Mersujen murheet topic

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Valmetilla...
Viestit: 799
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Mersu on tuolla tallissa nytkin. Ajattelin ongelman johtuvan siitä että Mersussa abs pysyy hyvin matalaan nopeuteen asti mukana joten sopiva keli niin pyörä ei mene lukkoon nasta ei pure. Ihan tuttuja on nuo ongelmat varsinkin kylmällä moottorilla automaattilaatikolla että liukkaalla mennään etuset suksena kun pakitusta yrittää hillitä jarrulla. Nämä ongelmat siis nuissa vanhemmissa Mersussa, uusiin luulisin ongelmien poistuneen.
zukka
Viestit: 7804
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Muutaman kerran on käynyt noin muutaman sadan tuhannen km aikana. Ehkä 5-10 kertaa. Vanhimmat olleet 80 luvulta ja uusimmat 2000 luvulta. Kaikista selvisi painamalla jarrua enemmän jolloin myös takajarrut jarruttivat ja veto lakkasi.
Renkaiden vaihto auttoi tuohon vaivaan vaikka edelliset ja uudet olivat nastat,mutta toisilla ei tehnyt tuollaista enää.

Myös muissa oikean vetotavan (nelivedon lisäksi) laitteissa käynyt samaa eikä siinä mitään ihmeellistä mielestäni ole ollut.
mtuitto
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Joulu 11, 2019 11:07 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Alamäkeen ajaessa tuo ongelma korostuu. Jarrun reilumpi painaminen tosiaan auttaa, tosin silloin eteneminen loppuu. Vapaalle vaihtaminen taas ei pysäytä liikettä, mutta palauttaa ohjattavuuden koska vauhtia ei tarvitse enää hillitä jarrulla.
zukka
Viestit: 7804
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuo vapaalle vaihtaminen on tosiaan myös vaihtoehto jos menee vaikka liikennevaloihin ja olisi suotavaa pysyä omalla kaistallaan. Vaikka jäisissä urissa aika hyvin kävely vauhdissa pysyykin ilman että edes ohjaa.

Pitäisiköhän joskus koneilla omistaa mersun nelikko... Subaru, mitsu, nissan, bmw on jo ainakin ollut.

Onko sulla vielä väykky ja ajatko sillä arkisin 6:10-6:30 välillä helsinkiä kohti? Vastaava tullut vastaan monesti.
8400
Viestit: 9810
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Itte en oo koskaan huomannu moista ongelmaa vanhemman 4 vaihteisen, 5g tai 7g laatikkojen kanssa. Ekalla autolla ajoin 490-545tkm välin ja laatikko toimi täysin moitteetta. Muutenkin todella varmatoiminen auto vaikka täälä tietäjät kertoo kuinka niillä ei tee mitään. Hirveän ruosteinenkaan se ei ollut vaikka suomiauto, siis 202
zukka
Viestit: 7804
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ehkä 1-2 kertaa talvessa käynyt omalle kohdalle tuo eteneminen etupyörät lukossa konttaus vauhtia.
Joko kotipiha,huoltoasema kun ajaa tankille tai sitten liikennevalot. Enempi vaan jarrua niin problem solved.

Ja edelleen renkaiden vaihdolla eri merkkiseen on ollut merkitystä. Continental testivoittaja oli aivan anaalista. Myin samantien vanteineen pois vaikka ei oltu ajettu kun muutama viikko.

Nettiautosta katsomalla mitä siellä on yli 600tkm ajettuna myynnissä niin siinä niitä luotettavimpia alkaa näkymään. On siellä monia merkkejä,joitakin enemmän kun toisia.
Jos sattuu yksi jotain merkkiä löytymään niin se voi olla jonkun papan silmäterä ollut jota on elvytetty vaikka väkisin,mutta jos samaa merkkiä/mallia alkaa olla useita myynnissä niin tuskin kaikkia on väkisin elvytetty.
Eikä enää päde sekään että mersu on niin kallis ja siksi sitä pitää korjata kun ei ole varaa jättää korjaamatta. Hinta ero johonkin vastaavilla varuisteilla olevaan samankokoiseen toyotaan tai peugeottiin ei enää ole moninkertainen,ehkä 1,5 toyotaan ja 2-2,5 peugeottiin?

Siinä muutamia. Varmaan kaikissa on laitettavaa varsinkin alle 2000€ hintaisia jos katsoo niin laitettavaa voi tulla samantien kun yrittää käynnistää :D
https://m.nettiauto.com/vaihtoautot?pfr ... =73&page=1
Lurkus
Viestit: 1016
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

zukka kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 9:46 pm Noilla vanhemmilla pohjat voi vuotaa vaikka 1000km välein jos ei asennus oikein suju tai jotain rikottu jo aiemmin.
Muistelisin että takuuaikana niitä on jo aikoinaan korjailtu.
Vaikea sanoa että milloin alkaa vuotamaan pohjasta.

Suutin itsessään jos hajoaa niin 220€ maksaa toimiva kunnostettu kl varaosista. Sitä ne mersukorjaamoillakin laittavat tilalle ja väittävät toimivaksi suuttimeksi.
Omalle kohdalle ei ole tullut vielä hajonnutta suutinta vaikka jonkun verran noita korjannut. Ollut varmaan hyvä tuuri.


Uudemmassa om651 delphin suuttimet on huonoja. Ne kai vaihdettiin takuuseen noihin sitä mukaa kun hajosi.
Takseihin kaikki kerralla ja yksityisillä piti jokaisen suuttimen kohdalla mennä erikseen hinurilla veholle ja vaihtoivat vain rikkinäisen suuttimen. Niiden pohjien vuodoista en tiedä.

Opetat vaimon hitsaamaan,kittaamaan ja maalaamaan niin problem solved :D
Meillä 651 oli piezot alkujaan ja ne vaihfettiin takuuseen solenoideihin. Samalla johtosarja ja moottorinohjausyksikkö. Nykyisillä on ajettu noin 200tkm ja ihan ok.
8400
Viestit: 9810
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Nehän vaihdettiin melkein heti kaikki takuuseen. 642 on boschin piezot ja ne toimii, mutta määrävälein pitää se harharetki tehdä
zukka
Viestit: 7804
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Lurkus kirjoitti: Su Kesä 28, 2020 12:59 pm
zukka kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 9:46 pm Noilla vanhemmilla pohjat voi vuotaa vaikka 1000km välein jos ei asennus oikein suju tai jotain rikottu jo aiemmin.
Muistelisin että takuuaikana niitä on jo aikoinaan korjailtu.
Vaikea sanoa että milloin alkaa vuotamaan pohjasta.

Suutin itsessään jos hajoaa niin 220€ maksaa toimiva kunnostettu kl varaosista. Sitä ne mersukorjaamoillakin laittavat tilalle ja väittävät toimivaksi suuttimeksi.
Omalle kohdalle ei ole tullut vielä hajonnutta suutinta vaikka jonkun verran noita korjannut. Ollut varmaan hyvä tuuri.


Uudemmassa om651 delphin suuttimet on huonoja. Ne kai vaihdettiin takuuseen noihin sitä mukaa kun hajosi.
Takseihin kaikki kerralla ja yksityisillä piti jokaisen suuttimen kohdalla mennä erikseen hinurilla veholle ja vaihtoivat vain rikkinäisen suuttimen. Niiden pohjien vuodoista en tiedä.

Opetat vaimon hitsaamaan,kittaamaan ja maalaamaan niin problem solved :D
Meillä 651 oli piezot alkujaan ja ne vaihfettiin takuuseen solenoideihin. Samalla johtosarja ja moottorinohjausyksikkö. Nykyisillä on ajettu noin 200tkm ja ihan ok.
Ok. Hyvä tietää. Seuraava moottori on luultavasti om651 tai sitten v6 jos mersun dieselillä meinaa jatkaa. Tai pysyy tutussa ja turvallisessa om646 joilla vuosia ajeltu jo.
Juho M-P
Viestit: 4377
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joku puhui 646 huonosta öljynpaineesta ja sen aiheuttamista tuhoista.

Väitän että tuo ongelma koskee vain DPF autoja. Niissä oli ominaisuutena että moottoriöljy lisääntyi. Johtui pätkäajosta ja kaupunkiajosta jolloin DPF regenerointi ei mennyt puhtaasti läpi vaan ECU käynnisteli regeniä vähän väliä uudelleen. Jälkiruiskutuksena menevä diesel sitten jähiljalleen ui männänrenkaista öljyn sekaan.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7804
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juho M-P kirjoitti: Su Kesä 28, 2020 1:19 pm Joku puhui 646 huonosta öljynpaineesta ja sen aiheuttamista tuhoista.

Väitän että tuo ongelma koskee vain DPF autoja. Niissä oli ominaisuutena että moottoriöljy lisääntyi. Johtui pätkäajosta ja kaupunkiajosta jolloin DPF regenerointi ei mennyt puhtaasti läpi vaan ECU käynnisteli regeniä vähän väliä uudelleen. Jälkiruiskutuksena menevä diesel sitten jähiljalleen ui männänrenkaista öljyn sekaan.
Juu minähän se siitä sanoin että näin olen kuullut.
Yhden taksin tiedän jonka kangen laakeri sanoi sopimuksen irti tyhjäkäynnillä tai heti käytyään tyhjäkäyntiä tolpalla pidempään,mittarissa oli yli 700tkm. En tiedä oliko dpf vai ei.
Omat ei ole.

Olisi mielenkiintoista laittaa öljynpainemittari kiinni vaikka tuohon c:hen joka on vanha taksi niin voisi sen paineita seurailla
allu-85
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Kävin äsken koeajamassa ostomielessä w203. Ilmastointi oli täytetty tammikuussa. Miten nopeasti sitä kylmää pitäisi tulla ja tuleeko tuon ikäluokan autoissa pakastimen kylmää? Omassa Volvo V70 -03 tulee muutaman sekunnin päästä käynnistyksestä jo viileää ja hetken päästä oikeasti kylmää, jos vain pyytää. Lähinnä kiinnostaa, että onko tuo mm ominaisuus vai oliko järjestelmä jo tyhjentynyt? N 5km lenkillä tuli viileää, mutta ei kylmää, vaikka namikat oli käännetty 18c, eli niin kylmälle kuin sai.
Juho M-P
Viestit: 4377
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sana ”ilmastointi täytetty” särähtää aina korvaan.
Kyllä ilman pitäis viiletä parissa kymmennessä sekunnissa. Jääkylmää pitäs tulla sitten ajaessa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7804
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jostain syystä se on täytetty. Vuotoa vai korjattu jotain jolloin tyhjentynyt?
Omassa en ole vielä kertaakaan "huoltanut" ja tuntuu toimivan. Kummassakaan vitossa ei toimi,ainakin paineen tunnistinta herjaa molemmissa.
En tiedä jääkylmästä,mutta kyllä siellä pitkähihaisen saa helteellä pukea jos kylmimmälleen laittaa ja kylmää alkaa alle minuutissa helposti puhaltamaan. Automaattiasetusta en käytä,suulakkeet puhaltelee mihin sattuu niinkun kaikissa autoissa omasta mielestä. Tykkään pitää 75% tuulilasille ja 25% jaloille suunnilleen.
8400
Viestit: 9810
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ehkä 10s käynnistyksestä alkaa "jääkylmää" ilmaa puhaltamaan kun on paineet ja aineet tallella.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 361 »

Jos oikein auringossa muhinut auto jolloin kojetaulunrakenteet ilmakanavineen 100asteen lämpöisiä niin on selvää ettei se ilma ole heti kovinkaan kylmää vaikka toimisi ilmastointi kuinka hyvin tahansa.
mtuitto
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Joulu 11, 2019 11:07 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

zukka kirjoitti: Su Kesä 28, 2020 10:31 am
Pitäisiköhän joskus koneilla omistaa mersun nelikko... Subaru, mitsu, nissan, bmw on jo ainakin ollut.

Onko sulla vielä väykky ja ajatko sillä arkisin 6:10-6:30 välillä helsinkiä kohti? Vastaava tullut vastaan monesti.
Kyllä mulla vielä se väykky on ja tönään sillä töihin just noihin aikoihin. Mistä vehkeestä sut voi bongata?

Ostin aikoinaan (2011) W212 250 Cdi 4maticin. Se on ihan rehti neliveto, ei mitään viskoja tms. kytkeytyviä systeemejä, vaan jatkuva 55/45 vetosuhde. Erittäin hyvä nelivetotekniikka. Sitä vetotapaa ei huomaa muulloin kuin liukkaalla. Ei edes kääntösäteessä, se on sentilleen sama kuin takavetoisessakin.
zukka
Viestit: 7804
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

mtuitto kirjoitti: Su Kesä 28, 2020 7:29 pm
zukka kirjoitti: Su Kesä 28, 2020 10:31 am
Pitäisiköhän joskus koneilla omistaa mersun nelikko... Subaru, mitsu, nissan, bmw on jo ainakin ollut.

Onko sulla vielä väykky ja ajatko sillä arkisin 6:10-6:30 välillä helsinkiä kohti? Vastaava tullut vastaan monesti.
Kyllä mulla vielä se väykky on ja tönään sillä töihin just noihin aikoihin. Mistä vehkeestä sut voi bongata?

Ostin aikoinaan (2011) W212 250 Cdi 4maticin. Se on ihan rehti neliveto, ei mitään viskoja tms. kytkeytyviä systeemejä, vaan jatkuva 55/45 vetosuhde. Erittäin hyvä nelivetotekniikka. Sitä vetotapaa ei huomaa muulloin kuin liukkaalla. Ei edes kääntösäteessä, se on sentilleen sama kuin takavetoisessakin.
Ensi kerran ti ja ke aamuna,luultavasti viininpunaisesta vitosta. Tai ehkä kultainen 308 pösö tai se hopea c jolla kävin sun luona.
Järvenpää p ja ohkola risteyksien välillä vanhalla tiellä.

Työkaverilla oli juuri tuollainen w212. Jotain 300 luokkaa taisi olla mittarissa. Kaksi kertaa vedet ulos kesken ajon,ensimmäinen kerta oli kai termarikotelon jostain viasta johtuva ja seuraavana aamuna termarikotelon letku irtosi kun ei ollut asennus sujunut :D
Joku kolmaskin juttu siinä saattoi olla miksi meni hinurilla,en muista enää.
Ketjua ei oltu vaihdettu ja sitä harkitsi että teettäisikö ennen hajoamista.
Vaihtoi sitten neliveto transporteriin jossa ei kuulemma teho riitä ja mutkassa ajo-omituisuudet ovat huonot.

Olikos tuo 250 kahdella ahtimella tai jotain vastaavaa?
Ajomies
Viestit: 28142
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Pojan 190 :llä 2,5 l automaatti MB:llä yhtenä talvena kävin pohjanmaalla hakemassa peräkärryn kanssa romppeita, niin kyllä niin pelottavalla laitteella en ole ajanut ennen enkä sen jälkeenkään. Tiedä oliko vaikutusta alla olleilla kitkarenkailla, vai liian tehokkaassa koneessa, mutta melkoista kiemurtelua se matkanteko kyllä oli. Toki keli oli lähes koko matkan normaalia liukkaampaa, mutta siitä huolimatta en sellaista kokemusta jäänyt kaipaamaan. Kuitenkin sulalla tiellä sillä ajeli kuin muillakin autoilla, ilman sitä "ajamista". No kai sitten joku tykkää sellaisestakin?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
zukka
Viestit: 7804
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Onhan tuollainen aika liukas kitkoilla.
Ensimmäisen talven c:llä ajoin 9 vuotta vanhoilla nokialaisilla joissa edessä oli 6mm ja takana 4 mm syksyllä ja alle 3mm keväällä.
Hyvin sillä pärjäsi kuitenkin kun vähän ennakoi enemmän.

Sen huomannut tuossa,että edessä pyöränkulmien on syytä olla tosiaan kohdillaan vakio alustalla tai vetelee enemmän kovemmassa vauhdissa kun moni muu auto. Sport alusta ei niin paljoa tuntunut vetelevän tai jos auto on muuten madallettu reilummin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: teemu272, trantor, ylioyja ja 41 vierailijaa