Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Kippo86
Viestit: 134
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

Mistäpä pitäis lähtee tutkimaan huonoa kylmäkäynnistyvyyttä?
Eli kylmänä saa sahata melkein akun tyhjäksi. Lämpösenä kun nappaa pakkosyötön päälle, lähtee heti. Ilman ei... Käydessään kone kuulostaa ihan normaalilta.
jkohvakk
Viestit: 304
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

Isot pojat kertonu, että venttiilit todennäköisesti painuneet istukoihin ja puristussuhde siten laskenut turhan matalaksi.
jiipee
Viestit: 10629
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Vai ottaisiko polttoainelinja ilmaa jostakin ja sitten on seuraavassa käynnistyksessä ongelmia?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Kippo86
Viestit: 134
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

jkohvakk kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 6:53 pm Isot pojat kertonu, että venttiilit todennäköisesti painuneet istukoihin ja puristussuhde siten laskenut turhan matalaksi.
Pystyykö tätä todentamaan mitenkään?
Kippo86
Viestit: 134
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

jiipee kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 7:50 pm Vai ottaisiko polttoainelinja ilmaa jostakin ja sitten on seuraavassa käynnistyksessä ongelmia?
Tämän voi testata jos ilmaa ennen käynnistystä?
SamiT
Viestit: 6785
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tuleeko pakoputkesta harmaata savua starttauksen aikana? Jos moottoriin menee polttoainetta normaalisti niin aika katkua tulee pakoputkesta vaikka ei käynnistyisikään.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
SPS1975
Viestit: 2200
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Kippo86 kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 8:18 pm
jkohvakk kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 6:53 pm Isot pojat kertonu, että venttiilit todennäköisesti painuneet istukoihin ja puristussuhde siten laskenut turhan matalaksi.
Pystyykö tätä todentamaan mitenkään?
Puristuspainemittauksella selviää paljonko on puristusta sylintereissä.Homma on suht helppo,mikäli saat jostain puristuspainemittarin lainaksi,otetaan suuttimet irti(saattavat olla hieman jumissa ja vaatia liottelua ja liukuvasaraa),laitetaan mittari moottorinkanteen suuttimenreikään tiiviisti ja startataan(sammutin päällä,niin ei roisku löpöä niin paljon putkista),tällöin mittari näyttää lukeman,nollataan mittari ja toistetaan operaatio aina seuraavan sylinterin kohdalla,kunnes kaikki on mitattu.Nyt kuitenkin ihan aluksi voisi olla hyvä tutkia tuo ilmavaiva mahdollisuus ja säätää venttiilit,koska jos venttiilit kantaa,niin puristukset häviää sitä kautta.Oletettavasti koneesi on Simms-pumpulla,kun mainitsit pakkosyötön,minulla on yksi 702 Valmet Import-pumpulla ja se on huomattavan huono kylmäkäynnistyjä,mutta siinä pumpussa ei olekaan pakkosyöttöä.
SamiT
Viestit: 6785
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Saattaa jumittavien suuttimien mukana tulla suuttimien messinkiset asennusholkit, kannattaa ottaa vedet ulos koneesta ennenkuin alkaa niitä irroitella ettei mene vedet pyttyyn kun suutin tulee holkkeineen ulos.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
korjailija
Viestit: 5515
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Ja startti pyörittää varmasti tarpeeksi rivakasti?
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Valmetilla...
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Pidin itsekin tuota 602 Valmettia ihan normaalina käynnistyjänä kun vähän nahkeaa oli se käynnistyminen 10 asteen pakkasessa ilman lohkolämmitintä. Nyt kun on ihan uusi akku ja solenoidi niin sehän pärähtää heti alta aikayksikön käyntiin kymmenestä pakkasasteesta kun ennen oli kuin Fergusonnia olisi startannut. Saa varmaan pakkosyötönkin käytön lopettaa alle kympin pakkasilla.
Kippo86
Viestit: 134
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

korjailija kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 10:12 pm Ja startti pyörittää varmasti tarpeeksi rivakasti?
Startin purin ja putsasin. Ei uudelle juuri hävennyt, mitä nyt yksi hiilistä jumitti. Vaihdoin samalla uudet kaapelit, niin nyt pyörii normaalisti tai ainakin paremmin kuin alkuun.

Pitääpä seurata tuota savutusta ja tutkia mahdollinen ilmavuoto...

