Shelli
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Touko 13, 2019 10:16 pm
- Viesti:
Shelli
Moro! Kiinnostais kuulla kokemuksia missä käytetty ja kuinka kauan, öljyä shell helix ultra 5w40?
Itsellä tuli e carinaan kyseinen öljy vaihdettua, aijempi oli vissiinkin mobilin 3000 5w40.
Itsellä tuli e carinaan kyseinen öljy vaihdettua, aijempi oli vissiinkin mobilin 3000 5w40.
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Shelli
Kyllähän tuota Helixiä oli jo 80 - luvun lopulla. Sitä en muista koska olisi markkinoille tullut?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 1315
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Shelli
On tullut käytettyä viimeiset 17 vuotta Peugeotissa. Vaihdettu uudet kerran vuoteen.
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Shelli
Toimiva öljy siinä missä muutkin merkki öljyt! Olin vaan toisen öljy-yhtiön kytköksissä, niin ei sen takia juurikaan omia kokemuksia käytöstä ole!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 5317
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Shelli
Tuota Helixiä olen Volvo 940:n B230FD:ssä vallan käyttänyt. Vaihdettu uuteen... en kehtaa sanoa
"Pesevä" öljy kaiketi, niinhän ne on kai kaikki nykyään, ei pidä laittaa vanhaan likaiseen koneeseen, jossa on käytetty mineraaliöljyjä.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Shelli
Myös mineraalipohjaiset öljyt ovat olleet jo vuosikymmeniä peseviä tai erittäin peseviä. Pesevyydessä suurimmat erot tulevat lisäaineistuksessa, ei perusöljystä.
"Pesemättömät" öljyt ovat nykyään erikoisöljyjä, joita harva kauppa pitää vakiona hyllyssään.
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Touko 13, 2019 10:16 pm
- Viesti:
Re: Shelli
Kertokaa vain ongelmiatakin jos semmoisia on ollut, itsellä tuhat kuhta kilometriä varmaan helixseillä takana? Puhtaalle näytti kansi/venttiilikoppa kun jakohihnan vaihdon, entinen carinan omistaja huoltokirjan mukaan alle 10tkm välein öljyt vaihatanut. Kilometrejä nyt 337tkm
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Shelli
On tuo shell melko iso tekijä noissa öljyissä. Usko pois, jos ongelmia tai tykytyksiä carinassa ilmenee niin öljyssä se vika ei ole.
- rattori
- Viestit: 11106
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Shelli
2002 uuteen autoon laittoivat nuo Shellin Ultra Helix öljyt, ekat satatuhatta niillä maanteitä mitattu. Maksoivat vissiin parikymppiä paikallisella Tokmannilla. Sitten kun ei enää hyllystä löytynyt, siirryin Mobiliin. Lie sama mitkä öljyt vanhassa biilissä, kunhan vaihtaa silloin tällöin.
Kokemusta sen verran että kyllähän ne perhana mustaksi ovat aina muuttuneet, täytyy myöntää. Moottorissa ei ongelmia. Ihan korkkaamaton kone, impiumpilampi. Ei ole syönyt eikä juonut öljyä sen kummemmin. Auto edelleen liikenteessä.
Kokemusta sen verran että kyllähän ne perhana mustaksi ovat aina muuttuneet, täytyy myöntää. Moottorissa ei ongelmia. Ihan korkkaamaton kone, impiumpilampi. Ei ole syönyt eikä juonut öljyä sen kummemmin. Auto edelleen liikenteessä.
------------
tractors
tractors
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Shelli
Se musta on toisaalta oikein hyvä. Öljy on silloin täyttänyt yhden tärkeistä tehtävistään, eli liuottanut itseensä nokea ja muuta palamiskarstaa, jotta moottori pysyisi puhtaampana.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
- toyopet
- Viestit: 3260
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Shelli
Sanoisin, että näin yksityishenkilönä on hyvin hankala sanoa, onko joku öljy jotain toista parempi. Ja toisekseen, kun ei tiedä edes, missä jalostamossa ne on tehty, vaikka olisi minkä valmistajan merkit purkissa.
Niissä on nuo viskositeettiluokitukset sekä tietysti erikseen laatuluokitukset ja yleensä öljymerkistä riippumatta kaikki öljyt täyttää tarvittavat kriteerit.
