MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
-
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Peräkoteloita taitaa saada uutenakin. Niitä on kyllä katkennut, kun ensin on nostolaitekansi katkennut, joten voi olla purkuosanakin hintava. Muistaakseni joku hitsannut ainakin nostolaitekannen työntövarsitunnustelu-ulokkeen kasaan ihan kai onnistuneesti. Painevaro on pumpun päällä, nostolaitteen ohjausventtiili pumpun alla.
Vanhemmissa Fergusoneissa taisi olla kevytmetallia, kai tämä on valuterästä.
Vanhemmissa Fergusoneissa taisi olla kevytmetallia, kai tämä on valuterästä.
-
- Viestit: 2789
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
juu jyrsis suorakaide reiän siihen sekä sitten kanteen o rengasuran ,pysyisiköhän jölyt inessä?
mities se certanium puikon käyttö
mities se certanium puikon käyttö
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Minusta vaikuttaa siltä että kysyjän valmistelut ja tietotaito ovat niin hyvällä tasolla että kannattaa ilman muuta hitsata tuo vanha kasaan ja jos ongelmia sen jälkeen ilmenee,niin etsii sitten ehjän peräkotelon purkaamolta.Minun MF 702:een on joskus peräkotelo vaihdettu,kun kone on muuten keltainen,mutta peräkotelo harmaa,siinä on oletettavasti banjojen pultit/pultinreiät pettäneet,kun tuo kaivinkone hieman kuormittaa noita taka-akseleita.jokkep kirjoitti: ↑Su Tammi 31, 2021 1:52 pm Eikös ferkun koteloissa ole käytetty materiaalina jotain kevytmetallivalua? Ainakin käsittääkseni kytkinkotelo on sellaista, miten siitä sitten peräänpäin, siitä en ole varma. Jos sellaista, niin ei varmaan ihan normipuikoilla ole hitsattavissa. Kannattaisin ajatusta etsiä purkamoista ehjä osa. Vaihtoon suttaantuu jonkinverran aikaa ja vaivaa, mutta menee sitä hitsaukseenkin kaikkine valmisteluineen.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Materiaalianalyysi kertoo että MF 35 vm 60 peräkotelo on suomugrafiittivalurautaa.
Ohessa "suomut" näkyvät.
[imgwidth=][/imgwidth]
[imgwidth=][/imgwidth]
Hitsauspuikot on tilattu ja tulleet.
Puikoksi valikoitui logistiikkaperustein ESAB OK NiFe-Cl-A 2.5mm = OK 92.58.
Talttauspuikoksi valikoitui UTP 82 AS.
Varasuunnitelmana on peräkotelon osto käytettynä.
Myyjä 1: n. 1000 €
Myyjä 2: n. 400€
Hydrauliikkapumppu, on uusittava kokonaan.
Myyjä 1: n. 500€
Myyjä 2: n. 350€
Käytettyä hydrauliikkapumppua en ole (vielä) kysynyt.
Hintojen perusteella MF35:lla olisi hyvin lähellä lahtiin lähtö (= "karjapohjolan autoon"), mutta hankintaketjun sukulaisuussuhteet pakottanevat säilyttämään pihassa.
Pakkanen on rajoittanut mm. peräkotelon purkutyötä. Eilen käytti jo liki kymmenessä asteessa pakkaset mutta yöllä kiri 24 asteeseen.
Toimintasuunnitelmaksi on nyt muotoutunut peräkotelon irroitus ja siirto lämpimään tilaan hitsattavaksi (akseliputket pois ja vaihdelaatikon saumasta poikki).
Valtra N121A on nyt saanut olla klapikoneen (Japa 600B) edessä ja hydrauliikkaletkujen välityksellä metristen halkomakoneessa (HAPA) kiinni.
Ohessa "suomut" näkyvät.
[imgwidth=][/imgwidth]
[imgwidth=][/imgwidth]
Hitsauspuikot on tilattu ja tulleet.
Puikoksi valikoitui logistiikkaperustein ESAB OK NiFe-Cl-A 2.5mm = OK 92.58.
Talttauspuikoksi valikoitui UTP 82 AS.
Varasuunnitelmana on peräkotelon osto käytettynä.
Myyjä 1: n. 1000 €
Myyjä 2: n. 400€
Hydrauliikkapumppu, on uusittava kokonaan.
Myyjä 1: n. 500€
Myyjä 2: n. 350€
Käytettyä hydrauliikkapumppua en ole (vielä) kysynyt.
Hintojen perusteella MF35:lla olisi hyvin lähellä lahtiin lähtö (= "karjapohjolan autoon"), mutta hankintaketjun sukulaisuussuhteet pakottanevat säilyttämään pihassa.
Pakkanen on rajoittanut mm. peräkotelon purkutyötä. Eilen käytti jo liki kymmenessä asteessa pakkaset mutta yöllä kiri 24 asteeseen.
Toimintasuunnitelmaksi on nyt muotoutunut peräkotelon irroitus ja siirto lämpimään tilaan hitsattavaksi (akseliputket pois ja vaihdelaatikon saumasta poikki).
Valtra N121A on nyt saanut olla klapikoneen (Japa 600B) edessä ja hydrauliikkaletkujen välityksellä metristen halkomakoneessa (HAPA) kiinni.
-
- Viestit: 1865
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Kovia on hinnat kun ottaa huomioon koneen arvon. Tuohon osien yhteishintaan saisi varmaan viallisen, palaneen tai 20 vuotta metsässä seisseen koneen, jossa tulisi ehkä muutakin osaa kaupan päälle. Vaatii tietysti sitä, että sattuu kohdalle ts. tarjonta ja kysyntä kohtaa.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Luumäellä pihanperällä taivasalla olis jouten FE 35 vm.-59 nelosdiesel varaosakone josta osia irroteltu. Oliskohan osat joita kaipailet käypäsiä MF 35seen? Lisäksi löytyy MF 35sen vanha hydraulipumppu.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Olisko peräkotelon valunro 183253 M5?
Hydraulipumpun numero 181 995M1 (perän puoleisessa päätykannessa) tai 181996M1 (keulan puoleisessa päätykannessa)
Varsinaisesti peräkotelo ja hydraulipumppu voisi kiinnostaakin.
Jos sattuisi olemaan mm. kaksoiskytkin ja perälukko, niin voisi kiinnostaa vauhtipyörästä alkaen perään saakka.
Voitaisiin keskustella yksityisellä kanavalla tarkemmin?
Hydraulipumpun numero 181 995M1 (perän puoleisessa päätykannessa) tai 181996M1 (keulan puoleisessa päätykannessa)
Varsinaisesti peräkotelo ja hydraulipumppu voisi kiinnostaakin.
Jos sattuisi olemaan mm. kaksoiskytkin ja perälukko, niin voisi kiinnostaa vauhtipyörästä alkaen perään saakka.
Voitaisiin keskustella yksityisellä kanavalla tarkemmin?
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Huomenissa voisin vilkaista niitä numeroita.
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Sama perän valukotelo on kaikissa 35:ssa. Hydraulipumpussa eroja. Alkupään pumpussa ei ollu imusuodatinta ollenkaan, mutta paikalleen se soppii uudempaankin.Åkerman H9 kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 6:35 pm Luumäellä pihanperällä taivasalla olis jouten FE 35 vm.-59 nelosdiesel varaosakone josta osia irroteltu. Oliskohan osat joita kaipailet käypäsiä MF 35seen? Lisäksi löytyy MF 35sen vanha hydraulipumppu.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Eipä taida noin vanhasta ja neloskoneisesta löytyä kaksoiskytkintä,Standart dieselissä on erilainen kytkin muutoinkin kuin Perkinssissä ja tasauspyörästön lukkokin tuli vasta 35X-malliin ja sen jälkeen tulleessa 135:ssa se on myöskin.Peräkotelo tuossa on melko varmasti samanlainen kuin lukottomassa kolmepyttyisessäkin.Jos olen väärässä,niin paremmin tietävät korjatkoot virheeni.seawulf kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 7:22 pm Olisko peräkotelon valunro 183253 M5?
Hydraulipumpun numero 181 995M1 (perän puoleisessa päätykannessa) tai 181996M1 (keulan puoleisessa päätykannessa)
Varsinaisesti peräkotelo ja hydraulipumppu voisi kiinnostaakin.
Jos sattuisi olemaan mm. kaksoiskytkin ja perälukko, niin voisi kiinnostaa vauhtipyörästä alkaen perään saakka.
Voitaisiin keskustella yksityisellä kanavalla tarkemmin?
-
- Viestit: 1345
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Kyllä jo kultamahaankin sai kaksoiskytkimen lisävarusteena, mutta harva sitä raaski ottaa.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
FE35:een sai lisävarusteina kaksoiskytkimen, perälukon ja ajovoimanoton, ja siksi niiden olemassaoloa kysyinkin (että jos sattuisi olemaan)
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Mielenkiintoista.Mulla on MF 702 vm.-62,sehän tekniikaltaan vastaa kai lähinnä tuota FE35:ttä,kun siinä on Standart diesel moottorina,on erikoista ettei tähänkään ole tasauspyörästönlukkoa laitettu,vaikka se voisi ollakin tarpeen etenkin etukuormaimella työskenneltäessä ja sitten tässä kuitenkin on ajovoimanotto,vaikka ei ole edes nostolaitteita,vetokoukkua eikä hydraulipumppuakaan peräkotelossa,kun tämä on keulapumpulla oleva kaivurikuormaaja.Tässä on yksoiskytkin ja alunperin sintterilevyllä,vaihdoin tähän normaalin massalevykytkimen,kun se on mukavampi käyttöominaisuuksiltaan kuin tuo on/off-tyyppinen sintteri.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Olisko 3 pisteen vihjeitä miten tunnistan mahdollisen kaksoiskytkimen purkamatta konetta? Se ei ole rullaavassa kunnossa.
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Kaksoiskytkimallissa on astinlaudassa kytkinpolkimen edessä vipu pultilla kiinni. Sen tarkotus on rajata polkimen liike haluttaessa niin, ettei VOA-kytkin aukea.Åkerman H9 kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 9:57 pm Olisko 3 pisteen vihjeitä miten tunnistan mahdollisen kaksoiskytkimen purkamatta konetta? Se ei ole rullaavassa kunnossa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 7533
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Jos tyyppikilpi kojetaulussa on tallessa, niin siinä on numerión edessä kirjain, joka kertoo onko kaksois- vai yksöis kytkin. En muista mikä kirjain on, kyllä sen kohta joku kertoo.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Peräkotelon numerosarja täsmää. Kytkinpolkimen astinlaudassa reijät em. vipstaakille mutta sitä ei siinä ole (onko edes ollutkaan). Ei perälukkoa. Katson huomenna sen valmistusnumeron.
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Perälukkoa ei ollut koskaan neloskoneisissa. Se tuli vasta vuonna 62 malliin 35 X. Ja vaikka oliskin perälukko, niin peräkopan valu on sama. Perälukollisessa on oikea aksleiputki erilainen ja tasauspyörästön kyljessä on lukon vastakappel ja erikokoinen laakeri. Aika todennnäköistä, että ei oo kaksoiskytkimellä, jos se vipunen puuttuu siitä astilaudan hahlosta. Harva sitä siitä pois olis ottanu ja tuskin tippunukkaan on.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
Irtonaisen hydraulipumpun numerot täsmäävät, varaosakoneessa on hyd.pumppu ym. sisuskalut paikallaan (pääsee kurkkaamaan koska nostolaitteen kansi on irrallaan). Onneksi koneen edellinen omistajan aikoihin moottorin ja peräkotelon tyhjennysproput on irrotettu joten niihin päässyt vesi on valunut pois. Valmistusnumero on SDF 141417, mitä nuo etukirjaimet sitten kertoo? Peräkotelon vasemmalla puolella ulosoton/ajovoimanoton vipu paikallaan mutta jumissa.
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: MF35 PERÄKOTELOON TULI REIKÄ (3-pyttyinen diesel vm.1960)
S= normaali leveys
D=Standard diesel
F= yksinkertanen kytkin
Sarjanumeron mukaan valmistetu alkuvuodesta 1959
D=Standard diesel
F= yksinkertanen kytkin
Sarjanumeron mukaan valmistetu alkuvuodesta 1959
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttip, Google [Bot], Jiitek, rattori, Semrush [Bot], Tessu85 ja 53 vierailijaa