Hyvä kylmäkäynnistyjä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

DexMasZet
Viestit: 7749
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

jake55 kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 7:04 pm https://youtu.be/0bwAzmhRlqM
Tuossa MF135 myös Cav jakajapumpulla varustettuna, ei se nyt hyvin lähe käyntiin, mutta kohtuullisesti kuitenkin, paremmin mitä Rexta. Tuo Massikka nyt ei oo mikään paljon ajettu edes.
No huhhuh, kyllä Volvo olis kahen ekan pyöräytyksen jälkeen käymässä ja dexta viimistää 15sek kohdalla.. Lie jo paljon ajettu kone tuo.
Täytyyki yrittää kuvata mite Volvo lähtee, kun nyt 1,5kk seissy pihan perillä.
0910
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 12:22 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja 0910 »

Eheipä oo tuo 135:sen moottori kunnossa alkuunkaan.Kyllä 3 syl. 35 ja 135 lähtee omalla liekkihehkulla nätisti -20 asteen pakkasella.Omat verkut ainakin tarkkoja hehkutusajan suhteen.Pitää startata heti,kun liekki syttyy imusarjassa.Jos antaa liekin loimottaa pitempään,ne kerran vain lupaavat ja saa sahata pitempään.Saman oon huomannut 165S:n kanssa. :wink:
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja 361 »

jake55 kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 7:04 pm
https://youtu.be/0bwAzmhRlqM
Tuossa MF135 myös Cav jakajapumpulla varustettuna, ei se nyt hyvin lähe käyntiin, mutta kohtuullisesti kuitenkin, paremmin mitä Rexta. Tuo Massikka nyt ei oo mikään paljon ajettu edes.
No ei lähde ei, eikä edes kohtuullisesti vaan huonosti.

Noilla pikkupakkasilla 135:sen kuuluu lähteä käyntiin kun avainta vähän näyttää.
nuc-64
Viestit: 2947
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

DexMasZet kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 7:42 pm
jake55 kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 7:04 pm https://youtu.be/0bwAzmhRlqM
Tuossa MF135 myös Cav jakajapumpulla varustettuna, ei se nyt hyvin lähe käyntiin, mutta kohtuullisesti kuitenkin, paremmin mitä Rexta. Tuo Massikka nyt ei oo mikään paljon ajettu edes.
No huhhuh, kyllä Volvo olis kahen ekan pyöräytyksen jälkeen käymässä ja dexta viimistää 15sek kohdalla.. Lie jo paljon ajettu kone tuo.
Täytyyki yrittää kuvata mite Volvo lähtee, kun nyt 1,5kk seissy pihan perillä.
Mitä oon tuon kaverin 400 Volvolla ajanut ja vierestä seurannut, niin on hyvä lähtemään käyntiin, ei tarvitse avainta juuri kun näyttää, niin käyntiin lähtee.
nuc-64
Viestit: 2947
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Mitäpä raati on mieltä Nuffieldin käynnistyvyydestä? En ole pakkasessakaan tuota kokeillut (vielä, kun vasta kesälaadut tänään vaihdettiin pois), mutta syksyllä esimerkiksi tuntui todella herkästi käynnistyvän, hiukan kun startti pyörähtää, niin on jo käynnissä. Tuo JD 1640 ei tunnu kovin hyvä olevan käynnistymään, saa pyörittää ilman lämmitystä pikkupakkasellakin tovin ja joskus uusiakin käynnistysyrityksen, toki roikan perästä lähtee.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja 361 »

nuc-64 kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 9:06 pm Mitäpä raati on mieltä Nuffieldin käynnistyvyydestä? En ole pakkasessakaan tuota kokeillut (vielä, kun vasta kesälaadut tänään vaihdettiin pois), mutta syksyllä esimerkiksi tuntui todella herkästi käynnistyvän, hiukan kun startti pyörähtää, niin on jo käynnissä. Tuo JD 1640 ei tunnu kovin hyvä olevan käynnistymään, saa pyörittää ilman lämmitystä pikkupakkasellakin tovin ja joskus uusiakin käynnistysyrityksen, toki roikan perästä lähtee.

