MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Mitäpä Åkerman H9 olisi ajatellut osille hintaa?
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

seawulf kirjoitti: La Helmi 13, 2021 10:10 pm Materiaalianalyysi kertoo että MF 35 vm 60 peräkotelo on suomugrafiittivalurautaa.
Ohessa "suomut" näkyvät.
[imgwidth=]Kuva[/imgwidth]
[imgwidth=]Kuva[/imgwidth]

Hitsauspuikot on tilattu ja tulleet.
Puikoksi valikoitui logistiikkaperustein ESAB OK NiFe-Cl-A 2.5mm = OK 92.58.
Talttauspuikoksi valikoitui UTP 82 AS.

Pakkanen on rajoittanut mm. peräkotelon purkutyötä. Eilen käytti jo liki kymmenessä asteessa pakkaset mutta yöllä kiri 24 asteeseen.
Toimintasuunnitelmaksi on nyt muotoutunut peräkotelon irroitus ja siirto lämpimään tilaan hitsattavaksi (akseliputket pois ja vaihdelaatikon saumasta poikki).
Taisin hitsata pikkuvalmetin lohkon samalla puikolla. Ei ollut helppo puikko. Aika vaikea oli hallita saumaa ja saada siisti ja reiätön. Kolmella puikolla sai tuollaisen parikytsenttisen pienen railon ympeen.

Sain ohjeen, että 1-2cm kerrallaan ja heti perään vasarointia ja jäähdytys paineilmalla. Missään vaiheessa ei saa lämpötila nousta kädenlämpöä korkeammaksi. Siis sen osan. Tällä tavalla onnistui ihan ok. Aika monta paikkauskierrosta sai tehdä, että tuli siisti. Hion sen pinnan tasoon ulkonäkösyistä, vaikka olisi varmasti kestävämpi jättää sauma.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja heijo »

Tuo puhdas nikkelipuikko on helpompi hitsata miinus napaisena, eli puikkokaapeli miinukseen ja maakaapeli plussaan.
Minkä huollamme sen korjaamme.
seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Ei ole helppo puikko hitsata, kuten myös Valmet-20 kertoo. Sama ohje on minullakin että parin sentin saumoja enintään ja pallopäävasaralla voi päästää jännityksiä ja ilmalla voi puhaltaa jäähdytystä ja lämpö ei saa nousta yli sadan-sadanviidenkymmenen...
Miinusta puikkoon en ole kokeillut, ilmeisesti Heijo on kokeillut. Minä kokeilen kun asia etenee ...
Olitteko taltanneet "sähköpuikolla" ?
Oletteko kokeilleet V-railon kylkien pinnoitusta ja sitten täyttöä keskelle ?
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja NH »

seawulf kirjoitti: Pe Helmi 19, 2021 11:57 am
Olitteko taltanneet "sähköpuikolla" ?
Talttapuikkoa kannattaa ehdottomasti kokeilla johonkin ei-tärkeään kohteeseen.

Hankin hitsausalan ammattiliikkeestä joku vuosi sitten muutaman talttapuikon, eikä niillä ainakaan tavallisen teräksen leikkaus onnistunut mitenkään järkevästi. Kyllähän railoa paloi, mutta se oli erittäin epätasaista, osin mustan kuonan ja osin vaalean, erittäin sitkeän, epäpuhtauden likaamaa.
Vaihdoin napaisuuksia ilman mitään olennaista eroa.

Poltettu railo piti putsata rälläkällä kuitenkin ja siistimpi lopputulos olisi tullut ilman talttapuikkohommaa.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Minä ajoin paineilmapirralla palloterällä siistin uran halkeaman keskelle. Porasin reiät päihin. Tähän asti olikin helppoa :D Mutta kun vähän kerrallaan tekee ja välillä laikalla tasoittaa, saa saumasta siistin.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja heijo »

Jos ja kun puhutaan talttapuikosta (Esab OK 21.03), jälleen puikko on miinusnavassa. Hiilikaaritalttaus on taas paineilma avusteinen ja elektrodi on plussassa. Valuraudan hitsauksessa on hitsattava joko mahdollisimman kylmänä tai lämmitetään kappale kuumaksi ja hitsataan , sen jälkeen kääritään kappale huopaan ja mahdollisimman hidas jäähdytys. Ratkeamat kannattaa hitsata ns. taka-askel hitsauksena, eli päistä keskellepäin lyhyin pätkin, vuoroin molemmista suunnista.
Minkä huollamme sen korjaamme.
volvo320
Viestit: 163
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 8:24 pm
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja volvo320 »

Minua neuvottiin valurautaa kojatessani.Tehdään Tavallisesta levystä paikka.Hitsaus vaikeus puolittuu.
Ford-5000
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 9:35 pm
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja Ford-5000 »

heijo kirjoitti: Pe Helmi 19, 2021 8:40 am Tuo puhdas nikkelipuikko on helpompi hitsata miinus napaisena, eli puikkokaapeli miinukseen ja maakaapeli plussaan.
Yhden kaverin petroli Volvo traktorin lohkon hitsasin samalla tavalla.Eli puikkokaapeli miinukseen. menee tosi hyvin.
Åkerman H9
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 »

Eiköhän kaikki Juhla Mokka paketilla lähtisi, säästyypi meikäläiseltä sen raijaaminen pois pihalta kun se lähtee jonkun iloksi ja hyödyksi. Kone on yhtenäinen etuakselista perään, mutta osia ja pultteja puuttuu sieltä sun täältä. Peltiosia ei ole kuin vasen takalokari ja ratin alla oleva mittaritaulu. Oikean puolen pyörät on joku muu tarvinnut. Kone löytyi erään vanhan riihen räystään alta jossa se oli lojunut n. 40 vuotta, joten osien kunto on sen mukainen.
seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Kahvipakettikorvaus on kohdallaan. Minä selvittelen hiukan hakumahdollisuuksiani, millä laitteella ja rahalla sen saisi sieltä noudettua. Ei liene aivan päivän päälle se noutoajankohta, vai mitä sanoo Åkerman H9 ?
Åkerman H9
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 »

Soittele hyvissä ajoin 040 4865580 siitä noudosta. Naapurin etukuormaajalla saadaan nostettua esim. autotrailerin kyytiin, muutama kuormalava ja sidontaliinoja mukaan niin eiköhän se siitä.
seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja seawulf »

MF 35 peräkotelo on nyt ensimmäisen kerran hitsattu sisä- ja ulkopuolelta ESABin puikolla OK NiFe-Cl-A. Hiottu myös tasaiseksi. Jälki ei ollut kaunista. Tuntui kyllä kamalalta sulan hallinta vaikka jalkopienana sai hitsata. Sula kuin hyytelöä. UTP 82 AS-puikko ei käynyt railon talttaushommaan. Syyt selvitellään. Ajoin railot pikku kulmahiomakoneella ja pirralla palloterällä.
Ja nyt on muutaman päivän tauko hommissa. Valokuvia kohteesta tulee sitten kun se on niin sievä että kehtaa näyttää. :lol:
Käyttövarmuudesta ei vielä ole mitään takeita.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja NH »

seawulf kirjoitti: To Huhti 22, 2021 10:44 pm UTP 82 AS-puikko ei käynyt railon talttaushommaan. Syyt selvitellään. Ajoin railot pikku kulmahiomakoneella ja pirralla palloterällä.
Sama tilanne oli hitsaustarvikeliikkeestä ostetuilla talttauspuikoilla ( puikoissa ei mitään numerosarjaa, merkistä ei enää tietoa ) ihan tavallista terästä taltatessa. Lopputuloksena epätarkkaa ja rosoista pintaa, jossa kovaa kiinni olevaa vaaleaa karstaa.
Jäi kertakokeiluun.
seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Nyt on MF 35 peräkotelo hitsattu ja hydrauliikkapumppu uusittu. Traktori on ollut viikon klapikoneen edessä töissä ja peräkotelon hitsaus pitää kaikki öljyt sisällään. Valokuvaan kohteen, kuten lupasin, ja laitan valokuvan näkyviin, kunhan ennätän.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 56 vierailijaa