Valmet 565:n uudelleenherätys
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Katoito ne venttiilit, että toimivat ja pitävät?!
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kyseessä siis tuon irroitetun osan kaksi keskellä olevaa venttiiliä?
Mikä tarkoitus on käsivivussa olevalla rautalankaisesta parin kierroksen lenkistä? Se näyttää olevan irrallaan.
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Juuri ne venttiilit pitää olla kunnossa, etenkin imupuolen ettei päästä ainetta tankiin takasin! Pumpun tulo ja lähtöliitännöistä aine virtaa vaan yhteen suuntaa, ja jos venttiilit ei pidä, niin kurluttaa ainetta edestakasin.
Peukalotestillä voi testata pumpun. Peukalo imupuolen liitäntään ja käytä käsivipua, jolloin tuntuu selvä imu, sekä sen pitäisi ainakin hetken aikaa tuntua.
Sama tulopuolelle, jossa tulee paine, ja pysyy jos pumppu kunnossa.
Se lankalenkki on vaan vivun jousi, mut toimii muutenkin, kun kalvolla oma jäykempi jousi hoitaa homman.
Peukalotestillä voi testata pumpun. Peukalo imupuolen liitäntään ja käytä käsivipua, jolloin tuntuu selvä imu, sekä sen pitäisi ainakin hetken aikaa tuntua.
Sama tulopuolelle, jossa tulee paine, ja pysyy jos pumppu kunnossa.
Se lankalenkki on vaan vivun jousi, mut toimii muutenkin, kun kalvolla oma jäykempi jousi hoitaa homman.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Meisselin kärellä sievästi painelet niitä venttiileitä jos sattunnet tarttuun kiinni. VenttiiliLäpän takana on jousi
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Ja tuloputkihan on se tankilta tuleva ja poisto suodattimille
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Uusi siirtopumppu maksaa vaikkapa IKH:lla muutaman kympin, pääsee helpommalla kuin alkaa vanhaa elvyttämään.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Tällä peukalotestillä en tulopuolella tuntenut minkäänlaista painetta, imu eli ulostulopuolella pieni imu kyllä tuntui. Syynä siis voi pitää hyvinkin siirtopumppua?Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Elo 01, 2020 2:32 pm Juuri ne venttiilit pitää olla kunnossa, etenkin imupuolen ettei päästä ainetta tankiin takasin! Pumpun tulo ja lähtöliitännöistä aine virtaa vaan yhteen suuntaa, ja jos venttiilit ei pidä, niin kurluttaa ainetta edestakasin.
Peukalotestillä voi testata pumpun. Peukalo imupuolen liitäntään ja käytä käsivipua, jolloin tuntuu selvä imu, sekä sen pitäisi ainakin hetken aikaa tuntua.
Sama tulopuolelle, jossa tulee paine, ja pysyy jos pumppu kunnossa.
Venttiileitä vähän painelin ruuvimeisselillä. En tiedä onko normaalia, että kun tätä irtoavaa osaa puhdistin polttoöljyllä sisäpuolelta, niin polttoneste valui pois vain toiselta puolelta venttiileistä.
Onko tämä mitä tarkoitat? https://www.ikh.fi/fi/siirtopumppu-ffp001 Tarjolla IKH:lla on myös kalliimpi 50e vaihtoehto. Siirtopumppu ei taida muualta olla kiinni kuin kahdella ruuvilla ruiskupumpussa ja toki tulo- ja ulosputkissa, joten hyvin helppo vaihtaa?
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Venttiilin kuuluu päästää vaan yhteen suuntaa, ja ne on rungossa asennettu niin että virtaus on mahollista tankilta koneeseen päin.kun tätä irtoavaa osaa puhdistin polttoöljyllä sisäpuolelta, niin polttoneste valui pois vain toiselta puolelta venttiileistä.
Jos et saa pelaamaa, niin hae kaupasta uusi kalliimpi pumppu, kun nuo halpikset on enemmän tuurissa että toimiiko seuraava ajokertaa, vaikka takuu onkin!?
-
- Viestit: 4458
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Joko oli kokeiltu kääntää konetta hiukan eri asentoon? Josko polttoainepumppu menisi sellaiseen asentoon, että alkaisi pumppaamaan. Se ulkopuolella oleva lanka on palautusjousi sille käsipumpun vivulle.
Uusi pumppu ei auta, ellei imupuolen liitokset ole tiiviit. Kai tankki on täynnä?
Uusi pumppu ei auta, ellei imupuolen liitokset ole tiiviit. Kai tankki on täynnä?
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
No omat kokemukset on siitä kalliimmasta, tosin hinta oli silloin 40e luokkaa. Taisi olla italialainen, tuosta halvemmasta ei kokemusta. Pariin Valmetiin on tullut vaihdettua pumppu, vanha näytti melko hyvältä muttei vaan pumpannut vaikka takaiskut putsasi. On noi monta vuotta ollut jo paikoillaan, merkki taisi olla IBC tai joku kolmikirjaiminen...tuukka1 kirjoitti: ↑La Elo 01, 2020 10:41 pmTällä peukalotestillä en tulopuolella tuntenut minkäänlaista painetta, imu eli ulostulopuolella pieni imu kyllä tuntui. Syynä siis voi pitää hyvinkin siirtopumppua?Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Elo 01, 2020 2:32 pm Juuri ne venttiilit pitää olla kunnossa, etenkin imupuolen ettei päästä ainetta tankiin takasin! Pumpun tulo ja lähtöliitännöistä aine virtaa vaan yhteen suuntaa, ja jos venttiilit ei pidä, niin kurluttaa ainetta edestakasin.
Peukalotestillä voi testata pumpun. Peukalo imupuolen liitäntään ja käytä käsivipua, jolloin tuntuu selvä imu, sekä sen pitäisi ainakin hetken aikaa tuntua.
Sama tulopuolelle, jossa tulee paine, ja pysyy jos pumppu kunnossa.
Venttiileitä vähän painelin ruuvimeisselillä. En tiedä onko normaalia, että kun tätä irtoavaa osaa puhdistin polttoöljyllä sisäpuolelta, niin polttoneste valui pois vain toiselta puolelta venttiileistä.
Onko tämä mitä tarkoitat? https://www.ikh.fi/fi/siirtopumppu-ffp001 Tarjolla IKH:lla on myös kalliimpi 50e vaihtoehto. Siirtopumppu ei taida muualta olla kiinni kuin kahdella ruuvilla ruiskupumpussa ja toki tulo- ja ulosputkissa, joten hyvin helppo vaihtaa?
Siirtopumppua voi testata niinkin että irroittaa imuputken, laittaa sormen eteen ja pumppaa. Jos imee ja imu säilyy hetken aikaa lienee pumppu kunnossa. Ja tosiaan pumpun kyljestä ilmausruuvit auki kun pumppailee.
Edittiä: Jaa sormitesti jo olikin ohjeistettu. Pumpun vaihto on tosiaan helppo, vanha pois ja uusi tilalle.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Tänään toivottavasti uutta yritystä uudella siirtopumpulla. Jos ei tuollakaan ilmaus onnistu, niin polttoainesuodattimien tiivisteet voisi olla yksi, joista vika voisi löytyä. Niitä kun en vaihtanut suodattimien vaihdossa.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Ei niiden pitäs vaikuttaa jos suodattimet on pumpun painepuolella
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Lähtihän se käyntiin. Kiitokset siis jo kaikille aiheeseen vastanneille. Ilman neuvoja olisi varmastikin usko loppunut jo aiemmin. Siirtopumpun vaihtaminen tosiaan auttoi. Polttoainesuodattimia sain kyllä ruuvailla aika tarkasti, etteivät vuotaneet.
Varmaan seuraavia huoltoja, mitä voisi ajatella olisi jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen ja vaihteiston öljyt. Jäähdytysjärjestelmän olen jo kerran tyhjännyt ja täyttänyt pelkällä vedellä. Olettaisi, että ennen pakkasia olisi saatava jäähdytysnesteellinen seos sisälle tai muuten pelkkä vesi voi rikkoa paikkoja pakkasella?
Vaihteiston öljynvaihtokorkki on todella tiukassa, jota en vielä ole edes saanut auki. Täytyy siihen keksiä jokin työkalu...
Varmaan seuraavia huoltoja, mitä voisi ajatella olisi jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen ja vaihteiston öljyt. Jäähdytysjärjestelmän olen jo kerran tyhjännyt ja täyttänyt pelkällä vedellä. Olettaisi, että ennen pakkasia olisi saatava jäähdytysnesteellinen seos sisälle tai muuten pelkkä vesi voi rikkoa paikkoja pakkasella?
Vaihteiston öljynvaihtokorkki on todella tiukassa, jota en vielä ole edes saanut auki. Täytyy siihen keksiä jokin työkalu...
-
- Viestit: 7525
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Ne tiivisteethän tulee yleensä uusien suodattimien mukana.
-
- Viestit: 1865
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Ilman muuta jäähdytysnesteet koneeseen. Vesi paitsi jäätyy, myös ruostuttaa. Omassa 502:ssa suoritin huuhtelun niin, että tyhjennyshana lohkosta auki ja vesileletku irti, jonka kautta sitten syötin lohkon ja lämmityslaitteen kennon kautta puutarhaletkulla vesiletkun ja puutarhaletkun väliin värkkäämäni adapterin avulla vesijohtoveden paineista vettä järjestelmän läpi. Kyllä tuli uskomattoman paljon ruostemönjää lohkosta. Pitäisi taas toistaa tuo huuhtelu ja nesteiden vaihto ennen talvea, kun alkaa edellisestä kerrasta jo muutama vuosi olla aikaa.tuukka1 kirjoitti: ↑Su Elo 16, 2020 9:08 pm
Varmaan seuraavia huoltoja, mitä voisi ajatella olisi jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen ja vaihteiston öljyt. Jäähdytysjärjestelmän olen jo kerran tyhjännyt ja täyttänyt pelkällä vedellä. Olettaisi, että ennen pakkasia olisi saatava jäähdytysnesteellinen seos sisälle tai muuten pelkkä vesi voi rikkoa paikkoja pakkasella?
-
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Huolellisimmat koneen käyttäjät sekoittaa pakkasnesteen akku veteen, tiedä sitten onko tuo jo liioiteltua?
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kaverini tekee juuri näin.Valmetilla... kirjoitti: ↑Su Elo 16, 2020 11:06 pm Huolellisimmat koneen käyttäjät sekoittaa pakkasnesteen akku veteen, tiedä sitten onko tuo jo liioiteltua?
Mönkijä,pari autoa, pari prätkää.
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Eikö tuosta ole haittaa akulle? Akku saa kyllä olla aika tyhjä että talvella jäätyisi.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Taisi kirjoittaja tarkoittaa, että seoksessa käytetään tislattua vettä. Sadevesi on myös parempaa kuin johtovesi.
Mutta kannattaa se neste heti laittaa, aika kuluu yllättävän nopeasti ja parin kuukauden päästä voi olla jo se aamu kun on myöhäistä...
Tosin maan ollessa sula lohko ei jäädy niin herkästi kuin jäätyneen maan aikaan.
Mutta kannattaa se neste heti laittaa, aika kuluu yllättävän nopeasti ja parin kuukauden päästä voi olla jo se aamu kun on myöhäistä...
Tosin maan ollessa sula lohko ei jäädy niin herkästi kuin jäätyneen maan aikaan.
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Hyvä huomio, niin taisi tarkoittaa. En osannut lausetta noin tulkita, etenkin kun akkuvesi on yhdyssana
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: farmeri, Superdexta-64, teemu272, zukka ja 58 vierailijaa