Kolmos nuffi oli aikoinaan ja oli erittäin hyvä käyntiinlähtijä ainakin se yksilö.
Avatar
jake55
Viestit: 959
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Eipä toimi hehku tuossa, eli täysin raakana käynnistys. Kyllä tuo Perkinssiksi hyvin lähtee käymään. Ei tuolla paljoo ole ajettu, vain reilut 7000 tuntia.
Fordson Super Major -60
dunlop
Viestit: 464
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja dunlop »

jake55 kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 9:42 pm Eipä toimi hehku tuossa, eli täysin raakana käynnistys. Kyllä tuo Perkinssiksi hyvin lähtee käymään. Ei tuolla paljoo ole ajettu, vain reilut 7000 tuntia.
Ei tosiaankaan ole kunnossa tuo Perkinssi.
Niinkuin edellä jo todettiin niin 3-152 moottori juuri CAV jakajalla on todella herkkä lähtemään.
Ei ole montaa viikkoa aikaa kun piti kaivaa hangesta muutaman kuukauden seisonnan jälkeen kaverin pikku Leukku jossa sama 3-152 Perkins. Pakkasta ei ollut kuin reilu -6 astetta,mutta ilman hehkuja eikä mitään muitakaan "kevätjuhlaliikkeitä" kone pärähti käymään heti kun vähänkään pyörähti,niinkuin olisi hetki sitten kuumana sammutettu.
Koneen omistaja tuota on jo vuosia ihmetellyt että kuinka se voi olla niin hyvä lähtemään käymään.Toki sitä ei ole väkisin yritetty kiusata missään -30 asteessa,mutta -20 nurkille lähtee kuin palmun alta.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja 361 »

dunlop kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 10:13 pm
jake55 kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 9:42 pm Eipä toimi hehku tuossa, eli täysin raakana käynnistys. Kyllä tuo Perkinssiksi hyvin lähtee käymään. Ei tuolla paljoo ole ajettu, vain reilut 7000 tuntia.
Ei tosiaankaan ole kunnossa tuo Perkinssi.
Niinkuin edellä jo todettiin niin 3-152 moottori juuri CAV jakajalla on todella herkkä lähtemään.
Ei ole montaa viikkoa aikaa kun piti kaivaa hangesta muutaman kuukauden seisonnan jälkeen kaverin pikku Leukku jossa sama 3-152 Perkins. Pakkasta ei ollut kuin reilu -6 astetta,mutta ilman hehkuja eikä mitään muitakaan "kevätjuhlaliikkeitä" kone pärähti käymään heti kun vähänkään pyörähti,niinkuin olisi hetki sitten kuumana sammutettu.
Koneen omistaja tuota on jo vuosia ihmetellyt että kuinka se voi olla niin hyvä lähtemään käymään.Toki sitä ei ole väkisin yritetty kiusata missään -30 asteessa,mutta -20 nurkille lähtee kuin palmun alta.
Kyllä.
Ensikertaa käynnistäessä 135:sta oikein säikähdin kun en tiennyt ettei siinä ollut virtalukossa "virrat päällä" asentoa vaan se starttasi heti ensimmäisestä avaimenliikkeestä ja pärähti samantien käymään. Voisi sanoa että lähtee käymään jopa liian helposti 8)

