No mitä tuossa nyt sitten saa enemmän tuolla synteettisellä 5W-30 öljyllä, jos ja kun SAE30 on ruohonleikkuriin täysin riittävä kaikkiin hetkiin jossa ruohoa leikataan..muuta kuin kalliimpi öljy?
Ei tarvi olla joka vehkeelle omia öljyjä.
Taitaapi moniasteöljyä löytyä yksiasteista halvemmalla.
Ok. Olen vain itse ”jämähtänyt” näihin, että joka vehkeeseen ja tarkoitukseen on oma öljynsä ym. nesteet ja niitä löytyy aina hyllystä omilta paikoiltaa, niin ei ole tarvinnut tuollakaan tyylillä tuumailla mitä kaata koska minnekkin
Ja johan tuossa jo hämmentyy, kun nyt täällä tullut esiin taas sen kymmenen eri ”parasta” öljyä ruohonleikkuriin, niin päätä nyt noista itselle...ja siksi koitin helpottaa, että hakee sen briggsin oman öljypurkin, niin EI VOI mennä pieleen
Ja mitä sillä nykyajalla nyt merkitystä, kun koneet kuitenkin kivikautisia rakenteeltaan, niin pelaa edelleen täydellisesti SAE30 öljyllä
!7 hv Brigss kyseessä, 210 käyttötuntia, 3 öljynvaihtoa, nyt öljyillä ajettu n 70 tuntia. Öljynä nesteen traktorin yleisöljy. Uusilla öljyillä öljynpaine n. 4.5 bar mutta esim nyt vanhalla öljylla paine n. 3,5. Onko öljynpaineen lasku vanhalla moottoriöljyllä normaalia?
Edit; Koneessa öljynputsari, painemittari öljynputsarin ulkokuoren puolella.
Minoon jo vuosia kaatanu perässäjuostavan leikkurin ja tyhjentäny siitä täyttöputkesta. Roppukin on, mutta noppeempi nuin. Ajoleikkurista pittää ropusta laskea. Kerran vuodessa kun vaihtaa, niin moottori kestää leikkurin iän.
Eilen tyhjensin romukasaan menevän leikkurin riksrattonin öljystä. Pohjaroppu oli 3/8" neliökannalla, eikä tietysti ollut yhtään sellaista jatkovartta verstaalla. Täyttötulppa auki ja leikkuri kyljelleen, astia alle, helppoa. Olipa muuten mustaa ja jäykkää se terva, mitä sieltä ulos tuli. Mitä lie öljyä olikaan käytetty, mutta koneen huoltaminen taisi öljyn värin perusteella olla tuntematon homma koneen omistajalle. Terästä kääntäen kampiakseli sentään liikkui, mutta ei puolta kierrosta enempää ilman voiman käyttöä (ilman tulppaa).
Osui tämmöinen ketju kun koitan hakea ketjukotelon voitelua.
Taitaa joku nlgi-0 olla ok.
Ei ole ennen ollut tuommoista jyrsintä.
Vielä kun keksis mistä pistää voiteluaineet ketjukoteloon. Ehkäpä kotelon peltiin reikä ja siihen rasvanippa. Pitäisi nlgi-nollaa joskus muutenkin ostaa kun halpis kulmavaihteet, yms. on sillä. Joskin normi ep2 keltainen yleisasva ja tilkka öljyä ajaa pitkälle saman asian. Luulisin.
Norletin ketjukoteloon meinasin joskus vaseliiniä lisätä, mutta totesin niin harvaksi sen, että jäi lisäämättä.
Multaa puolillaan, ja pikku koeajon aikana keräsi sitä lisää ja paljon.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051 Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Briggs & Stratton petti yksiasteöljykannattajansa. Tuo aiheuttaa erittäin katkeria välirikkoja edelleenkin.
Ystävät ja naapurit pistävät välit poikki, avioeroja tulee. Jopa murhia tai ainakin kiihtyneessä tilassa tehtyjä
tappoja voi olla seurauksena.
nuorempana oli aikaa silloin tällöin kun muisti, vaihtaa ruohonleikkureihin öljyjä. viimeiset kymmenen vuotta on menty samoilla öljyillä. hyvin ne puksuttaa. keväällä öljymäärän tarkistus ja tarvittaessa lisäys. öljynä olen käyttänyt samaa 10w30 kuin traktoressakin, teboilia ja mobilia. muualta leikkurit tuntuu hajoavan ennen kuin moottorit öljyn vaihtamattomuuteen.
Ne litran 30w mineral purkit nippelikaupan hyllyssä ainakin Mobililla 10w30mineraalia.
Idea ilmajäähteisissä yksiaste-mineraaliöljyn käyttäjinä on hirmukuumuudet pinnoilla ja syntikasta jossain 300-400 asteessa molekyylisidokset napsuu toisella tapaa kun perusperusmineraalista. Itsellä on yleensä kaikissa ilmajäähteisissä 20W50 mineral. On osoittautunut kuuloaistillisesti paremmaksi kuin lirummat. Se on nykyään joka nippelikaupassa listoilla.
Talvellahan ajetaan 2-tahtisilla, joten mitään 0W, 5W tai 10W neulomakoneöljyjä turha käyttää
---------------------------
Edelleenkin aikomus vetää nippa puutarhatraktorin ketjukoteloon ja täyteen kuten Kvernelandin jyrsijä. Onko autoilijoilla tallilla NLGI-0 niin että saisi nipan kautta?
Minä olen oppinut luottamaan omaan korvaan öljyjen suhteen, kun on takana 100 000 h tjsp jyrnytystä 1000 eri rakkineella, joita itse huoltanut, jne... Toisilla on nuottikorvaa. Minulla ei vähääkään, mutta kuulen koneista äänen perusteella varsin paljon. Esim Basildonin Foortteihin ei 5w30 transmission ole hyvä, pitää olla 10w30 niin lakkaa vihlomasta hampaissa.
Myös nuo pikku nelipyörien kertakäyttö taka-akselit tarvis NLGI-0 sekä halpiskulmavaihteet, simpukat, matopyörät, jne, joten jotain tarttis kehittää. Korkkari 20L ämpäriin?