Ruiskutuspumppu
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Ruiskutuspumppu
Terve,
Kyseessä Perkins ja probleemana olisi ruiskutuspumppu. Tiedän mikä on tyhjäkäynnin säätöruuvi ja myös mikä on maksimitehon ruuvi. Kysymys kuuluu, että kaasupolkimen vaijeri ei vedä ruiskutuspumpun vipua pohjaan asti ja tulisiko koneesta enemmän tehoa ulos, jos vaijeri vetäisi säätövivun loppuun eli maksimisäätöruuviin asti? Kone ottaa kuitenkin maksimikierrokset, vaikka siis vipu ei mene loppuun saakka.
Tarkoitus ei ole mitenkään "virittää" konetta, mutta tulisiko koneeseen lisää tehoa ennen maksimikierroksia, jos tällä tavoin syöttö kasvaisi.
Koneopin opiskelusta on jo jotain 40 vuotta ja muistelen, että ruiskutuspumppu itsessään keskipakosäätimellä rajaa kierrokset maksimiin. Vieläkö nykymalleissa (kone noin 20v ikäinen) on tuollaista keskipakosäätöä?
Etukäteiskiitokset!
Kyseessä Perkins ja probleemana olisi ruiskutuspumppu. Tiedän mikä on tyhjäkäynnin säätöruuvi ja myös mikä on maksimitehon ruuvi. Kysymys kuuluu, että kaasupolkimen vaijeri ei vedä ruiskutuspumpun vipua pohjaan asti ja tulisiko koneesta enemmän tehoa ulos, jos vaijeri vetäisi säätövivun loppuun eli maksimisäätöruuviin asti? Kone ottaa kuitenkin maksimikierrokset, vaikka siis vipu ei mene loppuun saakka.
Tarkoitus ei ole mitenkään "virittää" konetta, mutta tulisiko koneeseen lisää tehoa ennen maksimikierroksia, jos tällä tavoin syöttö kasvaisi.
Koneopin opiskelusta on jo jotain 40 vuotta ja muistelen, että ruiskutuspumppu itsessään keskipakosäätimellä rajaa kierrokset maksimiin. Vieläkö nykymalleissa (kone noin 20v ikäinen) on tuollaista keskipakosäätöä?
Etukäteiskiitokset!
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Saattashan siihen hieman hyrrävoimaa tulla jos enemmän olis kiekkoja, mutta kun kierrokset laskevat asetetusta määrästä riittävästi, niin syöttö säätyy isommalle riippumatta kaasuvivun maksimiasennoista. Siis jos kone käy kierrosalueen puolessa välissä ja sitä jarrutetaan esim. lähelle tyhjäkäyntiä, on sama voima vaikka kaasu olisi täysin auki.
Viimeksi muokannut masankp, Ma Syys 28, 2020 11:37 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4397
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Maksimitehohan ei ole sama kuin maksimikerrokset. Usein siellä kierrosten yläpäässä teho laskee kun vääntömomentti putoaa jyrkästi suhteessa kierroslukuun. Voiko sitä vipua vaan ulkopuolelta vetää jollain, vaikka narulla, jotta näet nouseeko kierrokset?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Jos niillä lisäkierroksilla nykyisten maksimikierrosten lisäksi saisi muutaman teho% niin polttoaineenkulutus luultavasti kasvaa kymmeniä prosentteja.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Suurin teho tulee ohjekirjan mukaan kierroksilla 2200 ja nehän kone siis ottaa tyhjänä helposti. Jos käsitin nyt oikein, niin pumpun sisäinen keskipakosäätö pitää maksimikierrokset kurissa (2200) ja, jos kierrokset alkaisivat kuormasta johtuen laskea, niin pumppu lisää itse syöttöä (jotta kierrokset eivät putoaisi aina maksimisyöttöön asti eli maksimitehoon ko. kierrosluvulla), vaikka kaasupoljinta pitäisi paikoillaan.
Olenkohan käsittänyt oikein?
Miksi sitten ohjekirja varoittaa vahvasti, että maksisäätöruuviin (säätövivun mekaaninen rajoitin) ei saa koskea, jos pumppu kuitenkin itse pitää kierrokset kurissa ja lisää syöttöä perustuen pumpun asetusäätöihin tai ominaisuuksiin?
Mielestäni kyseessä on jakapumppu eikä vanhanmallinen rivipumppu, joka oli edellisessä vehkeessäni.
Olenkohan käsittänyt oikein?
Miksi sitten ohjekirja varoittaa vahvasti, että maksisäätöruuviin (säätövivun mekaaninen rajoitin) ei saa koskea, jos pumppu kuitenkin itse pitää kierrokset kurissa ja lisää syöttöä perustuen pumpun asetusäätöihin tai ominaisuuksiin?
Mielestäni kyseessä on jakapumppu eikä vanhanmallinen rivipumppu, joka oli edellisessä vehkeessäni.
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Muuten oikein, mutta sillä maksimikierrossäätöruuvilla pitäs olla säädetty maksimikierrokset (2200). Maksimikierrosruuvin pitäs noilla kierroksilla toppuuttaa se vipu, ettei mene missään vaiheessa yli sallitun. Se pumppu ei pidä maksimikierroksia itse kurissa, vaan se säädetään siitä ruuvista. Mutta kun sitä rasitetaan, pumpun säädin yrittää pitää kiekat siinä mihin kaasuvipu on asetettu.
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Kiitos!
Näillä mennään. Otan kaasuvaijerin irti ja säädän maksimista maksimikierrokset ja miksei myös tyhjäkäynnin ja yritän säätää vaijerit kohdalleen. Onkin säätämistä, kun on kaasupoljin, käsikaasu ja taka-ajolaitteissakin vielä toinen kaasupoljin.
Näillä mennään. Otan kaasuvaijerin irti ja säädän maksimista maksimikierrokset ja miksei myös tyhjäkäynnin ja yritän säätää vaijerit kohdalleen. Onkin säätämistä, kun on kaasupoljin, käsikaasu ja taka-ajolaitteissakin vielä toinen kaasupoljin.
-
- Viestit: 342
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
- Paikkakunta: Akaa
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Jos suurin teho ilmoitetaan olevan 2200rpm kohdalla, niin silloin ryntäyskierrosten kuuluu olla noin 2400rpm. Puhutaan ns droop kierroksista, eli säätökäyrästä. Ryntäyskierosten ollessa 2400 ja aletaan kuormittaa konetta, niin pyörintänopeussäädin lisää syöttöä koko ajan aina tuonne 2200rpm asti. Tästä alaspäin jarruttamalla tulee tasain mukaan peliin, rivipumpulla ja RSV säätimen tasaimella pystytään vaikuttamaan momenttikäyrään. Siinä on ihan hyvät säädöt. Jakajapumpulla homma menee vaikeammaksi.
Mutta lyhyesti sanottuna kaasuvipu on kierrostentoivomusvipu, keskipakosäädin sitten pyrkii pitämään kierrokset asetetun droop pituuden mukaan. Alkuperäinen kysyjä sanoi ryntäysnopeuden omevan 2200, niin silloin koneen max tehot tulee noin 2000rpm kohdalla.
Mutta lyhyesti sanottuna kaasuvipu on kierrostentoivomusvipu, keskipakosäädin sitten pyrkii pitämään kierrokset asetetun droop pituuden mukaan. Alkuperäinen kysyjä sanoi ryntäysnopeuden omevan 2200, niin silloin koneen max tehot tulee noin 2000rpm kohdalla.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Ok, tarkistan onko 2200 Perkinsissä max. tehon kierrokset vaiko kierrokset ja yritän säätää sitten sen mukaan. Mielestäni on jakajapumppu, kun putket lähtee hmhh.. pohjasta vaakatasossa eikä päältä ylöspäin.
Tehoa oikeastaan tarvitsen ylämäissä tai en tiedä putoaako kierrokset vaiko alkaako muuntaja luistaa. Vauhti ainakin hiipuu:)
Tyhjäkäynti nyt 750 mittarin mukaan ja säksättää aika railakkaasti vieläkin, mutta eipähän ihan pienistä kakistele.
Kiitokset!
Tehoa oikeastaan tarvitsen ylämäissä tai en tiedä putoaako kierrokset vaiko alkaako muuntaja luistaa. Vauhti ainakin hiipuu:)
Tyhjäkäynti nyt 750 mittarin mukaan ja säksättää aika railakkaasti vieläkin, mutta eipähän ihan pienistä kakistele.
Kiitokset!
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Jos Akaa olisi lähempänä, niin tässä voisi olla asiakas!
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Ruiskutuspumppu
Kone lienee jokin mehumaija tai mettäkone, jos muunnin luistaa ylämäessä, ja kaasupolinta edessä ja takana!?
Jos kone ei ole suuri salaisuus, niin sen merkki ja malli, voi tuoda valmista tietoa noista kierroksista ja vivuston/vaijereitten säädöstä!
Perkinssissä yleensä on jakajapumput, joista suutinputket lähtee peräpäästä ympyrän muotosesti.
Jos kone ei ole suuri salaisuus, niin sen merkki ja malli, voi tuoda valmista tietoa noista kierroksista ja vivuston/vaijereitten säädöstä!
Perkinssissä yleensä on jakajapumput, joista suutinputket lähtee peräpäästä ympyrän muotosesti.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, Bing [Bot], transit ja 63 vierailijaa