Dieselmoottori Valmet 20:een
-
- Viestit: 945
- Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Ei kun on vaan mahdotonta myöntää olleensa väärässä.
-
- Viestit: 15590
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
On kyllä perä ja nostolaitteet hyvin samaa kokoa ja näköä Fordson Superdextan ja Ford 2000 Dextan välillä, vetovastustunnustelijaa myöten. Taka-akseliputket ovat Fordsonissa pyöreät, Ford 3000:ssa neliömäiset, mutta keskivalussa on hyvin paljon samaa, ainakin takaa katsoen. Sanoisin, että ovat oikaisseet 2000-3000 mallisarjassa melkoisesti. Moottori tosin on Ford tyyppinen lohko pitkittäisine vahvistusripoineen selvästi, ruiskutuspumppu on oikealla, kiinnityspistevalut, jne, Dextassa oli ruiskutuspumppu vasemmalla. Vaihdelaatikon kuori on Dextassa sileä, Fordissa siinä on ne kiinnityspisteet kaksoiskierrereikineen. Etuakselin rakenne on samanlainen, mutta uskoisin, että Fordeissa on vahvistettu näitä osia. Ford 2000-5000 - sarjassa 8-nopeuksisen vaihdelaatikon rattaisto on osin sama koko mallisarjassa, mutta en tiedä, millainen 6+2 laatikko sitten on, onko se vanhempaa Fordsonin aikaista suunnittelua.Broadspeed kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 8:37 amKakstonnisessa ei ole mitään samaa Dextan kanssa Paitsi alkupään malleissa mallinimi Dexta 2000.361 kirjoitti: ↑La Tammi 23, 2021 9:54 am Eikö Ford 2000 ollut lähinnä uudelleen pellitetty Dexta?
Tuon harvinaisuuden takia 2000:nen olisi erinomainen hankinta. Varmasti sillä tekee ne työt mitä ennen on tehty pikkuvalmetilla.
Valmet 15/ 20:sessä on mielestäni kaksi isoa puutetta. Toinen on nostolaiterakenne ja toinen on bensiinimoottori.
Oikeastaan Ford 4000 ja Ford 5000 vasta ovat oikeasti 1960-luvun uudempaa tekniikkaa. Samalla tavalla Massey Fergusonissa oli 1950-luvun 35 ja 65 ja siitä sitten 135 ja 165 satasarjaksi, tietenkin vahvistuksin ja lisätyin ominaisuuksin. Isommat satasarjaiset olivat enemmän aivan uusia, esimerkiksi 175 ja 178.
Toki KAIKKI traktorit ovat periaatteessa samanlaisia alusta asti olleet, mutta tuntuu kyllä perustellulta ajatella, että Fordson Major oli brittifordsonneista se, jonka kehitys päättyi umpikujaan. Pikkufordit olivat yksinkertaisine perävaihteineen ja rumpujarruineen niin samankokoisia ja oloisia kuin Fordson Dextat aikanaan.
-SS-
-
- Viestit: 2155
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Nuoruusvuosina mulla oli Saab 96, jonka moottoria ropasin useinkin ja käytin paikaltaan muutaman kerran. Fordin kone se on, 1.5 litrainen V4. Vapaakytkin oli hauska ja sekin lienee peruja 2-tahtiajoilta, kun moottorijarrutuksessa ei voitelu pelaa?
Asiaan. Pientä pähkäilyä suoritettu ja romun määrä tontilla on kuulemma rajoitettu. Uutta maatalouslaitetta ei tälle postimerkin kokoiselle tilalle saa tuoda, joten vaihtoehto on kuitenkin nykyisen valmetin rakentelu. Sherpan pikkudiesel voisi nyt tulla kyseeseen.
Tarvii siis nykyisen moottorin naftaloituessa rakentaa etupään ja takarungon yhdistävä "osa", jonka päälle sitten asentuu hankittava moottori. Kytkinlinja lienee ainoa määräävä.
Mitä kaikkea nyt pitäisi muistaa miettiä ja osata rakentaa? Polttoainetankki on aika ylhäällä, joten siirtopumppua ei tarvinne?
Asiaan. Pientä pähkäilyä suoritettu ja romun määrä tontilla on kuulemma rajoitettu. Uutta maatalouslaitetta ei tälle postimerkin kokoiselle tilalle saa tuoda, joten vaihtoehto on kuitenkin nykyisen valmetin rakentelu. Sherpan pikkudiesel voisi nyt tulla kyseeseen.
Tarvii siis nykyisen moottorin naftaloituessa rakentaa etupään ja takarungon yhdistävä "osa", jonka päälle sitten asentuu hankittava moottori. Kytkinlinja lienee ainoa määräävä.
Mitä kaikkea nyt pitäisi muistaa miettiä ja osata rakentaa? Polttoainetankki on aika ylhäällä, joten siirtopumppua ei tarvinne?
-
- Viestit: 4322
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Valitse sellainen moottori johon saa sitten osiakin. Älä sitä joka on halvin hankkia ja sopivimman oloinen.
Ja mielellään työntötankomallia.
Ja mielellään työntötankomallia.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 2155
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Minulle on täysin vieras tämä Sherpa. Mutta ilmeisesti sitä on ollut monessa laitteessa. Google ei paljoa osaa kertoa laitteesta.
-
- Viestit: 5515
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 1371
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Kuin myös Morris Oxfordissa ja Austin Camridgessakorjailija kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 5:07 pm Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
1.8 perkinssi on ollut noiden lisäksi ainakin Bedfordissa ja Transitissa ja missä lie muussa. Aika yleinen moottori aikanaan.korjailija kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 5:07 pm Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
-
- Viestit: 2155
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Sen verran lisään lusikkaani soppaan, että kinä en sotkeudu Ford 2000:seen. Ei ikinä, kun eroon pääsin..
- rattori
- Viestit: 11043
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 1608
- Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
- Paikkakunta: kitee
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Ja sivuputketsaishan tuonne sitten metritaunuksen 1,7 cologne v-nelkun.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
-
- Viestit: 4322
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Niin sehän on Cologne tuo Saabin 1.5 myös. Ja miksei sinne laita samalla 2.0/2.3jne V6 Colognearokkimatti kirjoitti: ↑Ti Tammi 26, 2021 11:23 am Ja sivuputketsaishan tuonne sitten metritaunuksen 1,7 cologne v-nelkun.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 464
- Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
BMC ja Perkins on kaksi eri asiaa.361 kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 5:57 pm1.8 perkinssi on ollut noiden lisäksi ainakin Bedfordissa ja Transitissa ja missä lie muussa. Aika yleinen moottori aikanaan.korjailija kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 5:07 pm Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
Transitissa ainakin Perkinssiä ollut,mutta Sherpa,Marina,Oxford yms. BMC konsernin autot liikkuivat BMC:n omalla B-sarjan moottorilla.
-
- Viestit: 2155
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Tämä tarjolla oleva näyttää aika paljon samankokoiselta ja muotoiselta, kuin alkuperäinen moottori. Se on plussaa. Bensakoneen parempi talvikäynnistyvyys olisi plussaa. Saabin nyt sai melkein aina käyntiin pakkasesta riippumatta. Dieselin saa käyntiin lohkolämppärillä, joten käynnistyvyys ei varmaankaan iso ongelma? Vai mitenhän nämä BMC:n dieselit?
Varaosia saisi Saabin V4:een helpommin, kuin englantilaiseen dieseliin.
Pähkäilyä tämä teettää.
Varaosia saisi Saabin V4:een helpommin, kuin englantilaiseen dieseliin.
Pähkäilyä tämä teettää.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Näinpä olikin. Sekoitin. Mutta eiköhän Bedford ollut kuitenkin perkinssillä.dunlop kirjoitti: ↑Ti Tammi 26, 2021 1:14 pmBMC ja Perkins on kaksi eri asiaa.361 kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 5:57 pm1.8 perkinssi on ollut noiden lisäksi ainakin Bedfordissa ja Transitissa ja missä lie muussa. Aika yleinen moottori aikanaan.korjailija kirjoitti: ↑Ma Tammi 25, 2021 5:07 pm Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
Transitissa ainakin Perkinssiä ollut,mutta Sherpa,Marina,Oxford yms. BMC konsernin autot liikkuivat BMC:n omalla B-sarjan moottorilla.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Ääni Dieselille. Vee moottorit ovat niin kaukana alkuperäisestä ajatuksesta.Valmet-20 kirjoitti: ↑Ti Tammi 26, 2021 3:00 pm Tämä tarjolla oleva näyttää aika paljon samankokoiselta ja muotoiselta, kuin alkuperäinen moottori. Se on plussaa. Bensakoneen parempi talvikäynnistyvyys olisi plussaa. Saabin nyt sai melkein aina käyntiin pakkasesta riippumatta. Dieselin saa käyntiin lohkolämppärillä, joten käynnistyvyys ei varmaankaan iso ongelma? Vai mitenhän nämä BMC:n dieselit?
Varaosia saisi Saabin V4:een helpommin, kuin englantilaiseen dieseliin.
Pähkäilyä tämä teettää.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Syys 04, 2012 10:13 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Kyllä vanhassa paku mersussa on sama BMC B sarjan moottori kuin Leyland Sherpassa . Huom! Koskee vain bensakoneista
http://www.autowiki.fi/index.php/Merced ... 06_D/L_307
"
Bensiinimoottoreiden toimittaja oli brittiläinen British Leyland Motor Corporation, jonka B-sarjan 1,6- ja 1,8-litraiset moottorit "
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], vaniljacreme ja 7 vierailijaa