Hyvä kylmäkäynnistyjä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Lurkus
Viestit: 967
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

Matsikka kirjoitti: La Tammi 23, 2021 8:06 pm Yleensä traktorit tunnin tai kaks lämmityksessä niin aina on lähtenyt hyvin kun on tarvittu.
Juuri näin, eikä se lämmitys ole ylimääräinen kommervenkki.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja solihull »

Kyllä se on pitkälti kiinni siitä miten kiukkuisesti kone parilla ekalla kierroksella pyörii, sen jälkeen alkaa starttivirta akusta luonnostaan vähetä ja käynnistys menee sahaamiseksi. Mitä uudempi kone, sen tärkeämpää on ensimmäinen kierros.
Valmetin 3-pyttyistä pidän yhtenä parhaista käynnistyjistä. Joskus 80-luvun alkupuoliskolla oli 502 jäänyt pariksi yöksi metsään reen eteen kun rengas oli hajonnut. Pakkosyötöllä kylmiltään käyntiin parilla kierroksella ja aamulla oli ollut mittarissa -34, tuskin rauta paljoa muutamassa tunnissa lauhtui vaikka lämpö nousikin muutaman asteen helmikuisena päivänä.
Myös 505 oli hyvä lähtemään tulille, mutta 03- sarjalaiset ja mezzot ei niinkään enää.
Avatar
jake55
Viestit: 959
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Osmo_ kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 8:19 pm Itse laitan jo -5c° lämpötilassa traktorin lämpeemään. Koska miksei. Säästän moottoria sen verran ja jos on oikeen kylmää niin saa flatkuttaa 10min korotetulla joutokäynnillä että öljyt notkistuu. Kun mennään -20c° kylmemmäks niin traktori jääköön halliin. Jääkylmä rauta on haurasta. Tai jos tiedetään että pakkaspäivänä on tarve niin ajetaan lämpimään tilaan.
Pointtina ei oo se, että omat koneet ois huonoja käynnistyjiä. Pidän koneistani huolta ja ennemmin hätävarjelen, kuin annan kovaa ajoo ja huonoo huoltoo.
Juuri näin. Ite laitan aina koneet lämpiään kun lämpötila on nollan alapuolella, kun kerta sähköt on aikanaan tontille vedetty. Ite myös annan aina talvisin traktorin käydä tyhjää ulosotto päällä 5-20min kelistä riippuen ennen töitä.
Fordson Super Major -60
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Meillä 903 oli tosi jäykkä ja huono käynnistyjä kylmällä, meinas mennä laron seinästä läpi vaikka vaihre oli vapaalla.
705 oli ihan toista maata vaikka valmistusvuodessa oli pari vuotta eroa.
[/quote]

Jos näihin tai edellisen viestin kommentin kokemuksiin vertaa, niin miten nykyiset perkinsit käyttäytyy?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16162
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Alfons kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 9:58 pm Meillä 903 oli tosi jäykkä ja huono käynnistyjä kylmällä, meinas mennä laron seinästä läpi vaikka vaihre oli vapaalla.
705 oli ihan toista maata vaikka valmistusvuodessa oli pari vuotta eroa.
Jos näihin tai edellisen viestin kommentin kokemuksiin vertaa, niin miten nykyiset perkinsit käyttäytyy?
[/quote]

165:nen lähtöö käyntiin n.-15˚ pakkaasesta kunnossa olevalla akulla.
399:llä on ollut tuskaa lähteä -10˚ pakkaasesta, mutta tuntuis että turbon asennuksen ja syötön lisäyksen jälkehen pientä parannusta saattaa olla. Huonoin näistä 3 joka tapauksessa.
4255 saattaais lähteä -20˚, mutta en mee takuusehen. Viime keväänä vaihrettihin uuret akut, akkukaapelit, suuttimen kärjet ja pumppukin säärettihin, niin saattais se -20˚:ssa vielä lähteä.

Kaikki vaativat runsaan hehkutuksen.
Viimeksi muokannut Matsikka, Ma Tammi 25, 2021 10:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
5424155
Viestit: 514
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja 5424155 »

jake55 kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 9:39 pm
Osmo_ kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 8:19 pm Itse laitan jo -5c° lämpötilassa traktorin lämpeemään. Koska miksei. Säästän moottoria sen verran ja jos on oikeen kylmää niin saa flatkuttaa 10min korotetulla joutokäynnillä että öljyt notkistuu. Kun mennään -20c° kylmemmäks niin traktori jääköön halliin. Jääkylmä rauta on haurasta. Tai jos tiedetään että pakkaspäivänä on tarve niin ajetaan lämpimään tilaan.
Pointtina ei oo se, että omat koneet ois huonoja käynnistyjiä. Pidän koneistani huolta ja ennemmin hätävarjelen, kuin annan kovaa ajoo ja huonoo huoltoo.
Juuri näin. Ite laitan aina koneet lämpiään kun lämpötila on nollan alapuolella, kun kerta sähköt on aikanaan tontille vedetty. Ite myös annan aina talvisin traktorin käydä tyhjää ulosotto päällä 5-20min kelistä riippuen ennen töitä.
Karjahuushollissa niitä pakkasrajoja ei vaan ole. Ihan sama onko pakkasta 20 vai 38, rehut on otettava, ja raktori pistetään käymään konstilla millä hyvänsä.
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Olettaisin kaikkien koneiden lähtevän keskinkertaisesti käyntiin, kunnossa ollessaan.

Keskusteluissa tuntuu vaan painavan liikaa teipatut aakkoset konepellin kyljessä.
Valmetilla...
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

solihull kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 9:02 pm Kyllä se on pitkälti kiinni siitä miten kiukkuisesti kone parilla ekalla kierroksella pyörii, sen jälkeen alkaa starttivirta akusta luonnostaan vähetä ja käynnistys menee sahaamiseksi. Mitä uudempi kone, sen tärkeämpää on ensimmäinen kierros.
Valmetin 3-pyttyistä pidän yhtenä parhaista käynnistyjistä. Joskus 80-luvun alkupuoliskolla oli 502 jäänyt pariksi yöksi metsään reen eteen kun rengas oli hajonnut. Pakkosyötöllä kylmiltään käyntiin parilla kierroksella ja aamulla oli ollut mittarissa -34, tuskin rauta paljoa muutamassa tunnissa lauhtui vaikka lämpö nousikin muutaman asteen helmikuisena päivänä.
Myös 505 oli hyvä lähtemään tulille, mutta 03- sarjalaiset ja mezzot ei niinkään enää.
Niin, startti on sama ja akkukin varmaan samankokoinen ja yksi sylinterin tulee lisää.
thames
Viestit: 1270
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja thames »

Kauanko 2040 ja vastaavia jontikoita hehkutetaan ja onko sillä yhdellä sähkö hehkulla virkaa?
DexMasZet
Viestit: 7749
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

thames kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 10:52 pm Kauanko 2040 ja vastaavia jontikoita hehkutetaan ja onko sillä yhdellä sähkö hehkulla virkaa?
Uuvella hehku tulpalla tais mennä 15sek, että tohina käy. Mielestäni ei juuri virkaa tuossa, huonosti ne kylmiltään lähtee -10 jälkeen. Joskus piti kylmänä laittaa - 15 pakkasesta käymään ja melkolailla saa jo sahata..
Osmo_
Viestit: 8595
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

5424155 kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 10:19 pm
jake55 kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 9:39 pm
Osmo_ kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 8:19 pm Itse laitan jo -5c° lämpötilassa traktorin lämpeemään. Koska miksei. Säästän moottoria sen verran ja jos on oikeen kylmää niin saa flatkuttaa 10min korotetulla joutokäynnillä että öljyt notkistuu. Kun mennään -20c° kylmemmäks niin traktori jääköön halliin. Jääkylmä rauta on haurasta. Tai jos tiedetään että pakkaspäivänä on tarve niin ajetaan lämpimään tilaan.
Pointtina ei oo se, että omat koneet ois huonoja käynnistyjiä. Pidän koneistani huolta ja ennemmin hätävarjelen, kuin annan kovaa ajoo ja huonoo huoltoo.
Juuri näin. Ite laitan aina koneet lämpiään kun lämpötila on nollan alapuolella, kun kerta sähköt on aikanaan tontille vedetty. Ite myös annan aina talvisin traktorin käydä tyhjää ulosotto päällä 5-20min kelistä riippuen ennen töitä.
Karjahuushollissa niitä pakkasrajoja ei vaan ole. Ihan sama onko pakkasta 20 vai 38, rehut on otettava, ja raktori pistetään käymään konstilla millä hyvänsä.
Niin. Mutta ketä kieltää laittamasta roikan päähän vaikka kellon kans.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
OM
Viestit: 333
Liittynyt: Ti Maalis 21, 2006 1:54 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja OM »

nuc-64 kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 9:06 pm Mitäpä raati on mieltä Nuffieldin käynnistyvyydestä? En ole pakkasessakaan tuota kokeillut (vielä, kun vasta kesälaadut tänään vaihdettiin pois), mutta syksyllä esimerkiksi tuntui todella herkästi käynnistyvän, hiukan kun startti pyörähtää, niin on jo käynnissä. Tuo JD 1640 ei tunnu kovin hyvä olevan käynnistymään, saa pyörittää ilman lämmitystä pikkupakkasellakin tovin ja joskus uusiakin käynnistysyrityksen, toki roikan perästä lähtee.
Nuffin 10/60 oli aika hyvä lähtemään kuin myös sen seuraaja Leyland 384 on.
tapaniv
Viestit: 1152
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Tuolla aemmin puhuttiin David Brownin käynnistämisestä. Mulla oli 880 taavetti ja siinä oli ilmanputsarin päässä sellainen messinkiruuvi, joka kierrettin irti kylmällä. Ruuvissa oli sellainen huoparengas joka kastettiin kamferiin ja ruuvattiin takaisin reikäänsä. Sitten vain starttaamaan. JD käyttäjille pikku vinkki. Kun kylmällä startatessa kääntää samaan aikaan ratista, niin moottori pyörii kevyemmin. :D :D
Lurkus
Viestit: 967
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

tapaniv kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 7:04 pm Tuolla aemmin puhuttiin David Brownin käynnistämisestä. Mulla oli 880 taavetti ja siinä oli ilmanputsarin päässä sellainen messinkiruuvi, joka kierrettin irti kylmällä. Ruuvissa oli sellainen huoparengas joka kastettiin kamferiin ja ruuvattiin takaisin reikäänsä. Sitten vain starttaamaan. JD käyttäjille pikku vinkki. Kun kylmällä startatessa kääntää samaan aikaan ratista, niin moottori pyörii kevyemmin. :D :D

Kiitos tästä tiedosta. Katoin kerran jenkkivideota deeren kylmäkäynnistyksestä ja mietin että kumpi vispaa kumpaa ja miksi :mrgreen: :lol:
sata10
Viestit: 1538
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja sata10 »

zukka
Viestit: 7777
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja zukka »

sata10 kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 9:36 pm https://www.youtube.com/watch?v=7-nxZD4 ... i+vaan+880 pitkä vieteri :)
Ihan kun oma :D
50 sekunnin jälkeen jo ääni muuttui eikä siihen tarvittu kun 20 sekuntia lisää niin oli jo käynnissä :lol:
Deippa
Viestit: 2130
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Voin todeta että lämmittämättä oma JD6200 ei ole hyvä kylmäkäynnistyjä.

Ja kylmästähän voi joutua lähtemään esim. hinaamaan autoa pois ojasta -15 ilmalla. EI lähe jontikka, onneksi kylällä oli valmettiki ja se kävä auttamassa miestä mäessä eikun naista ojassa. Tuskin sekään oli lämpeämässä, kun sinä päivänä ei ollut edes lumitöitä.

Pelkkä imusarjahehku ei paljon auta, vaikka yks aamu oli vajaan 0,5h roikassa ja taas 15 pakkasta. 3min hehkutin, ei yrittänytkään, pyöritti kyllä hyvin. Kesällä mittasin tuon hehkun että antoi kyllä jotain vastusta, mutta muuta varmuutta sen toiminnasta ei toki minulla ole. Onko jollain muulla toisenlainen käsitys että imusarjahehkun avulla voi saada koneen tulille? Roikassa oltuaan vaikkapa pari tuntia kone käynnistyy kutakuinkin kuin palmun alta.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja NH »

Toimiva imusarjahehku on olennainen tekijä esilämmittämättömän dieselin pakkaskäynnistyksessä.
Ellei hehkulla tunnu olevan merkitystä, se ei toimi kuten pitäisi.
havi
Viestit: 821
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja havi »

Jos on polttava imusarja hehku, niin maks. 30 sek hehkutusta. Liian pitkä aika saattaa sammuttaa liekin kun ei ole polttoainetta eikä happea jäljellä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16162
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ei lähtenyt naapurin Valtra 8400 käyntihin kun olis eileen tarvitti, pakkaasta joku alta -8˚. Ei kuulemma oo uutenakaan sen paremmin lähtenyt.
Pieni yllätys mulle.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 7 vierailijaa