Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Universal Four kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 1:33 pm Olen noudattanut Vihreiden suosittamaa linjaa jo vuodesta 1995 eli kulkenut kaikki matkani linja-autolla.
Helppoa, kun on ammattipätevyyskin kunnossa.

Helppoa ja edullista. Ainut hankaluus on autoa vaihtaessa. Ostajia ei korttivaatimuksen takia ole kovin pitkässä jonossa.
Niin minäkin monesti. Välillä kuljettajana ja välillä matkustajana.
Mikäli hommaa vaikka jonkun pikkupakun linkkarina, niin hyvä puoli on, ettei kovin usein tarvii kavereilla lainata, kun loppuu kirjaimet kortista.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
mtalo
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Lainaus aiemmasta linkistä:
"D1-luokan ajo-oikeudella kuljetettavaa linja-autoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä, käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien ja enintään kolmen muun henkilön kuljettamiseksi, ja linja-auto on kuljettajan tai hänen kanssaan samassa taloudessa asuvan henkilön omistuksessa, taikka muuta linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa;"

Ensimmäinen osahan sanoo, että saa kuskata samassa taloudessa asuvia ja enintään kolmea muuta pienoislinja-autolla, joka on samassa taloudessa asuvan omistuksessa.

Mitä tämä vahvennettu asia tarkoittaa suomeksi? Tarkoittaako se täyskokoista linja-autoa, jolla saa kuskata vain saman talouden väkiä?
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Sitä se tarkoittaa. Yli 16 paikkaisella ei saa kuskata ilman ammattipätevyyttä muita, kuin omaa sakkiaan.
Alle 16 paikkaisille tuo lievennys tehtiin auttamaan todella isoa perheautoa tarvitsevia. Antaa hiukan joustavuutta käytännön tilanteisiin.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Poistin tuplan...
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Universal Four kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 8:40 pm Sitä se tarkoittaa. Yli 16 paikkaisella ei saa kuskata ilman ammattipätevyyttä muita, kuin omaa sakkiaan.
Alle 16 paikkaisille tuo lievennys tehtiin auttamaan todella isoa perheautoa tarvitsevia. Antaa hiukan joustavuutta käytännön tilanteisiin.
Minun ymmärtääkseni tämä linja-auton ammattipätevyysvaatimus on kansallinen Suomessa voimassa oleva määräys.
EU-määräyksissä ei kuulemma olisi mitään mainintaa oman perheen jäsenistä. Oisko tämä taas sitä suomalaista autoilijan kyykyttämistä?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 9:11 pm
Universal Four kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 8:40 pm Sitä se tarkoittaa. Yli 16 paikkaisella ei saa kuskata ilman ammattipätevyyttä muita, kuin omaa sakkiaan.
Alle 16 paikkaisille tuo lievennys tehtiin auttamaan todella isoa perheautoa tarvitsevia. Antaa hiukan joustavuutta käytännön tilanteisiin.
Minun ymmärtääkseni tämä linja-auton ammattipätevyysvaatimus on kansallinen Suomessa voimassa oleva määräys.
EU-määräyksissä ei kuulemma olisi mitään mainintaa oman perheen jäsenistä. Oisko tämä taas sitä suomalaista autoilijan kyykyttämistä?
Yksi tuon pykälän tarkoitus on se ettei niitä "harrastelija" kuljettajia olisi, jotka vuokraavat liikennöitsijältä autoa omiin matkailutouhuihin tai ettei näitä "epäpäteviä" kuljettajia otettaisi mm. eläkeläisten retkiin kuljettajiksi!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Tuo edellinen on totta.
Sinänsä tuo pykälä ei takaa, että kuljettaja olisi ammattilainen, mutta kyllä sillä suojataan kuljetusalaa, ettei se ihan villiksi mene. Kun ala jotenkin pysyy ammattimaisesti toimivien firmojen hallussa, säilyy joku taso palveluissa.
Täysin törppöjä kuskeja on pätevyyden omaavissa päätoimivissakin. Useampiakin tiedän, jonka kyytiin pelkäisin mennä. Vuosi sitten oli pakko istua ja pelätä yhden 'ammattilaisen' kyydissä.
Edessä ajavan soranupin rekisterikilven näki vain tuo kuski, kun hän oli ainut, joka näki niin alaviistoon. Ts. väliä oli 85 vauhdissa vain 5...15m. Siinä sitten jarrulla ja kaasulla jalkoja teputeltiin ja pyyhin vatkasi suolasumua lasista.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Avatar
toyryla
Viestit: 96
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 9:36 am
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja toyryla »

Samaa asiaa voidaan katsoa monelta kantilta. Nykymuodin mukaisesti kaikkea perustellaan turvallisuudella, erityisesti liikenteessä ja sen varjolla voidaankin sitten määrätä mitä vaan. Minä näen tuon kuljetusyrittäjien lobbauksen aikaansaamana kilpailun rajoittamisena. Joku muu näkee sen varmasti toisin.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

toyryla kirjoitti: Ma Joulu 21, 2020 10:15 pm Samaa asiaa voidaan katsoa monelta kantilta. Nykymuodin mukaisesti kaikkea perustellaan turvallisuudella, erityisesti liikenteessä ja sen varjolla voidaankin sitten määrätä mitä vaan. Minä näen tuon kuljetusyrittäjien lobbauksen aikaansaamana kilpailun rajoittamisena. Joku muu näkee sen varmasti toisin.
Kyllä tätä asiaa taisi olla yhdessä pohtimassa niin liikennöitsijät kuin kuljettajienkin edustajia. Ja osaltaan oli myös tällä toimella saada kitkettyä tuohon aikaan rehottavaa "harmaata" työtä! Ihan samoin voisi perustella sitten kaikki ammattivaatimukset, joita erialoilla on, kilpailun rajoittamisena?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
toyryla
Viestit: 96
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 9:36 am
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja toyryla »

Pitikin korjata tuo kuljetusyrittäjät kuljetusalan etujärjestöiksi, joka kattaa sekä työnantaja- että tekijäpuolen. Ja kyllä, pidän niitä muitakin ammattivaatimuksia lobbareiden syynä.
mtalo
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Eihän tämä ammattipätevyys ole paha rasti vanhoille kuskeille (olikos se niin, että kortti ajettu ennen 2009), mutta uusille varsinkin keikkakuskeille hankala homma. Ammattipätevyyden virkistys on "vain" 5 koulutuspäivää 5 vuoden välein, hinta noin 100€/pv. Mutta uudelle kuskille ammattipätevyys onkin sitten parin kuukauden koulutus. Tällä hommalla on varmaan keikkakuskit vähentyneet. Ennen maalla iso osa pojista ajoi kuorkkikortin ja joku jossain vaiheessa elämää (esim. opiskellessa kesätöinä) ajoi jakeluautoa tms. En tiedä, mistä näitä tuuraajia nyt revitään, kun pätevyys saadaan käytännössä vain logistiikka-alalla amiksessa ja intissä kuljetuskomppaniassa.

Ymmärrän kyllä huolen, että haluttais ne eläkeläiskuskit pois ratista. Ei välttämättä ole paras lähtökohta, että eläkeläinen ajelee täyskokoista bussia kerran kahteen vuoteen, jolloin sattuu vielä huono keli. Onko sitten holhoamista vai ei, jokainen päättäkööt. Ei tietysti tilanne ole sen parempi, vaikka olis nuorempi todella harvakseltaan ajava kuski.

Korttihommaa sais kyllä päivittää C1 ja D1 osalta, että kortit menis ristiin, koska auto on aikalailla sama. Molempiin on vielä omat kärrykortitkin eli C1E ja D1E. Jossain vaiheessa riitti toisen kärrykortin ajaminen, mutta nyt pitää ajaa erikseen (ja kirjalliset erikseen). Ainoastaan CE:llä eli rekkakortilla saa kärrykortin sekä kuorma-autoon että bussiin.
Kauhanheiluttelija
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Katsoin omaa korttiani ja siellä lukee A BE C ja kortti ajettu AD. 1975 eli jo pari vuotta sitten:) Jos ymmärsin oikein niin, saisin ajaa (jos läpäisen) "ei-ammattilais"-bussikortin ajotunneilla 3h ajoa ja 3h teoriaa?

Jos näin, niin tuo on ilman muuta paras vaihtoehto. Ei tarvitse mitään muutella ja saa ajaa 100km/h ja porukkaakin saa oman perheen lisäksi (mitenköhän se lasketaan..) olla 3 "vierastakin", ehkä otan vielä liftareita kyytiin... Lisäksi verot tällaisessa ratkaisuissa ovat minimissään.

Eli siis vaikka esimerkkinä tällainen vaihtoehto https://www.nettikone.com/mercedes-benz ... di/2004521

tai vaikka https://www.nettikone.com/ford/transit-460/2004247
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Oma perhe saattaa, huom. saattaa olla sama kuin ajolupaopetuksessa ainakin oli aikanaan. Eli ne jotka syö samasta jääkaapista vakituiseen eli kirjoilla samassa paikassa.
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Kun luetaan lakiteksti niin siinä ei puhuta perheestä vaan sanatarkasti siinä puhutaan "samassa taloudessa asuvista'.
Tuo edellinen Varvikellon tulkinta on siis oikea.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Nykyään ajo-opetusta voi antaa kuka vaan. Ja nykyisiä "uusioperheitä" on jo niin monenlaisia, vaikka asuukin samassa osoitteessa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Kohta menee kielletylle alueelle, mutta siitä huolimatta....

Tätä menoa kohta tuon pykälän piiriin varmaan luetaan jo naapurin porsaatkin.
Maailma on menossa raiteiltaan.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
mtalo
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Kauhanheiluttelija kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 2:18 pm Katsoin omaa korttiani ja siellä lukee A BE C ja kortti ajettu AD. 1975 eli jo pari vuotta sitten:) Jos ymmärsin oikein niin, saisin ajaa (jos läpäisen) "ei-ammattilais"-bussikortin ajotunneilla 3h ajoa ja 3h teoriaa?
Tuo vielä vaatii sen, että on tavaraliikenteen ammattiajolupa voimassa. Viiden vuoden välein täytyy käydä 5 koulutuspäivää. Ne maksaa halvimmillaan luokkaa 65€/pv.

Ajoin omalla autolla D1:sen ja opetus maksoi 300€. Päälle tietysti viranomaismaksut.

Samalla rytinällä ajoin rekkakortin, johon ei vaaditaan enään ajokokemusta nupilla, vaan ammattiajolupa riittää. Se maksoi tosin varmaan jotain puolitoistatonnia, muistaakseni 6 teoriatuntia ja 10 ajotuntia.
Kauhanheiluttelija
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Ok, kiitos.

Olihan tuossa sitten vielä vaikeusasteita. Vaikeata on siis autoveroa kiertää.

Ymmärsinkö oikein, että rekkalupaan ei tarvitsisi ajotunteja? Silloin kuin sain ajokortin, niin C-kortilla sai siirtää tyhjää rekkaa ja myös bussiakin. Sitten olisi kai mahdollista laittaa vaikka kevytkuorma-auton perään jarrullinen kärry vaikka 3500kg? Olen niin huono soittelemaan Trafeihin, mutta kiito valaisevaa on.
mtalo
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Ennen vanhaan rekkakortin saamisen edellytys oli tyyliin puolen vuoden ajokokemus kuorma-autolla. Nyt ei tarvita enään ajokokemusta ja siitä ei ole edes hyötyä viranomaisten mielestä. Rekkakorttia ajaessa on enään kahdenlaisia oppilaita, ne joilla on tavaraliikenteen ammattiajolupa ja ne, joilla ei ole. Minulla oli ammattiajolupa, vaikken ollut montaa päivää isoa kuorkkia ajanutkaan. Tällöin rekkakortin teoria- ja ajotunnit maksoi noin 1500€. Ilman ammattiajolupaa, maksaa paljon enempi.

Rekkakortilla eli CE-kortilla saa samalla kärryn veto-oikeuden kaikki ajoneuvoihin.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pienemmän linja-auton muutos k- tai pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Universal Four kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 1:33 pm Olen noudattanut Vihreiden suosittamaa linjaa jo vuodesta 1995 eli kulkenut kaikki matkani linja-autolla.
Helppoa, kun on ammattipätevyyskin kunnossa.

Helppoa ja edullista. Ainut hankaluus on autoa vaihtaessa. Ostajia ei korttivaatimuksen takia ole kovin pitkässä jonossa.
Ja sillä kuulemma pitää mennä jos on maistissa! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Jounie, Pataässä ja 85 vierailijaa