Dextaa saa veivata vähän tuohon videon tyyliin, eli kauan ja hartaasti. Sisätiloissa käynnistettäessä tukehtumisvaara on lisäksi ilmeinen.
0910
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 12:22 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja 0910 »

jake55 kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 9:42 pm Eipä toimi hehku tuossa, eli täysin raakana käynnistys. Kyllä tuo Perkinssiksi hyvin lähtee käymään. Ei tuolla paljoo ole ajettu, vain reilut 7000 tuntia.
Joo, mutta -10 lähtee 135:nen ilman hehkuakin,kun kerran puristuksen yli menneepi.ei oo nyt kaikki kohillaan tuossa Verkussa.Meillä 135 -69 ollut uudesta lähtiin.Lisäksi löytyy 4 kpl 35,130,165S,2kpl 185,595 ja 390. 3 pyttyset lähtee keli kun keli.Huonoin nuista 165S -78.
Virveli
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Marras 08, 2019 4:32 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Virveli »

Kunnossa oleva nuffin kone lähtee kyllä ilosesti pakkasella käyntiin,kunhan akku ja startti on kunnossa,että jaksaa kunnolla pyöräyttää yläkuolokohan
Yli.
Turha tosin koneita kiusata pakkaskäynnistyksillä,jossei pakko ole.
korpirampa
Viestit: 1519
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Mulle annettiin joskus ymmärtää, että MF135:sen perkinsin AD3.152 mallinen moottori, hyvä pakkaskäynnistyvyys johtuisi isommasta puristussuhteesta, mikä on eri lähteistä katsottuna noin 18,5.

MF165 (A4.212) puolestaan on eri lähteissä puristussuhteeltaan jossain 16 kohdalla.

Näistä koneista henk koht kokemusta ja tuo 165 lähtee kyllä paljon heikommin käyntiin. Toki moottoreissa tunteja takana erisuuri määrä. Mutta näin kokemuksena.
himmeli
Viestit: 845
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja himmeli »

Virveli kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 4:14 pm Kunnossa oleva nuffin kone lähtee kyllä ilosesti pakkasella käyntiin,kunhan akku ja startti on kunnossa,että jaksaa kunnolla pyöräyttää yläkuolokohan
Yli.
Turha tosin koneita kiusata pakkaskäynnistyksillä,jossei pakko ole.
Muistuupa aika liki 60 vuotta taaksepäin ei ollut sähköä eikä liiemmin akkulatureitakaan isäukko käynnisti nuffin isokokoisen ruunan avustuksella valettu betonilattia nuffin alla nuffin keulasta naru ruunan reenaisojen saverikkoihin kiinni.Ukko pukille ja hevoselle vetokäsky ja startilla avustaen kone kävi muutaman metrin matkalla,kyllä nufi oli hyvä lähtemään jopa kohtuullisen kovasta pakkasestakin ,hevonen osasi tuon homman veto oli nimittäin ripeä. :mrgreen: :roll:
Yrjö
Viestit: 1476
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

