Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Tompson kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 9:33 pm Okei... kiitos neuvoista...
Hieman epävarman kuuloinen "Okei". Ehjän tasavirtalaturin " karkea " testaus:
laturi on pyörittävä moottorina ... miinusta runkoon ja
plussaa mistä virtaa pitäisi tulla. Jos pyörii , niin toivoa on.
Tumppi 865
Viestit: 8103
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Esa Markku kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 10:35 pm miinusta runkoon ja
plussaa mistä virtaa pitäisi tulla. Jos pyörii , niin toivoa on.
Niin, tuo toimii kun - maadotus. Eli kannattaa ensin tarkastaa kumin päin akku on kytketty, kun foorti on alkujaan + maadotteinen!
Ja jos +maadotus, niin sillon laturin liittimiin tarjotaa akulta - piuhaa!? :roll:
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 11:27 pm
Esa Markku kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 10:35 pm miinusta runkoon ja
plussaa mistä virtaa pitäisi tulla. Jos pyörii , niin toivoa on.
Niin, tuo toimii kun - maadotus. Eli kannattaa ensin tarkastaa kumin päin akku on kytketty, kun foorti on alkujaan + maadotteinen!
Ja jos +maadotus, niin sillon laturin liittimiin tarjotaa akulta - piuhaa!? :roll:
Tuohan voi olla koko ongelman syy, ja sen seuraukset. Napaisuus vaidettu, ilman napaisuuden vaihtoa?
2xford4000
Viestit: 6501
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ensinnäkin tonnisarja on miinus rungossa ollut aina. hae se uusi parin kympin lataus rele. siinä usein vika. laturi kun nyt on irti niin akusta apukaapeleilla miinus laturin runkoon ja plussasta räpsit siihen isompaan liittimeen jos pyörii tai edes yrittää on laturi kunnossa. liikaa ei saa pyörittää ettei laturi hajoa. ei ole montaa hajoaavaa osaa fordin latauksessa. mut rele vika nois yleisin. relettä voi säätää mut silloin pitää tietää mitä tekee. muuten lataa ihan mitä sattuu eri kierrokalueilla.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Tompson
Viestit: 56
Liittynyt: To Touko 21, 2020 1:57 pm
Paikkakunta: Keski Uusimaa
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja Tompson »

Esa Markku kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 10:35 pm
Tompson kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 9:33 pm Okei... kiitos neuvoista...
Hieman epävarman kuuloinen "Okei". Ehjän tasavirtalaturin " karkea " testaus:
laturi on pyörittävä moottorina ... miinusta runkoon ja
plussaa mistä virtaa pitäisi tulla. Jos pyörii , niin toivoa on.
Okei tarkoitti tässä tapauksessa, että sain vihdoinkin ymmärrettävät ohjeet nimimerkeiltä roopenpoika ja HALOsseppä.
Enpä ole ehtinyt vielä pyörintätestiä tekemään, enkä ehdikkään ennenkuin käyn seuraavan kerran mökillä, voi mennä kuukausi tai toistakin. Laturi on nyt paikoillaan. Sitten irrotan tuulettajan hihnan ja yhdistän laturin liittimet, johon syötän virtaa apukaapelilla akun plusnavalta. Traktorissa on miinus maadoitus.
mattikjpaaso

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja mattikjpaaso »

JOS LATURI ON IRTI TRAKTORISTA JA
JOS
akun miinus on ollut traktorin runkoon kytkettynä
NIIN
akun miinuksesta johto laturin runkoon ja
akun plussasta johto
ENSIKSI laturin ohuempaan virtaliittimeen (DF, magnetointi, kenttäkäämi, herätevirta, millä nimellä kukin puhuttelee)
JA SITTEN YHTÄ AIKAA edellisen johdon kanssa akun plussasta johto laturin paksumpaan virtaliittimeen (D+)
JA LATURI ALKAA PYÖRIMÄÄN samaan suuntaan kuin traktorin moottori silmämääräisesti arvioiden nopeudella satakunta kierrosta minuutissa

JOS LATURI ON PAIKALLAAN TRAKTORISSA JA AKUN MIINUS ON KYTKETTYNÄ TRAKTORIN RUNKOON
NIIN REMMI IRTI
JA akun plussasta ENSIKSI johto laturin pienempään liittimeen (DF) (ja ottaa virtaa parisen amppeeria)
JA sitten akun plussasta (tai DF-liittimestä) johto laturin D+ liittimeen (ja ottaa virtaa enintään muutamia amppeereita)
JOLLOIN laturi alkaa pyörimään samaan suuntaan kuin traktorin moottori jos moottori olisi käynnissä
ja laturi ottaa virtaa D+ liittimen kautta muutamia amppeereita ja DF+ liittimen kauta vähemmän.

