Mutterin irroitus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja MTZ »

jiipee kirjoitti: Pe Joulu 11, 2020 9:23 pm Jonkin aikaa sitten jäi 60-luvun petteristä tehty kippikärry asiakkaan pihaan, kun rengas tyhjeni siellä. Kävin myöhemmin jumppaamassa paripyöriä irti. Otin mukaan parin metrin paksuseinäisen putken ja 3/4" hylsykamppeet. Muutaman vuoden avaamatta olleet mutterit tarvitsivat sen parin metrin jatkovarren ja +100 kg ukon hyppäämään varren päähän, että aukesivat. Oikealla on oikeakätiset, vasemmalla vasenkätiset, ainakin tässä on.
Omasta ei lähtenyt kun mutterit punaseksi ja hetken päästä 1" mutteri mopolla juputtamalla.Momentin kertoimella ja muilla ei tapahtunut mitään.
jolliva
Viestit: 310
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja jolliva »

Ei tullut aikanaan vastattua viestiin kyllä mutterit irtosi spreitä uusi vääntövarsi ja pitempi jatkoputki kiitos neuvoista .
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja tristam »

8400 kirjoitti: La Joulu 05, 2020 4:34 pm
jokuvaan kirjoitti: La Joulu 05, 2020 4:28 pm Esim. tälläisellä mihin menee 190g säiliöt on melko edullista lämmittää
https://www.virtasenkauppa.fi/kaasupolt ... emper-8642

Teräviä iskuja ja WD40 tyylistä ainetta.
(ja kierteen suunnasta kannattaa olla varma)

Toki se voi tälläiselläkin lähteä https://www.ikh.fi/fi/momentinkertoja-1--1-68-meg75 itse en ole kokeillut.
Heh, kyllä se tuolla alemmalla lähtee
Lähtihän ne tuolla mutta mikä mahtaisi olla momentti jolla tuota aparaattia uskaltaa veivata kuorna-auton pultteja kiristäessä?
Valmetilla...
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Kuorma-auton pyörän pultti momentti on noin 700nm ainakin nykyautoissa. Vanteen ja navan tasot hyvin puhtaaksi ja prikan ja mutterin väliin voitelu. Kiristys sadan kilometrin päästä.
8400
Viestit: 9759
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Joo ei niitä tuolla momentikertojalla kiristetä, ei siinä ole mitään tuntumaa
Valmetilla...
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Ne vihreät hatut viisareilla mutterin päähän niin on helppo seurata mahdollista löystymistä.
SPS1975
Viestit: 2200
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Valmetilla... kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:55 pm Ne vihreät hatut viisareilla mutterin päähän niin on helppo seurata mahdollista löystymistä.
Mä seurasin Scanian pyörän muttereiden löystymistä siten,että jos jonkun mutterin ja vanteen välistä alkoi "itkemään" ruostetta,niin silloin oli kiristyksen tarvetta.Sitten jos useampi rinnakkainen pääsi löystymään taka-akselin paripyöriltä,niin sitten alkoi pultteja katkeilemaan.Scaniaa mulla ei enää ole,mutta LB 80:n pyörän pultteja,muttereita ja välimuttereita on muutamia,sekä oikea- että vasenkätisellä kierteellä,mikäli joku sellaisia sattuisi tarvimaan.

edit:Pulteille ja muttereille on löytynyt jo uusi omistaja.
Viimeksi muokannut SPS1975, Ti Elo 03, 2021 9:51 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja tristam »

SPS1975 kirjoitti: La Heinä 31, 2021 10:39 pm
Valmetilla... kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:55 pm Ne vihreät hatut viisareilla mutterin päähän niin on helppo seurata mahdollista löystymistä.
Mä seurasin Scanian pyörän muttereiden löystymistä siten,että jos jonkun mutterin ja vanteen välistä alkoi "itkemään" ruostetta,niin silloin oli kiristyksen tarvetta.Sitten jos useampi rinnakkainen pääsi löystymään taka-akselin paripyöriltä,niin sitten alkoi pultteja katkeilemaan.Scaniaa mulla ei enää ole,mutta LB 80:n pyörän pultteja,muttereita ja välimuttereita on muutamia,sekä oikea- että vasenkätisellä kierteellä,mikäli joku sellaisia sattuisi tarvimaan.
Onko ne kartiolla vai prikoilla varustettuja muttereita? Mulla on tuossa vetävän akselin oikeakätisissä pulteissa se ongelma että piti vaihtaa haljenneet vanteet ehjiin joissa ei ole senkkausta pultin reijissä yhtä paljon kuin vanhoissa niin ei meinaa pulttien pituus riittää muutakuin ottamalla välimutterit pois mutta sitten taasen vanne ei keskitä ja ulommat mutterit on tasaisilla prikoilla niin ei keskitä ulompikaan vanne.
SPS1975
Viestit: 2200
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

tristam kirjoitti: La Heinä 31, 2021 10:58 pm
SPS1975 kirjoitti: La Heinä 31, 2021 10:39 pm
Valmetilla... kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:55 pm Ne vihreät hatut viisareilla mutterin päähän niin on helppo seurata mahdollista löystymistä.
Mä seurasin Scanian pyörän muttereiden löystymistä siten,että jos jonkun mutterin ja vanteen välistä alkoi "itkemään" ruostetta,niin silloin oli kiristyksen tarvetta.Sitten jos useampi rinnakkainen pääsi löystymään taka-akselin paripyöriltä,niin sitten alkoi pultteja katkeilemaan.Scaniaa mulla ei enää ole,mutta LB 80:n pyörän pultteja,muttereita ja välimuttereita on muutamia,sekä oikea- että vasenkätisellä kierteellä,mikäli joku sellaisia sattuisi tarvimaan.
Onko ne kartiolla vai prikoilla varustettuja muttereita? Mulla on tuossa vetävän akselin oikeakätisissä pulteissa se ongelma että piti vaihtaa haljenneet vanteet ehjiin joissa ei ole senkkausta pultin reijissä yhtä paljon kuin vanhoissa niin ei meinaa pulttien pituus riittää muutakuin ottamalla välimutterit pois mutta sitten taasen vanne ei keskitä ja ulommat mutterit on tasaisilla prikoilla niin ei keskitä ulompikaan vanne.
Kartiot on muttereissa.Tässä LB:ssä oli mutterit siten että jarrurumpua vasten tuli ohut mutteri kartio ulospäin ja se keskitti sisemmän vanteen,sitten tuli ulompivanne ja sen ja sisemmän vanteen väliin ei tullut muttereita vaan normaalit pyöränmutterit kartioillaan keskittivät sitten ulomman vanteen.Sen puoleen huono rakenne,että jos kaikki mutterit olisivat irronneet,olisi lähtenyt molemmat pyörät irti samalla kerralla ja tästä syystä oli hanakka katkomaankin pulttejaan,jos useampi oli löysällä.Olisi kai tämän voinut kasata sitenkin,että olisi laittanut nuo sisemmät mutterit vanteiden väliin kartio sisään päin,mutta en miettinyt sitä asiaa sen enempää,kun ne oli noin,niin annoin niiden olla noin.
tom
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2015 8:33 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja tom »

Vastauksia kiristysmomenttiin on vaikea löytää, täältä löytyi, kuorma-auton pyörän mutterit n 700Nm.
Volvon kuljettajan oppaassa oli että 200 Nm aluksi kiristys kaikkiin muttereihin, ja sen jälkeen kierto 90 asteta +-pari astetta. Tuo 90 astetta kiristetään tietyssä annetun kaavion mukaisessa järjestyksessä. Jos 100-200 km ajon jälkeen yksikin pultti on alle 650 Nm on kaikki pultit avattava ja kiristys suoritettava uudelleen. ( 700 Nm = 71,4 kgm eli 71,4 kg henkilö 1 m varren päässä painona)
Itsellä 200 Nm momenttiavain on mutta ei 800Nm momenttiavainta.
tapsa
Viestit: 3879
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja tapsa »

