Dieselmoottori Valmet 20:een

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

transit
Viestit: 945
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja transit »

Ei kun on vaan mahdotonta myöntää olleensa väärässä.
-SS-
Viestit: 15590
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Broadspeed kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 8:37 am
361 kirjoitti: La Tammi 23, 2021 9:54 am Eikö Ford 2000 ollut lähinnä uudelleen pellitetty Dexta?

Tuon harvinaisuuden takia 2000:nen olisi erinomainen hankinta. Varmasti sillä tekee ne työt mitä ennen on tehty pikkuvalmetilla.

Valmet 15/ 20:sessä on mielestäni kaksi isoa puutetta. Toinen on nostolaiterakenne ja toinen on bensiinimoottori.
Kakstonnisessa ei ole mitään samaa Dextan kanssa :D Paitsi alkupään malleissa mallinimi Dexta 2000.
On kyllä perä ja nostolaitteet hyvin samaa kokoa ja näköä Fordson Superdextan ja Ford 2000 Dextan välillä, vetovastustunnustelijaa myöten. Taka-akseliputket ovat Fordsonissa pyöreät, Ford 3000:ssa neliömäiset, mutta keskivalussa on hyvin paljon samaa, ainakin takaa katsoen. Sanoisin, että ovat oikaisseet 2000-3000 mallisarjassa melkoisesti. Moottori tosin on Ford tyyppinen lohko pitkittäisine vahvistusripoineen selvästi, ruiskutuspumppu on oikealla, kiinnityspistevalut, jne, Dextassa oli ruiskutuspumppu vasemmalla. Vaihdelaatikon kuori on Dextassa sileä, Fordissa siinä on ne kiinnityspisteet kaksoiskierrereikineen. Etuakselin rakenne on samanlainen, mutta uskoisin, että Fordeissa on vahvistettu näitä osia. Ford 2000-5000 - sarjassa 8-nopeuksisen vaihdelaatikon rattaisto on osin sama koko mallisarjassa, mutta en tiedä, millainen 6+2 laatikko sitten on, onko se vanhempaa Fordsonin aikaista suunnittelua.

Oikeastaan Ford 4000 ja Ford 5000 vasta ovat oikeasti 1960-luvun uudempaa tekniikkaa. Samalla tavalla Massey Fergusonissa oli 1950-luvun 35 ja 65 ja siitä sitten 135 ja 165 satasarjaksi, tietenkin vahvistuksin ja lisätyin ominaisuuksin. Isommat satasarjaiset olivat enemmän aivan uusia, esimerkiksi 175 ja 178.

Toki KAIKKI traktorit ovat periaatteessa samanlaisia alusta asti olleet, mutta tuntuu kyllä perustellulta ajatella, että Fordson Major oli brittifordsonneista se, jonka kehitys päättyi umpikujaan. Pikkufordit olivat yksinkertaisine perävaihteineen ja rumpujarruineen niin samankokoisia ja oloisia kuin Fordson Dextat aikanaan.

-SS-
Valmet-20
Viestit: 2155
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Nuoruusvuosina mulla oli Saab 96, jonka moottoria ropasin useinkin ja käytin paikaltaan muutaman kerran. Fordin kone se on, 1.5 litrainen V4. Vapaakytkin oli hauska ja sekin lienee peruja 2-tahtiajoilta, kun moottorijarrutuksessa ei voitelu pelaa?

Asiaan. Pientä pähkäilyä suoritettu ja romun määrä tontilla on kuulemma rajoitettu. Uutta maatalouslaitetta ei tälle postimerkin kokoiselle tilalle saa tuoda, joten vaihtoehto on kuitenkin nykyisen valmetin rakentelu. Sherpan pikkudiesel voisi nyt tulla kyseeseen.

Tarvii siis nykyisen moottorin naftaloituessa rakentaa etupään ja takarungon yhdistävä "osa", jonka päälle sitten asentuu hankittava moottori. Kytkinlinja lienee ainoa määräävä.

Mitä kaikkea nyt pitäisi muistaa miettiä ja osata rakentaa? Polttoainetankki on aika ylhäällä, joten siirtopumppua ei tarvinne?
Juho M-P
Viestit: 4322
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Valitse sellainen moottori johon saa sitten osiakin. Älä sitä joka on halvin hankkia ja sopivimman oloinen.
Ja mielellään työntötankomallia.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
steami

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja steami »

rattori kirjoitti: To Tammi 14, 2021 10:03 pm Kuva


Tee neliveto saman tien.
Tuolla ei kyllä metsään kannata lähteä. Etupyörille menevä vetoakseli niin alhaalla, että ottaa ensimmäiseen kantoon kiinni.. Mikäs tuolla on pellolla ajella ja lumitöitä tehdä.. :-)
Valmet-20
Viestit: 2155
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Minulle on täysin vieras tämä Sherpa. Mutta ilmeisesti sitä on ollut monessa laitteessa. Google ei paljoa osaa kertoa laitteesta.
korjailija
Viestit: 5515
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

korjailija kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 5:07 pm Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
Kuin myös Morris Oxfordissa ja Austin Camridgessa
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja 361 »

transit kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 1:28 pm Ei kun on vaan mahdotonta myöntää olleensa väärässä.
Ollaanpas sitä nyt niin kovana.