Jos ei auta, niin suuttimien kimppuun.
hva
Viestit: 57
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 1:53 pm
Paikkakunta: parkano
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja hva »

Isot pojat lienevät oikeassa tuon venttiilien kanssa.Jos joskus ollut kansi koneistamolla venttiilit,muka kunnostettu ovat kuitenkin liian syvällä.Koneistamot eivät monesti mittaa venttiilien syvyyttä kannessa.Vaikuttaa todella paljon kylmä käynnistyvyyteen.Nimenomaan siihen.Heille pitää mainita mainita asiasta,kun vie kantta kunnostukseen,kun hakee pois täytyy varmistua venttiilien syvyys kannessa.Oli tuollainen 411B moottori valmet 800 pyöräkuormaajassa.Laitettiin suuttimet-ajoitus-syöttöpumppu-käsipumppu -uudet suodattimet runkoineen-ym. muuta.Kone vielä 24volttinen sai sahata kylmänä pitkään.Konerempattiin uudet männän renkaat hoonattiin sylinterit.Vastaava valmet moottori kaivurissa lähti käymään kuin palmun alta 30 asteen pakkasella.Tehtaalainen kansi .Kansi rempattiin johan lähti 800 satanenkin käymään pakkasella.Palotilan kasvu yllättävän iso,jos venttiili syvällä.Vaikutta varsinkin vanhemmissa moottoreissa.Onhan siitä ollut kirjoituksia konelehdissä.
Kessu09
Viestit: 86
Liittynyt: Ma Tammi 01, 2018 5:13 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Kessu09 »

SPS1975 kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 8:44 pm
Kippo86 kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 8:18 pm
jkohvakk kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 6:53 pm Isot pojat kertonu, että venttiilit todennäköisesti painuneet istukoihin ja puristussuhde siten laskenut turhan matalaksi.
Pystyykö tätä todentamaan mitenkään?
Puristuspainemittauksella selviää paljonko on puristusta sylintereissä.Homma on suht helppo,mikäli saat jostain puristuspainemittarin lainaksi,otetaan suuttimet irti(saattavat olla hieman jumissa ja vaatia liottelua ja liukuvasaraa),laitetaan mittari moottorinkanteen suuttimenreikään tiiviisti ja startataan(sammutin päällä,niin ei roisku löpöä niin paljon putkista),tällöin mittari näyttää lukeman,nollataan mittari ja toistetaan operaatio aina seuraavan sylinterin kohdalla,kunnes kaikki on mitattu.Nyt kuitenkin ihan aluksi voisi olla hyvä tutkia tuo ilmavaiva mahdollisuus ja säätää venttiilit,koska jos venttiilit kantaa,niin puristukset häviää sitä kautta.Oletettavasti koneesi on Simms-pumpulla,kun mainitsit pakkosyötön,minulla on yksi 702 Valmet Import-pumpulla ja se on huomattavan huono kylmäkäynnistyjä,mutta siinä pumpussa ei olekaan pakkosyöttöä.
Katsoo että on dieseliin puristuksiin riittävä painemittari
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja plaanari »

SPS1975 kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 8:44 pm
Kippo86 kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 8:18 pm
jkohvakk kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 6:53 pm Isot pojat kertonu, että venttiilit todennäköisesti painuneet istukoihin ja puristussuhde siten laskenut turhan matalaksi.
Pystyykö tätä todentamaan mitenkään?
Puristuspainemittauksella selviää paljonko on puristusta sylintereissä.Homma on suht helppo,mikäli saat jostain puristuspainemittarin lainaksi,otetaan suuttimet irti(saattavat olla hieman jumissa ja vaatia liottelua ja liukuvasaraa),laitetaan mittari moottorinkanteen suuttimenreikään tiiviisti ja startataan(sammutin päällä,niin ei roisku löpöä niin paljon putkista),tällöin mittari näyttää lukeman,nollataan mittari ja toistetaan operaatio aina seuraavan sylinterin kohdalla,kunnes kaikki on mitattu.Nyt kuitenkin ihan aluksi voisi olla hyvä tutkia tuo ilmavaiva mahdollisuus ja säätää venttiilit,koska jos venttiilit kantaa,niin puristukset häviää sitä kautta.Oletettavasti koneesi on Simms-pumpulla,kun mainitsit pakkosyötön,minulla on yksi 702 Valmet Import-pumpulla ja se on huomattavan huono kylmäkäynnistyjä,mutta siinä pumpussa ei olekaan pakkosyöttöä.
Motorpal Importissa on automaattinen pakkosyöttö, jonkinmoinen kopio Boschin RSV säätimestä. Jos kaikki kunnossa, niin silläkin pärähtää käymään parinkympin pakkasesta lämmittämäti. Käynnistysainemäärää voidaan vielä lisätä laittamalla tiivisteprikka säätötangon sokeetulpan alle, säätötanko pääsee näin startatessa pidemmälle.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
SPS1975
Viestit: 2200
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

