Stihl 4-MIX

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Hex
Viestit: 939
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja Hex »

Mietiskellyt kolmannen raivaussahan hankintaa: Tulisi kokonsa ja tehonsa puolesta jo olevien alapuolelle. Ihan vitikon ja vatukon raivaukseen pienten taimien ympäriltä.
Vähän katsellut Stihlin 4-MIX moottorilla olevaa FS 131 mallia. Ja muistakaa yllä esitetty käyttötarkoitus ennen kommentointia.
Jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia, jos ei FS 131 mallista, niin sitten 4-MIX moottoreista yleensä. Miten esim. käynnistyy perinteisiin sahoihin verraten?
Marku3
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 9:38 pm
Viesti:

Re: Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja Marku3 »

Mulla on 131 kombikone, sama moottori siis. Lähtee todella hyvin käyntiin, käynti on semmosta hauskaa papatusta eikä sammuile ikään vahingossa. Sitkeä, sitä kumiharjaa olen eniten käyttäny. Huippukierroksia ei ole raivurimalliin mutta kyllä siimaleikkuri ohuella siimalla pelaa. Voihan olla että moottori on eri säädössä raivuriin laitettuna. Tuo on tehdaspaketin jäljiltä, ei ole tarvinnu säädellä.
On isäntä olevinaan. Eikä tiedä montako viikatetta talossa on.
mek
Viestit: 30
Liittynyt: To Loka 17, 2019 7:48 pm
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja mek »

4-mix -moottorilla oleva Stihlin lehtipuhallin ollut ahkerassa ja kovassa käytössä 8 vuotta, ei mitään ongelmia. Käynnistyy hyvin ja varmasti, mihinkään säätöihin ei ole tarvinut koskea. Pari kertaa olen vaihtanut tulpan ja säännöllisesti putsaan ilmanputsarin. Muuta ei ole tarvinnut tehdä. Stihlin vehkeet ovat kyllä laatutavaraa.
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Mulla on tuollainen "raivaussaha", ollut viitisen vuotta.
Pitkää heinää, horsmaa ym ja ohuita pajunvesoja sillä leikannut mukana tulleella kolmioterällä.
Muutama tankillinen kesässä. Eka käynnistys kesällä vaatii nykimistä, mutta sen jälkeen ihan ok käynnistyjä.
Mukavasti pörisee ja yllättävän sitkeä.
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

mek kirjoitti: To Helmi 04, 2021 1:20 pm 4-mix -moottorilla oleva Stihlin lehtipuhallin ollut ahkerassa ja kovassa käytössä 8 vuotta, ei mitään ongelmia. Käynnistyy hyvin ja varmasti, mihinkään säätöihin ei ole tarvinut koskea. Pari kertaa olen vaihtanut tulpan ja säännöllisesti putsaan ilmanputsarin. Muuta ei ole tarvinnut tehdä. Stihlin vehkeet ovat kyllä laatutavaraa.
Oletko säätänyt venttiileitä? Niille oli määritelty joku aika säätöjen välille...
mulla tulee niin vähän tunteja että en ole vielä perehtynyt asiaan.
Hex
Viestit: 939
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Re: Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja Hex »

FS131, eli nelitahtisaha kaivettiin paketista. On siellä täällä tarjouksessa. Mukana tuli raivausterän lisäksi kolmioterä ja Stihlin oma siimapää. Taimikkoon se vietävä vattujen ym. pienten kiusanhenkien kimppuun.
Millä 4-MIX koneiden omistajat ovat omiaan ruokkineet? Sekoittelemaan en alkaisi, Aspen 2 pytystä ajattelin tankkiin lorottaa, jollei jollain ole huonoja kokemuksia.
Mikä lienee "viisain" raivaussahan säilytysasento? Mielipiteet tuntuvat vaihtelevan. Yleisimmät argumentit, joilla tiettyä asentoa puolustetaan liittyvät bensiinin tai kulmavaihteen rasvan valumiseen ei-toivottuun paikkaan. Muutama valmistaja tiettävästi kehottaa säilyttämään vaaterissa, mikä vie tietysti tilaa.
Tämän ohjekirjassa säilytysasennosta ei puhuta mitään. Sen sijaan yli kolmen kk:n säilytys edellyttää säiliön tyhjentämistä ja kaasuttimen ajamista kuivaksi, jotta kalvot eivät liimaantuisi kiinni. Itse kuvittelin kuivan kaasuttimen kalvojen olevan herkempiä liimaantumaan. Onko Stihlin omistajilla ensi käden kokemuksia tästä liimaantumisesta? Yksi Stihlin raivaussaha ollut käytössä viimeiset 15 vuotta, ja siinä kalvot eivät ole kenkkuilleet kertaakaan, vaikka aina on bensoineen säilytetty.
jagr
Viestit: 1385
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja jagr »

Jos tarkoitit Aspen 2-tahtibensaa niin älä sitä ainakaan laita.

Joko 4-tahti pienkonebensaa tai tavan 98E:tä. Omia nelitahtipienkoneita olen ruokkinut 98:lla ja sitten viimeiset pari tankillista ennen pitempää säilömistä 4t pienkonebensalla. Ei ole ollut ongelmaa kaasarin tukoksista kuten pelkällä 98E:lla ajettuna. Se tahtoo täyttää kaasarin sellaisella valkoisella töhnällä ja lakkamaisella kovalla massalla.

Neste antaa 98:lle vain muutaman kuukauden säilytysajan mutta pienkonebensan säilyvyys taitaa olla pari vuotta.

Nesteen sivulla lisätietoja. https://www.neste.fi/pienmoottoribensii ... vastauksia
--JaGr
Ford 4610
Hex
Viestit: 939
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Re: Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja Hex »

Tuota, tuosta voi kelata alaspäin: https://www.stihl.fi/STIHL-tuotteet/Ruo ... S-131.aspx klikkaa varustus, löytyy kohdasta STIHL 4-MIX moottori.
Mutteriuuno
Viestit: 2747
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

jagr kirjoitti: Su Huhti 11, 2021 10:40 am Jos tarkoitit Aspen 2-tahtibensaa niin älä sitä ainakaan laita.

Joko 4-tahti pienkonebensaa tai tavan 98E:tä. Omia nelitahtipienkoneita olen ruokkinut 98:lla ja sitten viimeiset pari tankillista ennen pitempää säilömistä 4t pienkonebensalla. Ei ole ollut ongelmaa kaasarin tukoksista kuten pelkällä 98E:lla ajettuna. Se tahtoo täyttää kaasarin sellaisella valkoisella töhnällä ja lakkamaisella kovalla massalla.

Neste antaa 98:lle vain muutaman kuukauden säilytysajan mutta pienkonebensan säilyvyys taitaa olla pari vuotta.

Nesteen sivulla lisätietoja. https://www.neste.fi/pienmoottoribensii ... vastauksia
Väärinkäsitysten aiheuttamien vaurioiden välttämiseski todettakoon, että kyseisen 4-MIX- moottorin voitelu tapahtuu seosbensiinillä. Siinä ei ole muuta voiteluöljyä vaikka nelitahtinen on.
jagr
Viestit: 1385
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Stihl 4-MIX

Viesti Kirjoittaja jagr »

Kas vaan, enpä ole tuohon tutustunut. Olipa sitten väärä neuvo.
--JaGr
Ford 4610
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajr, Bing [Bot], Google [Bot], Hsippe, Kaunotar, korsteeni, Paalari, ZTS ja 48 vierailijaa