Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Smirkelimies
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Kuva

Onkohan tommosessa hevoskarhissa jotkut puslat/liukulaakerit tms? Akselien päistä aukeaa aataminaikuset neliöpäiset ruuvit joista kai rasvataan. Akselit ei hölsky poikittain mutta pitkittäisvälystä on reippaasti. Saattaa kuulua asiaan. Kaipa tuollakin vielä tekis jotain riistapeltohommia tai jotain, noitakin saa melkein ilmaatteeksi.

Muok: Aukasin ruuvit akselien päistä, on vissiin vaan puslilla vai liekö edes niitä? Ruuveissa oli hyvin harva, järeä kierre. Ei taida löytyä ruuvikaupasta, onneksi kaikki on tallessa.

Missähän tehneet näitä, -30/-40 luvulta ehkäpä.
jagr
Viestit: 1396
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja jagr »

Rasvaa sinne "laakeriin" jos laittaa niin muutaman metrin ajon jälkeen on täynnä multaa. Olen ajanut kuiviltaan, minulla on tuollainen mönkkärin perässä ketjunpätkällä kiinni. Hankalan kulun takana olevaa riistapeltoa hyvä muokata, tulee erinomainen jälki.
--JaGr
Ford 4610
Smirkelimies
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Joo, tämmönen kowan teknolokian kampe ei varmaan o niin nuuka, voiteleehan se kostea multakin tavallaan, minkä voitelee.

Mönkkärikäyttöön myi joku liike uutena vähä vastaavaa, siinä oli pyörät jalas-puolella.
jiipee
Viestit: 10741
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja jiipee »

En tiedä, miten tuollainen on alunperin ajateltu voideltavan, jos ollenkaan. Jos voidetta silti haluaa holkkeihin, niin tuli mieleen yksi keino: jospa tunkisi niihin akselin holkkeihin "rasvatulpan" alle vaikka halkaistusta timpurin kynästä purettua grafiittia paloina niin paljon kun mahtuu, ja sitten tulppa kiinni? Tulisi kuivavoitelu ilman rasvan aiheuttamia ongelmia.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Smirkelimies
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Oiskohan ollu mahollista että kampe ois laitettu kyljelleen ja reikään ois kaadettu jotain eloperäistä rasvaa kuumana. Hevosaikakautena ei lie ollu rasvarässejä. Mitähän ne laittoi vesimyllyjen puisiin vetorattaisiin, oisko tervaa tms?
Antsuko
Viestit: 1424
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Smirkelimies kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 9:11 pm Oiskohan ollu mahollista että kampe ois laitettu kyljelleen ja reikään ois kaadettu jotain eloperäistä rasvaa kuumana. Hevosaikakautena ei lie ollu rasvarässejä.
Hevosajan vehkeissä oli rasvakupit. Interwebbi ei taida tuntea, ainakaan suomeksi.
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Tukeissa saattaa olla pitkittäisvälyksen säätö. Eli tukissa ison mutterin ja paksumman osan välissä jenka, josta välyksen periaatteessa saisi pois sen lisäksi, että mutteri puristaa terät ja muut osat yhteen. Laakeri on ihan vaan reikä valukappaleessa.
Smirkelimies
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Lemmy kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 10:13 pm Tukeissa saattaa olla pitkittäisvälyksen säätö. Eli tukissa ison mutterin ja paksumman osan välissä jenka, josta välyksen periaatteessa saisi pois sen lisäksi, että mutteri puristaa terät ja muut osat yhteen. Laakeri on ihan vaan reikä valukappaleessa.
Jaa, sitä varten se mutteri onkin, kyllä siinä semmoset on, kiitos tiedosta.

https://www.sarka.fi/kuukauden-esine/62 ... -rullaaes/

Piti varsin kuuklata historiaa, suomalainen keksintö näkyy olevan, Hankmon kylästä. Risukarhin jälkeen tuntunu varmaan ihan amerikan hommalta moinen äes. https://www.valtopernu.net/lehdisto/risukarhi.jpg

Kuva

On varmaan pietty tarkasti, talon harvoja ostokamppeita.
Sorvaaja
Viestit: 1900
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Sorvaaja »

1970 luvun lopulla tehtiin Mukolle alihankintana tuollaisia äkeitä. Niissä ainakin oli vielä ihan valurautainen laakeripesä johon äkeen akseli oli laakeroitu. Näihin tuli sellainen huulitiiviste ja päälle ruuveilla prikka joon oli hitsattu sellainen peltilirpake. Sen piti leikata akselille kiertyvät ruohot poikki. Noissa vanhoissa hevosvetoisissa äkeissä sinne mutterin väliin laitettiin säätölevyjä joilla päittäisvälys säädettiin pienemmäksi. Mutterin pinta oli lähellä valurautaista laakeripesää. Paksua öljyä noihin laitettin voiteluun. Muistan kun pikkupoikana olin mukana tuollaista äestä pajalle viemässä. Hakiessa seppä kehui että nyt pysyy öljyt paremmin laakereissa. Muistan joskus että öljyyn sekoitettiin vernissaa, pysyi paremmin laakerissa. Mukon äkeessä oli piikit niiteillä kiinni neliölapussa jotka hitsattiin akseleleihin kiinni.
Antsuko
Viestit: 1424
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Antsuko kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 9:37 pm
Smirkelimies kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 9:11 pm Oiskohan ollu mahollista että kampe ois laitettu kyljelleen ja reikään ois kaadettu jotain eloperäistä rasvaa kuumana. Hevosaikakautena ei lie ollu rasvarässejä.
Hevosajan vehkeissä oli rasvakupit. Interwebbi ei taida tuntea, ainakaan suomeksi.
(klik)


Tällaiset on hevosvetoisen heittopyöräperunannostokeen pyörissä. Toimiva rakenne, liukulaakereille jossain suhteessa parempi kuin nippavoitelu prässillä.
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Antsuko kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 9:37 pm Hevosajan vehkeissä oli rasvakupit. Interwebbi ei taida tuntea, ainakaan suomeksi.
Stauffer kupeiksi noita on joskus kutsuttu. Nimitys johtui varsin siitä, että kupin kansiosassa luki System Stauffer ja lisäksi numero joka osoitti voitelulannostelijan kokoa.
Liekö herra Stauffer ollu tuon keksijä vai valmistaja, taikkavaikka kumpikin.
Oli toki muunkin merkkisiä.
Sorvaaja
Viestit: 1900
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Re: Hevosvetosen rullakarhin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Sorvaaja »

Tuollaisia Stauffer kuppeja käytetiin vielä reilut 20v sitten kun saksalainen tilaaja vaati tekemiimme laitteisiin tuollaiset rasvakupit. Niitä haettiin jonkin aikaa, löytyi sentään, hinta vaan oli mk aikaan 150mk/kpl. Aika kova hinta verrattuna nipan hintaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Ahrefs [Bot], Bing [Bot] ja 51 vierailijaa