Mersujen murheet topic

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ajattelin tehdä mersuille oman topikin,kun tuntuu monella niitä olevan ja haasteitakin näyttää käyttäjillä riittävän.
Ei tarvitse jokaisesta tehdä omaa ketjuaan,ainakin tuossa bobcat topikissa tuntuu sujuvan yhden otsikon alla aika hyvin.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Veikkauksia mitä kannattaisi tutkia tai mihin kiinnittää enemmän huomiota tuossa omassa w639 om646/722.6 kun kiihdyttäessä täyskaasulla tekee ainakin isommilla vaihteilla sellaista heijjaavaa liikettä?
1&2 vaihteella ei kerkeä,mutta 3 taitaa jo tehdä ja ainakin 4&5 tekee.
Uudet ilman ja polttoainesuodattimet.
Star ei anna kun yhden pimeän hehkun viaksi pikatestillä.
Ohivuodot lämpimänä 2min/40ml joka suuttimelta.
https://photos.app.goo.gl/aje3oDJzHqfbTprr6
Kokeiltu toista annostelu ja sitä toista venttiiliä,määränsäätö venttiilikö oli nimeltään.
Turbon tanko liikkuu kun auton laittaa käyntiin tai sammuttaa.
Täyskaasulla ajossa en ole testannut starilla,voisin testata joku päivä kun saan jonkun polkemaan vitoa kun vierasta sikaa.

Normaali ajossa ei mitään ongelmia,mutta täyskaasulla meno on sellaista mennään, ei sittenkään, mennäänpäs,josko ei kuitenkaan...
Viimeksi muokannut zukka, Ma Kesä 29, 2020 10:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Jammu »

kiinnostaa aihe myös koska ohuehko hinku ostaa edullisen pään vito jossain vaiheessa. Onko kaikissa koneissa suutinmurhetta.
Suomi kuuluu länsimaihin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jammu kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 6:52 pm kiinnostaa aihe myös koska ohuehko hinku ostaa edullisen pään vito jossain vaiheessa. Onko kaikissa koneissa suutinmurhetta.
Sanoisin että on.
Mutta itsetehden noin 10€/sylinteri maksaa korjata yleensä. Jos uusii pultin,prikan ja pitimen eli haarukkaraudan. Moni ei haarukkaa vaihda,mutta nykyään laitan sen aina samalla kun noin 5€ maksaa ja sillä vasta sain aikoinaan c:ssä yhden suuttimen pitämään. Ilman haarukkaa alle 5€ remontti.

Aiemminkin sanonut tämän,mutta tuossa omassa c:ssä yhteen suuttimeen en ole koskenut 200tkm aikana,kaksi tainnut tehdä yhden kerran ja yksi alkoi pitämään vasta kai kolmannella kerralla.

Nyt tähän viimeisimpään vitoon tein kaikki kerralla,kun yksi vuoti ja yhdestä kärki halki (20€). Ajanut vasta alle 10tkm,mutta ostin sen viallisena monilta osin,mm suuttimet.

Toiseen vitoon en ole kertaakaan tehnyt. Ehkä 30-50tkm ajettu meillä.

Näillä kaikilla yhteensä ajettu 1.4-1.5 miljoonaa. Vähiten ajettu on pelleiltään huonoin,helsingissä ollut ainakin viimeiset vuodet ja huonolla pidolla. Joka kulmakin kasassa ja kyljet :D