P.s Mersussa on muuten Mersun moottori :lol:
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja 361 »

korjailija kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 5:07 pm Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
1.8 perkinssi on ollut noiden lisäksi ainakin Bedfordissa ja Transitissa ja missä lie muussa. Aika yleinen moottori aikanaan.
Valmet-20
Viestit: 2155
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Sain jokusen kuvan moottorista. Näyttäisi olevan 1,5 litrainen. Hyvinkin samankokoiselta näyttää, kuin pikkuvalmetin kone.

Kuva

Kuva
steami

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja steami »

Sen verran lisään lusikkaani soppaan, että kinä en sotkeudu Ford 2000:seen. Ei ikinä, kun eroon pääsin..
Avatar
rattori
Viestit: 11043
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja rattori »

Kuva

Saab-Valmet
------------
tractors
rokkimatti
Viestit: 1608
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Ja sivuputket🙂saishan tuonne sitten metritaunuksen 1,7 cologne v-nelkun.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Juho M-P
Viestit: 4322
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

rokkimatti kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 11:23 am Ja sivuputket🙂saishan tuonne sitten metritaunuksen 1,7 cologne v-nelkun.
Niin sehän on Cologne tuo Saabin 1.5 myös. Ja miksei sinne laita samalla 2.0/2.3jne V6 Colognea
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
dunlop
Viestit: 464
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja dunlop »

361 kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 5:57 pm
korjailija kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 5:07 pm Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
1.8 perkinssi on ollut noiden lisäksi ainakin Bedfordissa ja Transitissa ja missä lie muussa. Aika yleinen moottori aikanaan.
BMC ja Perkins on kaksi eri asiaa.
Transitissa ainakin Perkinssiä ollut,mutta Sherpa,Marina,Oxford yms. BMC konsernin autot liikkuivat BMC:n omalla B-sarjan moottorilla.
Valmet-20
Viestit: 2155
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Tämä tarjolla oleva näyttää aika paljon samankokoiselta ja muotoiselta, kuin alkuperäinen moottori. Se on plussaa. Bensakoneen parempi talvikäynnistyvyys olisi plussaa. Saabin nyt sai melkein aina käyntiin pakkasesta riippumatta. Dieselin saa käyntiin lohkolämppärillä, joten käynnistyvyys ei varmaankaan iso ongelma? Vai mitenhän nämä BMC:n dieselit?

Varaosia saisi Saabin V4:een helpommin, kuin englantilaiseen dieseliin.

Pähkäilyä tämä teettää.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja 361 »

dunlop kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 1:14 pm
361 kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 5:57 pm
korjailija kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 5:07 pm Sherpan moottorilla tarkoitetaan varmaankin BMC B-sarjan dieselmoottoria jota käytetty 1.8 litraisena versiona mm. Leyland Sherpassa. Muistaakseni Morris Marinassa oli jossain vaiheessa saman moottorin 1.5 litrainen versio.
1.8 perkinssi on ollut noiden lisäksi ainakin Bedfordissa ja Transitissa ja missä lie muussa. Aika yleinen moottori aikanaan.
BMC ja Perkins on kaksi eri asiaa.
Transitissa ainakin Perkinssiä ollut,mutta Sherpa,Marina,Oxford yms. BMC konsernin autot liikkuivat BMC:n omalla B-sarjan moottorilla.
Näinpä olikin. Sekoitin. Mutta eiköhän Bedford ollut kuitenkin perkinssillä.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja 361 »

Valmet-20 kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 3:00 pm Tämä tarjolla oleva näyttää aika paljon samankokoiselta ja muotoiselta, kuin alkuperäinen moottori. Se on plussaa. Bensakoneen parempi talvikäynnistyvyys olisi plussaa. Saabin nyt sai melkein aina käyntiin pakkasesta riippumatta. Dieselin saa käyntiin lohkolämppärillä, joten käynnistyvyys ei varmaankaan iso ongelma? Vai mitenhän nämä BMC:n dieselit?

Varaosia saisi Saabin V4:een helpommin, kuin englantilaiseen dieseliin.

Pähkäilyä tämä teettää.
Ääni Dieselille. Vee moottorit ovat niin kaukana alkuperäisestä ajatuksesta.
cortina69
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Syys 04, 2012 10:13 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja cortina69 »

361 kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 5:55 pm
transit kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 1:28 pm Ei kun on vaan mahdotonta myöntää olleensa väärässä.
Ollaanpas sitä nyt niin kovana.

P.s Mersussa on muuten Mersun moottori :lol:
Kyllä vanhassa paku mersussa on sama BMC B sarjan moottori kuin Leyland Sherpassa . Huom! Koskee vain bensakoneista

http://www.autowiki.fi/index.php/Merced ... 06_D/L_307

"
Bensiinimoottoreiden toimittaja oli brittiläinen British Leyland Motor Corporation, jonka B-sarjan 1,6- ja 1,8-litraiset moottorit "
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], vaniljacreme ja 7 vierailijaa