Korona-ajan puuhasteluna olen ajatellut herätellä kolmannesssa sukupolvessa perintönä tulleen Valmet 565:n. Kyseinen yksilö on ollut täysin käyttämättömänä noin 5v ajan. Tätä ennen on ollut käytössä virtalähteenä klapikoneelle vuosittain ja samaan käyttöön olisi tulossa tulvaisuudessakin. Aiempaa ymmärrystä traktoreiden sielunelämään ei ole, mutta ohjekirjaa olen selaillut, jolla varmaan aika pitkälle pääseekin. Traktori päällisin puolin näyttää hyvältä ja traktoria on säilytetty sateensuojassa.
Mitä huoltoja 565:een pitäisi siis tehdä, ennen kuin edes lähtee käynnistelemään?
Ensimmäisenä ostoslistalla ovat ainakin 2x60AH akkua, koska vanhat ovat jo syväpurkautuneet ja pilalle menneet.
Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto?
Ilmansuodattimen ja suodattimen öljyn vaihto?
Jäähdytinnesteen vaihto? Ohjekirjasta en saanut selkoa, miten ja mistä jäähdytinnesteet tulevat pihalle ja sisään, sekä miten jäähdytinnesteen määrän näkee.
Nostolaite ja vaihteistoöljyt
polttoainesuodattimet
Lasikupin pesu ja siellä olevan sihdin putsaus.
Napavaihteiden öljyt
Syöttöpumpun öljy. Pohjassa tyhjennys ja kyljessä tason näyttävä proppu. Täyttö isosta korkista päältä ja öljy samaa kuin moottoriin. 10W30.
Sama öljy myös nostolaitteeseen 11 l vai oliko vain 8. Nostolaitteen imusäiliön kyljessä on pyöreä kansi, sen alla imusihti mikä pestään. Säiliön alaosassa nostolaiteöljyn tyhjennys.
Jäähdyttimen pohjassa saattaa olla tyhjennyshana ja toinen voisi olla moottorin kyljessä vasemmalla puolella. Melko takana. Voi olla myös tulppa.
Täytetään niin paljon kuin saa menemään. Liekö kukaan kokeillut täyttää sen tyhjennyspropun kautta. Saisiko ilmat paremmin veks. Kone sylkee liiat ulos korkista.
Ohjekirjahan neuvoo pesemään jäähdytysjärjestelmän silloin tällöin kidesoodaliuoksella. Saa kilon pusseissa melkein mistä tahansa. Liuos koneeseen ja kone käymään reipasta tyhjäkäyntiä 30-60 min. Tässä kohtaa kannattaa luntata ohjekirjasta, jonka saa ladattua valtran sivuilta, miten huuhtelu piti suorittaa. Annetaanko koneen käydä ja lasketaan vettä ulos ja samalla kylmää puhdasta vettä letkusta jäähdyttäjään vai annetaanko jäähtyä ja sitten huuhdellaan kunnes liemi on kirkasta eikä tunnu liukkaalta. Lopuksi sopiva sekoitus pakkasnestettä sisään.
Vaihteiston takakansi myös neuvotaan avaamaan ja puhdistamaan vaihteiston pohja sinne kertyneestä tavarasta. Ohjekirja taitaa neuvoa huuhtelemaan vaihteiston polttoöljyllä. Ehkä sinne pohjalle kertyneen sakan saa paremmin pois poltsikalla.
Olikos se näissä, että ulosotto piti olla kytketty ettei joku sokka tipu vai vasta nelipyttyisissä? Sekin kannattaa varmistaa ohjekirjasta. Takakannen avaamisessa ei ole mitään kummaa. Sieltä ei pitäisi tipahtaa mitään. Samalla voi uusia ulosottoakselin tiivisteen jos vuotaa. Sen saa vaihdettua kyllä ilman takakannen avaamistakin.
Vanhat valmetit ei aivan pienestä hätkähdä. Tosiaan sitä moottorin vesitilaa ja syyläriä huuhtelet vaikka puutarhaletkulla niin kauan että tulee kirkas vesi läpi. Vaikka teet vähän laimeankin nesteen lopuksi ja muutamien tuntien ajon päästä lasket sen pois. Sitten laadukas 50/50 neste sisään.
6v akut maksaa maltaita. Sinne mahtuu pari tavallista 12v akkua kunhan kytkee ne rinnan eikä sarjaan kuten 6v. Eli kummastakin akusta oma johtonsa runkoon ja startille. Vai joko tuossa oli 12v akut.
Moottoriöljyroppua raottaa, jos tulee kovin paljo vettä, öljyt vaihtoon. Muuten voi olla kowkäynnistyksessä vanhat. Vanhat löpöt ulos ja löpöt ja suodatin. Sitte starttaamaan.
Kiitos vinkeistä. Akut saan vasta ensi viikon puolella, joten sitä ennen en saa traktoria käyntiin. Ajattelin Biltemasta hakea pari 12V 60AH akkua, taisivat olla 70€/kpl.
Sitä ennen voisin kuitenkin vaihtaa kampikammion ja ruiskutuspumppuun (=syöttöpumpun?) öljyt. Nämä ymmärsin olevan kriittisimmät huollot tällä hetkellä. Myös jäähdyttimen putsaus olisi, mutta tuo nähtävästi vaatii moottorin käynnistämisen, joten se saa odotella akkujen tulemista.
Ohjeissa lukee, että kampikammion öljy pitäisi olla ajettu kuumaksi, eli kannattaako tuota kylmiltään tehdä?
Menevätkö öljyn- ja ilmansuodattimet pilalle ajan kuluessa käyttämättömänä eli kannattaisiko nekin suoriltaan vaihtaa?
Kuumaksi ajettuna öljy tulee notkeammin ulos,mutta jos kone on seissyt 5 vuotta niin alkaa olemaan öljyssä olevat metallihiukkaset jo valuneet pohjalle,joten miksi käynnistää kone ja laittaa ne uudestaan kiertoon?
Toki välissä on suodatin,mutta kuinka kasaan painunut sekin alkaa olla viiden vuoden jälkeen.
Lisäksi kondensio vettä varmaan öljyn seassa.
Itse tekisin tuon seisonnan jäljiltä huollon ennen käynnistystä,koska aiot sen huollon kuitenkin tehdä.
Lähinnä moottoriöljyt,suodatin, jäähdytysnesteet ja järjestelmän huuhtelu, ilmansuodatin, polttoainesuodatin sekä mahdollinen sakkakuppi, polttoainesäiliön putsaus jos mahdollista. Sekä jo aiemmin mainittu ruiskupumpun öljy.
Hydraulisuodatin tai sihdin putsaus millainen tässä sitten onkaan.
zukka kirjoitti: ↑To Heinä 16, 2020 2:09 am
Kuumaksi ajettuna öljy tulee notkeammin ulos,mutta jos kone on seissyt 5 vuotta niin alkaa olemaan öljyssä olevat metallihiukkaset jo valuneet pohjalle,joten miksi käynnistää kone ja laittaa ne uudestaan kiertoon?
Toki välissä on suodatin,mutta kuinka kasaan painunut sekin alkaa olla viiden vuoden jälkeen.
Lisäksi kondensio vettä varmaan öljyn seassa.
Itse tekisin tuon seisonnan jäljiltä huollon ennen käynnistystä,koska aiot sen huollon kuitenkin tehdä.
Lähinnä moottoriöljyt,suodatin, jäähdytysnesteet ja järjestelmän huuhtelu, ilmansuodatin, polttoainesuodatin sekä mahdollinen sakkakuppi, polttoainesäiliön putsaus jos mahdollista. Sekä jo aiemmin mainittu ruiskupumpun öljy.
Hydraulisuodatin tai sihdin putsaus millainen tässä sitten onkaan.
Joo, täten moottoriöljyt myös menee vaihtoon kylmiltään.
Yritän kasata ostoslistaa IKH:n sivuilta :
Öljynsuodatin: Löytyy IKH:sta kahta mallia https://www.ikh.fi/fi/oljynsuodatin-tf5002 TAI https://www.ikh.fi/fi/oljynsuodatin-dfp550183. Näissä on korkeudessa ja halkaisijassa muutaman millinero, mutta hinta tuplasti isompi toisessa. Kumpaan näistä kannattaa päätyä, jos siis ovat kelvollisia? Myös tiivisteet tulevat nähtävästi mukaan, eli mitään muuta ei tarvita?
Polttoainesuodatin: Oletan, että polttoainesuodattimen vaihtamisessa on kyse vain esisuodattimen vaihdosta. Tämä IKH:n suosittelema taitaa olla oikea? https://www.ikh.fi/fi/polttoainesuodatin-tf7015
Polttoainesuodattimen hienosuodatin:Onko hienosuodatin tarpeellista vaihtaa samalla ja se ei taida olla samanlainen esisuodattimen kanssa? En löytänyt eriävää mallia IKH:sta laittamaani esisuodattimeen nähden.
Ilmansuodatin: Pitääkö ilmansuodattimesta vaihtaa jotain? Räjäytyskuvan mukaan sieltä löytyy suodatinkenno, mutta sen vaihtamisesta ei ole puhetta ohjekirjassa, enkä kennoa löytänyt IKH:sta. Riittääkö siis pelkkä ilmansuodattimen öljykulhon puhdistus ja öljynvaihto?
Vielä varmistaakseni, käykö moottoriin, ruiskutuspumpulle ja ilmansuodattimeen kaikkiin 10W-30?
Näppää vanhat suodattimet malliksi. Ilmansuodatin ns. Märkäsuodatin eli teräsverkko jota ei tarvi vaihtaa. Nykäse koko ilmansuodinpönttö irti ja valele polttoöljyä siitä verkosta läpi. Kupin pohja puhtaaksi ja uudet öljyt. Normaalisti kupin.pohjalla sentin liejukerros joka tuossa voi olla jo kovettunut.
Tuohon traktoriin käy kaikkeen joku yleisöljy 10w30 esim harvella, paitsi vaihdelaatikkoon, perään ja ohjsussimpukkaan suosituksen mukainen hypoidiöljy GL4. Simpukassa se ei kauan pysy mutta ei sitä tsrvi sinne lisätä ku kerran 5 vuoteen.
Hydraulisuodin on pestävä teräsverkko myös.
Konert on ennen huollettu pellonreunalla eikä joka narauksessa ole lähdetty osia hakemaan.
Ja moottoriöljyn vaihto kylmänä. Anna valua rauhassa vaikka yön yli.
Jos hyvin peöittää vaihtaa öljyn ja suodattimen jonkun tunnin käytön jälkeen uudestaan.
HAlosseppä kirjoitti: ↑To Heinä 16, 2020 9:32 pm
Näppää vanhat suodattimet malliksi. Ilmansuodatin ns. Märkäsuodatin eli teräsverkko jota ei tarvi vaihtaa. Nykäse koko ilmansuodinpönttö irti ja valele polttoöljyä siitä verkosta läpi. Kupin pohja puhtaaksi ja uudet öljyt. Normaalisti kupin.pohjalla sentin liejukerros joka tuossa voi olla jo kovettunut.
Tuohon traktoriin käy kaikkeen joku yleisöljy 10w30 esim harvella, paitsi vaihdelaatikkoon, perään ja ohjsussimpukkaan suosituksen mukainen hypoidiöljy GL4. Simpukassa se ei kauan pysy mutta ei sitä tsrvi sinne lisätä ku kerran 5 vuoteen.
Hydraulisuodin on pestävä teräsverkko myös.
Konert on ennen huollettu pellonreunalla eikä joka narauksessa ole lähdetty osia hakemaan.
Ja moottoriöljyn vaihto kylmänä. Anna valua rauhassa vaikka yön yli.
Jos hyvin peöittää vaihtaa öljyn ja suodattimen jonkun tunnin käytön jälkeen uudestaan.
Suodattimien kuljettelu toki olisi varmin, mutta on jonkinverran matkaa aina ajella traktorille. Laitoin kuitenkin jo markettiin kyselyä löytyykö.
Konepeiton irrottamista ei kannata vältellä. Se akkujen suoja irtoaa ilman työkaluja, ellei ilmanoton esierottelija sellaista tarvitse. Konepeitto irtoaa löysäämällä ne kaksi ruuvia siellä edessä. Sitten onkin koko konetila näkyvillä.
HAlosseppä kirjoitti: ↑To Heinä 16, 2020 9:32 pm
Näppää vanhat suodattimet malliksi. Ilmansuodatin ns. Märkäsuodatin eli teräsverkko jota ei tarvi vaihtaa. Nykäse koko ilmansuodinpönttö irti ja valele polttoöljyä siitä verkosta läpi. Kupin pohja puhtaaksi ja uudet öljyt. Normaalisti kupin.pohjalla sentin liejukerros joka tuossa voi olla jo kovettunut.
Tuohon traktoriin käy kaikkeen joku yleisöljy 10w30 esim harvella, paitsi vaihdelaatikkoon, perään ja ohjsussimpukkaan suosituksen mukainen hypoidiöljy GL4. Simpukassa se ei kauan pysy mutta ei sitä tsrvi sinne lisätä ku kerran 5 vuoteen.
Hydraulisuodin on pestävä teräsverkko myös.
Konert on ennen huollettu pellonreunalla eikä joka narauksessa ole lähdetty osia hakemaan.
Ja moottoriöljyn vaihto kylmänä. Anna valua rauhassa vaikka yön yli.
Jos hyvin peöittää vaihtaa öljyn ja suodattimen jonkun tunnin käytön jälkeen uudestaan.
Hypoidiöljy olisi purkin kyljessä GL-5. Eli GL-4 korkeapainelisäaineistus ei silloin riittäne. Yleisöljyt ja märkäjarruperäöljyt täyttävät GL-4 korkeapainelisäaineistuksen luokat. Eikös Valmetteihin myyty joskus sellaista molybdeeni- tai grafiittilisäainetta sinne vetopyöräalennusvaihteeseen ?
HAlosseppä kirjoitti: ↑To Heinä 16, 2020 9:32 pm
Näppää vanhat suodattimet malliksi. Ilmansuodatin ns. Märkäsuodatin eli teräsverkko jota ei tarvi vaihtaa. Nykäse koko ilmansuodinpönttö irti ja valele polttoöljyä siitä verkosta läpi. Kupin pohja puhtaaksi ja uudet öljyt. Normaalisti kupin.pohjalla sentin liejukerros joka tuossa voi olla jo kovettunut.
Tuohon traktoriin käy kaikkeen joku yleisöljy 10w30 esim harvella, paitsi vaihdelaatikkoon, perään ja ohjsussimpukkaan suosituksen mukainen hypoidiöljy GL4. Simpukassa se ei kauan pysy mutta ei sitä tsrvi sinne lisätä ku kerran 5 vuoteen.
Hydraulisuodin on pestävä teräsverkko myös.
Konert on ennen huollettu pellonreunalla eikä joka narauksessa ole lähdetty osia hakemaan.
Ja moottoriöljyn vaihto kylmänä. Anna valua rauhassa vaikka yön yli.
Jos hyvin peöittää vaihtaa öljyn ja suodattimen jonkun tunnin käytön jälkeen uudestaan.
Hypoidiöljy olisi purkin kyljessä GL-5. Eli GL-4 korkeapainelisäaineistus ei silloin riittäne. Yleisöljyt ja märkäjarruperäöljyt täyttävät GL-4 korkeapainelisäaineistuksen luokat. Eikös Valmetteihin myyty joskus sellaista molybdeeni- tai grafiittilisäainetta sinne vetopyöräalennusvaihteeseen ?
-SS-
Joo isällä on vielä sellainen punainen peltipullo jossa kyseistä grafiittimötkää.
tuukka1 kirjoitti: ↑Ke Heinä 15, 2020 11:29 pm
Kiitos vinkeistä. Akut saan vasta ensi viikon puolella, joten sitä ennen en saa traktoria käyntiin. Ajattelin Biltemasta hakea pari 12V 60AH akkua, taisivat olla 70€/kpl.
Sitä ennen voisin kuitenkin vaihtaa kampikammion ja ruiskutuspumppuun (=syöttöpumpun?) öljyt. Nämä ymmärsin olevan kriittisimmät huollot tällä hetkellä. Myös jäähdyttimen putsaus olisi, mutta tuo nähtävästi vaatii moottorin käynnistämisen, joten se saa odotella akkujen tulemista.
Ohjeissa lukee, että kampikammion öljy pitäisi olla ajettu kuumaksi, eli kannattaako tuota kylmiltään tehdä?
Menevätkö öljyn- ja ilmansuodattimet pilalle ajan kuluessa käyttämättömänä eli kannattaisiko nekin suoriltaan vaihtaa?
Tähän sen verran että ei tarvitse kahta akkua. Yksi noin 60ah riittää hyvin
tuukka1 kirjoitti: ↑Ke Heinä 15, 2020 11:29 pm
Kiitos vinkeistä. Akut saan vasta ensi viikon puolella, joten sitä ennen en saa traktoria käyntiin. Ajattelin Biltemasta hakea pari 12V 60AH akkua, taisivat olla 70€/kpl.
Suosittelen laittamaan samalla päävirtakytkimen. Nämä wanhat koneet kun tuppaavat palamaan varsin herkästi. Johdot haurastuneet.. ym. Löytyy varmaan halvempaakin akkua ja yksikin riittää..
ei tuo aina riittävää tasoitusta.. on mullakin ikh kortti. Viimeksi tais tulla filsut savenmaalta. Hankkijan kautta myös kohtuulliseen hintaan öljynsyodattimia samoin Delphi löpösuodattimia