Dieselmoottori Valmet 20:een

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

SPS1975
Viestit: 2200
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Juho M-P kirjoitti: Ke Tammi 13, 2021 7:59 pm Kyllä niissä Kubotissa on päittäislaakerointi. Mitäs höpinää tämä nyt on.

Mopoautoissa on ~600cc kakspyttynen. Tehoa puolet Valametista
Ei ole höpinää,kaikki Kubotan koneet eivät sovellu normaalilla kytkimellä käytettäviksi sellaisenaan kampiakselin laakeroinnin vuoksi.En tosin ole niin hyvin asiasta perillä,että osaisin luetella mitään moottoreiden tyyppejä esimerkeiksi,mutta jotkut näistä pienistä paikallismoottoreina olleista ainakin ovat sellaisia,mutta eivät varmaankaan kaikki.Varmasti joku asiasta paremmin perillä oleva osaa kertoa tästä aiheesta enemmän ja tarkemmin.
Konepajamies

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Konepajamies »

https://aijaa.com/ovcErF
Tässä toinen niistä Valmetin prototyypeistä.
Lotvonen
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Marras 23, 2007 12:23 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Lotvonen »

Esson baarissa kertoiltiin että BMC:n Leyland Sherpa pakussa käytetty diesel sopisi pikku-valmetin kytkinkoppaan 1:1
Tosin BMC B moottori on 1,8l ja lienee tosi harvinainen tässä maassa.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja 361 »

Lotvonen kirjoitti: To Tammi 14, 2021 7:33 am Esson baarissa kertoiltiin että BMC:n Leyland Sherpa pakussa käytetty diesel sopisi pikku-valmetin kytkinkoppaan 1:1
Tosin BMC B moottori on 1,8l ja lienee tosi harvinainen tässä maassa.
Vanhemmat BMC B moottorit olivat muistaakseni 1.5 litraisia. Sellainenhan olisi hyvin voinut olla pikkuvalmetissa alkujaankin.
Kuuskakkone
Viestit: 732
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Juho M-P kirjoitti: Ke Tammi 13, 2021 7:59 pm Kyllä niissä Kubotissa on päittäislaakerointi. Mitäs höpinää tämä nyt on.

Mopoautoissa on ~600cc kakspyttynen. Tehoa puolet Valametista
Omassa Aixamissa oli kubotan z402 400cc kaksipyttynen diesel. Tehoa vakiona speksien mukaa 4kw, mutta oli vissiin syötöllä rajotettu. Kovemmat pojat niitä ruuvaili, ja ilman savutusta sai kyllä ihan mukavasti kulkua lisää.

Melkosen masinistihenkinen kapistus se kyllä oli. Kesälläkin sai hehkuttaa, jos oli varjoon jättänyt parkkiin ja tyhjäkäyntikin melko harrikkahenkistä jyskytystä. :lol: Toki ilmeisen luotettava patarauta. Minä ja pikkusiskoni pöristeltiin sillä muistaakseni joku 60 tkm, ja taitaa vieläkin olla liikenteessä yli 100tkm mittarissa. Ja tämä kaikki tietysti aina kaasu pohjassa, kierrosrajotin tais olla 3200 rpm.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Konepajamies

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Konepajamies »

Oli myös BMC diesel kokoa 1.275 litraa. Aikoinaan pienin autodiesel. Suomessakin oli käytössä Austin-pakuja ko. moottorilla.
Tiedän moottoria teeseitse asennettuna olleen ainakin Volvo Amatsonissa

http://www.autowiki.fi/index.php/BMC_B-sarjan_moottorit
usko55
Viestit: 683
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja usko55 »

Miksi diesel?
Viimeksi muokannut usko55, Pe Tammi 15, 2021 5:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo...
zukka
Viestit: 7777
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kuuskakkone kirjoitti: To Tammi 14, 2021 9:23 am
Juho M-P kirjoitti: Ke Tammi 13, 2021 7:59 pm Kyllä niissä Kubotissa on päittäislaakerointi. Mitäs höpinää tämä nyt on.

Mopoautoissa on ~600cc kakspyttynen. Tehoa puolet Valametista
Omassa Aixamissa oli kubotan z402 400cc kaksipyttynen diesel. Tehoa vakiona speksien mukaa 4kw, mutta oli vissiin syötöllä rajotettu. Kovemmat pojat niitä ruuvaili, ja ilman savutusta sai kyllä ihan mukavasti kulkua lisää.

Melkosen masinistihenkinen kapistus se kyllä oli. Kesälläkin sai hehkuttaa, jos oli varjoon jättänyt parkkiin ja tyhjäkäyntikin melko harrikkahenkistä jyskytystä. :lol: Toki ilmeisen luotettava patarauta. Minä ja pikkusiskoni pöristeltiin sillä muistaakseni joku 60 tkm, ja taitaa vieläkin olla liikenteessä yli 100tkm mittarissa. Ja tämä kaikki tietysti aina kaasu pohjassa, kierrosrajotin tais olla 3200 rpm.
Maahantuoja sanoi viime kesänä että kubotaa saa aina hehkuttaa kesälläkin, myös uusia. Osia tilatessa tuli vaan puheeksi kun sanoin että joutuu kesälläkin hehkuttamaan ensimmäisellä starttauksella..
Juho M-P
Viestit: 4322
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kubota on esikammiokone ja vaatii aina ”kylmänä” hehkun. Kuten muutkin esarit
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja 361 »

Juho M-P kirjoitti: To Tammi 14, 2021 12:48 pm Kubota on esikammiokone ja vaatii aina ”kylmänä” hehkun. Kuten muutkin esarit
Kesällä lähtee kyllä ilman hehkua mutta kannattaa se hehkutus esikammiokoneessa silloinkin.

On tuollainen kubota kyllä niin herkkä käynnistymään ettei sitä voi kun ihmetellä. Pakkasella lähtee turhankin helposti. Vaan niinhän ne japsidieselit tahtoo olla.
Naxxu
Viestit: 809
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Kyllä lähtee Kubota kesällä 15asteen lämpötilassa hehkuttamatta käyntiin ainakin tuo nelisylinterinen mikä minulla on tuossa työkalun moffett ajoneuvotrukissa, oli kyllä nyt tänään melkoisen nihkeä kun räjäytin sen tulille -22asteesta
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Kiinnostaisi tehdä tämä niin lähelle alkuperäisen näköiseksi, kuin mahdollista. Jos mahdollista. Voi olla liian iso pala ehkä. Pitäis olla se moottori hyppysissä, että voisi mittoa sitä ja funtsia sitä rungon ”välipalaa”. Ei kai siinä muuten isompia. Moottorin sovitus kytkinakselin linjaan. Jokin kytkinkoppa teräslevystä. Sähköt tullee moottorin mukana? Kaasun tekee vaikka vaijerilla. Tarviiko säätäjää?
Juho M-P
Viestit: 4322
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Työkonemoottoreissa on säätäjä sisäänrakennettu ruuskutuspumppuun.

Sähköjä tarvitaan vain starttiin ja laturiin. Kuten ennenkin. Ja ne kannattaa rakentaa uusiksi.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
hoosuu
Viestit: 1030
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja hoosuu »

Mopoautoissa on ~600cc kakspyttynen. Tehoa puolet Valametista

Kait siittä enemmänkin tehoo saa, kulkeehan noi mautot ainakin 90 :shock:
Juho M-P
Viestit: 4322
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No kyllä tollanen 500-600cc kakspyttynen diesel on aika immuuni virittämiselle. Muutaman konin sieltä voi saada irti lisäämällä syöttöä mutta ainakin moooautoissa tuntuu kanget pakenevan lohkosta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Kippo86
Viestit: 134
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

Jos itte tekisin, laittaisisin vw 1.6/1.9 td:n.
Ihan vaan kun on yleinen, kevyt ja yksinkertanen kone.
Ja voishan se olla vaikka vapari, siinäki monin kerroin enemmän voimaa ku vakiona...
Avatar
rattori
Viestit: 11046
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja rattori »

Kuva


Tee neliveto saman tien.
------------
tractors
miniman
Viestit: 189
Liittynyt: La Huhti 28, 2012 10:34 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja miniman »

Onko tuo se mihin laitettiin kylmäkoneen diesel sen jälkeen turbo ja sitten ketjuvälitteinen nelivet/etuveto lisäys.
Siitä oli jossain pitkä tarina kuvineen ja osa valmistuksineen mutta missä?
Ei kai valmetin lopettaneesta/kuollessa palstalla
Onko sinulla tallella koko juttu siitä niin kiinnosta kuvatkin.
Juho M-P
Viestit: 4322
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kippo86 kirjoitti: To Tammi 14, 2021 9:10 pm Jos itte tekisin, laittaisisin vw 1.6/1.9 td:n.
Ihan vaan kun on yleinen, kevyt ja yksinkertanen kone.
Ja voishan se olla vaikka vapari, siinäki monin kerroin enemmän voimaa ku vakiona...
Kaikista hankalin vaihtoehto mitä vaan voi kuvitella. Letkutus yhtä helvettiä, starttimoottori tulee vaihteiston puolelta, jakohihna ja apulaitteden sijoittelu.

Jos auton moottori niin Nissan SD sarjan työntötankokone tai joku vastaava.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
rattori
Viestit: 11046
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Dieselmoottori Valmet 20:een

Viesti Kirjoittaja rattori »

------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu, rämä ja 20 vierailijaa