Juuri näin, eikä se lämmitys ole ylimääräinen kommervenkki.
Hyvä kylmäkäynnistyjä
-
- Viestit: 967
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 623
- Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Kyllä se on pitkälti kiinni siitä miten kiukkuisesti kone parilla ekalla kierroksella pyörii, sen jälkeen alkaa starttivirta akusta luonnostaan vähetä ja käynnistys menee sahaamiseksi. Mitä uudempi kone, sen tärkeämpää on ensimmäinen kierros.
Valmetin 3-pyttyistä pidän yhtenä parhaista käynnistyjistä. Joskus 80-luvun alkupuoliskolla oli 502 jäänyt pariksi yöksi metsään reen eteen kun rengas oli hajonnut. Pakkosyötöllä kylmiltään käyntiin parilla kierroksella ja aamulla oli ollut mittarissa -34, tuskin rauta paljoa muutamassa tunnissa lauhtui vaikka lämpö nousikin muutaman asteen helmikuisena päivänä.
Myös 505 oli hyvä lähtemään tulille, mutta 03- sarjalaiset ja mezzot ei niinkään enää.
Valmetin 3-pyttyistä pidän yhtenä parhaista käynnistyjistä. Joskus 80-luvun alkupuoliskolla oli 502 jäänyt pariksi yöksi metsään reen eteen kun rengas oli hajonnut. Pakkosyötöllä kylmiltään käyntiin parilla kierroksella ja aamulla oli ollut mittarissa -34, tuskin rauta paljoa muutamassa tunnissa lauhtui vaikka lämpö nousikin muutaman asteen helmikuisena päivänä.
Myös 505 oli hyvä lähtemään tulille, mutta 03- sarjalaiset ja mezzot ei niinkään enää.
- jake55
- Viestit: 959
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Juuri näin. Ite laitan aina koneet lämpiään kun lämpötila on nollan alapuolella, kun kerta sähköt on aikanaan tontille vedetty. Ite myös annan aina talvisin traktorin käydä tyhjää ulosotto päällä 5-20min kelistä riippuen ennen töitä.Osmo_ kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 8:19 pm Itse laitan jo -5c° lämpötilassa traktorin lämpeemään. Koska miksei. Säästän moottoria sen verran ja jos on oikeen kylmää niin saa flatkuttaa 10min korotetulla joutokäynnillä että öljyt notkistuu. Kun mennään -20c° kylmemmäks niin traktori jääköön halliin. Jääkylmä rauta on haurasta. Tai jos tiedetään että pakkaspäivänä on tarve niin ajetaan lämpimään tilaan.
Pointtina ei oo se, että omat koneet ois huonoja käynnistyjiä. Pidän koneistani huolta ja ennemmin hätävarjelen, kuin annan kovaa ajoo ja huonoo huoltoo.
Fordson Super Major -60
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Meillä 903 oli tosi jäykkä ja huono käynnistyjä kylmällä, meinas mennä laron seinästä läpi vaikka vaihre oli vapaalla.
705 oli ihan toista maata vaikka valmistusvuodessa oli pari vuotta eroa.
[/quote]
Jos näihin tai edellisen viestin kommentin kokemuksiin vertaa, niin miten nykyiset perkinsit käyttäytyy?
705 oli ihan toista maata vaikka valmistusvuodessa oli pari vuotta eroa.
[/quote]
Jos näihin tai edellisen viestin kommentin kokemuksiin vertaa, niin miten nykyiset perkinsit käyttäytyy?
- Matsikka
- Viestit: 16162
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Jos näihin tai edellisen viestin kommentin kokemuksiin vertaa, niin miten nykyiset perkinsit käyttäytyy?
[/quote]
165:nen lähtöö käyntiin n.-15˚ pakkaasesta kunnossa olevalla akulla.
399:llä on ollut tuskaa lähteä -10˚ pakkaasesta, mutta tuntuis että turbon asennuksen ja syötön lisäyksen jälkehen pientä parannusta saattaa olla. Huonoin näistä 3 joka tapauksessa.
4255 saattaais lähteä -20˚, mutta en mee takuusehen. Viime keväänä vaihrettihin uuret akut, akkukaapelit, suuttimen kärjet ja pumppukin säärettihin, niin saattais se -20˚:ssa vielä lähteä.
Kaikki vaativat runsaan hehkutuksen.
Viimeksi muokannut Matsikka, Ma Tammi 25, 2021 10:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 514
- Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Karjahuushollissa niitä pakkasrajoja ei vaan ole. Ihan sama onko pakkasta 20 vai 38, rehut on otettava, ja raktori pistetään käymään konstilla millä hyvänsä.jake55 kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 9:39 pmJuuri näin. Ite laitan aina koneet lämpiään kun lämpötila on nollan alapuolella, kun kerta sähköt on aikanaan tontille vedetty. Ite myös annan aina talvisin traktorin käydä tyhjää ulosotto päällä 5-20min kelistä riippuen ennen töitä.Osmo_ kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 8:19 pm Itse laitan jo -5c° lämpötilassa traktorin lämpeemään. Koska miksei. Säästän moottoria sen verran ja jos on oikeen kylmää niin saa flatkuttaa 10min korotetulla joutokäynnillä että öljyt notkistuu. Kun mennään -20c° kylmemmäks niin traktori jääköön halliin. Jääkylmä rauta on haurasta. Tai jos tiedetään että pakkaspäivänä on tarve niin ajetaan lämpimään tilaan.
Pointtina ei oo se, että omat koneet ois huonoja käynnistyjiä. Pidän koneistani huolta ja ennemmin hätävarjelen, kuin annan kovaa ajoo ja huonoo huoltoo.
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Olettaisin kaikkien koneiden lähtevän keskinkertaisesti käyntiin, kunnossa ollessaan.
Keskusteluissa tuntuu vaan painavan liikaa teipatut aakkoset konepellin kyljessä.
Keskusteluissa tuntuu vaan painavan liikaa teipatut aakkoset konepellin kyljessä.
-
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Niin, startti on sama ja akkukin varmaan samankokoinen ja yksi sylinterin tulee lisää.solihull kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 9:02 pm Kyllä se on pitkälti kiinni siitä miten kiukkuisesti kone parilla ekalla kierroksella pyörii, sen jälkeen alkaa starttivirta akusta luonnostaan vähetä ja käynnistys menee sahaamiseksi. Mitä uudempi kone, sen tärkeämpää on ensimmäinen kierros.
Valmetin 3-pyttyistä pidän yhtenä parhaista käynnistyjistä. Joskus 80-luvun alkupuoliskolla oli 502 jäänyt pariksi yöksi metsään reen eteen kun rengas oli hajonnut. Pakkosyötöllä kylmiltään käyntiin parilla kierroksella ja aamulla oli ollut mittarissa -34, tuskin rauta paljoa muutamassa tunnissa lauhtui vaikka lämpö nousikin muutaman asteen helmikuisena päivänä.
Myös 505 oli hyvä lähtemään tulille, mutta 03- sarjalaiset ja mezzot ei niinkään enää.
-
- Viestit: 1270
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Kauanko 2040 ja vastaavia jontikoita hehkutetaan ja onko sillä yhdellä sähkö hehkulla virkaa?
-
- Viestit: 7749
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Uuvella hehku tulpalla tais mennä 15sek, että tohina käy. Mielestäni ei juuri virkaa tuossa, huonosti ne kylmiltään lähtee -10 jälkeen. Joskus piti kylmänä laittaa - 15 pakkasesta käymään ja melkolailla saa jo sahata..
-
- Viestit: 8595
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Niin. Mutta ketä kieltää laittamasta roikan päähän vaikka kellon kans.5424155 kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 10:19 pmKarjahuushollissa niitä pakkasrajoja ei vaan ole. Ihan sama onko pakkasta 20 vai 38, rehut on otettava, ja raktori pistetään käymään konstilla millä hyvänsä.jake55 kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 9:39 pmJuuri näin. Ite laitan aina koneet lämpiään kun lämpötila on nollan alapuolella, kun kerta sähköt on aikanaan tontille vedetty. Ite myös annan aina talvisin traktorin käydä tyhjää ulosotto päällä 5-20min kelistä riippuen ennen töitä.Osmo_ kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 8:19 pm Itse laitan jo -5c° lämpötilassa traktorin lämpeemään. Koska miksei. Säästän moottoria sen verran ja jos on oikeen kylmää niin saa flatkuttaa 10min korotetulla joutokäynnillä että öljyt notkistuu. Kun mennään -20c° kylmemmäks niin traktori jääköön halliin. Jääkylmä rauta on haurasta. Tai jos tiedetään että pakkaspäivänä on tarve niin ajetaan lämpimään tilaan.
Pointtina ei oo se, että omat koneet ois huonoja käynnistyjiä. Pidän koneistani huolta ja ennemmin hätävarjelen, kuin annan kovaa ajoo ja huonoo huoltoo.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 333
- Liittynyt: Ti Maalis 21, 2006 1:54 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Nuffin 10/60 oli aika hyvä lähtemään kuin myös sen seuraaja Leyland 384 on.nuc-64 kirjoitti: ↑Su Tammi 24, 2021 9:06 pm Mitäpä raati on mieltä Nuffieldin käynnistyvyydestä? En ole pakkasessakaan tuota kokeillut (vielä, kun vasta kesälaadut tänään vaihdettiin pois), mutta syksyllä esimerkiksi tuntui todella herkästi käynnistyvän, hiukan kun startti pyörähtää, niin on jo käynnissä. Tuo JD 1640 ei tunnu kovin hyvä olevan käynnistymään, saa pyörittää ilman lämmitystä pikkupakkasellakin tovin ja joskus uusiakin käynnistysyrityksen, toki roikan perästä lähtee.
-
- Viestit: 1152
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Tuolla aemmin puhuttiin David Brownin käynnistämisestä. Mulla oli 880 taavetti ja siinä oli ilmanputsarin päässä sellainen messinkiruuvi, joka kierrettin irti kylmällä. Ruuvissa oli sellainen huoparengas joka kastettiin kamferiin ja ruuvattiin takaisin reikäänsä. Sitten vain starttaamaan. JD käyttäjille pikku vinkki. Kun kylmällä startatessa kääntää samaan aikaan ratista, niin moottori pyörii kevyemmin.
-
- Viestit: 967
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
tapaniv kirjoitti: ↑Ti Tammi 26, 2021 7:04 pm Tuolla aemmin puhuttiin David Brownin käynnistämisestä. Mulla oli 880 taavetti ja siinä oli ilmanputsarin päässä sellainen messinkiruuvi, joka kierrettin irti kylmällä. Ruuvissa oli sellainen huoparengas joka kastettiin kamferiin ja ruuvattiin takaisin reikäänsä. Sitten vain starttaamaan. JD käyttäjille pikku vinkki. Kun kylmällä startatessa kääntää samaan aikaan ratista, niin moottori pyörii kevyemmin.
Kiitos tästä tiedosta. Katoin kerran jenkkivideota deeren kylmäkäynnistyksestä ja mietin että kumpi vispaa kumpaa ja miksi
-
- Viestit: 1538
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
-
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Ihan kun omasata10 kirjoitti: ↑Ti Tammi 26, 2021 9:36 pm https://www.youtube.com/watch?v=7-nxZD4 ... i+vaan+880 pitkä vieteri
50 sekunnin jälkeen jo ääni muuttui eikä siihen tarvittu kun 20 sekuntia lisää niin oli jo käynnissä
-
- Viestit: 2130
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Voin todeta että lämmittämättä oma JD6200 ei ole hyvä kylmäkäynnistyjä.
Ja kylmästähän voi joutua lähtemään esim. hinaamaan autoa pois ojasta -15 ilmalla. EI lähe jontikka, onneksi kylällä oli valmettiki ja se kävä auttamassa miestä mäessä eikun naista ojassa. Tuskin sekään oli lämpeämässä, kun sinä päivänä ei ollut edes lumitöitä.
Pelkkä imusarjahehku ei paljon auta, vaikka yks aamu oli vajaan 0,5h roikassa ja taas 15 pakkasta. 3min hehkutin, ei yrittänytkään, pyöritti kyllä hyvin. Kesällä mittasin tuon hehkun että antoi kyllä jotain vastusta, mutta muuta varmuutta sen toiminnasta ei toki minulla ole. Onko jollain muulla toisenlainen käsitys että imusarjahehkun avulla voi saada koneen tulille? Roikassa oltuaan vaikkapa pari tuntia kone käynnistyy kutakuinkin kuin palmun alta.
Ja kylmästähän voi joutua lähtemään esim. hinaamaan autoa pois ojasta -15 ilmalla. EI lähe jontikka, onneksi kylällä oli valmettiki ja se kävä auttamassa miestä mäessä eikun naista ojassa. Tuskin sekään oli lämpeämässä, kun sinä päivänä ei ollut edes lumitöitä.
Pelkkä imusarjahehku ei paljon auta, vaikka yks aamu oli vajaan 0,5h roikassa ja taas 15 pakkasta. 3min hehkutin, ei yrittänytkään, pyöritti kyllä hyvin. Kesällä mittasin tuon hehkun että antoi kyllä jotain vastusta, mutta muuta varmuutta sen toiminnasta ei toki minulla ole. Onko jollain muulla toisenlainen käsitys että imusarjahehkun avulla voi saada koneen tulille? Roikassa oltuaan vaikkapa pari tuntia kone käynnistyy kutakuinkin kuin palmun alta.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Toimiva imusarjahehku on olennainen tekijä esilämmittämättömän dieselin pakkaskäynnistyksessä.
Ellei hehkulla tunnu olevan merkitystä, se ei toimi kuten pitäisi.
Ellei hehkulla tunnu olevan merkitystä, se ei toimi kuten pitäisi.
-
- Viestit: 821
- Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Jos on polttava imusarja hehku, niin maks. 30 sek hehkutusta. Liian pitkä aika saattaa sammuttaa liekin kun ei ole polttoainetta eikä happea jäljellä.
- Matsikka
- Viestit: 16162
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Hyvä kylmäkäynnistyjä
Ei lähtenyt naapurin Valtra 8400 käyntihin kun olis eileen tarvitti, pakkaasta joku alta -8˚. Ei kuulemma oo uutenakaan sen paremmin lähtenyt.
Pieni yllätys mulle.
Pieni yllätys mulle.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 3 vierailijaa