Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
-
- Viestit: 1503
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
Onkohan tommosessa hevoskarhissa jotkut puslat/liukulaakerit tms? Akselien päistä aukeaa aataminaikuset neliöpäiset ruuvit joista kai rasvataan. Akselit ei hölsky poikittain mutta pitkittäisvälystä on reippaasti. Saattaa kuulua asiaan. Kaipa tuollakin vielä tekis jotain riistapeltohommia tai jotain, noitakin saa melkein ilmaatteeksi.
Muok: Aukasin ruuvit akselien päistä, on vissiin vaan puslilla vai liekö edes niitä? Ruuveissa oli hyvin harva, järeä kierre. Ei taida löytyä ruuvikaupasta, onneksi kaikki on tallessa.
Missähän tehneet näitä, -30/-40 luvulta ehkäpä.
-
- Viestit: 1396
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
Rasvaa sinne "laakeriin" jos laittaa niin muutaman metrin ajon jälkeen on täynnä multaa. Olen ajanut kuiviltaan, minulla on tuollainen mönkkärin perässä ketjunpätkällä kiinni. Hankalan kulun takana olevaa riistapeltoa hyvä muokata, tulee erinomainen jälki.
--JaGr
Ford 4610
Ford 4610
-
- Viestit: 1503
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
Joo, tämmönen kowan teknolokian kampe ei varmaan o niin nuuka, voiteleehan se kostea multakin tavallaan, minkä voitelee.
Mönkkärikäyttöön myi joku liike uutena vähä vastaavaa, siinä oli pyörät jalas-puolella.
Mönkkärikäyttöön myi joku liike uutena vähä vastaavaa, siinä oli pyörät jalas-puolella.
-
- Viestit: 10741
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
En tiedä, miten tuollainen on alunperin ajateltu voideltavan, jos ollenkaan. Jos voidetta silti haluaa holkkeihin, niin tuli mieleen yksi keino: jospa tunkisi niihin akselin holkkeihin "rasvatulpan" alle vaikka halkaistusta timpurin kynästä purettua grafiittia paloina niin paljon kun mahtuu, ja sitten tulppa kiinni? Tulisi kuivavoitelu ilman rasvan aiheuttamia ongelmia.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1503
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
Oiskohan ollu mahollista että kampe ois laitettu kyljelleen ja reikään ois kaadettu jotain eloperäistä rasvaa kuumana. Hevosaikakautena ei lie ollu rasvarässejä. Mitähän ne laittoi vesimyllyjen puisiin vetorattaisiin, oisko tervaa tms?
-
- Viestit: 1424
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
Hevosajan vehkeissä oli rasvakupit. Interwebbi ei taida tuntea, ainakaan suomeksi.Smirkelimies kirjoitti: ↑Ma Syys 28, 2020 9:11 pm Oiskohan ollu mahollista että kampe ois laitettu kyljelleen ja reikään ois kaadettu jotain eloperäistä rasvaa kuumana. Hevosaikakautena ei lie ollu rasvarässejä.
-
- Viestit: 2082
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
Tukeissa saattaa olla pitkittäisvälyksen säätö. Eli tukissa ison mutterin ja paksumman osan välissä jenka, josta välyksen periaatteessa saisi pois sen lisäksi, että mutteri puristaa terät ja muut osat yhteen. Laakeri on ihan vaan reikä valukappaleessa.
-
- Viestit: 1503
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
Jaa, sitä varten se mutteri onkin, kyllä siinä semmoset on, kiitos tiedosta.
https://www.sarka.fi/kuukauden-esine/62 ... -rullaaes/
Piti varsin kuuklata historiaa, suomalainen keksintö näkyy olevan, Hankmon kylästä. Risukarhin jälkeen tuntunu varmaan ihan amerikan hommalta moinen äes. https://www.valtopernu.net/lehdisto/risukarhi.jpg
On varmaan pietty tarkasti, talon harvoja ostokamppeita.
-
- Viestit: 1900
- Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
- Paikkakunta: Salonseutu
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
1970 luvun lopulla tehtiin Mukolle alihankintana tuollaisia äkeitä. Niissä ainakin oli vielä ihan valurautainen laakeripesä johon äkeen akseli oli laakeroitu. Näihin tuli sellainen huulitiiviste ja päälle ruuveilla prikka joon oli hitsattu sellainen peltilirpake. Sen piti leikata akselille kiertyvät ruohot poikki. Noissa vanhoissa hevosvetoisissa äkeissä sinne mutterin väliin laitettiin säätölevyjä joilla päittäisvälys säädettiin pienemmäksi. Mutterin pinta oli lähellä valurautaista laakeripesää. Paksua öljyä noihin laitettin voiteluun. Muistan kun pikkupoikana olin mukana tuollaista äestä pajalle viemässä. Hakiessa seppä kehui että nyt pysyy öljyt paremmin laakereissa. Muistan joskus että öljyyn sekoitettiin vernissaa, pysyi paremmin laakerissa. Mukon äkeessä oli piikit niiteillä kiinni neliölapussa jotka hitsattiin akseleleihin kiinni.
-
- Viestit: 1424
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
(klik)Antsuko kirjoitti: ↑Ma Syys 28, 2020 9:37 pmHevosajan vehkeissä oli rasvakupit. Interwebbi ei taida tuntea, ainakaan suomeksi.Smirkelimies kirjoitti: ↑Ma Syys 28, 2020 9:11 pm Oiskohan ollu mahollista että kampe ois laitettu kyljelleen ja reikään ois kaadettu jotain eloperäistä rasvaa kuumana. Hevosaikakautena ei lie ollu rasvarässejä.
Tällaiset on hevosvetoisen heittopyöräperunannostokeen pyörissä. Toimiva rakenne, liukulaakereille jossain suhteessa parempi kuin nippavoitelu prässillä.
-
- Viestit: 1552
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
Stauffer kupeiksi noita on joskus kutsuttu. Nimitys johtui varsin siitä, että kupin kansiosassa luki System Stauffer ja lisäksi numero joka osoitti voitelulannostelijan kokoa.
Liekö herra Stauffer ollu tuon keksijä vai valmistaja, taikkavaikka kumpikin.
Oli toki muunkin merkkisiä.
-
- Viestit: 1900
- Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
- Paikkakunta: Salonseutu
- Viesti:
Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi
Tuollaisia Stauffer kuppeja käytetiin vielä reilut 20v sitten kun saksalainen tilaaja vaati tekemiimme laitteisiin tuollaiset rasvakupit. Niitä haettiin jonkin aikaa, löytyi sentään, hinta vaan oli mk aikaan 150mk/kpl. Aika kova hinta verrattuna nipan hintaan.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Ahrefs [Bot], Bing [Bot] ja 51 vierailijaa