Valmet 565:n uudelleenherätys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Ei ole muuta vikaa kuin ilmaus koska hörähti. Siellä paloi ne vanhat löpöt eli kunnossa ollut kun viimeksi sammutettu.
Tuo ilmaus on vähän kimurantti juttu kun pumppu voi olla sellaisessa asennossa ettei se liikuta kalvoaan. Konetta pyörittelemällä löytyy tuntuma milloin toimii.
Se puhdistimen täyttäminen etukäteen säästäisi pumppausaikaa.
Syöttöpumpun kyljessä oleva ilmausruuvi ja jostain suodattimen seudulta löytyvä ruuvi löysälle ja sitte pumppaamaan kunnes löpö ilmatonta. Imupuolella ei kärsi olla pienintäkään vuotoa, pumppu ei nosta jos on
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

tane II kirjoitti: Ma Heinä 27, 2020 12:12 am
tuukka1 kirjoitti: Su Heinä 26, 2020 10:53 pm
jussi77 kirjoitti: Su Heinä 26, 2020 10:06 pm Polttoainepumppuhan saa voimansan syöttöpumpusta jonkinlaisesta nokka-akselista. Se saattaa jäädä koneen sammuessa sellaiseen asentoon, että on ikäänkuin pohjassa. Tällöin ei käsin pumpatessa tapahdu mitään. Startilla tai tuulettimen siivestä kääntämällä kone eri asentoon ja kokeilemaan tuntuuko käsinpumppaus erilaiselta ja alkaako polttoaine virrata.
Polttoailinjan kaikki liitokset pitää olla tiiviit, jotta ei ime ilmaa.
TArkista myös se tankin sisälle menevä polttoaineputki. Voi olla ahdas ottaa pois kun on siellä kojetaulun alla. Joillakin on se putki katkennut tai murtunut niin, että polttoaineen pinnan laskiessa murtuman alle niin vetää ilmaa.
Käsinpumppausta en ehtinyt/ymmärtänyt tehdä starttausyritysten jälkeen, niin siinä voisi olla yksi kokeilu. Käsipumpun kanssa ei kuitenkaan maailman tappiin asti tarvitse jumppailla?
Muistaakseni se käsipumppu on sellainen, että siinä vivussa on pitkä tyhjä liike ja sitten lopussa se selvästi jäykempi osuus vasta pumppaa. Voihan se pumppukin olla rikki tai likainen; sen puhdistus ja kalvon tarkastus on yksi huolto-ohjelman mukainen työ :)
Ei sitä kauaa tarvitse pumpata, kyllä sen melkein heti pitäisi näkyä ja tuntua. että polttoainetta liikkuu.
Todennäköisesti siis en tuota pumppausta tehnyt loppun asti. Noin 100 astetta väänsin ja tässä kuvassa näyttäisi pumpun liikerataa olla 180 astetta? https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuot ... _1_web.jpg

Siirtopumppu voisi varmaan olla hyvä myös puhdistaa sisältä, vaikuttaisi ainakin helpolta hommalta. Avautuuko tuolla yhdellä mutterilla ja sisältä ei räjähdä käsille mitään?
HAlosseppä kirjoitti: Ma Heinä 27, 2020 10:17 am Ei ole muuta vikaa kuin ilmaus koska hörähti. Siellä paloi ne vanhat löpöt eli kunnossa ollut kun viimeksi sammutettu.
Tuo ilmaus on vähän kimurantti juttu kun pumppu voi olla sellaisessa asennossa ettei se liikuta kalvoaan. Konetta pyörittelemällä löytyy tuntuma milloin toimii.
Se puhdistimen täyttäminen etukäteen säästäisi pumppausaikaa.
Syöttöpumpun kyljessä oleva ilmausruuvi ja jostain suodattimen seudulta löytyvä ruuvi löysälle ja sitte pumppaamaan kunnes löpö ilmatonta. Imupuolella ei kärsi olla pienintäkään vuotoa, pumppu ei nosta jos on
Joo hyvä tietää, ettei juuri jokin tietty ruuvi täydy olla suodattimesta auki. Ohjeessa kerrotaan ensimmäisenä avata vain suodattimen ruuvi ja kun tämä on ilmattu, nin ruuvi suljetaan ja tehdään sama homma syöttöpumpun ilmausruuvin kanssa. Onko tuolla jotain väliä ovatko molemmat ruuvin auki vai tässä ohjeen järjestyksessä?
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Kyllä se oikea ruuvi pitää olla auki mutta kun en tiedä 565 suodatinsysteemiä. 500ssa se on suuttimien ylivuotoputken suodattimen päällä oleva ruuvi.
Ilmatessa suod ja pumppu voi olla auki yhtäaikaa mutta suod ruuvi suljetaan ensin
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

HAlosseppä kirjoitti: Ma Heinä 27, 2020 12:05 pm Kyllä se oikea ruuvi pitää olla auki mutta kun en tiedä 565 suodatinsysteemiä. 500ssa se on suuttimien ylivuotoputken suodattimen päällä oleva ruuvi.
Ilmatessa suod ja pumppu voi olla auki yhtäaikaa mutta suod ruuvi suljetaan ensin
Katsoinpa vielä tarkemmin ohjetta, niin kyllä se näyttäisi olevan tuo esisuodattimen sisääntulossa oleva ruuvi. Tämä ruuvi on siis jo pyöristynyt jonkin verran, niin katsotaan millä sen saisi auki. Esisuodattimen ulostulossa oleva ruuvi kyllä aukeaa helposti. Vähän samaa ongelmaa on myös pumpun ilmausruuvin kanssa. Onko noihin jotain kikkaa, jolla saisi avitettua auki?
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Onko tuo pyöristynyt ruuvi suodatinkotelon yläosassa kanta ylöspäin, eikä siis sisäänmenoputken mutteri.
Ruivit ovat tuumakokoa. Syöttöpumppu 6kanttisella 1/2 tuuman hylsyllä. Samoin kuuskanttista tarjoaa niihin suodattimiin. Lienevät 11mm luokkaa.
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

HAlosseppä kirjoitti: Ma Heinä 27, 2020 3:44 pm Onko tuo pyöristynyt ruuvi suodatinkotelon yläosassa kanta ylöspäin, eikä siis sisäänmenoputken mutteri.
Ruivit ovat tuumakokoa. Syöttöpumppu 6kanttisella 1/2 tuuman hylsyllä. Samoin kuuskanttista tarjoaa niihin suodattimiin. Lienevät 11mm luokkaa.
Kyllä, juurikin tuo esisuodattimen kotelon yläosassa oleva ruuvi. Näitä on siis kaksi kotelon päällä molemmilla puolilla, merkittynä IN (= eli sisäänmenoputken puolella) ja toinen OUT. Täytyy kaivella varastosta, jos löytyisi tuumakokoisia hylsyjä. En siis varmasti ensimmäinen korjaaja ollut, joka millisillä kiintoavaimilla on näitä yrittänyt availla...
Viimeksi muokannut tuukka1, Ma Heinä 27, 2020 7:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Onko siinä sitä lasikuppia? Jos on niin imee 99% todennäköisyydellä siitä ilmaa, sitä on todella hankala saada pitäväksi ja mitkään tarvikevaraosat eivät ainakaan paranna tilanne. Nimim. kokemusta löytyy.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

korjailija kirjoitti: Ma Heinä 27, 2020 4:42 pm Onko siinä sitä lasikuppia? Jos on niin imee 99% todennäköisyydellä siitä ilmaa, sitä on todella hankala saada pitäväksi ja mitkään tarvikevaraosat eivät ainakaan paranna tilanne. Nimim. kokemusta löytyy.
Ei ole lasikuppia.

Täytyy noihin ilmauksen ruuveihin kokeilla CRC:tä ja hylsyillä avata. Viimeksi kokeilin vain kiintoavaimilla availla.
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja SSe »

Voi olla että jonkun kommentin missasin, mutta ilmausruuvit pumpun kyljestä auki kun käsipumpulla pumppailee. Muuten se pumppu ei tee mitään. Nopeampi tapa on se, että avaa ilmausruuveja samalla kun starttaa. Myös suuttinputkia voi löysäillä, mutta kyllä sen ilmankin pitäisi ilmaantua.

Ilmausruuvit on pumpun kyljessä melko ylhäällä, suutinputkien alapuolella. Ainakin 4-sylinteristen Minimec/Simms pumpussa niitä on 2kpl.
nuc-64
Viestit: 2971
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

tuukka1 kirjoitti: Ma Heinä 27, 2020 10:42 pm
korjailija kirjoitti: Ma Heinä 27, 2020 4:42 pm Onko siinä sitä lasikuppia? Jos on niin imee 99% todennäköisyydellä siitä ilmaa, sitä on todella hankala saada pitäväksi ja mitkään tarvikevaraosat eivät ainakaan paranna tilanne. Nimim. kokemusta löytyy.
Ei ole lasikuppia.

Täytyy noihin ilmauksen ruuveihin kokeilla CRC:tä ja hylsyillä avata. Viimeksi kokeilin vain kiintoavaimilla availla.
Mulla tossa Nuhvissa on edellisten seppien jäljiltä osa noista polttoainepuolen pulteista ja muttereista niin mälvättyjä, etten viitsinyt edes kokeilla avaimella aukoa, kylmästi vaan boxtongeilla (siirtoleukapihdeillä) kiinni ja niillä auki, eivät tässäkään tapauksessa kovin kireässä olleet. Harvoin nuo polttoainelinjan mutterit ja pultit kovin tiukassa taitavat olla.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7787
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

nuc-64 kirjoitti: Ti Heinä 28, 2020 10:31 pm
tuukka1 kirjoitti: Ma Heinä 27, 2020 10:42 pm
korjailija kirjoitti: Ma Heinä 27, 2020 4:42 pm Onko siinä sitä lasikuppia? Jos on niin imee 99% todennäköisyydellä siitä ilmaa, sitä on todella hankala saada pitäväksi ja mitkään tarvikevaraosat eivät ainakaan paranna tilanne. Nimim. kokemusta löytyy.
Ei ole lasikuppia.

Täytyy noihin ilmauksen ruuveihin kokeilla CRC:tä ja hylsyillä avata. Viimeksi kokeilin vain kiintoavaimilla availla.
Mulla tossa Nuhvissa on edellisten seppien jäljiltä osa noista polttoainepuolen pulteista ja muttereista niin mälvättyjä, .....
Joo,käytettynä ostetussa massikka 365:ssä , on ruiskutuspumpun ilmausruuvin kierteet sököt,se on jollain lailla saatu pitämään putkiteipillä,sellaista ainakin pilkottaa ruuvin kannan alta,itse en ole siihen koskenut,toistaiseksi olen sevinnyt,suodattimen vaihdoista,löysäämälla suutin putkia ja sitten startannut,
Niin ja käähdyttimen korkki,sitä oli käännetty,niin voimallisesti kiinni päin että,topparit oli taipuneet ja korkki meni kiinni laittaessa,erttäin helposti "yli",sai korkkia kiinni laittaessa touhuta tosi tarkkana.
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Esisuodattimen ilmanpoistoruuvi on nyt irti ja käsipumpulla pumpattaessa kuuluu hörppivä ääni. Ainakin vartin olen pumppaillut, niin voiko jo epäillä olevan jotain vikaa?
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Käsi, eli siirtopumppu ei toimi. Purat sen auki, ja todennäkösesti toinen venttiili pois paikoiltaa, tai muu roska/vika venttiilissä.
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Tumppi 865 kirjoitti: La Elo 01, 2020 11:40 am Käsi, eli siirtopumppu ei toimi. Purat sen auki, ja todennäkösesti toinen venttiili pois paikoiltaa, tai muu roska/vika venttiilissä.
Avasin siirtopumpun auki, täynnä roskaa kuten tässä kuvassa:
https://dognet.fi/mobil/565/polttoaines ... e/0001.jpg

Mitä pitäisi seuraavaksi avata?
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Avasin ja paineilmaa puhalsin tulo-ja ulosmeneviin putkiin. Tuloputkesta polttoöljyä ainakin tulee, ettei pitäisi olla tukossa.

Pitääkö siirtopumppu vielä näistä neljästä talttapääruuvista ottaa auki?
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Öta meissrliruiveista auki ja ösa pöydälle. Kalvo sen alla jää kiinni pumpun runkoon. Kayo että siinä ei ole reikää.
Pese irrotettu osa ja puhista erityisesto venttiilit eli ne jousitetut fiiberilätlät. Elä pura niitä. Roska venttiilissä aiheuttaa toimimattomuuden.
Sitten kasaan ja miröuiten niin että kalvp on keskellä liikerataansa.
Jätä ulostuloputki irti ja kum pumppaat pityäs kurnutus kuulua...
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

HAlosseppä kirjoitti: La Elo 01, 2020 1:03 pm Öta meissrliruiveista auki ja ösa pöydälle. Kalvo sen alla jää kiinni pumpun runkoon. Kayo että siinä ei ole reikää.
Pese irrotettu osa ja puhista erityisesto venttiilit eli ne jousitetut fiiberilätlät. Elä pura niitä. Roska venttiilissä aiheuttaa toimimattomuuden.
Sitten kasaan ja miröuiten niin että kalvp on keskellä liikerataansa.
Jätä ulostuloputki irti ja kum pumppaat pityäs kurnutus kuulua...
Osa ruuvimeisselöity nyt pois. Tämä pyöreä metallinvärinen osa, joka liikkuu käsipumppua pumpatessa ei ihan suorassa linjassa liiku. Onko tuossa vikaa?
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Ei ole vikaa. Reikää ei saa vaan olla.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos kalvo ehjä, niin tuskin siinä vikaa.
Jos venttiilit ehjät, niin pistä kasaan ja pumppaa, jolloin ainetta pitäs tulla reippaasti tuloliitännästä.
tuukka1
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
Viesti:

Re: Valmet 565:n uudelleenherätys

Viesti Kirjoittaja tuukka1 »

Kiinni on muttei edistystä. Tuloputki on kiinni ja ulosmenevä irti. Hörähdyksiä kuuluu, muttei nesteen ääniä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 21 vierailijaa