himmeli kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 6:38 pm
Virveli kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 4:14 pm Kunnossa oleva nuffin kone lähtee kyllä ilosesti pakkasella käyntiin,kunhan akku ja startti on kunnossa,että jaksaa kunnolla pyöräyttää yläkuolokohan
Yli.
Turha tosin koneita kiusata pakkaskäynnistyksillä,jossei pakko ole.
Muistuupa aika liki 60 vuotta taaksepäin ei ollut sähköä eikä liiemmin akkulatureitakaan isäukko käynnisti nuffin isokokoisen ruunan avustuksella valettu betonilattia nuffin alla nuffin keulasta naru ruunan reenaisojen saverikkoihin kiinni.Ukko pukille ja hevoselle vetokäsky ja startilla avustaen kone kävi muutaman metrin matkalla,kyllä nufi oli hyvä lähtemään jopa kohtuullisen kovasta pakkasestakin ,hevonen osasi tuon homman veto oli nimittäin ripeä. :mrgreen: :roll:
Meillä kelattiin majurin hihnapyörään köysi jota oli tempaisemassa kaikki perheen jäsenet. Startilla avustamassa oli porukan heikkovoimaisin.
Isoveli sai lämpimän koneen kiskaistua yksinkin hihnapyörästä käymään. Nousi seisomaan etuakselin päälle josta sai kyykkäyksen avulla ponnistettua jaloilla rivakan vedon.
Toimis sama varmaan nuffissakin.
Viimeksi muokannut Yrjö, Ma Tammi 25, 2021 7:13 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kubota B 5001 DT
Avatar
Matsikka
Viestit: 16163
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Yrjö kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 7:01 pm
himmeli kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 6:38 pm
Virveli kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 4:14 pm Kunnossa oleva nuffin kone lähtee kyllä ilosesti pakkasella käyntiin,kunhan akku ja startti on kunnossa,että jaksaa kunnolla pyöräyttää yläkuolokohan
Yli.
Turha tosin koneita kiusata pakkaskäynnistyksillä,jossei pakko ole.
Muistuupa aika liki 60 vuotta taaksepäin ei ollut sähköä eikä liiemmin akkulatureitakaan isäukko käynnisti nuffin isokokoisen ruunan avustuksella valettu betonilattia nuffin alla nuffin keulasta naru ruunan reenaisojen saverikkoihin kiinni.Ukko pukille ja hevoselle vetokäsky ja startilla avustaen kone kävi muutaman metrin matkalla,kyllä nufi oli hyvä lähtemään jopa kohtuullisen kovasta pakkasestakin ,hevonen osasi tuon homman veto oli nimittäin ripeä. :mrgreen: :roll:
Meillä kelattiin majurin hihnapyörään köysi jota oli tempaisemassa kaikki perheen jäsenet. Startilla avustamassa oli porukan heikkovoimaisin.
Isoveli sai lämpimän koneen kiskaistua yksinkin hihnapyörästä käymään. Nousi seisomaan etuakselin päälle josta sai kyykkäyksen avulla ponnistettua jaloilla rivakan vedon.
Toimis sama varmaan nuffissakin.
Meillä oli traktoritallissa puukiuas jolla DB 950 lämmitettihin tulille.
Talaviajoja ei ollu kovin paljon.
Ja muistelisin että siivapyöräänkin on jotakin pyörimisapuja viritelty.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Arpe
Viestit: 1519
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Arpe »

korpirampa kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 6:19 pm Mulle annettiin joskus ymmärtää, että MF135:sen perkinsin AD3.152 mallinen moottori, hyvä pakkaskäynnistyvyys johtuisi isommasta puristussuhteesta, mikä on eri lähteistä katsottuna noin 18,5.
Periaatteessa hyvinkin mahdollista. Pienemmällä puristussuhteella olevassa paljon ajetussa moottorissa käy helposti niin, että tietyn lämpötilan alittanut ilma ei puristustahdin aikana enää lämpene riittävään lämpötilaan, että kykenisi sytyttämään polttoainesumun.
Käynnistyminen ei näin ole mahdollista ilman imuilman esilämmitystä, tai herkemmin syttyvää apuainetta.
Riku
Viestit: 515
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:05 pm
Paikkakunta: Entinen Jalasjärvi
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Riku »

Matsikka kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 7:10 pm
Yrjö kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 7:01 pm
himmeli kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 6:38 pm
Virveli kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 4:14 pm Kunnossa oleva nuffin kone lähtee kyllä ilosesti pakkasella käyntiin,kunhan akku ja startti on kunnossa,että jaksaa kunnolla pyöräyttää yläkuolokohan
Yli.
Turha tosin koneita kiusata pakkaskäynnistyksillä,jossei pakko ole.
Muistuupa aika liki 60 vuotta taaksepäin ei ollut sähköä eikä liiemmin akkulatureitakaan isäukko käynnisti nuffin isokokoisen ruunan avustuksella valettu betonilattia nuffin alla nuffin keulasta naru ruunan reenaisojen saverikkoihin kiinni.Ukko pukille ja hevoselle vetokäsky ja startilla avustaen kone kävi muutaman metrin matkalla,kyllä nufi oli hyvä lähtemään jopa kohtuullisen kovasta pakkasestakin ,hevonen osasi tuon homman veto oli nimittäin ripeä. :mrgreen: :roll:
Meillä kelattiin majurin hihnapyörään köysi jota oli tempaisemassa kaikki perheen jäsenet. Startilla avustamassa oli porukan heikkovoimaisin.
Isoveli sai lämpimän koneen kiskaistua yksinkin hihnapyörästä käymään. Nousi seisomaan etuakselin päälle josta sai kyykkäyksen avulla ponnistettua jaloilla rivakan vedon.
Toimis sama varmaan nuffissakin.
Meillä oli traktoritallissa puukiuas jolla DB 950 lämmitettihin tulille.
Talaviajoja ei ollu kovin paljon.
Ja muistelisin että siivapyöräänkin on jotakin pyörimisapuja viritelty.
Meillä DB 850 talviaamuisin käynnistykseen varattiin parallinen kuumaa vettä. Ensin lohko lämmitettiin noin 10 litralla todella kuumaa vettä joka laitettiin lohkon suoraan tyhjennyshana kautta lapolla. Ensimmäinen 10 litraa päästettiin lohkosta pois ja haettiin uusi kuuma vesisanko joka myös lohkon hana kautta täytettiin. Sitten kierrettiin köysi siivapyörään ja ilmanpuhdistimesta hattu pois. Ilmanpuhdistimen putken päässä pidettiin eetteriin kastettua tuppua, toinen auttoi köydestä kiskomalla ja toinen starttasi. Aika hyvin taavetti lähti noilla toimilla heti ensi yrittämällä. Viettihän se yönsä tavallisesti hirsisessä tallissa eikä ulkoilmassa.
Osmo_
Viestit: 8596
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Itse laitan jo -5c° lämpötilassa traktorin lämpeemään. Koska miksei. Säästän moottoria sen verran ja jos on oikeen kylmää niin saa flatkuttaa 10min korotetulla joutokäynnillä että öljyt notkistuu. Kun mennään -20c° kylmemmäks niin traktori jääköön halliin. Jääkylmä rauta on haurasta. Tai jos tiedetään että pakkaspäivänä on tarve niin ajetaan lämpimään tilaan.
Pointtina ei oo se, että omat koneet ois huonoja käynnistyjiä. 784 lähtee hyvinkin kylmästä, mutta turbo vaatii notkeen öljyn. Pidän koneistani huolta ja ennemmin hätävarjelen, kuin annan kovaa ajoo ja huonoo huoltoo.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
porhaltaja
Viestit: 1456
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Pappa muisteli Majurin käynnistystä kylmässä. Kuski starttaa ja toinen veivaa apuna. Tämä apuveivaus tapahtui joskus 50-60-luvulla.
Yrjö
Viestit: 1476
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Osmo_ kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 8:19 pm Itse laitan jo -5c° lämpötilassa traktorin lämpeemään. Koska miksei. Säästän moottoria sen verran ja jos on oikeen kylmää niin saa flatkuttaa 10min korotetulla joutokäynnillä että öljyt notkistuu. Kun mennään -20c° kylmemmäks niin traktori jääköön halliin. Jääkylmä rauta on haurasta. Tai jos tiedetään että pakkaspäivänä on tarve niin ajetaan lämpimään tilaan.
Pointtina ei oo se, että omat koneet ois huonoja käynnistyjiä. 784 lähtee hyvinkin kylmästä, mutta turbo vaatii notkeen öljyn. Pidän koneistani huolta ja ennemmin hätävarjelen, kuin annan kovaa ajoo ja huonoo huoltoo.
Oikein!
Meille tuli 1972 Intenational 454 jossa oli moottorin lämmitin.
Kyllä oli sen jälkeen helppoa traktorin talvikäyttö.
Tarvittaessa navettaan mennessä kone lämpeemään ja navetta töiden loputtua kone oli käynnistys valmis.
Kubota B 5001 DT
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Agripower, Bing [Bot], Google [Bot], Kardaani, korsteeni, Mikkol, Saapiska ja 23 vierailijaa