Mersujen murheet topic

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Omasta mielestä nuo erilliset jarrukengät ovat ihan hyvät merkistä riippumatta. Yleensä menee 2-3 vuotta säätämättä jonka jälkeen joutuu kiristämään ja taas mennään 2-3 vuotta. Seuraavalla kerralla alkaa jo säädöt olla loppu tai pinnat irtoamassa.
On tuossa toisenkin mallisessa puolensa,mutta omasta mielestä tympeämpi vaihdella jarruosia niihin kun joutuu pyöritellä mäntää ja ainakin fordeissa ja volkkareissa saanut satuloita vaihdella jumivan käsijarrun takia kun ei tahdo enää alkaa toimimaan jumimatta. