Valmet 565:n uudelleenherätys
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Ei ole muuta vikaa kuin ilmaus koska hörähti. Siellä paloi ne vanhat löpöt eli kunnossa ollut kun viimeksi sammutettu.
Tuo ilmaus on vähän kimurantti juttu kun pumppu voi olla sellaisessa asennossa ettei se liikuta kalvoaan. Konetta pyörittelemällä löytyy tuntuma milloin toimii.
Se puhdistimen täyttäminen etukäteen säästäisi pumppausaikaa.
Syöttöpumpun kyljessä oleva ilmausruuvi ja jostain suodattimen seudulta löytyvä ruuvi löysälle ja sitte pumppaamaan kunnes löpö ilmatonta. Imupuolella ei kärsi olla pienintäkään vuotoa, pumppu ei nosta jos on
Tuo ilmaus on vähän kimurantti juttu kun pumppu voi olla sellaisessa asennossa ettei se liikuta kalvoaan. Konetta pyörittelemällä löytyy tuntuma milloin toimii.
Se puhdistimen täyttäminen etukäteen säästäisi pumppausaikaa.
Syöttöpumpun kyljessä oleva ilmausruuvi ja jostain suodattimen seudulta löytyvä ruuvi löysälle ja sitte pumppaamaan kunnes löpö ilmatonta. Imupuolella ei kärsi olla pienintäkään vuotoa, pumppu ei nosta jos on
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Todennäköisesti siis en tuota pumppausta tehnyt loppun asti. Noin 100 astetta väänsin ja tässä kuvassa näyttäisi pumpun liikerataa olla 180 astetta? https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuot ... _1_web.jpgtane II kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 12:12 amMuistaakseni se käsipumppu on sellainen, että siinä vivussa on pitkä tyhjä liike ja sitten lopussa se selvästi jäykempi osuus vasta pumppaa. Voihan se pumppukin olla rikki tai likainen; sen puhdistus ja kalvon tarkastus on yksi huolto-ohjelman mukainen työtuukka1 kirjoitti: ↑Su Heinä 26, 2020 10:53 pmKäsinpumppausta en ehtinyt/ymmärtänyt tehdä starttausyritysten jälkeen, niin siinä voisi olla yksi kokeilu. Käsipumpun kanssa ei kuitenkaan maailman tappiin asti tarvitse jumppailla?jussi77 kirjoitti: ↑Su Heinä 26, 2020 10:06 pm Polttoainepumppuhan saa voimansan syöttöpumpusta jonkinlaisesta nokka-akselista. Se saattaa jäädä koneen sammuessa sellaiseen asentoon, että on ikäänkuin pohjassa. Tällöin ei käsin pumpatessa tapahdu mitään. Startilla tai tuulettimen siivestä kääntämällä kone eri asentoon ja kokeilemaan tuntuuko käsinpumppaus erilaiselta ja alkaako polttoaine virrata.
Polttoailinjan kaikki liitokset pitää olla tiiviit, jotta ei ime ilmaa.
TArkista myös se tankin sisälle menevä polttoaineputki. Voi olla ahdas ottaa pois kun on siellä kojetaulun alla. Joillakin on se putki katkennut tai murtunut niin, että polttoaineen pinnan laskiessa murtuman alle niin vetää ilmaa.
Ei sitä kauaa tarvitse pumpata, kyllä sen melkein heti pitäisi näkyä ja tuntua. että polttoainetta liikkuu.
Siirtopumppu voisi varmaan olla hyvä myös puhdistaa sisältä, vaikuttaisi ainakin helpolta hommalta. Avautuuko tuolla yhdellä mutterilla ja sisältä ei räjähdä käsille mitään?
