Ei ole höpinää,kaikki Kubotan koneet eivät sovellu normaalilla kytkimellä käytettäviksi sellaisenaan kampiakselin laakeroinnin vuoksi.En tosin ole niin hyvin asiasta perillä,että osaisin luetella mitään moottoreiden tyyppejä esimerkeiksi,mutta jotkut näistä pienistä paikallismoottoreina olleista ainakin ovat sellaisia,mutta eivät varmaankaan kaikki.Varmasti joku asiasta paremmin perillä oleva osaa kertoa tästä aiheesta enemmän ja tarkemmin.
Dieselmoottori Valmet 20:een
-
- Viestit: 2200
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
https://aijaa.com/ovcErF
Tässä toinen niistä Valmetin prototyypeistä.
Tässä toinen niistä Valmetin prototyypeistä.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: Pe Marras 23, 2007 12:23 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Esson baarissa kertoiltiin että BMC:n Leyland Sherpa pakussa käytetty diesel sopisi pikku-valmetin kytkinkoppaan 1:1
Tosin BMC B moottori on 1,8l ja lienee tosi harvinainen tässä maassa.
Tosin BMC B moottori on 1,8l ja lienee tosi harvinainen tässä maassa.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Vanhemmat BMC B moottorit olivat muistaakseni 1.5 litraisia. Sellainenhan olisi hyvin voinut olla pikkuvalmetissa alkujaankin.
-
- Viestit: 732
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Omassa Aixamissa oli kubotan z402 400cc kaksipyttynen diesel. Tehoa vakiona speksien mukaa 4kw, mutta oli vissiin syötöllä rajotettu. Kovemmat pojat niitä ruuvaili, ja ilman savutusta sai kyllä ihan mukavasti kulkua lisää.
Melkosen masinistihenkinen kapistus se kyllä oli. Kesälläkin sai hehkuttaa, jos oli varjoon jättänyt parkkiin ja tyhjäkäyntikin melko harrikkahenkistä jyskytystä. Toki ilmeisen luotettava patarauta. Minä ja pikkusiskoni pöristeltiin sillä muistaakseni joku 60 tkm, ja taitaa vieläkin olla liikenteessä yli 100tkm mittarissa. Ja tämä kaikki tietysti aina kaasu pohjassa, kierrosrajotin tais olla 3200 rpm.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Oli myös BMC diesel kokoa 1.275 litraa. Aikoinaan pienin autodiesel. Suomessakin oli käytössä Austin-pakuja ko. moottorilla.
Tiedän moottoria teeseitse asennettuna olleen ainakin Volvo Amatsonissa
http://www.autowiki.fi/index.php/BMC_B-sarjan_moottorit
Tiedän moottoria teeseitse asennettuna olleen ainakin Volvo Amatsonissa
http://www.autowiki.fi/index.php/BMC_B-sarjan_moottorit
-
- Viestit: 683
- Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
- Paikkakunta: suonenjoki
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Miksi diesel?
Viimeksi muokannut usko55, Pe Tammi 15, 2021 5:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo...
-
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Maahantuoja sanoi viime kesänä että kubotaa saa aina hehkuttaa kesälläkin, myös uusia. Osia tilatessa tuli vaan puheeksi kun sanoin että joutuu kesälläkin hehkuttamaan ensimmäisellä starttauksella..Kuuskakkone kirjoitti: ↑To Tammi 14, 2021 9:23 amOmassa Aixamissa oli kubotan z402 400cc kaksipyttynen diesel. Tehoa vakiona speksien mukaa 4kw, mutta oli vissiin syötöllä rajotettu. Kovemmat pojat niitä ruuvaili, ja ilman savutusta sai kyllä ihan mukavasti kulkua lisää.
Melkosen masinistihenkinen kapistus se kyllä oli. Kesälläkin sai hehkuttaa, jos oli varjoon jättänyt parkkiin ja tyhjäkäyntikin melko harrikkahenkistä jyskytystä. Toki ilmeisen luotettava patarauta. Minä ja pikkusiskoni pöristeltiin sillä muistaakseni joku 60 tkm, ja taitaa vieläkin olla liikenteessä yli 100tkm mittarissa. Ja tämä kaikki tietysti aina kaasu pohjassa, kierrosrajotin tais olla 3200 rpm.
-
- Viestit: 4322
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Kubota on esikammiokone ja vaatii aina ”kylmänä” hehkun. Kuten muutkin esarit
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Kesällä lähtee kyllä ilman hehkua mutta kannattaa se hehkutus esikammiokoneessa silloinkin.
On tuollainen kubota kyllä niin herkkä käynnistymään ettei sitä voi kun ihmetellä. Pakkasella lähtee turhankin helposti. Vaan niinhän ne japsidieselit tahtoo olla.
-
- Viestit: 809
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Kyllä lähtee Kubota kesällä 15asteen lämpötilassa hehkuttamatta käyntiin ainakin tuo nelisylinterinen mikä minulla on tuossa työkalun moffett ajoneuvotrukissa, oli kyllä nyt tänään melkoisen nihkeä kun räjäytin sen tulille -22asteesta
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Kiinnostaisi tehdä tämä niin lähelle alkuperäisen näköiseksi, kuin mahdollista. Jos mahdollista. Voi olla liian iso pala ehkä. Pitäis olla se moottori hyppysissä, että voisi mittoa sitä ja funtsia sitä rungon ”välipalaa”. Ei kai siinä muuten isompia. Moottorin sovitus kytkinakselin linjaan. Jokin kytkinkoppa teräslevystä. Sähköt tullee moottorin mukana? Kaasun tekee vaikka vaijerilla. Tarviiko säätäjää?
-
- Viestit: 4322
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Työkonemoottoreissa on säätäjä sisäänrakennettu ruuskutuspumppuun.
Sähköjä tarvitaan vain starttiin ja laturiin. Kuten ennenkin. Ja ne kannattaa rakentaa uusiksi.
Sähköjä tarvitaan vain starttiin ja laturiin. Kuten ennenkin. Ja ne kannattaa rakentaa uusiksi.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1030
- Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Mopoautoissa on ~600cc kakspyttynen. Tehoa puolet Valametista
Kait siittä enemmänkin tehoo saa, kulkeehan noi mautot ainakin 90
Kait siittä enemmänkin tehoo saa, kulkeehan noi mautot ainakin 90
-
- Viestit: 4322
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
No kyllä tollanen 500-600cc kakspyttynen diesel on aika immuuni virittämiselle. Muutaman konin sieltä voi saada irti lisäämällä syöttöä mutta ainakin moooautoissa tuntuu kanget pakenevan lohkosta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Jos itte tekisin, laittaisisin vw 1.6/1.9 td:n.
Ihan vaan kun on yleinen, kevyt ja yksinkertanen kone.
Ja voishan se olla vaikka vapari, siinäki monin kerroin enemmän voimaa ku vakiona...
Ihan vaan kun on yleinen, kevyt ja yksinkertanen kone.
Ja voishan se olla vaikka vapari, siinäki monin kerroin enemmän voimaa ku vakiona...
- rattori
- Viestit: 11046
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 189
- Liittynyt: La Huhti 28, 2012 10:34 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Onko tuo se mihin laitettiin kylmäkoneen diesel sen jälkeen turbo ja sitten ketjuvälitteinen nelivet/etuveto lisäys.
Siitä oli jossain pitkä tarina kuvineen ja osa valmistuksineen mutta missä?
Ei kai valmetin lopettaneesta/kuollessa palstalla
Onko sinulla tallella koko juttu siitä niin kiinnosta kuvatkin.
Siitä oli jossain pitkä tarina kuvineen ja osa valmistuksineen mutta missä?
Ei kai valmetin lopettaneesta/kuollessa palstalla
Onko sinulla tallella koko juttu siitä niin kiinnosta kuvatkin.
-
- Viestit: 4322
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Dieselmoottori Valmet 20:een
Kaikista hankalin vaihtoehto mitä vaan voi kuvitella. Letkutus yhtä helvettiä, starttimoottori tulee vaihteiston puolelta, jakohihna ja apulaitteden sijoittelu.
Jos auton moottori niin Nissan SD sarjan työntötankokone tai joku vastaava.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
- rattori
- Viestit: 11046
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu, rämä ja 20 vierailijaa