TESTAUS MOOTTORIN KÄYDESSÄ tapahtuu seuraavasti
remmi paikalleen ja kone käyntiin
kierrokset enintään tuhat
volttimittariin vähintään 0-50VDC alue
volttimittarin miinus traktorin runkoon ja volttimittarin plussa laturin D+ liittimeen
jos näyttää alle 12V
niin kytke akun plussasta johto HETKEKSI laturin DF liittimeen (tämä kohta on se "navoittaminen" eli alkumagnetointi joka jättää laturiin oikean suuntaisen remanenssin eli jäännösmagnetismin, jotta laturi voi alkaa tuottamaan sähköä)
JOS volttimittarin lukema hyppää heti yli kahden kymmenen voltin -> latausrele on viallinen
JOS volttimittarin lukema hyppää vain n. 14-15 volttiin -> laturi ilmeisesti lataa mutta latausreleessä on kuitenkin vikaa
JOS volttimittarin lukema ei muutu alkutilanteesta, eli ei nouse yli 12 voltin lukemaan, on laturissa vikaa

NOPEAMPI TESTI TRAKTORIN KÄYDESSÄ n. 1000 RPM.
JOS olet varma että akun miinus on kytketty traktorin runkoon
NIIN ENSIKSI laturin DF- liittimestä traktorin johtosarjan johto irti
KYTKE vaikkapa ajovalolampun hehku laturin D+ liittimen ja traktorin rungon välille
ja kytke oma johdonpätkä DF liittimestä traktorin runkoon.
JOS alkaa lataamaan täysillä (eli hehkulamppu palaa - jopa hetken kirkkaana ja hehkulanka poikki) niin laturi on tyypiltään "bosch-kenttäkäämin df-päätä maadoitettava jotta alkaa lataamaan"
JOS ei ala lataamaan niin
KYTKE oma johdonpätkä DF liittimestä akun plussaan
JOS alkaa lataamaan hehkulamppu normaalin kirkkaana niin latausreleessä on jotakin vikaa (jännitteensäätörele viallinen)
JOS alkaa lataamaan hehkulamppu huippukirkkaana niin latausreleessä on vikaa (takavirtarele ei kytke)

JOSSITTELUA voisi jatkaakin mutta em. ohjeilla pitäisi päästä etenemään.
Oletettavasti latausrele on Lucas RB 340 tai jopa Lucas RB 310.
Tompson
Viestit: 56
Liittynyt: To Touko 21, 2020 1:57 pm
Paikkakunta: Keski Uusimaa
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja Tompson »

Kiitos! Testaillaan kunhan taas mökille menen,,,
Tompson
Viestit: 56
Liittynyt: To Touko 21, 2020 1:57 pm
Paikkakunta: Keski Uusimaa
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja Tompson »

Kyselin varaosaliikkeestä nyt kuitenkin vaihtovirtalaturin hintaa, lähtee 67 eculla - eipä paha, tasavirtalaturin latausreleelläkin on jo hintaa 45 €.
Kyselin samalla kuinkas kierroslukumittarin toiminnan voisi järjestää, täytyykö ostaa erillinen mittari joku optinen juttu tms. Myyjä kertoi entisen vaijerin voitavan asentaa kulmavaihteella, jos moottorin kyljessä suodattimen vierestä löytyy peitetulppa. Liekköhän totta vai tarua?
Tompson
Viestit: 56
Liittynyt: To Touko 21, 2020 1:57 pm
Paikkakunta: Keski Uusimaa
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja Tompson »

Tänään testasin tasavirtalaturin, hyvin onnistu pyörintätesti - se pyörii sittenkin :D Elikkä jännitteensäätimessä silloin vika, kuten moni arvelikin.

Kävin kuitenkin iltapäivällä IKH:sta hakemassa vaihtovirtalaturin (ACR 18) , 6 mm2 johtoa, kulmaliittimen, 8 mm kierretangon ja läjän muttereita.

Kiilahihnapyörä vain on pieni, halkaisija noin 64 milliä, ei löytynyt sieltä isompaa. LH osasta hain sitten pikku Lucakseen käypäsen, 105 milliä halkaisija, 15 millin akseliin. Eikö laturi pyöri sillä jo liian hitaasti. Entisessä laturissa on 90 millinen, mutta akseli on eripaksuinen... joku tarvikelaturi...
mauri
Viestit: 6613
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja mauri »

Paljonko sen kampiakselilla olevan hihnapyörän halkaisija on?
Vaihtovirtalaturi kestää paremmin kierroksia kuin tasavirtalaturi joten voipi olla tuo 64 mm hihnapyöräkin ihan käypänen. Traktorin dieselithän ei kovaa pyöri, yli 2000/min varmaan harvemmin.
Se vaan että miten suurella sektorilla hihna siihen tapaa, jos on kovin pieni kulma niin saattaa vinkaista kun startin jälkeen alkaa täysillä ladata. Ainakin jos on vähän löysä tai öljyinen hihna.
Ai niin vielä tämä. Siitä laturin isosta liittimestä 6 mm2 johto joko startin (solenoidin) siihen napaan johon tulee akulta plussajohto, tai sitten akun plussanapaan, kumpi helpommin käy. Herätevirta sitten virta-avaimelta latauksen merkkivalon (3 W polttimo) kautta siihen pieneen liittimeen.
Tompson
Viestit: 56
Liittynyt: To Touko 21, 2020 1:57 pm
Paikkakunta: Keski Uusimaa
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja Tompson »

Kampiakselin hihnapyörä on halkaisijaltaan noin 19 cm.
Tumppi 865
Viestit: 8103
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 3000 Tasavirtalaturin ja tai latausjärjestelmä vika

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Antaa vaan olla sen laturin mukana tulleen hihnapyörän paikallaa, niin toimii parhaiten.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa