miniman kirjoitti: ↑To Tammi 14, 2021 10:12 pm
Onko tuo se mihin laitettiin kylmäkoneen diesel sen jälkeen turbo ja sitten ketjuvälitteinen nelivet/etuveto lisäys.
Siitä oli jossain pitkä tarina kuvineen ja osa valmistuksineen mutta missä?
Ei kai valmetin lopettaneesta/kuollessa palstalla
Onko sinulla tallella koko juttu siitä niin kiinnosta kuvatkin.
miniman kirjoitti: ↑To Tammi 14, 2021 10:12 pm
Onko tuo se mihin laitettiin kylmäkoneen diesel sen jälkeen turbo ja sitten ketjuvälitteinen nelivet/etuveto lisäys.
Siitä oli jossain pitkä tarina kuvineen ja osa valmistuksineen mutta missä?
Ei kai valmetin lopettaneesta/kuollessa palstalla
Onko sinulla tallella koko juttu siitä niin kiinnosta kuvatkin.
Tämä nyt ei vastaa kysymykseen, mutta jos kyse on syttypuolen ongelmista, saisiko sen muutettua nykyaikaiseksi helpommalla kuin koko moottorin vaihtamalla?
sportswgn kirjoitti: ↑Ke Tammi 13, 2021 9:52 am
Daihatsu Charadessa olisi litrainen kolmepyttyinen diesel jos semmoisen jostakin löytäisi. Tai A-ja B-mallin Corsassa 1,5 litranen, Peugeot 106/Citroen Saxo/Citroen AX 1,4 tai 1,5. Sittenhän esim. Kubotan moottoreita löytyy mm. mopoautoista, kylmäkoneista, minikaivureista jne. Morriksen, Mersun ja tojotan dieseleitä noihin on ainakin laitettu.
Siitä asennuksen helppoudesta en tiedä. Varmasti joutuu kytkin kopan ja lohkon väliin tekemään sovitelaipan, vauhtipyörää ja kytkintä soveltamaan, apurunko kytkinkopasta etuakselille...
Charaden pikkudiesel varmasti varteenotettava vaihtoehto. Niitä saattaa olla vaikeaa löytää. Joku laittoi aikoinaan ko. dieselin Winha 60 moottorikelkkaan...
sportswgn kirjoitti: ↑Ke Tammi 13, 2021 9:52 am
Daihatsu Charadessa olisi litrainen kolmepyttyinen diesel jos semmoisen jostakin löytäisi. Tai A-ja B-mallin Corsassa 1,5 litranen, Peugeot 106/Citroen Saxo/Citroen AX 1,4 tai 1,5. Sittenhän esim. Kubotan moottoreita löytyy mm. mopoautoista, kylmäkoneista, minikaivureista jne. Morriksen, Mersun ja tojotan dieseleitä noihin on ainakin laitettu.
Siitä asennuksen helppoudesta en tiedä. Varmasti joutuu kytkin kopan ja lohkon väliin tekemään sovitelaipan, vauhtipyörää ja kytkintä soveltamaan, apurunko kytkinkopasta etuakselille...
Charaden pikkudiesel varmasti varteenotettava vaihtoehto. Niitä saattaa olla vaikeaa löytää. Joku laittoi aikoinaan ko. dieselin Winha 60 moottorikelkkaan...
steami kirjoitti: ↑Pe Tammi 15, 2021 8:43 pm
n pikkudiesel varmasti varteenotettava vaihtoehto. Niitä saattaa olla vaikeaa löytää. Joku laittoi aikoinaan ko. dieselin Winha 60 moottorikelkkaan...
Itsellä tarpeettomaksi osoittautunut Lombardinin 1-pyttyinen paikallisdiesel (9 HP), joka oli vähän aikaa kaverin 70-lukulaisessa ruotsalaisessa moottorikelkassa. Muuten kuulemma ok, mutta sammuttaessa ravisti reilunlaisesti
Seinäjoelta löytyy SHERPAN moottori startilla on ollu mullakäynnis ,on nätin kokoinen,EI ole kallis!
Aioin tehdä pienen mettä ojokoneen utta ostin TERRI 2020 telamaasturin
Soita 0400165568 Traktorimuseo MATTI J
Tämä homma saattaa jäädä tässä vaiheessa ideointiasteelle. Voisi olla helpompi kohdistaa energiat pieneen diesel-traktoriin. Kysynpä tässä, löytyisikö mistään entisöintikelpoista Ford 2000 -traktoria edullisesti?
Ford 2000 näyttää hyvältä ja sopivan pieneltä, eikä värikään ole huono!
kakstonnisen löytäminen on onnenkauppaa mutta Dextoja löytyy joka hintaluokkaan. Pihakoneeksi just passelin pieni. Jos jaksaa superia jahdata niin saa tasauspyörästön lukonkin jos semmoista tarttee. Kaksoiskytkimelliset taitaa sitten olla harvinaisia kuin kanan hampaat.
jagr kirjoitti: ↑Pe Tammi 22, 2021 10:40 am
kakstonnisen löytäminen on onnenkauppaa mutta Dextoja löytyy joka hintaluokkaan. Pihakoneeksi just passelin pieni. Jos jaksaa superia jahdata niin saa tasauspyörästön lukonkin jos semmoista tarttee. Kaksoiskytkimelliset taitaa sitten olla harvinaisia kuin kanan hampaat.
Parempaa pihakonetta saa etsiä. Pikkuhommissa pirun näppärä, ja kytkinpolkimen ergonomia parempi kuin esim. MF35.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Rauta ja Petrooli-tapahtumassa oli muutamia vuosia sitten nähtävänä Valmetin 2-sylinterinen prototyyppidiesel. Se ei tullut valmistukseen 20- mallia varten kun uusi 3-pyttyinen, 33-malli, oli teholtaan sen ajan tarpeeseen parempi.
Mikä on kokojärjestys, jos mahdollisimman pientä etsii? Ford 2000, Dexta, Valmet33/359, joku taavetti jne
Valmet 359 minulla oli joku 15v sitten, mutta ei ehkä säväyttänyt. Nyt haluttaisi entisöidä pieneen käyttöön joku kohtuu yleinen malli. Pikkuvalmetin dieselöinti voisi olla muuten hyvä, mutta nostolaite nyt ainakin on vähän heikko.
Valmet-20 kirjoitti: ↑Pe Tammi 22, 2021 2:41 pm
Mikä on kokojärjestys, jos mahdollisimman pientä etsii? Ford 2000, Dexta, Valmet33/359, joku taavetti jne
Valmet 359 minulla oli joku 15v sitten, mutta ei ehkä säväyttänyt. Nyt haluttaisi entisöidä pieneen käyttöön joku kohtuu yleinen malli. Pikkuvalmetin dieselöinti voisi olla muuten hyvä, mutta nostolaite nyt ainakin on vähän heikko.
Jos dieseleistä kyse ja harvinaisemmat koneet unohdetaan niin pienimpiä on ranskan massikat mm 130, sitten Englannin massikat sekä dexta ja ford 2000. Valmetit 33,359,361 jne ovat piirun isompia (lue korkeampia) kuten nuffield 3. Noin esimerkkinä.
Valmet-20 kirjoitti: ↑Pe Tammi 22, 2021 2:41 pm
Mikä on kokojärjestys, jos mahdollisimman pientä etsii? Ford 2000, Dexta, Valmet33/359, joku taavetti jne
Valmet 359 minulla oli joku 15v sitten, mutta ei ehkä säväyttänyt. Nyt haluttaisi entisöidä pieneen käyttöön joku kohtuu yleinen malli. Pikkuvalmetin dieselöinti voisi olla muuten hyvä, mutta nostolaite nyt ainakin on vähän heikko.
Hyviä on monta, itsellä nyt Fordeja. Kolmos-Nuffin jos löydät räpeltämättömänä, kunnostele sellainen. Aika kiva on myös DB880, sekin kolmoskoneisena. Taaveteissa voit varautua ongelmiin simpukan, vaihteiston pyöristyneiden hammaspyörien ja jarrujen kanssa. Mutta ei välttämättä jos hyvä kohdalle sattuu.
Meinasin myös nuo japsit mainita, iseki, kubota, yanmar jne. Niitähän on tosi pieniä, jostain 400kg ylöspäin. Riippuen ihan tarpeista.
Ovat yleensä kyllä kalliimpia.
Pienistä traktoreista se dexta varmaan ihan jees. M-F 135 vierestä kattellut, niin sekin vaikutti ihan kivalta. Nekin taas selkeästi kalliimpia kuin dexta.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Valmet-20 kirjoitti: ↑Pe Tammi 22, 2021 2:41 pm
Mikä on kokojärjestys, jos mahdollisimman pientä etsii? Ford 2000, Dexta, Valmet33/359, joku taavetti jne
Valmet 359 minulla oli joku 15v sitten, mutta ei ehkä säväyttänyt. Nyt haluttaisi entisöidä pieneen käyttöön joku kohtuu yleinen malli. Pikkuvalmetin dieselöinti voisi olla muuten hyvä, mutta nostolaite nyt ainakin on vähän heikko.
Brittinatikka, B250.....444, kevyt, polttoainetaloudellinen, uudemmat mallit nopeita, kytkimestä riippumaton nostolaite, uudemmissa erinomainen vary touch nostolaite. Hyvä ergonomia. Osien saatavuus hyvä