Valmet 565:n uudelleenherätys
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
IKH:n CRX:tkin on kestäneet traktoreissa kiitettävästi, ostaa ne mitkä kohtuuhintaan saa.
-
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kaksi akkua on ainakin helppo kiinnittää jos siellä on vielä alkuperäinen systeemi tallella. Yhdelle akulle joutunee tehdä uuden kiinnityksen.
79 mallisessa Opel Asconassakin oli kaksi akkua, kolmannellekkin oli muistaakseni paikka. Lähti hyvin käyntiin 80 luvun oikeissa pakkasissa.
79 mallisessa Opel Asconassakin oli kaksi akkua, kolmannellekkin oli muistaakseni paikka. Lähti hyvin käyntiin 80 luvun oikeissa pakkasissa.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Joo systeemi on tallella ja myös sen takia kahta akkua olen kaavaillut. Akun johdoista kun jäisi yhdellä akulla yksi akkukenkä molemmista johdoista vapaaksi, niin ne täytyisi jotenkin eristää (=ei varmastikkaan suositeltavaa) tai hommata uudet johdot. Muutenkin 60Ah:n akkuja voi sitten samalla pitää varana autoonkin, kun Valmetilla ei tule käytettyä kuin ehkä 10 päivänä / per vuosi.Valmetilla... kirjoitti: ↑Ma Heinä 20, 2020 10:12 pm Kaksi akkua on ainakin helppo kiinnittää jos siellä on vielä alkuperäinen systeemi tallella. Yhdelle akulle joutunee tehdä uuden kiinnityksen.
-
- Viestit: 681
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
- Paikkakunta: urjala
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Sen kahden akun telineen voi jättää yhden akunkin systeemillä ihan ennalleen kun laitaa toisen akun paikalle vanhan nesteistä tyhjennetyn akun näön vuoksi. Tällöin ei tarvitse kuin johdotusta muuttaa hiukan.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Tuohon lisäys, että ainakin minun 565:nen vm. -67 on alunperin plus -runkoinen. Laitoin vaihtovirtalaturin ja samalla kytkin akut uudelleen miinusnapa runkoon. Startin pyörimissuunta ei muutu .. onneksi..HAlosseppä kirjoitti: ↑Ma Heinä 20, 2020 7:59 pm Nuijen akkujen kans kannata hulluttelemaan lähtiä. Kun tuo valmetti on tehty ni oo agmmää yms. tietty etes joskus tulevan.
Ihan perusakku 1 tai 2 kpl. Tuomonen exide on jo kova sijotus
Ite oon 500:een katellu aina jonku autosta jääneen raadon ja sillä on menty eteenpäin. Joskus toinen akku voinu pitkäänki olla sökö eikä sitä oo aatellu ennenku pakkasilla laiska starrtti herättäny tutkiskelemaan vallun sähköpuolta.
Kohta isompi merkitys on tuolla laturilla. Jos sielä on paikallaan alkup. Tasavirtaluukas niin käyttää akkurahaa vaihtovirtalaturin hankintaan. Pärjää tuolla tasavirrallakin jos ei koristele rattoria valoilla tai eihän ne ledit kovin paljpn virtaa viekään. Mutts kunnossa pitää laturin olla ja jännite yli 14v että virta riittää.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Uudet akut on hommattuna ja huomenna tarkoitus käydä herättämässä potilasta. Nostolaitteen ja vaihteiston öljyt jätän syksymmälle, kun Valmetille on oikeasti käyttöä ja noiden öljyjen vaihdot ovat jo hinnaltaan/määriltään suuremmat. Kokeillaan nyt saada edes käyntiin ja eteenpäin kulkemaan. Muutamia kysymyksiä nyt vielä heräsi:
- Jäähdyttimen tyhjennyksestä: Moottorin etuvasemmalta löytyy sivulta tyhjennyshana. Saako tätä käyttämällä jäähdyttimen vedet tarpeeksi tyhjäksi? En löytänyt mitään kennojäähdyttimen pohjasta löytyvää tyhjennysmahdollisuutta, mikä voisi olla loogisin ratkaisu. Löytyykö tämä tyhjennysproppu kennojäähdyttimen pohjasta, jos etumaskin ottaa irti?