Pesevät öljyt...
Ei niitä pesemättömiä ole ollut viiteenkymmeneen vuoteen. ATF eli automaattivaihteistoöljyn on sanottu olevan samaa kuin joku yksiastemoottoriöljy ja siinä ei varmaan ole peseviä lisäaineita. Varmasti moottori senkin kanssa toimii, ainakin paremmin kuin ilman
Ja ihan sama mitä öljyä koneessa ennestään, voi laittaa sekaan toista merkkiä ja jopa toista viskositeettiluokkaa, silti toimii, tietysti moottoriöljyä.
Eroja taitaa enemmän tulla sitten siinä vaiheessa, kun mennään yli suositellun vaihtovälin ja ehkä reippaasti. Toiset öljyt pysyy vielä toimivina ja toisista saattaa se liansitovuus olla käytetty ja viskositeettikin voi muuttua. Mutta mistä sen taas sitten näin tavan tallaajana voi tietää muuten kuin tarkoituksella ajamalla huolto laiminlyöden ja vaihtamalla sitten eri öljyyn ja toistamalla virheet mutta sekään ei välttämättä kerro yhtään mitään.
No tuohon em. liittyen semmoista huomiota takavuosina tein, että teboilin gold s 5W40 alkoi vaimon toyotan moottorissa pitämään ö-painevaloa pidempään päällä startissa, jos alkoi ajomäärä mennä yli 10tkm samoilla öljyillä. Ainakin siltä tuntui. Jollain toisella 5W40 öljyllä taas sitä ei tapahtunut mutta toisaalta on niin epäluotettava (mutu) indikaattori, että en mene siitäkään takuuseen.
Niissä on nuo viskositeettiluokitukset sekä tietysti erikseen laatuluokitukset ja yleensä öljymerkistä riippumatta kaikki öljyt täyttää tarvittavat kriteerit.
Pesevät öljyt...
Ei niitä pesemättömiä ole ollut viiteenkymmeneen vuoteen. ATF eli automaattivaihteistoöljyn on sanottu olevan samaa kuin joku yksiastemoottoriöljy ja siinä ei varmaan ole peseviä lisäaineita. Varmasti moottori senkin kanssa toimii, ainakin paremmin kuin ilman
Ja ihan sama mitä öljyä koneessa ennestään, voi laittaa sekaan toista merkkiä ja jopa toista viskositeettiluokkaa, silti toimii, tietysti moottoriöljyä.
Eroja taitaa enemmän tulla sitten siinä vaiheessa, kun mennään yli suositellun vaihtovälin ja ehkä reippaasti. Toiset öljyt pysyy vielä toimivina ja toisista saattaa se liansitovuus olla käytetty ja viskositeettikin voi muuttua. Mutta mistä sen taas sitten näin tavan tallaajana voi tietää muuten kuin tarkoituksella ajamalla huolto laiminlyöden ja vaihtamalla sitten eri öljyyn ja toistamalla virheet mutta sekään ei välttämättä kerro yhtään mitään.
No tuohon em. liittyen semmoista huomiota takavuosina tein, että teboilin gold s 5W40 alkoi vaimon toyotan moottorissa pitämään ö-painevaloa pidempään päällä startissa, jos alkoi ajomäärä mennä yli 10tkm samoilla öljyillä. Ainakin siltä tuntui. Jollain toisella 5W40 öljyllä taas sitä ei tapahtunut mutta toisaalta on niin epäluotettava (mutu) indikaattori, että en mene siitäkään takuuseen.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Shelli
Mennään jo historiaan, eli vuosituhannen vaihteen aikakauteen, mutta silloin eräs öljy-yhtiö testautti kaikki silloin Suomessa myynnissä olleet tavallisimmat mottoriöljyt ikääntymisen suhteen.toyopet kirjoitti: ↑To Heinä 09, 2020 7:40 pm No tuohon em. liittyen semmoista huomiota takavuosina tein, että teboilin gold s 5W40 alkoi vaimon toyotan moottorissa pitämään ö-painevaloa pidempään päällä startissa, jos alkoi ajomäärä mennä yli 10tkm samoilla öljyillä. Ainakin siltä tuntui. Jollain toisella 5W40 öljyllä taas sitä ei tapahtunut mutta toisaalta on niin epäluotettava (mutu) indikaattori, että en mene siitäkään takuuseen.
Paras öljy oli 7500 km:n ajosuoritetta vastaavan koerasituksen jälkeen huonompaa, kuin markkinoiden huonoin öljy uutena.
Merkeistä on turha puhua, luottamuksellinen tutkimus nääs.
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Shelli
Mersussa kun on vielä öljynpaine mittari on järjestään kaikilla uusilla öljyillä ensimmäiset 5000km paineet tyhjäkäynnillä 2-2,5bar. Ja noin 10000km ajettuna 1-1,5bar. Mutta Motonetistä ostetulla Motoxilla oli heti uutena vain 1bar paine, en ajanu niillä kuin ehkä 4000km kun teki jo mieli vaihtaa laadukkaampaa tilalle, tiedä sitte muista voitelu ominaisuuksista. Teboil gold s 5w40 muute aina käyttänyt, ja tuntuu paremmin pitävän paineet vanhanakin moneen muuhun halvemman pään öljyyn.NH kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 9:06 amMennään jo historiaan, eli vuosituhannen vaihteen aikakauteen, mutta silloin eräs öljy-yhtiö testautti kaikki silloin Suomessa myynnissä olleet tavallisimmat mottoriöljyt ikääntymisen suhteen.toyopet kirjoitti: ↑To Heinä 09, 2020 7:40 pm No tuohon em. liittyen semmoista huomiota takavuosina tein, että teboilin gold s 5W40 alkoi vaimon toyotan moottorissa pitämään ö-painevaloa pidempään päällä startissa, jos alkoi ajomäärä mennä yli 10tkm samoilla öljyillä. Ainakin siltä tuntui. Jollain toisella 5W40 öljyllä taas sitä ei tapahtunut mutta toisaalta on niin epäluotettava (mutu) indikaattori, että en mene siitäkään takuuseen.
Paras öljy oli 7500 km:n ajosuoritetta vastaavan koerasituksen jälkeen huonompaa, kuin markkinoiden huonoin öljy uutena.
Merkeistä on turha puhua, luottamuksellinen tutkimus nääs.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Shelli
Markettimerkkisissä öljyissä taitanee olla suurin laatumarginaali.
Jonkun kauppaketjun on aika vaikeaa päätellä onko maasta xx tilattu 10 000 litraa öljyä zz sitä mitä pitäisi, vai melkein.
Seuraava erä voi taas tulla ihan eri tehtaasta ja maasta.
Jonkun kauppaketjun on aika vaikeaa päätellä onko maasta xx tilattu 10 000 litraa öljyä zz sitä mitä pitäisi, vai melkein.
Seuraava erä voi taas tulla ihan eri tehtaasta ja maasta.
-
- Viestit: 9803
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Shelli
Tuo on urbaanilegenda. Sama öljy on jossain moottorissa mustaa muutaman tunnin päästä ja toisessa sadan tunnin jälkeenkin vielä jokseenkin läpinäkyvän ruskeaa. En usko että sama öljy toisessa moottorissa ei liuottaisi sitä nokea itseensä. Toisaalta mitään merkitystä tuolla ei tunnu olevan.
-
- Viestit: 6364
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Shelli
Saaste Valtroissa mustuu kymppitunneilla öljyt. Eipä kehtaa viiden sadan vaihtovälillä ajella...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Shelli
-
- Viestit: 6364
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Shelli
Vertailukohtana on toisen merkkisellä moottorilla varustettuja samoilla öljyillä...429 kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 10:55 amTottakai dieselkoneessa öljyt mustuu per heti ja pitääkin jos öljy toimii oikein. Se musta noki ei kuitenkaan öljyä pilaa.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Shelli
Ja mikähän on se dieselmoottori jossa öljyt ei ole sadan tunnin jälkeen mustat?Talumees kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 11:03 amVertailukohtana on toisen merkkisellä moottorilla varustettuja samoilla öljyillä...429 kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 10:55 amTottakai dieselkoneessa öljyt mustuu per heti ja pitääkin jos öljy toimii oikein. Se musta noki ei kuitenkaan öljyä pilaa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa