Takakuormaajan hydrauliikka
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Elo 29, 2013 10:09 am
- Viesti:
Takakuormaajan hydrauliikka
Pitäisi takakuormaaja saada kytkettyä Valmet 361/intikka 453. Miten se meneekään noihin? 2 vipu venttiilipöytä löytyy ja letkut. Mitä muuta tarvitsen? Hydrauliikka aika vieras alue Mutta kuitekin tarvisi pikkuisen maita levitellä. Takakuormaajaassa kauhan kääntö myös sylinterillä.
-
- Viestit: 1000
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Valmetissa ainakin menee silleen, että liität sarjanipalla olevan ulkoisen ohjausventtiilin hydraulipumpun ja Valmetiin oman hydrauliikan väliin, eli pumpulta tuleva putki venttilin P-liittimeen ja venttiilin sarjanipalta putki takaisin traktorin hydrauliikkaan (sinne mihin alunperin hydraulipumpulta tuleva putki on liitetty).
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Jatketaan samaan aiheeseen, kun ei vesiselvää ole täälläkään.
Itsellä nyt tuo kubotan puskulevyn rakentaminen ja olen ajatellut että laitan tällaisen venttiilin 2 tai 3 karaisen version.
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... 1-karainen
Katkaisen pumpulta nostolaitteelle menevän paineputken, ja sen kulkemaan venttiilin läpi. Tämän mukaisesti.
https://www.orangetractortalks.com/foru ... 14&slide=0
Mietityttää että mikä oleellinen ero noilla venttiilin T ja N paluulähdöillä on? Toinen on siis tankkilähtö ja toinen ilmeisesti paineellista lähtöä varten?
Itsellä nyt tuo kubotan puskulevyn rakentaminen ja olen ajatellut että laitan tällaisen venttiilin 2 tai 3 karaisen version.
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... 1-karainen
Katkaisen pumpulta nostolaitteelle menevän paineputken, ja sen kulkemaan venttiilin läpi. Tämän mukaisesti.
https://www.orangetractortalks.com/foru ... 14&slide=0
Mietityttää että mikä oleellinen ero noilla venttiilin T ja N paluulähdöillä on? Toinen on siis tankkilähtö ja toinen ilmeisesti paineellista lähtöä varten?
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
T on tankkilinja vapaalle paineettomalle paluulle, N sarjanipan paikka. Lohkosta riippuen N reikaan tulee nippa/tappi jolla tuo paluulinjan ja vapaa-asennnon reitti painelähdöstä tulpataan. Tuolla kaavio ja selite. https://www.hydrauliikkapumppu.fi/sivu/ ... pan-kayttoHeikki 75 kirjoitti: ↑Ke Heinä 08, 2020 8:00 am Jatketaan samaan aiheeseen, kun ei vesiselvää ole täälläkään.
Itsellä nyt tuo kubotan puskulevyn rakentaminen ja olen ajatellut että laitan tällaisen venttiilin 2 tai 3 karaisen version.
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... 1-karainen
Katkaisen pumpulta nostolaitteelle menevän paineputken, ja sen kulkemaan venttiilin läpi. Tämän mukaisesti.
https://www.orangetractortalks.com/foru ... 14&slide=0
Mietityttää että mikä oleellinen ero noilla venttiilin T ja N paluulähdöillä on? Toinen on siis tankkilähtö ja toinen ilmeisesti paineellista lähtöä varten?
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Eli minun tapauksessani sarjanippa vaaditaan, koska tuleehan tuossa paine venttiilin takapuolelta, joka kerran kun nostolaitetta käytetään?
Tarkoittaako tuo sitä, että venttiiliä ei saa karat keskiasennossakaan paineistaa paluupuolelta ilman sarjanippaa?
Tuolta ventiililtä pitää siis johtaa t-liittimestä myös paineeton letku johonkin(?) vaihdelaatikkoon?
Tässä videossa mielestäni lähtee vain yksi letku venttiililtä nostolaitteelle? Video vastaa omaa projektiani traktorimallilleen täysin.
https://m.youtube.com/watch?v=_i48gGOO5No
En tiedä mikä tässä venttiiliasiassa on itselle niin vaikea hahmottaa?
Tarkoittaako tuo sitä, että venttiiliä ei saa karat keskiasennossakaan paineistaa paluupuolelta ilman sarjanippaa?
Tuolta ventiililtä pitää siis johtaa t-liittimestä myös paineeton letku johonkin(?) vaihdelaatikkoon?
Tässä videossa mielestäni lähtee vain yksi letku venttiililtä nostolaitteelle? Video vastaa omaa projektiani traktorimallilleen täysin.
https://m.youtube.com/watch?v=_i48gGOO5No
En tiedä mikä tässä venttiiliasiassa on itselle niin vaikea hahmottaa?
Viimeksi muokannut Heikki 75, To Heinä 16, 2020 2:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 8619
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Tankkiliitäntä menee siihen säiliöön mistä otat käytettävän öljyn. Ei käytännön merkitystä että laitatko öljypinnan ylä- vai alapuolelle. Itte laittasin yläpuolelle. Nykyöljy ei vaahtoa ja eipähän oo paluupuolella vastapainetta
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Juu, siinä T-liittimen osoitteessa ei ole epäselvää, kysymysmerkki oli siitä, että äkkiä löytyy hankalasti sellaista reikää, johon saisi letkun vedettyä. Täyttökorkkikin on vain muovitulppa. Yksi tyhjennysproppu on vähän reilumman kokoinen, että ehkä siihen jos tekisi banjopultin tjsp.
Se mihin haluaisin selvyyden, on se syy tuon sarjanipan käyttöön.
Ajatellaan tilanne, että tuossa venttiilissä on kaikki karat keskellä ja öljy jatkaa tankkiliitännästä sinne nostolaitteelle. Voiko nostolaitetta käyttää ongelmitta? Onko ongelma se, että venttiiliä ei saa paineistaa edes karat keskiasennossa tuossa kytkennässä?
Sen ymmärrän, että jos nostolaite tikistää tappia vasten ja samaan aikaan koetetaan ohjata tuolla linjassa aiemmin olevalla venttiilillä muuta, homma ei voi toimia. mutta jos tuo venttiili on keskiasennossa, eikä sitä käytetä yhtäaikaa nostolaitteen kanssa , eikö sen pitäisi toimia aivan normaalisti?
-
- Viestit: 1481
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Ongelmaksi tulee että tankkiliitäntä ei kestä suurta painetta.
Esim. tuossa maximi tankkiliitännän paine 50bar.
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/media/files/P40.pdf
Esim. tuossa maximi tankkiliitännän paine 50bar.
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/media/files/P40.pdf
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Ei voi käyttää, kun ei se toimi silloin. Sarjanipasta paine jatkaa matkaa sinne nostolaitteelle. Ja T-tankkiliitäntä sinne öljytilaan. Ja pumpulta painetta siihen P-liitäntään.
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Hyvä, eli täytyy keksiä sille letkulle paikka tuolta perästä.
-
- Viestit: 1481
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Mulla on tankkiliitäntä jus siinä muovisen täyttötulpan tilalla. Muistaakseni 3/4" putkikierre.
Öljy virtaa siinä vain silloin kun käytää etupuskulevyn hydrayliikkaa. Eli ei tarvitse huolestua öljyn vaahtoamisesta vaikka liitin on öljypinnan yläpuolella.
Muulloin öljy menee nostolaitteiden kautta.
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Tuossa ei ole kierrettä siinä. Täysin sileä pinta. 23mm. on halkaisija.Yrjö kirjoitti: ↑Pe Heinä 17, 2020 1:39 pmMulla on tankkiliitäntä jus siinä muovisen täyttötulpan tilalla. Muistaakseni 3/4" putkikierre.
Öljy virtaa siinä vain silloin kun käytää etupuskulevyn hydrayliikkaa. Eli ei tarvitse huolestua öljyn vaahtoamisesta vaikka liitin on öljypinnan yläpuolella.
Muulloin öljy menee nostolaitteiden kautta.
Pitäisi rakentaa jonkinlainen paisuva tulppa. Painettahan tuossa ei juurikaan ole missään tilanteessa? Kierrettä en ala tuohon tekemään.
Muuten siihen olisi kyllä helppo tuoda letku.
Yksi mahdollisuus olisi tuo pumpun imuputki. Siihen pitäisi tietenkin rakentaa ylimääräinen sihti liitoksen yhteyteen, koska se tulisi imusihdin ja pumpun väliin?
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Mitä mieltä asiantuntijat tuosta venttiilin tankkiletkun paineesta?
Minun järjen mukaan siihen ei voi tulla minkäänlaista painetta. Painetulon teen 3/8 letkusta. Liitäntä venttiilissä on 1/2.
Sylintereiden letkut ja venttiilin karalähdöt ovat 3/8.
Tankkilähtö on 1/2 ja kun letkun sekä tankkiliittimen mitoittaa myös 1/2 ei letkuun varmaankaan tule minkäänlaista painetta missään tilanteessa.
Ajattelin tuota liitosta vaihteiston sileään täyttötulpan reikään. Jos tekisi yksinkertaisesti 1/2 kulmanippaan putken, jonka ympärillä tiukkasovitteinen mutterilla puserrettava nylonholkki?