Joo hyvä tietää, ettei juuri jokin tietty ruuvi täydy olla suodattimesta auki. Ohjeessa kerrotaan ensimmäisenä avata vain suodattimen ruuvi ja kun tämä on ilmattu, nin ruuvi suljetaan ja tehdään sama homma syöttöpumpun ilmausruuvin kanssa. Onko tuolla jotain väliä ovatko molemmat ruuvin auki vai tässä ohjeen järjestyksessä?HAlosseppä kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 10:17 am Ei ole muuta vikaa kuin ilmaus koska hörähti. Siellä paloi ne vanhat löpöt eli kunnossa ollut kun viimeksi sammutettu.
Tuo ilmaus on vähän kimurantti juttu kun pumppu voi olla sellaisessa asennossa ettei se liikuta kalvoaan. Konetta pyörittelemällä löytyy tuntuma milloin toimii.
Se puhdistimen täyttäminen etukäteen säästäisi pumppausaikaa.
Syöttöpumpun kyljessä oleva ilmausruuvi ja jostain suodattimen seudulta löytyvä ruuvi löysälle ja sitte pumppaamaan kunnes löpö ilmatonta. Imupuolella ei kärsi olla pienintäkään vuotoa, pumppu ei nosta jos on
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kyllä se oikea ruuvi pitää olla auki mutta kun en tiedä 565 suodatinsysteemiä. 500ssa se on suuttimien ylivuotoputken suodattimen päällä oleva ruuvi.
Ilmatessa suod ja pumppu voi olla auki yhtäaikaa mutta suod ruuvi suljetaan ensin
Ilmatessa suod ja pumppu voi olla auki yhtäaikaa mutta suod ruuvi suljetaan ensin
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Katsoinpa vielä tarkemmin ohjetta, niin kyllä se näyttäisi olevan tuo esisuodattimen sisääntulossa oleva ruuvi. Tämä ruuvi on siis jo pyöristynyt jonkin verran, niin katsotaan millä sen saisi auki. Esisuodattimen ulostulossa oleva ruuvi kyllä aukeaa helposti. Vähän samaa ongelmaa on myös pumpun ilmausruuvin kanssa. Onko noihin jotain kikkaa, jolla saisi avitettua auki?HAlosseppä kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 12:05 pm Kyllä se oikea ruuvi pitää olla auki mutta kun en tiedä 565 suodatinsysteemiä. 500ssa se on suuttimien ylivuotoputken suodattimen päällä oleva ruuvi.
Ilmatessa suod ja pumppu voi olla auki yhtäaikaa mutta suod ruuvi suljetaan ensin
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Onko tuo pyöristynyt ruuvi suodatinkotelon yläosassa kanta ylöspäin, eikä siis sisäänmenoputken mutteri.
Ruivit ovat tuumakokoa. Syöttöpumppu 6kanttisella 1/2 tuuman hylsyllä. Samoin kuuskanttista tarjoaa niihin suodattimiin. Lienevät 11mm luokkaa.
Ruivit ovat tuumakokoa. Syöttöpumppu 6kanttisella 1/2 tuuman hylsyllä. Samoin kuuskanttista tarjoaa niihin suodattimiin. Lienevät 11mm luokkaa.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kyllä, juurikin tuo esisuodattimen kotelon yläosassa oleva ruuvi. Näitä on siis kaksi kotelon päällä molemmilla puolilla, merkittynä IN (= eli sisäänmenoputken puolella) ja toinen OUT. Täytyy kaivella varastosta, jos löytyisi tuumakokoisia hylsyjä. En siis varmasti ensimmäinen korjaaja ollut, joka millisillä kiintoavaimilla on näitä yrittänyt availla...HAlosseppä kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 3:44 pm Onko tuo pyöristynyt ruuvi suodatinkotelon yläosassa kanta ylöspäin, eikä siis sisäänmenoputken mutteri.
Ruivit ovat tuumakokoa. Syöttöpumppu 6kanttisella 1/2 tuuman hylsyllä. Samoin kuuskanttista tarjoaa niihin suodattimiin. Lienevät 11mm luokkaa.
Viimeksi muokannut tuukka1, Ma Heinä 27, 2020 7:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Onko siinä sitä lasikuppia? Jos on niin imee 99% todennäköisyydellä siitä ilmaa, sitä on todella hankala saada pitäväksi ja mitkään tarvikevaraosat eivät ainakaan paranna tilanne. Nimim. kokemusta löytyy.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Ei ole lasikuppia.korjailija kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 4:42 pm Onko siinä sitä lasikuppia? Jos on niin imee 99% todennäköisyydellä siitä ilmaa, sitä on todella hankala saada pitäväksi ja mitkään tarvikevaraosat eivät ainakaan paranna tilanne. Nimim. kokemusta löytyy.
Täytyy noihin ilmauksen ruuveihin kokeilla CRC:tä ja hylsyillä avata. Viimeksi kokeilin vain kiintoavaimilla availla.
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Voi olla että jonkun kommentin missasin, mutta ilmausruuvit pumpun kyljestä auki kun käsipumpulla pumppailee. Muuten se pumppu ei tee mitään. Nopeampi tapa on se, että avaa ilmausruuveja samalla kun starttaa. Myös suuttinputkia voi löysäillä, mutta kyllä sen ilmankin pitäisi ilmaantua.
Ilmausruuvit on pumpun kyljessä melko ylhäällä, suutinputkien alapuolella. Ainakin 4-sylinteristen Minimec/Simms pumpussa niitä on 2kpl.
Ilmausruuvit on pumpun kyljessä melko ylhäällä, suutinputkien alapuolella. Ainakin 4-sylinteristen Minimec/Simms pumpussa niitä on 2kpl.
-
- Viestit: 2971
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Mulla tossa Nuhvissa on edellisten seppien jäljiltä osa noista polttoainepuolen pulteista ja muttereista niin mälvättyjä, etten viitsinyt edes kokeilla avaimella aukoa, kylmästi vaan boxtongeilla (siirtoleukapihdeillä) kiinni ja niillä auki, eivät tässäkään tapauksessa kovin kireässä olleet. Harvoin nuo polttoainelinjan mutterit ja pultit kovin tiukassa taitavat olla.tuukka1 kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 10:42 pmEi ole lasikuppia.korjailija kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 4:42 pm Onko siinä sitä lasikuppia? Jos on niin imee 99% todennäköisyydellä siitä ilmaa, sitä on todella hankala saada pitäväksi ja mitkään tarvikevaraosat eivät ainakaan paranna tilanne. Nimim. kokemusta löytyy.
Täytyy noihin ilmauksen ruuveihin kokeilla CRC:tä ja hylsyillä avata. Viimeksi kokeilin vain kiintoavaimilla availla.
-
- Viestit: 7787
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Joo,käytettynä ostetussa massikka 365:ssä , on ruiskutuspumpun ilmausruuvin kierteet sököt,se on jollain lailla saatu pitämään putkiteipillä,sellaista ainakin pilkottaa ruuvin kannan alta,itse en ole siihen koskenut,toistaiseksi olen sevinnyt,suodattimen vaihdoista,löysäämälla suutin putkia ja sitten startannut,nuc-64 kirjoitti: ↑Ti Heinä 28, 2020 10:31 pmMulla tossa Nuhvissa on edellisten seppien jäljiltä osa noista polttoainepuolen pulteista ja muttereista niin mälvättyjä, .....tuukka1 kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 10:42 pmEi ole lasikuppia.korjailija kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 4:42 pm Onko siinä sitä lasikuppia? Jos on niin imee 99% todennäköisyydellä siitä ilmaa, sitä on todella hankala saada pitäväksi ja mitkään tarvikevaraosat eivät ainakaan paranna tilanne. Nimim. kokemusta löytyy.
Täytyy noihin ilmauksen ruuveihin kokeilla CRC:tä ja hylsyillä avata. Viimeksi kokeilin vain kiintoavaimilla availla.
Niin ja käähdyttimen korkki,sitä oli käännetty,niin voimallisesti kiinni päin että,topparit oli taipuneet ja korkki meni kiinni laittaessa,erttäin helposti "yli",sai korkkia kiinni laittaessa touhuta tosi tarkkana.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Esisuodattimen ilmanpoistoruuvi on nyt irti ja käsipumpulla pumpattaessa kuuluu hörppivä ääni. Ainakin vartin olen pumppaillut, niin voiko jo epäillä olevan jotain vikaa?
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Käsi, eli siirtopumppu ei toimi. Purat sen auki, ja todennäkösesti toinen venttiili pois paikoiltaa, tai muu roska/vika venttiilissä.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Avasin siirtopumpun auki, täynnä roskaa kuten tässä kuvassa:Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Elo 01, 2020 11:40 am Käsi, eli siirtopumppu ei toimi. Purat sen auki, ja todennäkösesti toinen venttiili pois paikoiltaa, tai muu roska/vika venttiilissä.
https://dognet.fi/mobil/565/polttoaines ... e/0001.jpg
Mitä pitäisi seuraavaksi avata?
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Avasin ja paineilmaa puhalsin tulo-ja ulosmeneviin putkiin. Tuloputkesta polttoöljyä ainakin tulee, ettei pitäisi olla tukossa.
Pitääkö siirtopumppu vielä näistä neljästä talttapääruuvista ottaa auki?
Pitääkö siirtopumppu vielä näistä neljästä talttapääruuvista ottaa auki?
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Öta meissrliruiveista auki ja ösa pöydälle. Kalvo sen alla jää kiinni pumpun runkoon. Kayo että siinä ei ole reikää.
Pese irrotettu osa ja puhista erityisesto venttiilit eli ne jousitetut fiiberilätlät. Elä pura niitä. Roska venttiilissä aiheuttaa toimimattomuuden.
Sitten kasaan ja miröuiten niin että kalvp on keskellä liikerataansa.
Jätä ulostuloputki irti ja kum pumppaat pityäs kurnutus kuulua...
Pese irrotettu osa ja puhista erityisesto venttiilit eli ne jousitetut fiiberilätlät. Elä pura niitä. Roska venttiilissä aiheuttaa toimimattomuuden.
Sitten kasaan ja miröuiten niin että kalvp on keskellä liikerataansa.
Jätä ulostuloputki irti ja kum pumppaat pityäs kurnutus kuulua...
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Osa ruuvimeisselöity nyt pois. Tämä pyöreä metallinvärinen osa, joka liikkuu käsipumppua pumpatessa ei ihan suorassa linjassa liiku. Onko tuossa vikaa?HAlosseppä kirjoitti: ↑La Elo 01, 2020 1:03 pm Öta meissrliruiveista auki ja ösa pöydälle. Kalvo sen alla jää kiinni pumpun runkoon. Kayo että siinä ei ole reikää.
Pese irrotettu osa ja puhista erityisesto venttiilit eli ne jousitetut fiiberilätlät. Elä pura niitä. Roska venttiilissä aiheuttaa toimimattomuuden.
Sitten kasaan ja miröuiten niin että kalvp on keskellä liikerataansa.
Jätä ulostuloputki irti ja kum pumppaat pityäs kurnutus kuulua...
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Ei ole vikaa. Reikää ei saa vaan olla.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Jos kalvo ehjä, niin tuskin siinä vikaa.
Jos venttiilit ehjät, niin pistä kasaan ja pumppaa, jolloin ainetta pitäs tulla reippaasti tuloliitännästä.
Jos venttiilit ehjät, niin pistä kasaan ja pumppaa, jolloin ainetta pitäs tulla reippaasti tuloliitännästä.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 11, 2020 7:29 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565:n uudelleenherätys
Kiinni on muttei edistystä. Tuloputki on kiinni ja ulosmenevä irti. Hörähdyksiä kuuluu, muttei nesteen ääniä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 21 vierailijaa