ZET kirjoitti: La Joulu 05, 2020 7:28 pm Toistoa, mutta tarkasta se kierteen kätisyys! Kokemusta tästä virheestä kun taannoin haettiin vaan pidempää ja pidempää vartta.........
En sitten olekaan ainoa…
Kärryissä on kaksitoista kuorma-auton rengasta, joista pari on vasenkätisiä kierteillä. Ei mitään muistikuvaa missä ne on - koska useimpina vuosina ei tarvitse yhteenkään koskea, joten aina tulee aloitettua siihen perussuuntaan. Ainahan ne on lujassa, joten jos ei ensimmäinen aukene, niin siirrytään seuraavaan jne. Kunnes kaasua hakiessa tajuaa asian. Joskus nopeamminkin.
bushnell
Viestit: 136
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 9:51 am
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja bushnell »

tuolla momentinmuuntimella k-auton pultti katkeaa jos ei avaudu on se semmonen peli.
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1245
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Meillä pantiin jenkoihin tervaa eikä rasvaa, kiinni kierrettäessä.
seawulf
Viestit: 203
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Muutaman kerran olen lämmittänyt pyöränmutteria hitsauskoneella - tarpeeksi paksu "rautanaula" puikoksi ja maapihti mutteriin ja sitten mutterin "otsaan" virtaa. Muutama kymmenen sekuntia ja mutteri on niin kuuma että ei kättä kestä. Joka kerta on auennut. Pienemmissä muttereissa olen hitsannut kylkeen tai otsaan lattaraudan pätkän ja minuutin parin kuluttua mutterit on auenneet moskavasaralla.
Juhnu
Viestit: 1566
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Momentinkertojaa voi pyörittää momenttiavaimella!
Tai akkuporakoneella ,(ei kannata isolla akkuporalla kiristää kun menee lähelle 3000nm)
Osmo_
Viestit: 8596
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Toi momentinkertoja on kätevä kapine. Kun puoltuumanen mutterikone ei pysty kuorma-auton pöränmuttereihin niin sit otetaan toi esille. Muistaa vaan että kun päästää kahvasta niin päästää ensiksi pänniä pois. Se kahva lyö muuten äkkiä näpeille :mrgreen: Itellä ei oo KA renkaita irrotettavana kuin traktorin perävaunuissa ja yleensä kun ne tervaamattomat mutterit avaa ekan kerran niin tarvii veivata.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Juhnu
Viestit: 1566
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

seawulf kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 4:44 pm Muutaman kerran olen lämmittänyt pyöränmutteria hitsauskoneella - tarpeeksi paksu "rautanaula" puikoksi ja maapihti mutteriin ja sitten mutterin "otsaan" virtaa. Muutama kymmenen sekuntia ja mutteri on niin kuuma että ei kättä kestä. Joka kerta on auennut. Pienemmissä muttereissa olen hitsannut kylkeen tai otsaan lattaraudan pätkän ja minuutin parin kuluttua mutterit on auenneet moskavasaralla.
Tää keino ei sit pelaa nykyajan invertterikoneilla.
Mika 82
Viestit: 7860
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

tapsa kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 11:01 am
ZET kirjoitti: La Joulu 05, 2020 7:28 pm Toistoa, mutta tarkasta se kierteen kätisyys! Kokemusta tästä virheestä kun taannoin haettiin vaan pidempää ja pidempää vartta.........
En sitten olekaan ainoa…
Kärryissä on kaksitoista kuorma-auton rengasta, joista pari on vasenkätisiä kierteillä. Ei mitään muistikuvaa missä ne on - koska useimpina vuosina ei tarvitse yhteenkään koskea, joten aina tulee aloitettua siihen perussuuntaan. Ainahan ne on lujassa, joten jos ei ensimmäinen aukene, niin siirrytään seuraavaan jne. Kunnes kaasua hakiessa tajuaa asian. Joskus nopeamminkin.
Yhdessä kärryssä vasenkätiset kierteet. Piirsin pultin päähän millisellä laikalla V:n muistin virkistykseksi, jos joskus vielä tarvitsee avata.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
bushnell
Viestit: 136
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 9:51 am
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja bushnell »

scanian akseleissa oli stansattu tehtaalla v
mauri
Viestit: 6613
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mutterin irroitus

Viesti Kirjoittaja mauri »

bushnell kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 10:50 am scanian akseleissa oli stansattu tehtaalla v
Polkupyörän polkimissa on kierreosan päässä R tai L.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Agripower, Google [Bot], Kardaani, korsteeni, Mikkol, Saapiska ja 26 vierailijaa