- Jäähdyttimen korkin alle vilkaisin, niin minkäänlaista nestettä ei näkynyt, mikä ei toki ole ihme. Jäähdytysnesteen määrää ei tosin taideta korkin alta ole tarkoitus tarkistaa, koska korkin alla oleva tila oli todella ahdas. Miten siis jäähdytysnesteen määrä tarkistetaan, vai lisätäänkö aina neste korkin tasalle asti?
- Tarkistetaan nyt vielä tämä akkujen rinnankytkentä viisaammilta. Olen ymmärtänyt, että alla olevan kuvan +-johto tulee startista ja maakaapeli on omassa rungosta. Kuva hämää sen verran, kyseessä siis toki ovat 60Ah akut. Tällä kytkentä olisi ok?
Onko sammutin sama asia, kuin ohjekirjassa kerrottu pysäytintanko?
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Jäähdyttimen pohjassa jos on hana, niin kannattaa olla varovainen ettei riko mitään. Kenno ei ole kovin paksua peltiä ja hana voi olla jumissa.
Jäähdytinnestettä tulee olla jäähdyttimessä sen verran että kennot peittyvät, tarkastetaan korkista katsomalla. Jos siellä on edessä joku pelti, niin sitten sen verran että nestepinta näkyy.
Kuvan kytkentä on ok jos kone on miinusmaadoitettu, ilmeisesti näitä on toisinpäinkin ollut.
Jäähdytinnestettä tulee olla jäähdyttimessä sen verran että kennot peittyvät, tarkastetaan korkista katsomalla. Jos siellä on edessä joku pelti, niin sitten sen verran että nestepinta näkyy.
Kuvan kytkentä on ok jos kone on miinusmaadoitettu, ilmeisesti näitä on toisinpäinkin ollut.
Hyvin todennäköisesti, vipu josta kone sammutetaan siellä kojelaudan alalaidassa. Katkaisee ruiskupumpulta polttoaineen syötön.Onko sammutin sama asia, kuin ohjekirjassa kerrottu pysäytintanko?
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 221
- Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Jos alkuperäiset johdot on tallella, voit tarkistaa sen akunkenkien koon mukaan. +kenkä on suurempi, eli sen mukaan katsot meneekö paksu johto startille vai maihin.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Nyt riippuu vähän siitä onko siinä ollut paikallaan 6v vai 12v akut.
Ratkaisu: seuraa startin solenoidin päästä lähtevää akkukaapelia ja katso onko se kenkä plus vai miinus. Plus on suurempi. Laita kenkä akkuun 1 paikalleen. Toisen navan yhdistät traktorin runkoon. Nyt pääset jo starttausts kokeilemaan. Toisen akun kytket sitten yhdistämällä saman navan runkoon kuin 1 akussa ja toisen navan 1 akun startille menevään napaan.
Jäähdytin helpoin tyhjentää alavesiletku varovasti irrottamalla.
Kun täytät sitten jäähdyttimen n 20-30 mm yläreunasta pinta ok. Ensimmäisen kunnon ryykelin jälkeen se pukkaa ylimääräiset ulos ja pintaa ei näy. Mutta ei syytä huoleen on siellä nestettä. Kerran vuodessa lisää jos lämmöt toimii normaalisti. Muuten sitä saa olla jatkuvasti lisäämässä.
Ratkaisu: seuraa startin solenoidin päästä lähtevää akkukaapelia ja katso onko se kenkä plus vai miinus. Plus on suurempi. Laita kenkä akkuun 1 paikalleen. Toisen navan yhdistät traktorin runkoon. Nyt pääset jo starttausts kokeilemaan. Toisen akun kytket sitten yhdistämällä saman navan runkoon kuin 1 akussa ja toisen navan 1 akun startille menevään napaan.
Jäähdytin helpoin tyhjentää alavesiletku varovasti irrottamalla.
Kun täytät sitten jäähdyttimen n 20-30 mm yläreunasta pinta ok. Ensimmäisen kunnon ryykelin jälkeen se pukkaa ylimääräiset ulos ja pintaa ei näy. Mutta ei syytä huoleen on siellä nestettä. Kerran vuodessa lisää jos lämmöt toimii normaalisti. Muuten sitä saa olla jatkuvasti lisäämässä.
-
- Viestit: 7789
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Tota tota,juttelin eilen puhelimessa tuttavani kanssa,hän kertoi ostaneensa valmet 565 traktorin ja nyt minua kiinnostaisi tietää että,millonka tämän 565:n tuotanto alkoi ja milloin tehtiin viimeiset em.traktorit,sekä koska tehtiin viimeset 361 mallit.
Edelleen sitten,haluaisin tietää hydrauli pumpun sijoituksesta,eikö se ollut ennsimmäisissä 565:ssa kampiakselin päässä,sitten jossain vaiheessa se,sijoitettiin johonkin muulle (minne?) tässä traktorissa ja mistä vuosimalllista lähtien se tapahtui?
Edelleen sitten,haluaisin tietää hydrauli pumpun sijoituksesta,eikö se ollut ennsimmäisissä 565:ssa kampiakselin päässä,sitten jossain vaiheessa se,sijoitettiin johonkin muulle (minne?) tässä traktorissa ja mistä vuosimalllista lähtien se tapahtui?
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
565 tuotanto alkoi syksyllä -64.Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Su Heinä 26, 2020 12:33 pm Tota tota,juttelin eilen puhelimessa tuttavani kanssa,hän kertoi ostaneensa valmet 565 traktorin ja nyt minua kiinnostaisi tietää että,millonka tämän 565:n tuotanto alkoi ja milloin tehtiin viimeiset em.traktorit,sekä koska tehtiin viimeset 361 mallit.
Edelleen sitten,haluaisin tietää hydrauli pumpun sijoituksesta,eikö se ollut ennsimmäisissä 565:ssa kampiakselin päässä,sitten jossain vaiheessa se,sijoitettiin johonkin muulle (minne?) tässä traktorissa ja mistä vuosimalllista lähtien se tapahtui?
Mk2 malli tuli 65 tai 66, pumppu siirtyi jakopäähän.
68 esitelty 500 korvas 565:n
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1369
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
- Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kokemukset peräisin 500, mutta sama se on kuin tuo 565. Syylärissä ei ole paisunta-astiaa, joten jos kylmänä laitat täyteen, tulee ylimääräiset ulos lämmettyään. Ite katoin, kun oli lämmin, että nestettä näkyi kennojen päällä (varovasti sitten se korkin aukaisu, jos on oikeasti kuuma). Tai kylmänä työnsi sen sormen, mikä mahtui kennoston ja rungon väliin, niin nestepinta löytyi.
Sammutin on se "hiuspinnin" näköinen silmukka vivun päässä kojetaulun alla. Ei käsikaasu. Ulosvedettynä stoppaus päällä ja kojetaulun alle työnnettynä pois päältä, eli valmis starttiin.
Sammutin on se "hiuspinnin" näköinen silmukka vivun päässä kojetaulun alla. Ei käsikaasu. Ulosvedettynä stoppaus päällä ja kojetaulun alle työnnettynä pois päältä, eli valmis starttiin.
MF 4245 -98
-
- Viestit: 5317
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kuis tuo kannenpulttien kiristely vanhassa koneessa, onko tarpeen, vai joko se kansipahvi on painunut sen minkä painuu?
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kansipultit jälkikiristetään kun on kerran ajettu kone lämpimäksi. EI kai niitä enää uudestaan.
Mulla on V500 enkä ole ollut huolissani sen jäähdytysnesteen määrästä. Melkoisesti saa yrittää, että lämmöt nousisi edes normaaliin. Kaihdin saa olla lähes aina syylärin edessä. Liekö kiehahtaminen edes kovin vaarallista. Ehkä se saisi sen kylmänä käyneen koneen kattilakiven irtoamaan sieltä putkien juuresta.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kiitoksia ohjeista HAlosseppä ja seppo1, näillä akku tuli oikein paikoilleen.
Lopputulos tältä päivältä on, että kone kyllä pyörittää moottoria käynnistysmoottorilla ja öljynpaineet ovat ok. Kerran lähti käyntiin, mutta sammui muutaman sekunnin jälkeen. Muuten sitten useamman kerran kokeiltuna pakkosyötönkin kanssa ei lähde käyntiin.
Ongelmana arvelen olevan ilmaus. Polttonestesuodattimien vaihdon jälkeen ilmauksessa tuli ongelmia. Esisuodattimessa pitäisi olla ilmausruuvi 565.2-ohjeen mukaan, mutta tässä ensimmäisen mallin 565:ssa ei näyttäisi olevan ainakaan samanlaista. Yritin pyöritellä esisuodattimen "IN"-ruuvia auki, mutta tästä oli kierteet sen verran pahasti menneet, että päätin avata "OUT"-puolen ruuvin. Käsipumppua pumppasin noin 10min, eikä tapahtunut mitään. En lisännyt suodatinkennoihin polttonestettä, kun sitä ei suositeltu lisättävän. Olisiko ilmaukseen siis jotain vinkkiä? Teinkö jotain väärin vai kestääkö pumppuaminen vain todella kauan tuon käsipumpun kanssa?
Lopputulos tältä päivältä on, että kone kyllä pyörittää moottoria käynnistysmoottorilla ja öljynpaineet ovat ok. Kerran lähti käyntiin, mutta sammui muutaman sekunnin jälkeen. Muuten sitten useamman kerran kokeiltuna pakkosyötönkin kanssa ei lähde käyntiin.
Ongelmana arvelen olevan ilmaus. Polttonestesuodattimien vaihdon jälkeen ilmauksessa tuli ongelmia. Esisuodattimessa pitäisi olla ilmausruuvi 565.2-ohjeen mukaan, mutta tässä ensimmäisen mallin 565:ssa ei näyttäisi olevan ainakaan samanlaista. Yritin pyöritellä esisuodattimen "IN"-ruuvia auki, mutta tästä oli kierteet sen verran pahasti menneet, että päätin avata "OUT"-puolen ruuvin. Käsipumppua pumppasin noin 10min, eikä tapahtunut mitään. En lisännyt suodatinkennoihin polttonestettä, kun sitä ei suositeltu lisättävän. Olisiko ilmaukseen siis jotain vinkkiä? Teinkö jotain väärin vai kestääkö pumppuaminen vain todella kauan tuon käsipumpun kanssa?
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Polttoainepumppuhan saa voimansan syöttöpumpusta jonkinlaisesta nokka-akselista. Se saattaa jäädä koneen sammuessa sellaiseen asentoon, että on ikäänkuin pohjassa. Tällöin ei käsin pumpatessa tapahdu mitään. Startilla tai tuulettimen siivestä kääntämällä kone eri asentoon ja kokeilemaan tuntuuko käsinpumppaus erilaiselta ja alkaako polttoaine virrata.
Polttoailinjan kaikki liitokset pitää olla tiiviit, jotta ei ime ilmaa.
TArkista myös se tankin sisälle menevä polttoaineputki. Voi olla ahdas ottaa pois kun on siellä kojetaulun alla. Joillakin on se putki katkennut tai murtunut niin, että polttoaineen pinnan laskiessa murtuman alle niin vetää ilmaa.
Polttoailinjan kaikki liitokset pitää olla tiiviit, jotta ei ime ilmaa.
TArkista myös se tankin sisälle menevä polttoaineputki. Voi olla ahdas ottaa pois kun on siellä kojetaulun alla. Joillakin on se putki katkennut tai murtunut niin, että polttoaineen pinnan laskiessa murtuman alle niin vetää ilmaa.
-
- Viestit: 5317
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Käsinpumppausta en ehtinyt/ymmärtänyt tehdä starttausyritysten jälkeen, niin siinä voisi olla yksi kokeilu. Käsipumpun kanssa ei kuitenkaan maailman tappiin asti tarvitse jumppailla?jussi77 kirjoitti: ↑Su Heinä 26, 2020 10:06 pm Polttoainepumppuhan saa voimansan syöttöpumpusta jonkinlaisesta nokka-akselista. Se saattaa jäädä koneen sammuessa sellaiseen asentoon, että on ikäänkuin pohjassa. Tällöin ei käsin pumpatessa tapahdu mitään. Startilla tai tuulettimen siivestä kääntämällä kone eri asentoon ja kokeilemaan tuntuuko käsinpumppaus erilaiselta ja alkaako polttoaine virrata.
Polttoailinjan kaikki liitokset pitää olla tiiviit, jotta ei ime ilmaa.
TArkista myös se tankin sisälle menevä polttoaineputki. Voi olla ahdas ottaa pois kun on siellä kojetaulun alla. Joillakin on se putki katkennut tai murtunut niin, että polttoaineen pinnan laskiessa murtuman alle niin vetää ilmaa.
Jätin alkuperäiset tiivisteet, kun päällisinpuolin olivat kunnossa ja IKH:n suodattimien mukana tulleet tiivisteet eivät meinanneet sopia. Kyseessä tämä suodatin https://www.ikh.fi/fi/polttoainesuodatin-tf7015. Jos tiivisteet vuotavat, niin vuotaako silloin suodatinkennosta polttonestettä?
-
- Viestit: 5317
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Muistaakseni se käsipumppu on sellainen, että siinä vivussa on pitkä tyhjä liike ja sitten lopussa se selvästi jäykempi osuus vasta pumppaa. Voihan se pumppukin olla rikki tai likainen; sen puhdistus ja kalvon tarkastus on yksi huolto-ohjelman mukainen työtuukka1 kirjoitti: ↑Su Heinä 26, 2020 10:53 pmKäsinpumppausta en ehtinyt/ymmärtänyt tehdä starttausyritysten jälkeen, niin siinä voisi olla yksi kokeilu. Käsipumpun kanssa ei kuitenkaan maailman tappiin asti tarvitse jumppailla?jussi77 kirjoitti: ↑Su Heinä 26, 2020 10:06 pm Polttoainepumppuhan saa voimansan syöttöpumpusta jonkinlaisesta nokka-akselista. Se saattaa jäädä koneen sammuessa sellaiseen asentoon, että on ikäänkuin pohjassa. Tällöin ei käsin pumpatessa tapahdu mitään. Startilla tai tuulettimen siivestä kääntämällä kone eri asentoon ja kokeilemaan tuntuuko käsinpumppaus erilaiselta ja alkaako polttoaine virrata.
Polttoailinjan kaikki liitokset pitää olla tiiviit, jotta ei ime ilmaa.
TArkista myös se tankin sisälle menevä polttoaineputki. Voi olla ahdas ottaa pois kun on siellä kojetaulun alla. Joillakin on se putki katkennut tai murtunut niin, että polttoaineen pinnan laskiessa murtuman alle niin vetää ilmaa.
Ei sitä kauaa tarvitse pumpata, kyllä sen melkein heti pitäisi näkyä ja tuntua. että polttoainetta liikkuu.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], JURO, MasaP ja 59 vierailijaa