plaanari kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 9:16 pm
SPS1975 kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 8:44 pm
Kippo86 kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 8:18 pm
jkohvakk kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 6:53 pm Isot pojat kertonu, että venttiilit todennäköisesti painuneet istukoihin ja puristussuhde siten laskenut turhan matalaksi.
Pystyykö tätä todentamaan mitenkään?
Puristuspainemittauksella selviää paljonko on puristusta sylintereissä.Homma on suht helppo,mikäli saat jostain puristuspainemittarin lainaksi,otetaan suuttimet irti(saattavat olla hieman jumissa ja vaatia liottelua ja liukuvasaraa),laitetaan mittari moottorinkanteen suuttimenreikään tiiviisti ja startataan(sammutin päällä,niin ei roisku löpöä niin paljon putkista),tällöin mittari näyttää lukeman,nollataan mittari ja toistetaan operaatio aina seuraavan sylinterin kohdalla,kunnes kaikki on mitattu.Nyt kuitenkin ihan aluksi voisi olla hyvä tutkia tuo ilmavaiva mahdollisuus ja säätää venttiilit,koska jos venttiilit kantaa,niin puristukset häviää sitä kautta.Oletettavasti koneesi on Simms-pumpulla,kun mainitsit pakkosyötön,minulla on yksi 702 Valmet Import-pumpulla ja se on huomattavan huono kylmäkäynnistyjä,mutta siinä pumpussa ei olekaan pakkosyöttöä.
Motorpal Importissa on automaattinen pakkosyöttö, jonkinmoinen kopio Boschin RSV säätimestä. Jos kaikki kunnossa, niin silläkin pärähtää käymään parinkympin pakkasesta lämmittämäti. Käynnistysainemäärää voidaan vielä lisätä laittamalla tiivisteprikka säätötangon sokeetulpan alle, säätötanko pääsee näin startatessa pidemmälle.
Nyt tuli mielenkiintoista tietoa.Miten tämä Importin pakkosyöttö saadaan päälle?Ja missä kohtaa pumppua tuo sokeatulppa on?Olen kuullut että Zetoreissa on vastaavaa pumppua ja että niissä olisi pakkosyöttö,kysyin asiaa paikalliselta Valmet korjaamolta ja minulle sanoi pitkänlinjan korjaamoyrittäjä,joka on huoltanut Valmetteja jo 70-luvulta asti,että Zetoreissa on pakkosyöttö,Valmeteissa ei,neuvoi vaan laittamaan käsikaasun puoliväliin ja starttaamaan.
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Emmää kinaan ala mut mun mielestä mun -75 502 on pakkosyöttö.pumpulla.en o tarvinnu muutamaan vuoteen mutta muistan kun hain sen ekan kerran kotiin ja oli seissy silloin käytin pakkosyöttöä kun muuten ei lähteny käymään.normisti lähtee liekasta nätisti ilman.
Hsippe
Viestit: 941
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Juu mutta sulla onkin sitten Vallussa sitten Simms (CAV) Minimec pumppu, siinä on manuaalinen pakkosyöttö nappi.
Tuossa aiheen PAL / Import pumpussa sellaista nappia ei ole vaan on vastaava automaattitoiminto.
Tietyn ikäluokan Valluissa ainakin 502 & 702 malleissa oli tuota Tsekkiläistä (tai jostain itäblokista) pumppua paljonkin. Syynä lienee ollut kauppapolitiikka ja / tai Engelsmannien lakkoilu/toimitusvaikeudet.
Ja oli aikanaan jotenkin huonossa maineessa tuo PAL-pumppu...
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Paljon mahdollista.en ulkoo muista enkä nyt pääse näkemäänkään.
aarne
Viestit: 1830
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja aarne »

Oli 702 palli pumpussa automaattinen pakkosyöttö. Jos meinasi kone kyykätä tiukassa paikassa kaasu pohjassa niin savua tuli putken täydeltä niinkuin -05 tai mezzon boschilaisellakin.
Toimi tosin vain ainoastaan kun kaasu pohjassa. Sai osakaasulla startattua ilman suurta mustaa pilveä. Bosch pumppuhan pöläyttää putken täydeltä startatessa vaikkei kaasuun koskekkaan.
SPS1975
Viestit: 2200
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 411 B huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

aarne kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 10:13 am Oli 702 palli pumpussa automaattinen pakkosyöttö. Jos meinasi kone kyykätä tiukassa paikassa kaasu pohjassa niin savua tuli putken täydeltä niinkuin -05 tai mezzon boschilaisellakin.
Toimi tosin vain ainoastaan kun kaasu pohjassa. Sai osakaasulla startattua ilman suurta mustaa pilveä. Bosch pumppuhan pöläyttää putken täydeltä startatessa vaikkei kaasuun koskekkaan.
Toimiiko tämä käynnistäessä niin että painetaan kaasu pohjaan starttauksen ajaksi?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: advance, Bing [Bot], Eepee, Google [Bot], resupekka ja 33 vierailijaa