Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

aarne
Viestit: 1830
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja aarne »

SPS1975 kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 9:20 pm
aarne kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 10:13 am Oli 702 palli pumpussa automaattinen pakkosyöttö. Jos meinasi kone kyykätä tiukassa paikassa kaasu pohjassa niin savua tuli putken täydeltä niinkuin -05 tai mezzon boschilaisellakin.
Toimi tosin vain ainoastaan kun kaasu pohjassa. Sai osakaasulla startattua ilman suurta mustaa pilveä. Bosch pumppuhan pöläyttää putken täydeltä startatessa vaikkei kaasuun koskekkaan.
Toimiiko tämä käynnistäessä niin että painetaan kaasu pohjaan starttauksen ajaksi?
Kyllä.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Pakkosyöttö pallissa toimii niinkuin Boschinkin pumpussa RSV säätimellä, eli kaikki valmet ja valtra mallit bosch rivipumpulla, RQV säädin sitten eri juttu, mutta niitä ei kotimaisiin traktoreihin laitettu. Säätimessä on pieni hentonen jousi, mikä vetää säätötangon max syötölle koneen ollessa sammuksissa. Keskipakovoima käynnistyessä voittaa sitten helposti starttijousen voiman ja säätötanko alkaa totella kaasuvivulla jännitettävää vahvaa pääjousta. Siihen riittää kaasuvivun asema jo joutokäynnillä, ei tarvitse laittaa tappiinsa. Starttijousia on mennyt myöskin poikki, jolloin käynnistys on aneeminen, kun mikään ei vedä säätötankoa toppariin (päätytulppaan).

Käynnistysainemäärää voidaan valmet sovelluksissa lisätä päästämällä säätötangon päässä olevaa tulppaa pidemmälle. Paljon siellä ei taida varaa olla, kun ei taida tulla pois paikaltaan pumpun ollessa kiinni koneessa, ottaa kai jakokoppaan kiinni. Se on sellanen matala 19mm kantanen tulppa kiinnityslaipan yläpuolella etupäässä. Zetorissa tulppa on syvempi ja säätötanko pääsee startatessa pidemmälle, ilmeisesti jakopäässä paremmin tilaa. Mut kyl valluun ainakin yks 2mm rikka väliin mahtuu. Monasti paineventtiilien ja elementtien kuluminen laskee merkittästi käynnistysainemäärää.

Nimimerkillä satoja näitä tehnyt 24V aikana ja edelleen, siitä 15V linnavuoressa pumppumiehenä, tätänykyä yrittäjänä. Linnavuoressa ne ei näitä enää tee, kun ostin osat ja aihiot itselle vuonna 2009.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
aarne
Viestit: 1830
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja aarne »

Onko se oma muisti tosiaan näin hatara.. Minä kun muistelin että että pallin pakkosyöttö ei mennyt päälle ilman kaasun painamista. Toisin sanoen jos ei kaasua painanut niin kone vaipui hiljalleen sammuksiin kuormitettaessa ilman savua pakoputkesta.
Vaikuttaako asiaan sitten se jos pallin käsikaasu/sammutin vivulla asetettava tyhjäkäynti on säädetty liian alas? Senhän sai pyörimään tyhjäkäyntiä vaikka 400 kierrosta jos halusi.. :) Mutta eikö silloinkin pitäisi pakkosyötön starttijousen voittaa matalilla kierroksilla..?
Kippo86
Viestit: 134
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

Mitenkäs toi pakkosyöttö käytännössä toimii?
Tuo oma kun ei lähe lämpösestä hallistakaan kun pakkosyötöllä käyntiin...
Ja vaikka koneen sammuttaa ajosta, niin silti saa sahata. Pakkosyötön kun laittaa ni lähtee samantien.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Pakkosyöttö toimii Pal pumpuissa vain startatessa, jousi on niin hentonen, että bauttiarallaa 300rpm moottorilla se ei enää vaikuta. Jos kaikki kunnossa käsikaasun laittaminen jo joutokäyntiasemaan noin 750rpm riittää säätötangon pakkosyötölle menoon. Jos ei mene, niin jossain saattaa olla talertelua tai jousi mennyt poikki.

