Leyland 384

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

suparta
Viestit: 450
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

Leyland 384

Viesti Kirjoittaja suparta »

Missä on vika kun ohjaus on tyhjä käynnillä jäykkä ja ajaessa välystä on aika paljon? Voimanotto pyörii koko ajan? Mitä vaihto ehtoja sille on? Mistähän kyseisen traktorin kirjallisuutta?
Avatar
rattori
Viestit: 11132
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja rattori »

https://www.ohjekirja.org/p/leyland-nuf ... -kasikirja

Tehostin?, pumppu väljä?..

Onko ulosoton vipu missä asennossa? Kolme asentoa OUT-HYD- PTO, vipu vasemmalla istuimen takaviistossa lattarautamalli. Kokeile. Keskiasennossa nostolaitteet pelaa, mutta ulosottoakseli ei pyöri.

Kuva
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11132
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja rattori »

Leyland ketjussa kahdella viimeisellä sivulla kuvia ja keskustelua noista leukun vivuista jos tuo yllä oleva kuva ei näy..

viewtopic.php?f=4&t=103269&hilit=leyland&start=200
------------
tractors
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tehostinöljy vähissä. Katto ny sekin eka.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Tehostinöljy tarkistetaan moottori käynnissä ja renkaat käännettynä muistaakseni oikealle niin paljon kun menee.
Jos on ohjauksessa väljää niin sivupellit pois keulasta ja kaveri kääntelemään rattia. Sieltä näkee tehostimen sylinterin ynnä muuta. Katso myös raidetankojen sisä- ja ulkonivelet. Uusia osia löytyy kyllä.
suparta
Viestit: 450
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja suparta »

Eilen ostin kyseisen traktorin. Se tulee minulle noin viikon kuluessa. Koe ajo paikka oli mäkinen rinne. En oikein päässyt perille toimiiko traktorin vaihteiston nopea alue. Hitaalta nopealle siirtäessäni en huomannut kovin suurta vauhdin lisäystä. Onko nopeus ero hitaan ja nopean välillä pieni , vai onko mahdollista ettei siinä toimi kuin hidas alue?
Leukkumies
Viestit: 761
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

Tehostinöljy tarkastetaan renkaat oikealle ääriasentoon käännettynä, moottorin ei ole pakko olla käynnissä. Ei ole mikään mahdottoman iso ero hitaalla ja nopealla puolella vaihteistossa.
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Nopeusero eri puolilla on lähes nimellinen
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja -SS- »

suparta kirjoitti: To Heinä 09, 2020 10:03 pm Eilen ostin kyseisen traktorin. Se tulee minulle noin viikon kuluessa. Koe ajo paikka oli mäkinen rinne. En oikein päässyt perille toimiiko traktorin vaihteiston nopea alue. Hitaalta nopealle siirtäessäni en huomannut kovin suurta vauhdin lisäystä. Onko nopeus ero hitaan ja nopean välillä pieni , vai onko mahdollista ettei siinä toimi kuin hidas alue?
Leuku on käytännössä viimeisiä 1970-luvulle asti myytyjä viisivaihteisia traktoreita, vaikka markkinoitiin 10-vaihteisena. Ykkösvaihde on ryömintävaihde, kakkosvaihde on metsävaihde, perunanistutukseen ym, Kolmosvaihde on kyntövaihde, nelosvaihde on äestysvaihde ja viitosvaihde on joutuisa maantievaihde. Vaihdeporrastukset sinänsä ovat hyvät, pakki on vähän mitääntekemätön, toimii tasamaalla, kun ei ole kiire minnekään. Pehmeässä ja jyrkissä rinteissä joutuu kierrostelemaan ja luistattamaan, että jaksaa mennä.

Jos veto kulkee ja pikkuvipu liikkuu, en oikein uskoisi, että se "kertoja" olisi poissa käytöstä ? Pikkuvivussa ei ole selvää vapaa-asennon lovea, mutta sen saa aseteltua sellaiseen kohtaan, jossa veto ei ole kytkettynä.

-SS-
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Kyllä ne kertojan molemmat puolet toimii jos traktori liikkuu.
Kertoja on itseasiassa alentaa, nopeusero eri puolilla taisi olla luokkaa 25%.
Käytännössä huomaat jos ajat vitosella lappu lattiassa maantiellä ja vaihdat pieneltä puolelta isolle.
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Leilaukko kirjoitti: La Heinä 11, 2020 12:25 pm Kyllä ne kertojan molemmat puolet toimii jos traktori liikkuu.
Kertoja on itseasiassa alentaa, nopeusero eri puolilla taisi olla luokkaa 25%.
Käytännössä huomaat jos ajat vitosella lappu lattiassa maantiellä ja vaihdat pieneltä puolelta isolle.
Ja senkin huomaa vaan että laatikko vonkuu vähän korkeemmalla nuotilla :mrgreen:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Avatar
rattori
Viestit: 11132
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja rattori »

Osmo_ kirjoitti: Su Heinä 12, 2020 12:39 pm
Leilaukko kirjoitti: La Heinä 11, 2020 12:25 pm Kyllä ne kertojan molemmat puolet toimii jos traktori liikkuu.
Kertoja on itseasiassa alentaa, nopeusero eri puolilla taisi olla luokkaa 25%.
Käytännössä huomaat jos ajat vitosella lappu lattiassa maantiellä ja vaihdat pieneltä puolelta isolle.
Ja senkin huomaa vaan että laatikko vonkuu vähän korkeemmalla nuotilla :mrgreen:
Kokemuksen rintaääni? :?:
------------
tractors
Leukkumies
Viestit: 761
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

rattori kirjoitti: Su Heinä 12, 2020 7:38 pm
Osmo_ kirjoitti: Su Heinä 12, 2020 12:39 pm
Leilaukko kirjoitti: La Heinä 11, 2020 12:25 pm Kyllä ne kertojan molemmat puolet toimii jos traktori liikkuu.
Kertoja on itseasiassa alentaa, nopeusero eri puolilla taisi olla luokkaa 25%.
Käytännössä huomaat jos ajat vitosella lappu lattiassa maantiellä ja vaihdat pieneltä puolelta isolle.
Ja senkin huomaa vaan että laatikko vonkuu vähän korkeemmalla nuotilla :mrgreen:
Kokemuksen rintaääni? :?:
Niinpä, varmaankin kokemuksen rintaääni puhuu.
Ja kyllä sen eron viitosen hitaassa ja nopeassa puolessa huomaa vaikkei ajakaan hitaalla viitosella kaasu pohjassa ennen nopealle puolelle vaihtoa.
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

rattori kirjoitti: Su Heinä 12, 2020 7:38 pm
Osmo_ kirjoitti: Su Heinä 12, 2020 12:39 pm
Leilaukko kirjoitti: La Heinä 11, 2020 12:25 pm Kyllä ne kertojan molemmat puolet toimii jos traktori liikkuu.
Kertoja on itseasiassa alentaa, nopeusero eri puolilla taisi olla luokkaa 25%.
Käytännössä huomaat jos ajat vitosella lappu lattiassa maantiellä ja vaihdat pieneltä puolelta isolle.
Ja senkin huomaa vaan että laatikko vonkuu vähän korkeemmalla nuotilla :mrgreen:
Kokemuksen rintaääni? :?:
Kyllä. Tervetuloo ajamaan 4/65:sta. Samanlainen vonkuna käy, oli 4/65 oma aski tai 384 Leukun aski.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja dunlop »

Ei oo kovin kaksiset aistit Huittisten erikoismiehellä jos kuulo on ainut joka reagoi n.7km/h nopeuseroon traktorin ratissa :shock:
Autolla ton vielä ymmärtäisi jos ajaa 100 tai 107 km/h ettei persetuntuma kerro mitään mutta avotraktorilla 25 tai 32km/h eikä huomaa mitään...
Leukkumies
Viestit: 761
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

:lol: :lol: :lol:
Velman
Viestit: 5176
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Velman »

suparta kirjoitti: To Heinä 09, 2020 11:25 am Missä on vika kun ohjaus on tyhjä käynnillä jäykkä ja ajaessa välystä on aika paljon? Voimanotto pyörii koko ajan? Mitä vaihto ehtoja sille on? Mistähän kyseisen traktorin kirjallisuutta?
Öljy vähissä tehostimen pumpussa? Stefa vuotaa ehkäpä.
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

dunlop kirjoitti: Su Heinä 12, 2020 8:35 pm Ei oo kovin kaksiset aistit Huittisten erikoismiehellä jos kuulo on ainut joka reagoi n.7km/h nopeuseroon traktorin ratissa :shock:
Autolla ton vielä ymmärtäisi jos ajaa 100 tai 107 km/h ettei persetuntuma kerro mitään mutta avotraktorilla 25 tai 32km/h eikä huomaa mitään...
Lähinnä vertasin muiden traktorien aluevaihteeseen. Esim noissa Natikoissa pikkupuoli loppuu 9km/h ja iso puoli jatkaa siitä. Powershifti tuo vielä ton marginaalisen 8km/h lisän. Mikä sekin on alentava. Toimiihan Leukun "aluevaihde" enemmänkin mekaanisena pikavaihteena kun nopeuden muutos on noin 30%.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Avatar
rattori
Viestit: 11132
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja rattori »

Osmo_ kirjoitti: Su Heinä 12, 2020 7:59 pm
rattori kirjoitti: Su Heinä 12, 2020 7:38 pm
Osmo_ kirjoitti: Su Heinä 12, 2020 12:39 pm
Leilaukko kirjoitti: La Heinä 11, 2020 12:25 pm Kyllä ne kertojan molemmat puolet toimii jos traktori liikkuu.
Kertoja on itseasiassa alentaa, nopeusero eri puolilla taisi olla luokkaa 25%.
Käytännössä huomaat jos ajat vitosella lappu lattiassa maantiellä ja vaihdat pieneltä puolelta isolle.
Ja senkin huomaa vaan että laatikko vonkuu vähän korkeemmalla nuotilla :mrgreen:
Kokemuksen rintaääni? :?:
Kyllä. Tervetuloo ajamaan 4/65:sta. Samanlainen vonkuna käy, oli 4/65 oma aski tai 384 Leukun aski.
Ei minun 4/65 vaiheloota vongu, mutta se onkin kunnossa. En kyllä muissakaan nuffeissa ole huomannut ko.ilmiötä, enkä juuri leukuissakaan.
Josko sinun vaihdelaatikkoremppa ei mennyt putkeen?
Ihan tuli vonkumisesta Valmet mieleen.. :mrgreen:
------------
tractors
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Leyland 384

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Lainaampa säiettä. Oma 10/60 Nuhvi on vaihteistoltaan muuten vähä-ääninen, mutta isoimmalla pykälällä kyllä vonkuu, ei ole tullut vielä kokeiltua miten on pikkupuolen isoimman kanssa. Koeajamassa kävin yhtä vastaavaa ja aikas kovaa, sellaista vonkunaa/ulvontaa piti se yksilö ainakin pikkupuolen isoimmalla pykälällä, selvästi kovempi ääni, mitä tuossa omassani.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa