutaman kilometrin jälkeen öljyvt vaahtosivat, tuli huohottimestakin.. no kakkos vaihtoehtona mätänetin comman classic 20w 50 sitä vihreetä... Menee muuten tosi äkkiä liruksi... Vettä ei taatusti koneessa, kun ilmajäähy ja vaihtoväli tiheä kun voimaaki otettu

Lopputulemana kiertokangen alapään laakeri pahoitti kokeilusta mielensä... No jatketaan siis hyväksi havaituille öljyillä

Mutta öljyn laadussa säästäminen on kaikkein huonoin säästö
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Kounty, 754, viistonninen siellä sisällä. Kuten jo kirjoitin, kuolinpesän kone joka seisoi useita vuosia ulkona. Kun vaihdoin öljyt, vettä joka paikassa, paikkoja auki, vaaleeta mönjää vaikka kahteen kertaan vaihdettu pohjissa. Nyt viikolla kahteen kertaan -25, nyt -4 ja siirsin sitä, mutta nostolaite ei vaan ruvennut nostaa. Ei ole nyt mahdollista otta se kone sisään lämpimään, mutta kevvemällä, mistä pääsis helpoiten perän pohjaa siivoo? Nostolaitekansi irti vai se luukku siinä nostoaite vipujen alapuolella?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

traktori754 kirjoitti: La Helmi 20, 2021 4:59 pm Kounty, 754, viistonninen siellä sisällä. Kuten jo kirjoitin, kuolinpesän kone joka seisoi useita vuosia ulkona. Kun vaihdoin öljyt, vettä joka paikassa, paikkoja auki, vaaleeta mönjää vaikka kahteen kertaan vaihdettu pohjissa. Nyt viikolla kahteen kertaan -25, nyt -4 ja siirsin sitä, mutta nostolaite ei vaan ruvennut nostaa. Ei ole nyt mahdollista otta se kone sisään lämpimään, mutta kevvemällä, mistä pääsis helpoiten perän pohjaa siivoo? Nostolaitekansi irti vai se luukku siinä nostoaite vipujen alapuolella?
Kummallakin puolella peräkoteloa on iso aukko, oikealla puolella laatta on pumpun, vasemmalla puolella lisävarusteena saatavan käsijarrurummun paikka. Jos erillistä vaihteistokäsijarrua ei ole, paikassa on vain luukku. Näistä pääsee aika hyvin pohjaa sutimaan, mutta tasauspyörästön alus vaatii voimanottoakselin irrotuksen, siellä pohjalla on kolo (poikittaisharjanne) , johon jää öljyä. Jos sattuu olemaan kaksinopeuksinen voimanotto, silloin niiden rattaiden alla on tilava luukku pohjassa.

Veden päästyä öljyyn kestää tosiaan monta vaihtoa, ennen kuin kerma vähenee. CaseIH Ackela Hy-Tran ultra kuuluu olevan hyvä sitomaan vettä itseensä.

Toimiiko voimanottoakselin kytkentä ? Jis toimii, niin silloin vika ei ole imusihdin jäätymisessä. Vika voi olla vaikka vapaakiertoventtiilin jumittumisessa. Voimanottoakselin kytkimelle on käytössä kaksoispumpun toinen puoli, sama imusihti kummallekin.

-SS-
Olli S.
Viestit: 211
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
Paikkakunta: läns suomes
Viesti:

Re: Fordin peräöljyjen notkistaminen

Viesti Kirjoittaja Olli S. »

Petroolilla notkistin ja kyllä parani käyttöominaisuudet kylmässä parempaan suuntaan.
Josko kesän aikana kunnolliset öljyt.
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], tunturi61, ylioyja ja 53 vierailijaa