Kierroksilla moottorin käynnistyessä on sitten jo normaali pääjousi pelissä syrjäyttäen starttijousen. Jousen jäykkyydestä ja esijännityssäädöstä sitten riippuu tuo kuormitusherkkyys ja liikkeellelähtömomentti. Eli koneen jo käynnistyessä pumppu ei pääse varsinaiselle pakkosyötölle enää missään tilanteessa ennen seuraavaa sammutusta.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
Kippo86
Viestit: 134
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

Mutta mitä se pakkosyöttö tekee, että lähtee helpommin käyntiin? Se ei kuitenkaan ole sama asia kun painaa kaasu pohjaan?
Ja etenki mikä tossa omassa on, kun saa lämpösenäkin sahata, ja pakkosyötöllä lähtee heti?
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Kippo86 kirjoitti: To Tammi 28, 2021 7:17 pm Mutta mitä se pakkosyöttö tekee, että lähtee helpommin käyntiin? Se ei kuitenkaan ole sama asia kun painaa kaasu pohjaan?
Ja etenki mikä tossa omassa on, kun saa lämpösenäkin sahata, ja pakkosyötöllä lähtee heti?
Yli avaa syöttöelementit "yli". Ts. enemmän syöttöä mitä kahvalla/polkimella. Jos pakkosyöttö syystä tai toisesta jää päälle tulee hallitsematon käynti ja moottori kiertää itsensä hengiltä.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Pakkosyöttö tarkoittaa, että käynnistyskierroksilla säätötanko kääntää elementit maksimisyöttöön eli yli normaalin max ainemäärän mitä tulee täydellä teholla. Kun moottori käynnistyy pelikentän valtaa kaasuvivulla jännitettävä pääjousi ja sen vastinvoima keskipako(tangenttiaali)voima. Keskipakovoimaahan ei ole kai olemassakaan, kun kappale pyrkii tangenttiaalin suuntaan :D No jokatapauksessa käyntitilanteessa ollaan siinä jamassa, että maksimi syötön minkä säätötanko voi liikkua on rajattu säätiimestä maksimisyöttöruuvilla yhdistettynä momenttikierrosten tasainkapselilla. Eli missään käyntitilanteessa säätötanko ei pääse enää todelliseen maksimiinsa. Tämä siis koskee Motorpal Import ja Bosch rivipumppua RSV säätimellä.

Simms ja CAV Minimec Valmetin sovellukset on sitten teknisesti erilaisia PAL:liin verrattuna. Niissä pystytään ajossakin ohittamaan max syöttöruuvi painamalla pakkosyöttönappi pohjaan, jolloin säätötangolla on mahdollisuus mennä tappiinsa asti eli pakkosyötölle. Tätä kikkaa käytetään esim mäkivetovehkeissä tasapääelementein. Esim 602 ja 604 vallujen vakiopumput P5226 Minimecit jos päästää pakkosyötölle ajaessa ei teho välttämättä enää lisäännny. Niissä on elementeissä ns ennakon myöhästyslovi kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi. Se myöhästyttää ennakkoa noin 6astetta, tämä tarkoittaa sitä että elementin tehollinen työisku ei enää lisää syöttöä mutta ennakko myöhästyy, eli savu kasvaa ja teho voi jopa pienentyä, riippuen missä maxsyöttöruuvin asema on. Vanhemmassa 702S mallin P5074 pumpussa on vakiona tasapäiset elementit, mitä itsekkin käytän pikkuvirityksissä. Silloin käydessä kun painaa nappia eli ohittaa maksimisyöttöruuvin elementti antaa max syötön ennakon ollessa sama. Ero vakio 9,5mm ja tasapää elementin max syötössä on noin 30%
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
SPS1975
Viestit: 2200
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Pystyykö tuon Import-pumpun pakkosyöttöjousen mahdollisen katkeamisen toteamaan jotenkin kotikonstein,vai tarvitseeko pumppu irroittaa moottorista/purkaa jotenkin,että näkee jousen kunnon?
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Ainakin säädinkopan irrottamalla kuudella 10kantasella ruuvilla ka kurkkaamalla onko se ehjä. Katkee yleensä päästä ja siihen saa taivutettua uuden lenkin. Saatta sen nähdä myös öljyntäyttöaukosta, siitä ainakin näkee säätötangon liikkeen. Kaasuvipu sammutusasennossa on säätötanko oikealla 0 asennossa. Siitä kun laittaa kaasuvivun vaikkapa puoleenväliin säätötanko liikkuu noin 15mm ja klonksahtaa päätytulppaa vasten. Jos ei liiku kun 5-10mm niin jousi saattaa olla poikki. Joskus näissä hammastus takertelee, kun on amatööri yrittänyt vaihtaa vuotavia elementin o-renkaita, eikä sen vuoksi säätötanko liiku koko liinematkaansa.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
Hannu08
Viestit: 980
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Vuosia sitten oman 702:n käynnistäminen alkoin olla melko työlästä. Kun katselin sitä Import-pumppua, niin sen yläosasta valui dieseliä. Lähempi tarkastelu osoitti, että korjaus ei onnistu kotikonstein.
Siis irroitin vanhan pumpun ja kävin Akaassa vaihtamassa sen peruskorjattuun. Ilmeisesti asioin nimimerkki plaanarin kanssa. Siihen aikaan se kaveri oli juuria pystyttänyt oman pajansa.

Käynnistyvyys oli korjatulla pumpulla ihan eri tasoa, lähti paremmin -10 asteessa kuin tiivisteviallinen +20 asteessa.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Juu allekirjottanu sillon ollu, rupesin tekeen työn ohessa 2009 kotonakin pumppuhommia, sillon olin vielä samaan aikaa linnavuoressa. 100% yrittäjyys alko 2014.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
SPS1975
Viestit: 2200
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Kiitoksia plaanarille erittäin hyvistä ja tarkoista neuvoista.Ammattilaisen ja tosi ammattilaisen erottaa siitä että ammattilainen tietää mitä tekee ja tekee sen,tosi ammattilainen tietää mitä tekee,tekee sen ja osaa vielä jälkikäteenkin kertoa että mitä tuli tehtyä ja miten.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja 361 »

plaanari kirjoitti: To Tammi 28, 2021 9:00 pm Juu allekirjottanu sillon ollu, rupesin tekeen työn ohessa 2009 kotonakin pumppuhommia, sillon olin vielä samaan aikaa linnavuoressa. 100% yrittäjyys alko 2014.
Kysynpäs tähän samaan ketjuun 502sen motorpal pumpun syötön vähentämisestä. Päätykannen alla kaksi säätöruuvia. Oliko alempi "sopparuuvi" ja aukipäin?

Tuo pumppu on sinulta tullut kera nelireikäsuuttimien ja nyt kärrynvedon vähennyttyä vähempikin savu riittäisi, siksi kysyn.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja plaanari »

361 kirjoitti: Ma Helmi 01, 2021 9:43 pm
plaanari kirjoitti: To Tammi 28, 2021 9:00 pm Juu allekirjottanu sillon ollu, rupesin tekeen työn ohessa 2009 kotonakin pumppuhommia, sillon olin vielä samaan aikaa linnavuoressa. 100% yrittäjyys alko 2014.
Kysynpäs tähän samaan ketjuun 502sen motorpal pumpun syötön vähentämisestä. Päätykannen alla kaksi säätöruuvia. Oliko alempi "sopparuuvi" ja aukipäin?

Tuo pumppu on sinulta tullut kera nelireikäsuuttimien ja nyt kärrynvedon vähennyttyä vähempikin savu riittäisi, siksi kysyn.
Alempi ruuvi juu ja aukipäin syöttö vähenee. Ruuvin "herkkyys" on isompi kuin Boschissa, joten puol kierrostakin tekee jo paljon.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja 361 »

Näin muistelin, kiitoksia.
s dexta
Viestit: 603
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 5:07 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja s dexta »

Mistäs 702 ottaa tuntimittarille voimansa. Importin pumpulla
SPS1975
Viestit: 2200
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

s dexta kirjoitti: Su Kesä 20, 2021 5:46 pm Mistäs 702 ottaa tuntimittarille voimansa. Importin pumpulla
Nokka-akselin vauhtipyörän puoleisesta päästä,eli moottorin takapäästä.Tietääkö kukaan mistä saisi tuollaisen 702:n lyhyen kierrosluku/tuntimittarin vaijerin?Omastani on vaijeri joskus katkennut ja siitä ei ole kuin kuori jäljellä,niin siitä ei ole oikein malliksikaan mahdolliselle vaijerin tekijälle ja tuota lyhyttä mallia en ole kenenkään tarvikeosamyyjän sivuilta löytänyt ja Valmetiltakaan sitä ei enää saa.
s dexta
Viestit: 603
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 5:07 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja s dexta »

Niimpäs näyttää olevan lähtö siellä. Kiitoksia. Vielä kun siihen vaijjerin jostain sitte löytää:)
tapaniv
Viestit: 1152
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Nuo Valmet moottorit olivat käynnistyvyydeltään varsin vaihtelevia jo ihan uutenakin. Sampo puimureiden kanssa touhutessa tuo tuli huomattua. Alkupään punaisten koneiden taso oli tasaisempi, mutta keltainen sarja vaihteli merkittävästi. Osa tärähti käyntiin pienellä hipaisulla, kun taas toisia joutui starttaamaan pitkiäkin aikoja ennen käynnistymistä. Savua tuli putken täydeltä, mutta ei ottanut tulille. Jotenkin tuntui moottorin kokoonpanon olevan erilainen yksilöiden välillä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttip, Bing [Bot], SPS1975 ja 16 vierailijaa