Tyhjäkäyntiä ei kuulemma kestä heikon öljynpaineen takia... En sitten tiedä. Yksi tilataksi hajotti moottorinsa 700tkm kohdalla jonka tiedän ja juurikin kiertokangen laakerit pettivät tyhjäkäynnillä. Öljynpainevaloahan näissä ei ole,vaan pelkkä tasoanturi. Se on kait ohjelmoitavissa kuinka aikaisin varoittaa öljyn määrästä.
Yleisesti ainakin om646 on aika luotettava. Jos hajoaa niin toinen moottori suoraan tilalle. Myös v6 on joskus isoilla kilometreillä myynnissä ja väittävät senkin olevan luotettava,kunhan ketjun joskus vaihtaa.
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mersut ovat nyt samanlaisia huoltoa kaipaavia autoja kuten muutkin. Ne vanhat ikiliikkujat jolla ajettiin satoja tuhansia öljyjen vaihdolla ja polttoaine suodattimien vaihdolla. Ajoissa kun tarttuu siihen suuttimen vuoto probleemaan se yleensä hoituu helposti, mutta tarpeeksi kun viivyttelee on jo puhdistus aikaa vievää touhua. Ja ainakin suuttimen reiän kalvamisen vaatii että saa sen pitämään. Itse en kyllä osaa sanoa millä koneella parhaiten pärjää, se kun kuitenkin on usein kuskista ja huolloista kiinni! Jos malttaa touhuta sen ruostesuojauksen kanssa ja vielä jotenkin hoitaa sitä ulkokuortakin, niin kyllä nekin tehtävänsä hoitaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tässä viimeisimmässä vitossa on joskus ajettu vuotavilla suuttimilla kauan. Jokapuolella venttiilikopan päällä on jäänteitä vieläkin,sekä johtosarjoissa ja polttoaineletkuissa.

Kalvain on hyvä olla,mutta ei moni käytä sitä.
Useasti laittaa johonkin hylsyn päähän rättiä joka uitettu vaikka kentin one shotilla ja sillä pyörittelee puhtaaksi.
Yleensä ensimmäistä kertaa kun teen johonkin autoon niin teen kalvaimella pohjan pinnasta 90-95% kiiltävän. Seuraavilla kerroilla pelkkä pyyhkiminen jos vielä sattuisi jostain syystä vuotamaan.

Kuski,huollot ja niiden lisäksi onko matka vai keskusta ajossa.

Omia ei ole ruostesuojattu. Uusimassa helsinki autossa on jopa reikä. Ensimmäinen omista mersuista jota joutuu hitsaamaan.
C:tä pesin ja vahasin ensimmäiset pari vuotta,nyt kerran tänä vuonna. Uutta vitoa en kertaakaan. Toisen viton pari kertaa tänä vuonna. Kai niitä voisi enemmänkin.
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Nyt on ollut MB actros ärrä Scania tilalla ja kyllä oon noitunu. Hulluksi meinaa tulla kärryn kanssa pakittaessa kun ohjaus on olevinaan hidas, raskas ja tahmea. Ratti on jotenki massiivinen, sormet ei yletä mitenkään sopivasti puolien välistä ympäri että vois kahdella sormella veivata rattia kun urakkanuppia ei ole.

Ajotietokone on pirun pieni ja epäselvä, minusta pahasti saman näköinen koko mittaristo kuin henkilöautoissa. Vilkun viiksi kaukana. Julmetun kokoinen sivuikkuna jossa ei ole kaihdinta ärräläisen tapaan, paistaa pirun kuumasti naamaan näillä keleillä.

Kulkee yhtä pirteästi nuppina kuin vastaava scania kärryn kanssa ja puoltaa ojaan päin. Etuhelmat ohutta teräväreunaista muovia jotka jää varmasti ensimmäiseen jäiseen penkkaan.

Tällä kokemuksella kyseenalaista koko konsernin kyvyn tuottaa kelvollisia kulkuneuvoja :shock:
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jammu kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 6:52 pm kiinnostaa aihe myös koska ohuehko hinku ostaa edullisen pään vito jossain vaiheessa. Onko kaikissa koneissa suutinmurhetta.
Yksi kaveri käy meidän autonhuoltopukilla ruostesuojaamassa välillä autoja ja nuo molemmat siinä käyneet takavetomallin Vitot ovat kyllä olleet aika murheellisen näköisiä ja osin hitsattujakin alta, kannattaa kurkata auton alle kun ostaa Vitoa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

SamiT kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 8:59 pm
Jammu kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 6:52 pm kiinnostaa aihe myös koska ohuehko hinku ostaa edullisen pään vito jossain vaiheessa. Onko kaikissa koneissa suutinmurhetta.
Yksi kaveri käy meidän autonhuoltopukilla ruostesuojaamassa välillä autoja ja nuo molemmat siinä käyneet takavetomallin Vitot ovat kyllä olleet aika murheellisen näköisiä ja osin hitsattujakin alta, kannattaa kurkata auton alle kun ostaa Vitoa.
On niistä osa kyllä joo huonoja kuulemma.
Harvoin noita uutena on kauheasti suojailtu jos on johonkin rakennusliikkeelle mennyt. Voisi olla hyvä jos saisi ostettua jonkun omassa käytössä uudesta asti olleen viton (tai minkä vaan auton).
Silti ruostetta enemmän harmittaa jos tekniikkaan tulee vikaa joka jättää tielle. Harvemmin ruosteen takia matka katkeaa,mutta jos matka jostain syystä eleensäkin katkeaa niin sitten tarvii hinuria, taksia, korjaajaa... Jossain erämaassa pakkasella tai helteellä ei huvittaisi istua odottamassa hinuria.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Jammu »

millä kilometreillä suutinremppaa?

vaimolla työautona ollut kohta viitisen vuotta pari eri nelivetovitoa.Eipä mahdottomia. Toinen ++600tkm lanssi ja toinen normipaku alle 300tkm. Ruostetta on, kunpa joku fiksais ajoissa.
Suomi kuuluu länsimaihin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Noilla vanhemmilla pohjat voi vuotaa vaikka 1000km välein jos ei asennus oikein suju tai jotain rikottu jo aiemmin.
Muistelisin että takuuaikana niitä on jo aikoinaan korjailtu.
Vaikea sanoa että milloin alkaa vuotamaan pohjasta.

Suutin itsessään jos hajoaa niin 220€ maksaa toimiva kunnostettu kl varaosista. Sitä ne mersukorjaamoillakin laittavat tilalle ja väittävät toimivaksi suuttimeksi.
Omalle kohdalle ei ole tullut vielä hajonnutta suutinta vaikka jonkun verran noita korjannut. Ollut varmaan hyvä tuuri.


Uudemmassa om651 delphin suuttimet on huonoja. Ne kai vaihdettiin takuuseen noihin sitä mukaa kun hajosi.
Takseihin kaikki kerralla ja yksityisillä piti jokaisen suuttimen kohdalla mennä erikseen hinurilla veholle ja vaihtoivat vain rikkinäisen suuttimen. Niiden pohjien vuodoista en tiedä.

Opetat vaimon hitsaamaan,kittaamaan ja maalaamaan niin problem solved :D
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Valmetilla... kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 8:53 pm Tällä kokemuksella kyseenalaista koko konsernin kyvyn tuottaa kelvollisia kulkuneuvoja :shock:
Kyllä se mersun laatutaso lässähti kun niitä alettiin valmistamaan muualla kuin saksan maalla. Ja ei ole se laatu sielläkään enää sitä samaa mitä aikoinaan. Olisiko saman tyylistä toimintaa ulkomaalaistaustaisilla työläisillä mitä englantilaisilla aikanaan, ettei juuri kiinnosta? :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sepä onkin vaikea sanoa kun tuo suuttimien sutkuttelu vaihtelee todella isolla toleranssilla, on ollut reilusti alle 100 000 km ajetuissa ja sitten taas 700- 800 000 km ajettuja joissa ei ole suutin rumpaa tehdä. Sekin kertoo siitä laatuvaihtelusta jotakin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mutta mersu fanaatikoille lohduksi ja tiedoksi että on niitä muissakin merkeissä vastaavia vaivoja! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Halvimmat A-sarjan Mersut maksaa vähemmän kuin kalleimmat Opel Astrat.
Olisiko sellaisen Mersun laatu sama kuin 5-kertaa kalliimman C-sarjalaisen?
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ajomies kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 10:33 pm
Valmetilla... kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 8:53 pm Tällä kokemuksella kyseenalaista koko konsernin kyvyn tuottaa kelvollisia kulkuneuvoja :shock:
Kyllä se mersun laatutaso lässähti kun niitä alettiin valmistamaan muualla kuin saksan maalla. Ja ei ole se laatu sielläkään enää sitä samaa mitä aikoinaan. Olisiko saman tyylistä toimintaa ulkomaalaistaustaisilla työläisillä mitä englantilaisilla aikanaan, ettei juuri kiinnosta? :(
Samaahan suomessakin tenavatähtitehtaalla vähän ollut kuulemma. Eikä ihme. Ensin hehkutetaan kuinka on töitä ja palkatkin julkisuudessa tiedossa. Värvätään työläisiä ympäri suomea jotka muuttavat työn perässä uuteen kaupunkiin jossa asuntoja ei ole tarjolla tarpeeksi vaan konteissa asutaan tilapäisesti tai sitten kalliissa asunnossa kun hinnat pompanneet asuntojen vähyyden takia.
Seuraavaksi ihmetellään että eihän täältä tuota rahaa saada jota luvattiin,niin tehtaan konttorin puolelta kommentoidaan että palkka joka oli julkisuudessa tarkoitti työntekijää jolla on täydet edut ja lomat tai mitä olikaan :D
Seuraavaksi taisikin olla lomautuksia,vai jäikö pelkäksi uhkaksi?
Nostattaahan se mielialaa.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ajomies kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 10:37 pm Sepä onkin vaikea sanoa kun tuo suuttimien sutkuttelu vaihtelee todella isolla toleranssilla, on ollut reilusti alle 100 000 km ajetuissa ja sitten taas 700- 800 000 km ajettuja joissa ei ole suutin rumpaa tehdä. Sekin kertoo siitä laatuvaihtelusta jotakin.
Ei ole tosiaan kilometreistä (mittarissa olevista ainakaan) kiinni millään tavalla koska käy vuotamaan. Ja edellisen korjaajan mielenkiintoa ja huolellisuutta sekä ajantasaisia ohjeita ja niiden noudattamista ei pysty myöskään enää sanomaan.
Mutta eipä tuosta isoa stressiä kannata ottaa,ennemmin jännitän hehkujen vaihtoa ettei ne katkea. Tämä siis missä tahansa dieselissä.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ajomies kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 10:39 pm Mutta mersu fanaatikoille lohduksi ja tiedoksi että on niitä muissakin merkeissä vastaavia vaivoja! :)
En ole fanaatikko,sattunut vähän vahingossa nuo vitot kohdalle.
Ei muissa noin herkästi vuotavia suuttimia ole varmaankaan, mutta jokaisella merkillä tuntuu olevan omia heikkouksiaan.
Ainakin netissä noita näkyy paljon ajettuna myynnissä verrattuna moneen muuhun merkkiin,välillä katsellut ja osuu sieltä silmään joka kerta muutama yli 500k ajettuja yksilöitä jotka voisin ostaa tarpeen vaatiessa.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Kesä 26, 2020 10:42 pm Halvimmat A-sarjan Mersut maksaa vähemmän kuin kalleimmat Opel Astrat.
Olisiko sellaisen Mersun laatu sama kuin 5-kertaa kalliimman C-sarjalaisen?
Yksi A on itsellä ollut joskus muistaakseni ja muutamaa korjannut.
Johan on arseesta tehdä kytkinremppa!
Ja ensimmäiset ovat erittäin huonoja pelleiltään (jopa mersukuskin mielestä) kun purkaa pohjamuovit pois ellei ole jo kerenneet tippumaan.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Tästä tullee piiiiitkä ketju. :D
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Ajomies, Bing [Bot], Mika 82, Paalari, RS ja 39 vierailijaa