Takakuormaajan hydrauliikka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Mf 50 B
Viestit: 21
Liittynyt: To Elo 29, 2013 10:09 am
Viesti:

Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Mf 50 B »

Pitäisi takakuormaaja saada kytkettyä Valmet 361/intikka 453. Miten se meneekään noihin? 2 vipu venttiilipöytä löytyy ja letkut. Mitä muuta tarvitsen? Hydrauliikka aika vieras alue :( Mutta kuitekin tarvisi pikkuisen maita levitellä. Takakuormaajaassa kauhan kääntö myös sylinterillä.
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Valmetissa ainakin menee silleen, että liität sarjanipalla olevan ulkoisen ohjausventtiilin hydraulipumpun ja Valmetiin oman hydrauliikan väliin, eli pumpulta tuleva putki venttilin P-liittimeen ja venttiilin sarjanipalta putki takaisin traktorin hydrauliikkaan (sinne mihin alunperin hydraulipumpulta tuleva putki on liitetty).
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Jatketaan samaan aiheeseen, kun ei vesiselvää ole täälläkään.
Itsellä nyt tuo kubotan puskulevyn rakentaminen ja olen ajatellut että laitan tällaisen venttiilin 2 tai 3 karaisen version.

https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... 1-karainen

Katkaisen pumpulta nostolaitteelle menevän paineputken, ja sen kulkemaan venttiilin läpi. Tämän mukaisesti.

https://www.orangetractortalks.com/foru ... 14&slide=0


Mietityttää että mikä oleellinen ero noilla venttiilin T ja N paluulähdöillä on? Toinen on siis tankkilähtö ja toinen ilmeisesti paineellista lähtöä varten?
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Heikki 75 kirjoitti: Ke Heinä 08, 2020 8:00 am Jatketaan samaan aiheeseen, kun ei vesiselvää ole täälläkään.
Itsellä nyt tuo kubotan puskulevyn rakentaminen ja olen ajatellut että laitan tällaisen venttiilin 2 tai 3 karaisen version.

https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... 1-karainen

Katkaisen pumpulta nostolaitteelle menevän paineputken, ja sen kulkemaan venttiilin läpi. Tämän mukaisesti.

https://www.orangetractortalks.com/foru ... 14&slide=0


Mietityttää että mikä oleellinen ero noilla venttiilin T ja N paluulähdöillä on? Toinen on siis tankkilähtö ja toinen ilmeisesti paineellista lähtöä varten?
T on tankkilinja vapaalle paineettomalle paluulle, N sarjanipan paikka. Lohkosta riippuen N reikaan tulee nippa/tappi jolla tuo paluulinjan ja vapaa-asennnon reitti painelähdöstä tulpataan. Tuolla kaavio ja selite. https://www.hydrauliikkapumppu.fi/sivu/ ... pan-kaytto
Suomi kuuluu länsimaihin
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Eli minun tapauksessani sarjanippa vaaditaan, koska tuleehan tuossa paine venttiilin takapuolelta, joka kerran kun nostolaitetta käytetään?
Tarkoittaako tuo sitä, että venttiiliä ei saa karat keskiasennossakaan paineistaa paluupuolelta ilman sarjanippaa?

Tuolta ventiililtä pitää siis johtaa t-liittimestä myös paineeton letku johonkin(?) vaihdelaatikkoon?


Tässä videossa mielestäni lähtee vain yksi letku venttiililtä nostolaitteelle? Video vastaa omaa projektiani traktorimallilleen täysin.

https://m.youtube.com/watch?v=_i48gGOO5No

En tiedä mikä tässä venttiiliasiassa on itselle niin vaikea hahmottaa? :roll:
Viimeksi muokannut Heikki 75, To Heinä 16, 2020 2:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tankkiliitäntä menee siihen säiliöön mistä otat käytettävän öljyn. Ei käytännön merkitystä että laitatko öljypinnan ylä- vai alapuolelle. Itte laittasin yläpuolelle. Nykyöljy ei vaahtoa ja eipähän oo paluupuolella vastapainetta
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Osmo_ kirjoitti: To Heinä 16, 2020 10:37 am Tankkiliitäntä menee siihen säiliöön mistä otat käytettävän öljyn. Ei käytännön merkitystä että laitatko öljypinnan ylä- vai alapuolelle. Itte laittasin yläpuolelle. Nykyöljy ei vaahtoa ja eipähän oo paluupuolella vastapainetta

Juu, siinä T-liittimen osoitteessa ei ole epäselvää, kysymysmerkki oli siitä, että äkkiä löytyy hankalasti sellaista reikää, johon saisi letkun vedettyä. Täyttökorkkikin on vain muovitulppa. Yksi tyhjennysproppu on vähän reilumman kokoinen, että ehkä siihen jos tekisi banjopultin tjsp.

Se mihin haluaisin selvyyden, on se syy tuon sarjanipan käyttöön.
Ajatellaan tilanne, että tuossa venttiilissä on kaikki karat keskellä ja öljy jatkaa tankkiliitännästä sinne nostolaitteelle. Voiko nostolaitetta käyttää ongelmitta? Onko ongelma se, että venttiiliä ei saa paineistaa edes karat keskiasennossa tuossa kytkennässä?
Sen ymmärrän, että jos nostolaite tikistää tappia vasten ja samaan aikaan koetetaan ohjata tuolla linjassa aiemmin olevalla venttiilillä muuta, homma ei voi toimia. mutta jos tuo venttiili on keskiasennossa, eikä sitä käytetä yhtäaikaa nostolaitteen kanssa , eikö sen pitäisi toimia aivan normaalisti?
Yrjö
Viestit: 1481
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Ongelmaksi tulee että tankkiliitäntä ei kestä suurta painetta.
Esim. tuossa maximi tankkiliitännän paine 50bar.
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/media/files/P40.pdf
Kubota B 5001 DT
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

Heikki 75 kirjoitti: Pe Heinä 17, 2020 9:34 am
Se mihin haluaisin selvyyden, on se syy tuon sarjanipan käyttöön.
Ajatellaan tilanne, että tuossa venttiilissä on kaikki karat keskellä ja öljy jatkaa tankkiliitännästä sinne nostolaitteelle. Voiko nostolaitetta käyttää ongelmitta?

Ei voi käyttää, kun ei se toimi silloin. Sarjanipasta paine jatkaa matkaa sinne nostolaitteelle. Ja T-tankkiliitäntä sinne öljytilaan. Ja pumpulta painetta siihen P-liitäntään.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Hyvä, eli täytyy keksiä sille letkulle paikka tuolta perästä.
Yrjö
Viestit: 1481
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Heikki 75 kirjoitti: Pe Heinä 17, 2020 10:42 am Hyvä, eli täytyy keksiä sille letkulle paikka tuolta perästä.
Mulla on tankkiliitäntä jus siinä muovisen täyttötulpan tilalla. Muistaakseni 3/4" putkikierre.
Öljy virtaa siinä vain silloin kun käytää etupuskulevyn hydrayliikkaa. Eli ei tarvitse huolestua öljyn vaahtoamisesta vaikka liitin on öljypinnan yläpuolella.
Muulloin öljy menee nostolaitteiden kautta.
Kubota B 5001 DT
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Yrjö kirjoitti: Pe Heinä 17, 2020 1:39 pm
Heikki 75 kirjoitti: Pe Heinä 17, 2020 10:42 am Hyvä, eli täytyy keksiä sille letkulle paikka tuolta perästä.
Mulla on tankkiliitäntä jus siinä muovisen täyttötulpan tilalla. Muistaakseni 3/4" putkikierre.
Öljy virtaa siinä vain silloin kun käytää etupuskulevyn hydrayliikkaa. Eli ei tarvitse huolestua öljyn vaahtoamisesta vaikka liitin on öljypinnan yläpuolella.
Muulloin öljy menee nostolaitteiden kautta.
Tuossa ei ole kierrettä siinä. Täysin sileä pinta. 23mm. on halkaisija.
Pitäisi rakentaa jonkinlainen paisuva tulppa. Painettahan tuossa ei juurikaan ole missään tilanteessa? Kierrettä en ala tuohon tekemään.
Muuten siihen olisi kyllä helppo tuoda letku.

Yksi mahdollisuus olisi tuo pumpun imuputki. Siihen pitäisi tietenkin rakentaa ylimääräinen sihti liitoksen yhteyteen, koska se tulisi imusihdin ja pumpun väliin?
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Mitä mieltä asiantuntijat tuosta venttiilin tankkiletkun paineesta?
Minun järjen mukaan siihen ei voi tulla minkäänlaista painetta. Painetulon teen 3/8 letkusta. Liitäntä venttiilissä on 1/2.
Sylintereiden letkut ja venttiilin karalähdöt ovat 3/8.

Tankkilähtö on 1/2 ja kun letkun sekä tankkiliittimen mitoittaa myös 1/2 ei letkuun varmaankaan tule minkäänlaista painetta missään tilanteessa.

Ajattelin tuota liitosta vaihteiston sileään täyttötulpan reikään. Jos tekisi yksinkertaisesti 1/2 kulmanippaan putken, jonka ympärillä tiukkasovitteinen mutterilla puserrettava nylonholkki?
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Ratkaisin tuon tankkiletkun kiinnityksen niin, että sorvasin nailonista pari kymppiä ylikokoisen tulpan ja siihen 3/8 kierteen sisään. Porasin 06-08 supistusnipan kokomatkalta 1/2 avaraksi.
Naputin tulpan reikään ja kiersin ilman mitään liimoja nipan siihen. Koekäytössä ei ainakaan tuntunut että se haluaisi siitä irrota mihinkään.

Pumppu tuntuu aika sopivalta noille 40mm sylintereille. Ei oikeastaan mitään valittamista nopeudessa.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Heikki 75 kirjoitti: Ma Heinä 20, 2020 12:34 pm Mitä mieltä asiantuntijat tuosta venttiilin tankkiletkun paineesta?
Minun järjen mukaan siihen ei voi tulla minkäänlaista painetta. Painetulon teen 3/8 letkusta. Liitäntä venttiilissä on 1/2.
Sylintereiden letkut ja venttiilin karalähdöt ovat 3/8.

Tankkilähtö on 1/2 ja kun letkun sekä tankkiliittimen mitoittaa myös 1/2 ei letkuun varmaankaan tule minkäänlaista painetta missään tilanteessa.

Ajattelin tuota liitosta vaihteiston sileään täyttötulpan reikään. Jos tekisi yksinkertaisesti 1/2 kulmanippaan putken, jonka ympärillä tiukkasovitteinen mutterilla puserrettava nylonholkki?
Hydraulipumppu ei tee painetta vaan tilavuusvirtausta. Paine muodostuu kun siihen lyödään kuorma väliin. Tankkilinjaan ei kuulu tulla paine ja se on hyvä olla numeron verran isompaa letkua. Mulla on Natikoissa porattuna täyttötulppaan reikä ja siihen on hitsattu kaksoisnippa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
roopenpoika
Viestit: 1527
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Lisäys tuohon sarjanipan käyttöön, sitä ei tarvita jos lisäventtiili on jonon viimeisenä,
esim, painelinja pumppu-nostolaite- tr,oma lisäventtiili + kuormainventtiili - tankki (natikka)
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Takakuormaajan hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Juu. Aivan selvähän tuo sarjanipan funktio on, kunhan vain viitsi miettiä tuota asiaa vähän pidemmälle. Sama koskee monia sähköpuolen juttuja jotka vaikuttaa alkuun epäselvältä, mutta sitten kun sen ymmärtää, se onkin itsestäänselvyys.
Mullakin sotki tuossa se, että lähdin ajattelemaan että se ongelma ilman sarjanippaa koskee pelkästään virtauksia, esim. yhtäaikaisten toimintojen aikana jne. enkä ajatellut alkuun sitä paineongelmaa ollenkaan.

No, nyt vaikuttaisi pelaavan hienosti. Laitoin kolmikaraisen lohkon Kaksi kiinteästi puskulevyn ohjaukseen ja kolmannen perään pikaliittimet,
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot] ja 35 vierailijaa