Shelli

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Natikka ja mies
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Touko 13, 2019 10:16 pm
Viesti:

Shelli

Viesti Kirjoittaja Natikka ja mies »

Moro! Kiinnostais kuulla kokemuksia missä käytetty ja kuinka kauan, öljyä shell helix ultra 5w40?

Itsellä tuli e carinaan kyseinen öljy vaihdettua, aijempi oli vissiinkin mobilin 3000 5w40.
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllähän tuota Helixiä oli jo 80 - luvun lopulla. Sitä en muista koska olisi markkinoille tullut?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti: Ke Heinä 08, 2020 3:24 pm Kyllähän tuota Helixiä oli jo 80 - luvun lopulla. Sitä en muista koska olisi markkinoille tullut?
Entäs se kokemuksesi öljystä?
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja thames »

On tullut käytettyä viimeiset 17 vuotta Peugeotissa. Vaihdettu uudet kerran vuoteen.
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti: Ke Heinä 08, 2020 3:28 pm
Ajomies kirjoitti: Ke Heinä 08, 2020 3:24 pm Kyllähän tuota Helixiä oli jo 80 - luvun lopulla. Sitä en muista koska olisi markkinoille tullut?
Entäs se kokemuksesi öljystä?
Toimiva öljy siinä missä muutkin merkki öljyt! Olin vaan toisen öljy-yhtiön kytköksissä, niin ei sen takia juurikaan omia kokemuksia käytöstä ole!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tane II
Viestit: 5317
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja tane II »

thames kirjoitti: Ke Heinä 08, 2020 3:45 pm On tullut käytettyä viimeiset 17 vuotta Peugeotissa. Vaihdettu uudet kerran vuoteen.
Tuota Helixiä olen Volvo 940:n B230FD:ssä vallan käyttänyt. Vaihdettu uuteen... en kehtaa sanoa :roll:

"Pesevä" öljy kaiketi, niinhän ne on kai kaikki nykyään, ei pidä laittaa vanhaan likaiseen koneeseen, jossa on käytetty mineraaliöljyjä.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja NH »

tane II kirjoitti: To Heinä 09, 2020 4:21 am "Pesevä" öljy kaiketi, niinhän ne on kai kaikki nykyään, ei pidä laittaa vanhaan likaiseen koneeseen, jossa on käytetty mineraaliöljyjä.
Myös mineraalipohjaiset öljyt ovat olleet jo vuosikymmeniä peseviä tai erittäin peseviä. Pesevyydessä suurimmat erot tulevat lisäaineistuksessa, ei perusöljystä.

"Pesemättömät" öljyt ovat nykyään erikoisöljyjä, joita harva kauppa pitää vakiona hyllyssään.
Natikka ja mies
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Touko 13, 2019 10:16 pm
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja Natikka ja mies »

Kertokaa vain ongelmiatakin jos semmoisia on ollut, itsellä tuhat kuhta kilometriä varmaan helixseillä takana? Puhtaalle näytti kansi/venttiilikoppa kun jakohihnan vaihdon, entinen carinan omistaja huoltokirjan mukaan alle 10tkm välein öljyt vaihatanut. Kilometrejä nyt 337tkm
Lurkus
Viestit: 1015
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

On tuo shell melko iso tekijä noissa öljyissä. Usko pois, jos ongelmia tai tykytyksiä carinassa ilmenee niin öljyssä se vika ei ole.
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja rattori »

2002 uuteen autoon laittoivat nuo Shellin Ultra Helix öljyt, ekat satatuhatta niillä maanteitä mitattu. Maksoivat vissiin parikymppiä paikallisella Tokmannilla. Sitten kun ei enää hyllystä löytynyt, siirryin Mobiliin. Lie sama mitkä öljyt vanhassa biilissä, kunhan vaihtaa silloin tällöin.
Kokemusta sen verran että kyllähän ne perhana mustaksi ovat aina muuttuneet, täytyy myöntää. Moottorissa ei ongelmia. Ihan korkkaamaton kone, impiumpilampi. Ei ole syönyt eikä juonut öljyä sen kummemmin. Auto edelleen liikenteessä.
------------
tractors
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja jiipee »

rattori kirjoitti: To Heinä 09, 2020 4:34 pm Kokemusta sen verran että kyllähän ne perhana mustaksi ovat aina muuttuneet, täytyy myöntää. Moottorissa ei ongelmia.
Se musta on toisaalta oikein hyvä. Öljy on silloin täyttänyt yhden tärkeistä tehtävistään, eli liuottanut itseensä nokea ja muuta palamiskarstaa, jotta moottori pysyisi puhtaampana.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
toyopet
Viestit: 3260
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Sanoisin, että näin yksityishenkilönä on hyvin hankala sanoa, onko joku öljy jotain toista parempi. Ja toisekseen, kun ei tiedä edes, missä jalostamossa ne on tehty, vaikka olisi minkä valmistajan merkit purkissa.
Niissä on nuo viskositeettiluokitukset sekä tietysti erikseen laatuluokitukset ja yleensä öljymerkistä riippumatta kaikki öljyt täyttää tarvittavat kriteerit.

Pesevät öljyt...
Ei niitä pesemättömiä ole ollut viiteenkymmeneen vuoteen. ATF eli automaattivaihteistoöljyn on sanottu olevan samaa kuin joku yksiastemoottoriöljy ja siinä ei varmaan ole peseviä lisäaineita. Varmasti moottori senkin kanssa toimii, ainakin paremmin kuin ilman

Ja ihan sama mitä öljyä koneessa ennestään, voi laittaa sekaan toista merkkiä ja jopa toista viskositeettiluokkaa, silti toimii, tietysti moottoriöljyä.

Eroja taitaa enemmän tulla sitten siinä vaiheessa, kun mennään yli suositellun vaihtovälin ja ehkä reippaasti. Toiset öljyt pysyy vielä toimivina ja toisista saattaa se liansitovuus olla käytetty ja viskositeettikin voi muuttua. Mutta mistä sen taas sitten näin tavan tallaajana voi tietää muuten kuin tarkoituksella ajamalla huolto laiminlyöden ja vaihtamalla sitten eri öljyyn ja toistamalla virheet mutta sekään ei välttämättä kerro yhtään mitään.

No tuohon em. liittyen semmoista huomiota takavuosina tein, että teboilin gold s 5W40 alkoi vaimon toyotan moottorissa pitämään ö-painevaloa pidempään päällä startissa, jos alkoi ajomäärä mennä yli 10tkm samoilla öljyillä. Ainakin siltä tuntui. Jollain toisella 5W40 öljyllä taas sitä ei tapahtunut mutta toisaalta on niin epäluotettava (mutu) indikaattori, että en mene siitäkään takuuseen.
It has three speed: here, there and gone...
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja NH »

toyopet kirjoitti: To Heinä 09, 2020 7:40 pm No tuohon em. liittyen semmoista huomiota takavuosina tein, että teboilin gold s 5W40 alkoi vaimon toyotan moottorissa pitämään ö-painevaloa pidempään päällä startissa, jos alkoi ajomäärä mennä yli 10tkm samoilla öljyillä. Ainakin siltä tuntui. Jollain toisella 5W40 öljyllä taas sitä ei tapahtunut mutta toisaalta on niin epäluotettava (mutu) indikaattori, että en mene siitäkään takuuseen.
Mennään jo historiaan, eli vuosituhannen vaihteen aikakauteen, mutta silloin eräs öljy-yhtiö testautti kaikki silloin Suomessa myynnissä olleet tavallisimmat mottoriöljyt ikääntymisen suhteen.

Paras öljy oli 7500 km:n ajosuoritetta vastaavan koerasituksen jälkeen huonompaa, kuin markkinoiden huonoin öljy uutena.

Merkeistä on turha puhua, luottamuksellinen tutkimus nääs.
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

NH kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 9:06 am
toyopet kirjoitti: To Heinä 09, 2020 7:40 pm No tuohon em. liittyen semmoista huomiota takavuosina tein, että teboilin gold s 5W40 alkoi vaimon toyotan moottorissa pitämään ö-painevaloa pidempään päällä startissa, jos alkoi ajomäärä mennä yli 10tkm samoilla öljyillä. Ainakin siltä tuntui. Jollain toisella 5W40 öljyllä taas sitä ei tapahtunut mutta toisaalta on niin epäluotettava (mutu) indikaattori, että en mene siitäkään takuuseen.
Mennään jo historiaan, eli vuosituhannen vaihteen aikakauteen, mutta silloin eräs öljy-yhtiö testautti kaikki silloin Suomessa myynnissä olleet tavallisimmat mottoriöljyt ikääntymisen suhteen.

Paras öljy oli 7500 km:n ajosuoritetta vastaavan koerasituksen jälkeen huonompaa, kuin markkinoiden huonoin öljy uutena.

