Valmet 565:n uudelleenherätys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Valmetilla... kirjoitti: Su Elo 16, 2020 11:06 pm Huolellisimmat koneen käyttäjät sekoittaa pakkasnesteen akku veteen, tiedä sitten onko tuo jo liioiteltua?
ei, mää käytän ultrapuhdasta, milli Q, huvin vuoks
Suomi kuuluu länsimaihin
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Löydettyäni rasvaprässin varastosta ja koskaan sitä käyttäneenä tuli mieleen, että sitä on varmasti käytetty Valmetin kanssa ja tarkistin, että sisällä on Teboil MultiPurpose Grease -yleisrasvaa. Ohjekirja ei sanallisesti ota rasvaukseen juurikaan kantaa, mutta sieltä löytyy yksi kuva, jossa on merkittynä rasvauspaikkoja alustarasvalle ja kuulalaakerirasvalle (linkki kuvaan). Voiko tätä Teboilin rasvaa siis käyttää kaikkiin kohtiin?

Onko yleisesti tai esim. kuvan 22. ja 15. kohtiin rasvan lisäys vain puhdistaminen ulkoisesti esim. CRC:llä ja rasvaprässillä rasvan lisäys? Onko jotain muuta otettava huomioon?
-Masa-
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Kannattaa tuo etupään keinu rasvata siten (ja olkatapit 14), että paino ei ole etuakselin päällä. Eli rasvaa siinä asennossa, kun normaali käytössä ei ole. Nostat tuolta alustasta etuakselin etupuolelta siten, että etuakseli keinuu vapaasti.
MF 4245 -98
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Tuolla TB yleisvaseliinilla voit rasvata alusta ja kuulalaakeripaikat. Kun tuo valmetti on tehty crctä ei ollu ees keksitty.
Painelet rässillä rauhallisesti niin monta kertaa että vaseliini turskahtaa sieltä rautojen välistä. Jos tulee kuravettä ni niin monesti että veen tulo lakkaa. Sitte pyyhit rätillä ylimääräiset pois. Noihin raidetangon päihin ei kannata laitta kuin pari painasua ettei kumit hajoa.
Pyöränlaakereinhin voi mennä 20 painallusta...
Nipat voi olla tukossakin niin muutama nippa varalle..
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Olen saanut sellaisen jumittavan nipan auki painamalla sitä pientä kuulaa terävällä piikillä, puukonkärjellä tms.
Olen myös vääntänyt pilalle hyvän maton prässin, kun rasva ei mene sisään. Järki kun loppuu, lisätään voimaa :oops:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
venit
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja venit »

- Aloita liuotin pesulla. Kahteen kertaan ja varovasti p-pesurilla huolellinen huuhtelu. Huuhdella ei voi koskaan liikaa (ei sähkölaitteet, laturit yms.). Tarkista, vaihda:
- Laturin hihna
- Pyöriikö laturi
- Poista kaikki öljyt ja suodattimet ja uudet tilalle.
- Nesteet 50 / 50
- Tankki täyteen, ei kannattane olla huolissaan tankissa olevasta pa:sta
- PA-letkut
- Uusi akku
- Jarrut
- Renkaiden venttiilit, hapertumat, viillot
- Rasvaprässillä kaikki nipat ja tarvittaessa uudet tilalle
- Käynnistys. Kone lämpimäksi. Kokeile valot, laturin kunto
- Yleismittarilla on hyvä ja nopea tapa edetä
- ...
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Työt taas haitanneet harrastuksia, mutta tarkoitus taas jatkaa viikonloppuna. Jäähdytinnesteiden lisäys nyt se kriittisin seuraava vaihe. Katselin tokmannin tarjontaa, niin valmista nestettä löytyy ihan sopuhintaan. Onko masinisteilla mitään mielipidettä tästä, jota toki tarvitaan yhteensä 10 litraa? https://www.tokmanni.fi/jaahdytinneste- ... 3040053518

Kysymys myös tuosta etuakselin rasvauksesta. Sitä suositeltiin aiemmissa viesteissä rasvata etupää ilmassa. Mikä on syy tuohon? Onko oikea paikka tunkille etuakselin keskellä?
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Tuo hyvä neste. Vajaat kaks kannua menee.
Akselisto rasvataan molemmat rattaat yhtäaikaa maasta irti, jotta rasva pääsee sinne etukeskiakselitappien yläosaan jossa se kitkapaikka on kun keulan paino makaa skselitappien päällä.
Eli nostaminen etuakselista ei toimi vaan pitää nostaa traktorin rungosta, vaikka siitä keskiakselin eli kuningaspultin alta. Samalla paine taaempaan akselitappiin eli toveritappiin hellittää ja senkin saa oikein rasvattua. Sille on oma nippa.

Rasva menee tässä asennossa myös paremmin olkaakseleihin oikeaan paikkaan.
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Nesteet vaihdettu ja rasvailtu etuakselia. Jokin nippa tosin oli sellainen, ettei rasvaa kyllä tainnut mennä sisälle, vaan pumpattu rasva sitten tuli ulos prässin letkusta, kun sen irroitti nipasta. En tosin nyt tiedä, kuin vakavaa tuo on, kun ajokilometrin ovat varmastikkin muutamassa kilometrissä seuraavan vuoden aikana...

Valmetti kuitenkin pääsi päivänpaisteeseen jaloittelemaan noin 6 vuoden tauon jälkeen. Kysymyksiä kuitenkin heräsi. Miten parkkeerataan mäkeen, kun tästä ei taida käsijarrua löytyä? Vai onko vaihde päällä sammutettava?

Onko mitään väliä jättääkö nostolaitteen ylös, jos painona on pelkästään parin kilon vetoakselit paikallaan pitävä puomi?
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

En kyllä mäkeen jättäisi vaihteen varaan, kuitenkin riskitekijä. Tai sitten kallelleen mäkeen, toki ei niin jyrkkään, että traktori kaatuu.
Nostolaitteen voi jättää ylös tuollaisella kuormalla. Mitä katsellut, niin painaviakin työkoneita monet pitää ylhäällä.

Omista vehkeistä kyllä aina lasken alas, kun lapsia. Siinä taas yksi vaaran paikka.

Sellainen nippa, johon ei mene rasvaa, kannattaa koittaa vaihtaa, jospa sitten menis. Ja kun ottaa nipan pois, kaivelee reikää puhtaaksi jollain piikillä, jos jotain tukosta vielä siellä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

tuukka1 kirjoitti: Pe Syys 18, 2020 10:41 am Nesteet vaihdettu ja rasvailtu etuakselia. Jokin nippa tosin oli sellainen, ettei rasvaa kyllä tainnut mennä sisälle, vaan pumpattu rasva sitten tuli ulos prässin letkusta, kun sen irroitti nipasta. En tosin nyt tiedä, kuin vakavaa tuo on, kun ajokilometrin ovat varmastikkin muutamassa kilometrissä seuraavan vuoden aikana...

Valmetti kuitenkin pääsi päivänpaisteeseen jaloittelemaan noin 6 vuoden tauon jälkeen. Kysymyksiä kuitenkin heräsi. Miten parkkeerataan mäkeen, kun tästä ei taida käsijarrua löytyä? Vai onko vaihde päällä sammutettava?

Onko mitään väliä jättääkö nostolaitteen ylös, jos painona on pelkästään parin kilon vetoakselit paikallaan pitävä puomi?
Seisontajarruhan toimii niin että oikealla kädellä kampi siellä astinlaudan tasossa jossa hammastus joka taas puree jarrun mekanismiin.
Jalalla painat jarrut pohjaan ja kädellä kampi niin että hammastukset lukittuu toisiinsa
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Nostolaitteen öljyt olisi tarkoitus seuraavaksi vaihtaa. Tyhjeneekö kaikki nostolaitteen öljyt tuon säiliön pohjasta löytyvästä propusta, josta myös sihti löytyy, vai onko myös jossain muualla toinen proppu tyhjennykselle? Sihti on myös toki tarkoitus puhdistaa, onko tuohon jotain vinkkiä millä tekniikalla? Mitään ihmeellisempää tuossa ei varmaankan ole, kuin 10 litraa 10w-30 öljyä sisälle penkin alta löytyvästä täyttöaukosta?
jussi77
Viestit: 4458
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Se on ainoa tyhjennys. Sitä sihdin kannen mutteria ei tartte kiertää älyttömän tiukalle.
Tyhjennettäessä varret alhaalla niin nostosylinterissä on mahdollisimman vähän öljyä. Kylmällä kelillä voisi olla hyvä tehdä tyhjennys käytön jälkeen lämpimillä öljyillä.
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

jussi77 kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 9:20 am Se on ainoa tyhjennys. Sitä sihdin kannen mutteria ei tartte kiertää älyttömän tiukalle.
Tyhjennettäessä varret alhaalla niin nostosylinterissä on mahdollisimman vähän öljyä. Kylmällä kelillä voisi olla hyvä tehdä tyhjennys käytön jälkeen lämpimillä öljyillä.
Kiitos paljon tiedosta!

Sitten toinen kyssäri, pitääkö kytkintä käyttää ulosottoakselia pistettäessä päälle? Tämä taitaa tapahtua penkin heti oikealta puolelta löytyvästä pienemmästä pallopäävivusta.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

pitääkö kytkintä käyttää ulosottoakselia pistettäessä päälle?
Pitää.
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 11:55 am
pitääkö kytkintä käyttää ulosottoakselia pistettäessä päälle?
Pitää.
Hyvin pelitti. Vielä en tosin ole löytänyt keinoa saada vaihteistoöljyn täyttöaukon korkkia auki, aika jumissa tuntuu olevan.
Jm*
Viestit: 16
Liittynyt: Su Marras 03, 2013 10:21 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Jm* »

Minulle olisi tällainen Valmet tulossa pihan lanaukseen ja kevyeen rankojen ajoon.

Traktoria en ole koskaan omistanut enkä ole sellaisella ajanutkaan. Mistä löytäisin ohje/korjauskirjan kyseiseen traktoriin?, haluaisin sen ihan fyysisenä kirjana jos joltain löytyisi?

Valmet minulle tulee huollettuna. Kaikki öljyt + suodattimet + rasvaukset ym. Traktori on ollut uudesta asti yhdellä omistajalla ja käyttötunteja on todella vähän, onko jotakin mitä tuosta tulisi silti tarkastaa ennen kauppojen lukkoon lyömistä?
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja jagr »

valtra.fi sivustolla on melko moneen vanhaankin Valmettiin käyttöoppaita ja korjauskirjoja sähköisinä, sieltä kannattaa aloittaa ja voihan vaikka soittaa lähimmälle Valtra myyjälle ja kysyä.

https://docplayer.fi/10060311-Valmet-tr ... jalle.html
--JaGr
Ford 4610
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Jm* kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 10:03 am Minulle olisi tällainen Valmet tulossa pihan lanaukseen ja kevyeen rankojen ajoon.

Traktoria en ole koskaan omistanut enkä ole sellaisella ajanutkaan. Mistä löytäisin ohje/korjauskirjan kyseiseen traktoriin?, haluaisin sen ihan fyysisenä kirjana jos joltain löytyisi?

Valmet minulle tulee huollettuna. Kaikki öljyt + suodattimet + rasvaukset ym. Traktori on ollut uudesta asti yhdellä omistajalla ja käyttötunteja on todella vähän, onko jotakin mitä tuosta tulisi silti tarkastaa ennen kauppojen lukkoon lyömistä?
Fyysisenä varmaan löytyy tori.fi:n tai muualta käytettynä, mutta suosittelen tulostamaan pdf-tiedostot, jos haluaa päästä halvemmalla, koska noista saatetaan ottaa aika kiskurihintoja.

Laitan tähän keräämäni tiedostot, joita on tullut löydettyä 565:een. Ne voi ladata oikeasta yläkulmasta.
Käsikirja
Korjaamokirja
Varaosaluettelo

Tästä ketjusta varmasti löytyy paljon aloittelijoille eteen tulevia kysymyksiä. En ollut traktorilla ajanut metriäkään, kun ketjun aloitin. Näillä tiedoilla ja ohjekirjoilla pääsee jo pitkälle ja jo huolletulla Valmetilla varmasti ajelee isoimmitta murheitta kauan.
Jm*
Viestit: 16
Liittynyt: Su Marras 03, 2013 10:21 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Jm* »

Oletteko askarrelleet noihin avomalleihin jonkinlaista turvakaarta?. Itse vakavasti miettinyt kaaren tekoa kunhan traktori minulle saapuu., tulee metsässä rymyttyä kuitenkin jonkin verran.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jip59, jussi77, Kiviö, proto, raute, SPS1975, zukka ja 40 vierailijaa