Valmet 565:n uudelleenherätys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Katoito ne venttiilit, että toimivat ja pitävät?!
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Tumppi 865 kirjoitti: La Elo 01, 2020 2:14 pm Katoito ne venttiilit, että toimivat ja pitävät?!
Kyseessä siis tuon irroitetun osan kaksi keskellä olevaa venttiiliä?

Mikä tarkoitus on käsivivussa olevalla rautalankaisesta parin kierroksen lenkistä? Se näyttää olevan irrallaan.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Juuri ne venttiilit pitää olla kunnossa, etenkin imupuolen ettei päästä ainetta tankiin takasin! Pumpun tulo ja lähtöliitännöistä aine virtaa vaan yhteen suuntaa, ja jos venttiilit ei pidä, niin kurluttaa ainetta edestakasin.

Peukalotestillä voi testata pumpun. Peukalo imupuolen liitäntään ja käytä käsivipua, jolloin tuntuu selvä imu, sekä sen pitäisi ainakin hetken aikaa tuntua.
Sama tulopuolelle, jossa tulee paine, ja pysyy jos pumppu kunnossa.

Se lankalenkki on vaan vivun jousi, mut toimii muutenkin, kun kalvolla oma jäykempi jousi hoitaa homman.
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Meisselin kärellä sievästi painelet niitä venttiileitä jos sattunnet tarttuun kiinni. VenttiiliLäpän takana on jousi
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Ja tuloputkihan on se tankilta tuleva ja poisto suodattimille
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja SSe »

Uusi siirtopumppu maksaa vaikkapa IKH:lla muutaman kympin, pääsee helpommalla kuin alkaa vanhaa elvyttämään.
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Tumppi 865 kirjoitti: La Elo 01, 2020 2:32 pm Juuri ne venttiilit pitää olla kunnossa, etenkin imupuolen ettei päästä ainetta tankiin takasin! Pumpun tulo ja lähtöliitännöistä aine virtaa vaan yhteen suuntaa, ja jos venttiilit ei pidä, niin kurluttaa ainetta edestakasin.

Peukalotestillä voi testata pumpun. Peukalo imupuolen liitäntään ja käytä käsivipua, jolloin tuntuu selvä imu, sekä sen pitäisi ainakin hetken aikaa tuntua.
Sama tulopuolelle, jossa tulee paine, ja pysyy jos pumppu kunnossa.
Tällä peukalotestillä en tulopuolella tuntenut minkäänlaista painetta, imu eli ulostulopuolella pieni imu kyllä tuntui. Syynä siis voi pitää hyvinkin siirtopumppua?

Venttiileitä vähän painelin ruuvimeisselillä. En tiedä onko normaalia, että kun tätä irtoavaa osaa puhdistin polttoöljyllä sisäpuolelta, niin polttoneste valui pois vain toiselta puolelta venttiileistä.
SSe kirjoitti: La Elo 01, 2020 7:47 pm Uusi siirtopumppu maksaa vaikkapa IKH:lla muutaman kympin, pääsee helpommalla kuin alkaa vanhaa elvyttämään.
Onko tämä mitä tarkoitat? https://www.ikh.fi/fi/siirtopumppu-ffp001 Tarjolla IKH:lla on myös kalliimpi 50e vaihtoehto. Siirtopumppu ei taida muualta olla kiinni kuin kahdella ruuvilla ruiskupumpussa ja toki tulo- ja ulosputkissa, joten hyvin helppo vaihtaa?
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

kun tätä irtoavaa osaa puhdistin polttoöljyllä sisäpuolelta, niin polttoneste valui pois vain toiselta puolelta venttiileistä.
Venttiilin kuuluu päästää vaan yhteen suuntaa, ja ne on rungossa asennettu niin että virtaus on mahollista tankilta koneeseen päin.

Jos et saa pelaamaa, niin hae kaupasta uusi kalliimpi pumppu, kun nuo halpikset on enemmän tuurissa että toimiiko seuraava ajokertaa, vaikka takuu onkin!?
jussi77
Viestit: 4458
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Joko oli kokeiltu kääntää konetta hiukan eri asentoon? Josko polttoainepumppu menisi sellaiseen asentoon, että alkaisi pumppaamaan. Se ulkopuolella oleva lanka on palautusjousi sille käsipumpun vivulle.

Uusi pumppu ei auta, ellei imupuolen liitokset ole tiiviit. Kai tankki on täynnä?
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja SSe »

tuukka1 kirjoitti: La Elo 01, 2020 10:41 pm
Tumppi 865 kirjoitti: La Elo 01, 2020 2:32 pm Juuri ne venttiilit pitää olla kunnossa, etenkin imupuolen ettei päästä ainetta tankiin takasin! Pumpun tulo ja lähtöliitännöistä aine virtaa vaan yhteen suuntaa, ja jos venttiilit ei pidä, niin kurluttaa ainetta edestakasin.

Peukalotestillä voi testata pumpun. Peukalo imupuolen liitäntään ja käytä käsivipua, jolloin tuntuu selvä imu, sekä sen pitäisi ainakin hetken aikaa tuntua.
Sama tulopuolelle, jossa tulee paine, ja pysyy jos pumppu kunnossa.
Tällä peukalotestillä en tulopuolella tuntenut minkäänlaista painetta, imu eli ulostulopuolella pieni imu kyllä tuntui. Syynä siis voi pitää hyvinkin siirtopumppua?

Venttiileitä vähän painelin ruuvimeisselillä. En tiedä onko normaalia, että kun tätä irtoavaa osaa puhdistin polttoöljyllä sisäpuolelta, niin polttoneste valui pois vain toiselta puolelta venttiileistä.
SSe kirjoitti: La Elo 01, 2020 7:47 pm Uusi siirtopumppu maksaa vaikkapa IKH:lla muutaman kympin, pääsee helpommalla kuin alkaa vanhaa elvyttämään.
Onko tämä mitä tarkoitat? https://www.ikh.fi/fi/siirtopumppu-ffp001 Tarjolla IKH:lla on myös kalliimpi 50e vaihtoehto. Siirtopumppu ei taida muualta olla kiinni kuin kahdella ruuvilla ruiskupumpussa ja toki tulo- ja ulosputkissa, joten hyvin helppo vaihtaa?
No omat kokemukset on siitä kalliimmasta, tosin hinta oli silloin 40e luokkaa. Taisi olla italialainen, tuosta halvemmasta ei kokemusta. Pariin Valmetiin on tullut vaihdettua pumppu, vanha näytti melko hyvältä muttei vaan pumpannut vaikka takaiskut putsasi. On noi monta vuotta ollut jo paikoillaan, merkki taisi olla IBC tai joku kolmikirjaiminen...

Siirtopumppua voi testata niinkin että irroittaa imuputken, laittaa sormen eteen ja pumppaa. Jos imee ja imu säilyy hetken aikaa lienee pumppu kunnossa. Ja tosiaan pumpun kyljestä ilmausruuvit auki kun pumppailee.

Edittiä: Jaa sormitesti jo olikin ohjeistettu. Pumpun vaihto on tosiaan helppo, vanha pois ja uusi tilalle.
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Tänään toivottavasti uutta yritystä uudella siirtopumpulla. Jos ei tuollakaan ilmaus onnistu, niin polttoainesuodattimien tiivisteet voisi olla yksi, joista vika voisi löytyä. Niitä kun en vaihtanut suodattimien vaihdossa.
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Ei niiden pitäs vaikuttaa jos suodattimet on pumpun painepuolella
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Lähtihän se käyntiin. 8) Kiitokset siis jo kaikille aiheeseen vastanneille. Ilman neuvoja olisi varmastikin usko loppunut jo aiemmin. Siirtopumpun vaihtaminen tosiaan auttoi. Polttoainesuodattimia sain kyllä ruuvailla aika tarkasti, etteivät vuotaneet.

Varmaan seuraavia huoltoja, mitä voisi ajatella olisi jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen ja vaihteiston öljyt. Jäähdytysjärjestelmän olen jo kerran tyhjännyt ja täyttänyt pelkällä vedellä. Olettaisi, että ennen pakkasia olisi saatava jäähdytysnesteellinen seos sisälle tai muuten pelkkä vesi voi rikkoa paikkoja pakkasella?

Vaihteiston öljynvaihtokorkki on todella tiukassa, jota en vielä ole edes saanut auki. Täytyy siihen keksiä jokin työkalu...
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ne tiivisteethän tulee yleensä uusien suodattimien mukana.
VD5
Viestit: 1865
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja VD5 »

tuukka1 kirjoitti: Su Elo 16, 2020 9:08 pm
Varmaan seuraavia huoltoja, mitä voisi ajatella olisi jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen ja vaihteiston öljyt. Jäähdytysjärjestelmän olen jo kerran tyhjännyt ja täyttänyt pelkällä vedellä. Olettaisi, että ennen pakkasia olisi saatava jäähdytysnesteellinen seos sisälle tai muuten pelkkä vesi voi rikkoa paikkoja pakkasella?
Ilman muuta jäähdytysnesteet koneeseen. Vesi paitsi jäätyy, myös ruostuttaa. Omassa 502:ssa suoritin huuhtelun niin, että tyhjennyshana lohkosta auki ja vesileletku irti, jonka kautta sitten syötin lohkon ja lämmityslaitteen kennon kautta puutarhaletkulla vesiletkun ja puutarhaletkun väliin värkkäämäni adapterin avulla vesijohtoveden paineista vettä järjestelmän läpi. Kyllä tuli uskomattoman paljon ruostemönjää lohkosta. Pitäisi taas toistaa tuo huuhtelu ja nesteiden vaihto ennen talvea, kun alkaa edellisestä kerrasta jo muutama vuosi olla aikaa.
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Huolellisimmat koneen käyttäjät sekoittaa pakkasnesteen akku veteen, tiedä sitten onko tuo jo liioiteltua?
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja zukka »

Valmetilla... kirjoitti: Su Elo 16, 2020 11:06 pm Huolellisimmat koneen käyttäjät sekoittaa pakkasnesteen akku veteen, tiedä sitten onko tuo jo liioiteltua?
Kaverini tekee juuri näin.
Mönkijä,pari autoa, pari prätkää.
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja SSe »

Eikö tuosta ole haittaa akulle? Akku saa kyllä olla aika tyhjä että talvella jäätyisi.
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Taisi kirjoittaja tarkoittaa, että seoksessa käytetään tislattua vettä. Sadevesi on myös parempaa kuin johtovesi.

Mutta kannattaa se neste heti laittaa, aika kuluu yllättävän nopeasti ja parin kuukauden päästä voi olla jo se aamu kun on myöhäistä...
Tosin maan ollessa sula lohko ei jäädy niin herkästi kuin jäätyneen maan aikaan.
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja SSe »

Hyvä huomio, niin taisi tarkoittaa. En osannut lausetta noin tulkita, etenkin kun akkuvesi on yhdyssana ;)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: farmeri, Superdexta-64, teemu272, zukka ja 58 vierailijaa