Merkeistä on turha puhua, luottamuksellinen tutkimus nääs.
Mersussa kun on vielä öljynpaine mittari on järjestään kaikilla uusilla öljyillä ensimmäiset 5000km paineet tyhjäkäynnillä 2-2,5bar. Ja noin 10000km ajettuna 1-1,5bar. Mutta Motonetistä ostetulla Motoxilla oli heti uutena vain 1bar paine, en ajanu niillä kuin ehkä 4000km kun teki jo mieli vaihtaa laadukkaampaa tilalle, tiedä sitte muista voitelu ominaisuuksista. Teboil gold s 5w40 muute aina käyttänyt, ja tuntuu paremmin pitävän paineet vanhanakin moneen muuhun halvemman pään öljyyn.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja NH »

Markettimerkkisissä öljyissä taitanee olla suurin laatumarginaali.

Jonkun kauppaketjun on aika vaikeaa päätellä onko maasta xx tilattu 10 000 litraa öljyä zz sitä mitä pitäisi, vai melkein. :?

Seuraava erä voi taas tulla ihan eri tehtaasta ja maasta.
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja 8400 »

jiipee kirjoitti: To Heinä 09, 2020 5:16 pm
rattori kirjoitti: To Heinä 09, 2020 4:34 pm Kokemusta sen verran että kyllähän ne perhana mustaksi ovat aina muuttuneet, täytyy myöntää. Moottorissa ei ongelmia.
Se musta on toisaalta oikein hyvä. Öljy on silloin täyttänyt yhden tärkeistä tehtävistään, eli liuottanut itseensä nokea ja muuta palamiskarstaa, jotta moottori pysyisi puhtaampana.
Tuo on urbaanilegenda. Sama öljy on jossain moottorissa mustaa muutaman tunnin päästä ja toisessa sadan tunnin jälkeenkin vielä jokseenkin läpinäkyvän ruskeaa. En usko että sama öljy toisessa moottorissa ei liuottaisi sitä nokea itseensä. Toisaalta mitään merkitystä tuolla ei tunnu olevan.
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja Talumees »

8400 kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 10:35 am
Tuo on urbaanilegenda. Sama öljy on jossain moottorissa mustaa muutaman tunnin päästä ja toisessa sadan tunnin jälkeenkin vielä jokseenkin läpinäkyvän ruskeaa.
Saaste Valtroissa mustuu kymppitunneilla öljyt. Eipä kehtaa viiden sadan vaihtovälillä ajella...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja 429 »

Talumees kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 10:49 am
8400 kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 10:35 am
Tuo on urbaanilegenda. Sama öljy on jossain moottorissa mustaa muutaman tunnin päästä ja toisessa sadan tunnin jälkeenkin vielä jokseenkin läpinäkyvän ruskeaa.
Saaste Valtroissa mustuu kymppitunneilla öljyt. Eipä kehtaa viiden sadan vaihtovälillä ajella...
Tottakai dieselkoneessa öljyt mustuu per heti ja pitääkin jos öljy toimii oikein. Se musta noki ei kuitenkaan öljyä pilaa.
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja Talumees »

429 kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 10:55 am
Talumees kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 10:49 am
8400 kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 10:35 am
Tuo on urbaanilegenda. Sama öljy on jossain moottorissa mustaa muutaman tunnin päästä ja toisessa sadan tunnin jälkeenkin vielä jokseenkin läpinäkyvän ruskeaa.
Saaste Valtroissa mustuu kymppitunneilla öljyt. Eipä kehtaa viiden sadan vaihtovälillä ajella...
Tottakai dieselkoneessa öljyt mustuu per heti ja pitääkin jos öljy toimii oikein. Se musta noki ei kuitenkaan öljyä pilaa.
Vertailukohtana on toisen merkkisellä moottorilla varustettuja samoilla öljyillä... :?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Shelli

Viesti Kirjoittaja 429 »

Talumees kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 11:03 am
429 kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 10:55 am
Talumees kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 10:49 am
8400 kirjoitti: Pe Heinä 10, 2020 10:35 am
Tuo on urbaanilegenda. Sama öljy on jossain moottorissa mustaa muutaman tunnin päästä ja toisessa sadan tunnin jälkeenkin vielä jokseenkin läpinäkyvän ruskeaa.
Saaste Valtroissa mustuu kymppitunneilla öljyt. Eipä kehtaa viiden sadan vaihtovälillä ajella...
Tottakai dieselkoneessa öljyt mustuu per heti ja pitääkin jos öljy toimii oikein. Se musta noki ei kuitenkaan öljyä pilaa.
Vertailukohtana on toisen merkkisellä moottorilla varustettuja samoilla öljyillä... :?
Ja mikähän on se dieselmoottori jossa öljyt ei ole sadan tunnin jälkeen mustat?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa