poweri kirjoitti: ↑La Tammi 23, 2021 10:14 pm
Taas tyypillisiä valmetti juttuja, toisella ei pyöri ollenkaan ja toinen miinus 30 kone pyörähtää niin jo käy kuin ajosta
Meillä 903 oli tosi jäykkä ja huono käynnistyjä kylmällä, meinas mennä laron seinästä läpi vaikka vaihre oli vapaalla.
705 oli ihan toista maata vaikka valmistusvuodessa oli pari vuotta eroa.
Viimeks kun oli - 30 kävin piruuttani öljy kannuja varastossa kahtelee, 10w-30 universaali jo niin nahkeeta pöntössä valumaan, että ei tee mieli lämmittämättä käynnistää jos tuommosta koneessa. 80w-90 ei tainnu kunnolla vajaassa pöntössä ees valua kun nurin kiänti.
Valmet 755 lähtee kyllä hyvin sinne - 20 korville ilman hehkuja, sen jälkeen jo nahkee käynnistymään kun pumput yms pyörii mukana. Vastaavasti pienempiä kolmi pyttysiä saa sahata jo pienemmillä pakkasilla..
Lipetskin belkku näkyy lähtevän oli keli mitä tahansa, puolipuristin ja imusarja hehku ainuat vippas konstit tuossa. Ilman niitä ei enään alle -20 varmaan lähtis. Vaan pyrin silti lämmittämään aina kun roikan kantamaan saa pakkasilla parkkiin.
Naapurin ursus lie paras kone käynnistymään mitä nähnyt, - 30 ja jos akussa virtaa on käynnistyy. Eikä siinä ole mitään hehkuja tai muutakaan käynnistystä jelppaavaa..
Dextaa enään suotta -10 jälkee haaveilee lämmittämättä käymään, samoin näkyy liki kaikki sumujen saarien laitteet olevan, paitsi nelos nuhvi yllätti tässä..
DexMasZet kirjoitti: ↑La Tammi 23, 2021 11:20 pm
Viimeks kun oli - 30 kävin piruuttani öljy kannuja varastossa kahtelee, 10w-30 universaali jo niin nahkeeta pöntössä valumaan, että ei tee mieli lämmittämättä käynnistää jos tuommosta koneessa. 80w-90 ei tainnu kunnolla vajaassa pöntössä ees valua kun nurin kiänti.
Valmet 755 lähtee kyllä hyvin sinne - 20 korville ilman hehkuja, sen jälkeen jo nahkee käynnistymään kun pumput yms pyörii mukana. Vastaavasti pienempiä kolmi pyttysiä saa sahata jo pienemmillä pakkasilla..
Lipetskin belkku näkyy lähtevän oli keli mitä tahansa, puolipuristin ja imusarja hehku ainuat vippas konstit tuossa. Ilman niitä ei enään alle -20 varmaan lähtis. Vaan pyrin silti lämmittämään aina kun roikan kantamaan saa pakkasilla parkkiin.
Naapurin ursus lie paras kone käynnistymään mitä nähnyt, - 30 ja jos akussa virtaa on käynnistyy. Eikä siinä ole mitään hehkuja tai muutakaan käynnistystä jelppaavaa..
Dextaa enään suotta -10 jälkee haaveilee lämmittämättä käymään, samoin näkyy liki kaikki sumujen saarien laitteet olevan, paitsi nelos nuhvi yllätti tässä..
Eikö kolmepyttysten pitäisi räjähtää herkemmin tulille, eikö starttimoottori ole sama ja akkukin? Tuossa 602 Valmetissa kun nyt on uusi akku niin sehän pyörittää niin maan perusteellisesti vaikka starttikin on joku IKH.n tuote. Pieni päävirtakatkaisinkin välissä. Lisäksi pakkosyöttö ja liekkihehku.
Tuo kummisedän Natikka 434 herkeää tosi hyvin käyntiin kylmälläkin, mutta isän 1046 lopetti yhteistyön tuohon nollan rajoille. Sitten tehtiin siihen kansiremppa, vaihdettiin suutinkärjet toisenlaisiin ja pantiin kaksi liekkihehkua imusarjaan, niin johan alkoi pelaamaan kylmälläkin. Tuo minun JD tuntui myös parantaneen käynnistyvyyttään tuon ruiskutuspumpun säädön jälkeen, ei tosin mikään kehuttava vieläkään ole.
Jos ihan käynnistyksen teoriaa tässä niin dieselmoottorissa se on tosi pienestä kiinni. Joissain moottoreissa puristussihde sen verta pieni että ei lupaakkaan enää pakkasen puolella, esim isojen fiattien 8,1 litrainen moottori on erittäin huono kylmäkäynnistyjä. Käyntiääni siinä on lämpimänä todella hieno. Sitten starttauksen kierrosnopeus vaikuttaa paljon, vähänkin laiskasti pyörittävä startti niin perkinsin 1004 ei lupaakkaan ja vastaavasti metsäkoneessa 24v systeemit niin niin kylmää olekkaan etteikö heti lähtisi.
Kaikista paras kylmäkäynnistyjä on Fordson Major, mitä minä tiedän. -30 pakkasta, niin muutama pyöräytys ja se on käynnissä, pakkosyötön se kyllä vaatii. Ja jos on huonompi akku niin puolipuristinkin löytyy. Kolmos Perkins taas yksi huonoimmista käynnistyjistä. Varsinkin Dextoissa olevat Simms syöttöpumpulliset, pilotti purkkia saa etsiä juhannuksenakin, jos rexta on ladon varjossa ollut
No tässä taannoin just oli aamulla lämpötila -28, joka päivän mittaan lauhtui -20 ja päätin lähteä puun ajoon. 602 Valmet oli ollut 1,5 tuntia lohkolämmityksessä kun aloin käynnistää: Pakkosyöttö päälle ja hehkutusta, mitä seuraa muutama vaivalloinen surkean kuuloinen hidas pyörähdys ja moottori pärähtää käyntiin, mutta sammuu kun pakkosyöttö hellittää. Uuteen yritykseen ei virta enää riittänyt
Epäilen, että oli kiinni startista, joka on IKH-krääsä mallinen. Akku viime kesänä ostettu
jake55 kirjoitti: ↑Su Tammi 24, 2021 9:30 am
Kolmos Perkins taas yksi huonoimmista käynnistyjistä. Varsinkin Dextoissa olevat Simms syöttöpumpulliset, pilotti purkkia saa etsiä juhannuksenakin, jos rexta on ladon varjossa ollut
Tuo sama perkkins on myös tuossa Volvossa, Cav jakaja pumpulla. Se lähtee huomattavasti paremmin kuin dexta, pikku pakkasilla kun kerran kaks kone pyörähtää niin on käynnissä. Lähtee vielä hyvin johonkin -15 asti, pitäisi kunnon akulla kokeilla lähteekö kylmemmästä, autosta hylätty 60ah akku riittänyt hyvin tuossa. Dextassa 100ah uusi akku ja siinä ja siinä riittääkö edes pikkupakkasilla starttaamaan...
Se on Foordin valama lohko dextoissa kun pakkasta hylkii.
Se on Foordin valama lohko dextoissa kun pakkasta hylkii.
Dextan startti on yleensä melko hidas, ja sillä suuri vaikutus käynnistyvyyteen, vaikka ei se hyvä käyntiin lähtijä ole muutenkaa!?
Eipä juuri kummentunut kun vaihdoin ikhn tehostartin, tosin pitempään jaksaa sillä veivata. Ennen kone remonttia oli vielä paljon huonompi käynnistyjä, pilotti purkkia sai kesälläkin tarjota. Enään ei sillä tölvätä kun lähtee kuitenkin aina käymään pakkasillakin kun vaikka 2h pitää roikassa..
Valmetilla... kirjoitti: ↑La Tammi 23, 2021 6:58 pm
Olen vähän sitä mieltä että jos traktoria ei alta kolmen kymmenen asteen pakkasesta saada käyntiin ilman ylimääräisiä kommerverkkejä on tehty jokin laiminlyönti huollossa.
Mitkä on kuitenkin ne koneesta johtuvat eroavuudet talvikäynnistyksessä, akku ja startti on nyt aika selviä tapauksia mutta kumpi on parempi hehku vaiko pakkosyöttö? Imusarjahehku vai palotilaan menevä? Onko rivi- tai jakopumpun välillä eroa käynnistyvyydessä? Hydraulipumppujen sijainnilla?
Onko sinulla hyviä vinkkejä miten huollan 880 Taavetin niin että se käynnistyy 30 asteen pakkasessa ilman hehkutusta tai letkulämmitintä?
Omat kokemukset kylmäkäynnistyksistä on enemmän autojen kanssa. 200d mersu lähti lämmittämättä -30 asteen pakkasesta vielä hyvin. Peugeot 205 tärähti ilman lämmitystä -28 asteesta. Saab 9000 ja vw t4 portteri läks -27c lämmöistä. Tuo 3000 fordi lähtee alle 10 asteen pakkasilla vielä ilman lämmitystä, mutta sen jälkeen vaatii töpseliin laittoa. 20min lämmitystä niin lähtee ku kesäkelistä.
Vakolan koetuksissa tehtiin myös kylmäkäynnistysmittauksia. Aika moni traktori käynnistyi hyvin kylmemmässä kuin -20 astetta.
Esimerkiksi viistonninen käynnistyi moottoriöljyn lämpötilassa - 25,8° C ja akkunesteen - 24,7° C. Tutkitun 42 traktorin joukosta valitun 21 edullisimman traktorin vastaavien lukujen keskiarvot ovat: öljy - 26,8 ja akku - 25,3° C. Edullisimmat luvut vertailuryhmässä olivat
- 29,5 ja -29,0 C° sekä epäedullisimmat - 23,7 ja -21,0° C.
Usein anekdoottina mainitut -40 asteen käynnistykset ovat ehkä mahdollistuneet sillä, että ajosta on tultu edellisenä päivänä. Varsinkin tuulensuojaisessa paikassa auttaa melkoisesti.
Ei ole tapana traktoreita ilman lohkolämmitystä pakkasella käynnistellä (autoja kyllä) mutta jokaisen traktorin olen kerran kokeillut että lähteekö 10- 15 asteen pakkasessa käyntiin ja jos tuossa lämpötilassa lähtee hyvin on laiteella edellytykset lähteä paljon kylmemmästäkin.
Itse en ole raaskinut huippupakkasilla repiä, v.ituttaa jos vaikka jonkun stefan pullauttaa ulos kun lämmitykseenkin on mahdollisuus.
Mulla on valmeteista hyviä käyntiinlähtijä 502 sitä selkeästi huonompi on 700. 361 on rasittava käynnistettävä koska startti lyö helposti yli muuten olisi ihan suht ok.
Dexta on kaikkein huonoin. Oikeastaan turha pakkasella edes yrittää, pyörittää kyllä iloisesti vaan kauan saa sahata. 135 perkinssi taasen lähtee hyvin nöyrästi.
-SS- kirjoitti: ↑Su Tammi 24, 2021 2:14 pm
Vakolan koetuksissa tehtiin myös kylmäkäynnistysmittauksia. Aika moni traktori käynnistyi hyvin kylmemmässä kuin -20 astetta.
Esimerkiksi viistonninen käynnistyi moottoriöljyn lämpötilassa - 25,8° C ja akkunesteen - 24,7° C. Tutkitun 42 traktorin joukosta valitun 21 edullisimman traktorin vastaavien lukujen keskiarvot ovat: öljy - 26,8 ja akku - 25,3° C. Edullisimmat luvut vertailuryhmässä olivat
- 29,5 ja -29,0 C° sekä epäedullisimmat - 23,7 ja -21,0° C.
Usein anekdoottina mainitut -40 asteen käynnistykset ovat ehkä mahdollistuneet sillä, että ajosta on tultu edellisenä päivänä. Varsinkin tuulensuojaisessa paikassa auttaa melkoisesti.
-SS-
Se on toki otettava huomioon,että nämä traktorit akkuineen taisivat olla uusia silloin kun Vakola niitä testasi.
-SS- kirjoitti: ↑Su Tammi 24, 2021 2:14 pm
Vakolan koetuksissa tehtiin myös kylmäkäynnistysmittauksia. Aika moni traktori käynnistyi hyvin kylmemmässä kuin -20 astetta.
Esimerkiksi viistonninen käynnistyi moottoriöljyn lämpötilassa - 25,8° C ja akkunesteen - 24,7° C. Tutkitun 42 traktorin joukosta valitun 21 edullisimman traktorin vastaavien lukujen keskiarvot ovat: öljy - 26,8 ja akku - 25,3° C. Edullisimmat luvut vertailuryhmässä olivat
- 29,5 ja -29,0 C° sekä epäedullisimmat - 23,7 ja -21,0° C.
Usein anekdoottina mainitut -40 asteen käynnistykset ovat ehkä mahdollistuneet sillä, että ajosta on tultu edellisenä päivänä. Varsinkin tuulensuojaisessa paikassa auttaa melkoisesti.
-SS-
Se on toki otettava huomioon,että nämä traktorit akkuineen taisivat olla uusia silloin kun Vakola niitä testasi.
Ja ihan uusi 903 Valmetti ei lähtenyt vähän runsaassa -20˚ pakkasessa, vissiin 2 kierrosta jaksoi startti pyörittää.
Eikä parantanut tapojaan 5 vuodessa mitä se meillä oli.
Ruoppaushommissa aikoinaan oli 30 pakkasta ja viikonlopun jälkeen johtaja esitteli kuinka 7840 Foortti lähtee pakkasesta ilman lämmitystä. Kiersi virran päälle ja hehkuvalo syttyi, sanoi, ettei se tollaista tarvitse ja startasi samantein. Siitä kutonen lähti nöyräsi rouskuttamaan. Pulahti siitä jonain aamuna ohjaussylinterin stefa paikaltaan kun oli hätäinen kuski. Toisena ajovehkeenä ollut 6610 mark 2 ei meinannut aamusin lähteä, vaikka oli yöt lohkolämmittimessä. Kobelcossa ei tainnut olla myöskään ongelmia, vaikka ei yöpynytkään sähkön ulottuvilla.
jake55 kirjoitti: ↑Su Tammi 24, 2021 9:30 am
Kolmos Perkins taas yksi huonoimmista käynnistyjistä. Varsinkin Dextoissa olevat Simms syöttöpumpulliset, pilotti purkkia saa etsiä juhannuksenakin, jos rexta on ladon varjossa ollut
Tuo sama perkkins on myös tuossa Volvossa, Cav jakaja pumpulla. Se lähtee huomattavasti paremmin kuin dexta, pikku pakkasilla kun kerran kaks kone pyörähtää niin on käynnissä. Lähtee vielä hyvin johonkin -15 asti, pitäisi kunnon akulla kokeilla lähteekö kylmemmästä, autosta hylätty 60ah akku riittänyt hyvin tuossa. Dextassa 100ah uusi akku ja siinä ja siinä riittääkö edes pikkupakkasilla starttaamaan...
Se on Foordin valama lohko dextoissa kun pakkasta hylkii.
https://youtu.be/0bwAzmhRlqM
Tuossa MF135 myös Cav jakajapumpulla varustettuna, ei se nyt hyvin lähe käyntiin, mutta kohtuullisesti kuitenkin, paremmin mitä Rexta. Tuo Massikka nyt ei oo mikään paljon ajettu edes.
Ja kyllä se Majuri ilman pakkosyöttöökin hyvin lähtee, joutuu vähän kauemmin vaan pyörittään...
Tässä meitin toinen Majuri -23 ilman pakkosyöttöö: https://youtu.be/h8E7yC7Vqlo