Minun järjen mukaan siihen ei voi tulla minkäänlaista painetta. Painetulon teen 3/8 letkusta. Liitäntä venttiilissä on 1/2.
Sylintereiden letkut ja venttiilin karalähdöt ovat 3/8.
Tankkilähtö on 1/2 ja kun letkun sekä tankkiliittimen mitoittaa myös 1/2 ei letkuun varmaankaan tule minkäänlaista painetta missään tilanteessa.
Ajattelin tuota liitosta vaihteiston sileään täyttötulpan reikään. Jos tekisi yksinkertaisesti 1/2 kulmanippaan putken, jonka ympärillä tiukkasovitteinen mutterilla puserrettava nylonholkki?
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Ratkaisin tuon tankkiletkun kiinnityksen niin, että sorvasin nailonista pari kymppiä ylikokoisen tulpan ja siihen 3/8 kierteen sisään. Porasin 06-08 supistusnipan kokomatkalta 1/2 avaraksi.
Naputin tulpan reikään ja kiersin ilman mitään liimoja nipan siihen. Koekäytössä ei ainakaan tuntunut että se haluaisi siitä irrota mihinkään.
Pumppu tuntuu aika sopivalta noille 40mm sylintereille. Ei oikeastaan mitään valittamista nopeudessa.
Naputin tulpan reikään ja kiersin ilman mitään liimoja nipan siihen. Koekäytössä ei ainakaan tuntunut että se haluaisi siitä irrota mihinkään.
Pumppu tuntuu aika sopivalta noille 40mm sylintereille. Ei oikeastaan mitään valittamista nopeudessa.
-
- Viestit: 8619
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Hydraulipumppu ei tee painetta vaan tilavuusvirtausta. Paine muodostuu kun siihen lyödään kuorma väliin. Tankkilinjaan ei kuulu tulla paine ja se on hyvä olla numeron verran isompaa letkua. Mulla on Natikoissa porattuna täyttötulppaan reikä ja siihen on hitsattu kaksoisnippa.Heikki 75 kirjoitti: ↑Ma Heinä 20, 2020 12:34 pm Mitä mieltä asiantuntijat tuosta venttiilin tankkiletkun paineesta?
Minun järjen mukaan siihen ei voi tulla minkäänlaista painetta. Painetulon teen 3/8 letkusta. Liitäntä venttiilissä on 1/2.
Sylintereiden letkut ja venttiilin karalähdöt ovat 3/8.
Tankkilähtö on 1/2 ja kun letkun sekä tankkiliittimen mitoittaa myös 1/2 ei letkuun varmaankaan tule minkäänlaista painetta missään tilanteessa.
Ajattelin tuota liitosta vaihteiston sileään täyttötulpan reikään. Jos tekisi yksinkertaisesti 1/2 kulmanippaan putken, jonka ympärillä tiukkasovitteinen mutterilla puserrettava nylonholkki?
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 1527
- Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Lisäys tuohon sarjanipan käyttöön, sitä ei tarvita jos lisäventtiili on jonon viimeisenä,
esim, painelinja pumppu-nostolaite- tr,oma lisäventtiili + kuormainventtiili - tankki (natikka)
esim, painelinja pumppu-nostolaite- tr,oma lisäventtiili + kuormainventtiili - tankki (natikka)
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Takakuormaajan hydrauliikka
Juu. Aivan selvähän tuo sarjanipan funktio on, kunhan vain viitsi miettiä tuota asiaa vähän pidemmälle. Sama koskee monia sähköpuolen juttuja jotka vaikuttaa alkuun epäselvältä, mutta sitten kun sen ymmärtää, se onkin itsestäänselvyys.
Mullakin sotki tuossa se, että lähdin ajattelemaan että se ongelma ilman sarjanippaa koskee pelkästään virtauksia, esim. yhtäaikaisten toimintojen aikana jne. enkä ajatellut alkuun sitä paineongelmaa ollenkaan.
No, nyt vaikuttaisi pelaavan hienosti. Laitoin kolmikaraisen lohkon Kaksi kiinteästi puskulevyn ohjaukseen ja kolmannen perään pikaliittimet,
Mullakin sotki tuossa se, että lähdin ajattelemaan että se ongelma ilman sarjanippaa koskee pelkästään virtauksia, esim. yhtäaikaisten toimintojen aikana jne. enkä ajatellut alkuun sitä paineongelmaa ollenkaan.
No, nyt vaikuttaisi pelaavan hienosti. Laitoin kolmikaraisen lohkon Kaksi kiinteästi puskulevyn ohjaukseen ja kolmannen perään pikaliittimet,
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot] ja 35 vierailijaa