Lumilinkoa katselen..

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

steami

Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja steami »

Pitäisi katsella sopivaa lumilinkoa. Ei ole aiempaa kokemusta näistä moottoroiduista
lumilapioista. Aika vihmerästi ne näyttää lunta viskaavan kuvien perusteella..

Telat lienee parempi, kuin pyörät?

Nyt kysynkin, tekeekö noilla halvemmilla, pääasiassa Kiinan ihmeillä mitään?
Niitä saa tonnilla ja allekkin..

Tässä linkki yhteen sellaiseen.

https://www.virtasenkauppa.fi/lumilinko ... YZEALw_wcB
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Ei nuo kiinalaiset erikoiset merkit hääviä koneita ole laadullisesti.

Moottorit kyllä taitavat olla ihan asiallista laatua, esim. hyvin yleinen Loncin, joka on Hondan kopio. Jos materiaaleissa ei ole sattunut maanantaierää, se on varmasti parempi kuin vaikka Briggs & Stratton?

Oman kokemuksen mukaan heikkoudet löytyvät sitten lingon muista osista.Teräslaatu taitaa olla usein halvinta mahdollista millä on iljetty rakentaa. Ruuvi ja heittopesän osat kuluvat nopeasti ja toisaalta vääntyvät esim. jääkalikoiden vaikutuksesta, ennen murtopulttien pettämistä jne.
Laakeroinnit ovat suurelta osin muoviholkkeja yms.

Varmasti nykyään tehdään suurin osa merkkibrändeistäkin Kiinassa, mutta Kiinastakin tulee nykyään niin monenlaatuista tavaraa.

Ennemmin katselisin mieluummin muutaman vuoden käytettyä tunnetun valmistajan konetta.
Tuosta minuutin etsinnällä vaihtoehto https://m.tori.fi/vi/77886314.htm jonka kohdalla ei paljoa tarvitse miettiä, laittaako tonnin kiinan himmeliin vai esim. tuohon.


Mulla on nykyisessä telat. Ovat hyvät umpihangessa ja erittäin mäkisessä pihassa, mutta jos piha on tasainen eikä umpihankea tarvitse aukaista, ei teloja missään nimessä. Telakone on hidas käännellä. Sitä ei voi esim. peruuttaa kuin vaihteella ajamalla. Pyöräkone liikkuu kallistamalla ja vetämällä todella kätevästi. Toisaalta pitoakin saa reilusti lisää ketjuilla.
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Mulla on ollut muutaman vuoden reilun tonnin kiinalainen peli. Renkailla, ei ole koskaan sutinut niin että lumityöt ei onnistuisi. Nuoskalumi suurin ongelma lingolla. Pitää keretä pakkasella ajamaan
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja Aakku »

steami kirjoitti: Ma Joulu 28, 2020 10:18 am Pitäisi katsella sopivaa lumilinkoa. Ei ole aiempaa kokemusta näistä moottoroiduista
lumilapioista. Aika vihmerästi ne näyttää lunta viskaavan kuvien perusteella..

Telat lienee parempi, kuin pyörät?

Nyt kysynkin, tekeekö noilla halvemmilla, pääasiassa Kiinan ihmeillä mitään?
Niitä saa tonnilla ja allekkin..

Tässä linkki yhteen sellaiseen.

https://www.virtasenkauppa.fi/lumilinko ... YZEALw_wcB
Minä ainakin uskaltaisin ostaa. Ei ne "merkkikoneetkaat" sen kummoisempia ole. Itselläni nyt Stigan nimellä oleva, mutta jotain halpatuotantoa tietty sekin.
Tuossa linkissä voisi olla hyvä verrokki Kone-Glansilta.
https://www.kone-glans.fi/suositellut/g ... lumilinko/
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
steami

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja steami »

Heikki 75 kirjoitti: Ma Joulu 28, 2020 11:51 am

Ennemmin katselisin mieluummin muutaman vuoden käytettyä tunnetun valmistajan konetta.
Tuosta minuutin etsinnällä vaihtoehto https://m.tori.fi/vi/77886314.htm jonka kohdalla ei paljoa tarvitse miettiä, laittaako tonnin kiinan himmeliin vai esim. tuohon.
Jos hihnat on pitänyt uusia 20 käyttötunnin jälkeen, onko laatumerkki sen kummempi laadultaan? Onhan 20 tuntia pitkä aika. Jos yhtämittaa linkoaa, menee hihnat reilussa kahdessa työpäivässä?

Pihamaa tasainen, aika suuri. Tietä pihaan 60 m (loiva ylämäki), joten aika vähän käännöksiä...
Tulee pääasiassa naisihmisen käyttöön, joten sähköstartti välttämätön.
Smirkelimies
Viestit: 1493
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Saako se emäntä ruohonleikkurin nykästyä käyntiin. Jos saa, sillon jaksaa vetää Hondan sarvirattorinkin käyntiin. Se on siittä hyvä että siihen saa sitte lingon, peräkärryn, puskulevyn, jyrsimen, niittyleikkurin jne. Mulla oli monta vuotta Honda f560 puskulevyllä, kyllä sillä ihan hyvin nuoskalunta lykki. Ny ollu melkeen jouten kun konekantaa tullu lisää.
ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja ZET »

Itse katselisin käytetyn Hondan. Ei hihnoja. Toimii. Ja heittää myös suojalunta. Nytkin näyttää torissa olevan yksi myynnissä.

https://www.tori.fi/kanta-hame/Honda_HS ... ?ca=18&w=3
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Mulla on lingossa 230v startti. On ollut hyvä kun ei oo koskaan akku loppu kun tarvii käynnistää
ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja ZET »

....honda lähtee kelillä kuin kelillä parilla nykäisyllä......
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja SSe »

TM Rakennusmaailma juuri testasi telalingot, kärjessä Honda ja Yamaha. Biltema yllätti kolmossijalla. Laatumerkeillä pitkät takuut, halpiksilla 1v.
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Kyllästyn tontillani pieni moottorisiin papattajiin, ei niistä saa työkalua masinitikaan. Viimetalvena aloin etsimään uutta ja tehokasta tuollainen kiinanaihio löytyi. https://preeco.fi/lumilinko/57586-lumil ... artti.html Hulvaton kapistus, heittää tosiaan sen 12m jos lunta riittää heiteteäväksi, Hieman olen muokannut itselleni sopivaksi.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Joku kirjoitti, ettei nuoska mene läpi. Mun vanhasta, pari vuotta sitten 300 maksaneesta, Ariensista kyllä menee nuoska läpi, mutta toiseen suuntaan heittää sen metrin päähän ja toiseen suuntaan kuolaa lingon viereen ja päälle. Sitten kun nuoskaa on paljon, menee hiukan paremmin. Joka tapauksessa nuoskankin saa siirrettyä. Tuo kun on lyhyttorvinen malli, menee nuoska paremmin, mutta ei tuo pakkasluntakaan viskaa kuutta, seitsemää metriä kauemmaksi, eli siinä häviää nykylingoille kirkkaasti.
karir
Viestit: 829
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja karir »

Cubcadet telamalli siirtää hyvin myös nuoskalunta. Toki pakkaslumi lentää paljon pidemmälle. Jos on tuulinen paikka niin aika paljon tulee lunta linkoajan päälle. Tasaisen pohjan vaatii. Telojen pito ei riitä jäätä ym irroittamaan.

Alpeilla on ollut tosi isoja Hondan telalinkoja. Muutaman kerran nähnyt niitä töissä jo tosi tehokkaita näyttävät olevan. Kattokaapa esim Honda HS 2411 E. Hintaa tosin voi olla uuden Corollan verran.
Avatar
rattori
Viestit: 11107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja rattori »

Mulla olisi tuossa pihassa tela jammu, käynnistynyt viim. toisella mutta pitänee vaihtaa polttoaineet kun perin koneen mökkiläiseltä. Vähäisellä käytöllä ollut. Itse en tarvitse.
------------
tractors
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Mulla on yardman snow wolf olikoha 11hp brigss moottorilla. Raskas ja hidas tuo on käyttää mutta tietyssä pisteessä voittaa lapiomiehen. 150€ plus hihnat ja kitkapyörä tuli hintaa.
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja Joordis »

steami kirjoitti: Ma Joulu 28, 2020 2:34 pm Jos hihnat on pitänyt uusia 20 käyttötunnin jälkeen, onko laatumerkki sen kummempi laadultaan? Onhan 20 tuntia pitkä aika. Jos yhtämittaa linkoaa, menee hihnat reilussa kahdessa työpäivässä?
vaniljacreme kirjoitti: Ke Joulu 30, 2020 7:28 am Mulla on yardman snow wolf olikoha 11hp brigss moottorilla. Raskas ja hidas tuo on käyttää mutta tietyssä pisteessä voittaa lapiomiehen. 150€ plus hihnat ja kitkapyörä tuli hintaa.
Mietin,että onko laitettu halvinta kuraa hihnoihin jo uutena... Itse jouduin ostamaan uuden hihnan vanhaan Hondan puutarhajyrsimeen. Hinta oli lähemmäs sata euroa... meinasi myyjä, että noissa vehkeissä ei normihihnat kestä kovin kauaa.
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Tää mun yardman on varmasti 30v vanha ja tuskin hihnoja koskaan vaihdeltu. Kitkapyörässä ei ollu kumia kuin nimeksi niin vaihdoin senkin. En muista mistä tilasin ja hintaa. Jonku osan tilasin amerikoista.
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja jagr »

Selkäkiristettävä hihna on kallis mutta normaalit venyttämällä kiristettävät ei juuri kestä selkäkiristystä.

En uskonut ja kokeilin ajoleikkurissa, ei kestänyt muutamaa tuntia pitempään. Oikean tyyppinen hihna on kestänyt monta kesää.
--JaGr
Ford 4610
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja Joordis »

jagr kirjoitti: Ke Joulu 30, 2020 5:30 pm Selkäkiristettävä hihna on kallis mutta normaalit venyttämällä kiristettävät ei juuri kestä selkäkiristystä.

En uskonut ja kokeilin ajoleikkurissa, ei kestänyt muutamaa tuntia pitempään. Oikean tyyppinen hihna on kestänyt monta kesää.
Sehän se tuossa minunkin jyrsimessä.. selkäkiristettävä... :idea: :idea: :idea:
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Lumilinkoa katselen..

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Yard Man on appiukolla. Varmaan 30 vuotta se on sillä lumia tuupannut. Valot ja kaikki. Lupas vaihtaa uuteen heti kun parempia tehdään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jeppex3 ja 40 vierailijaa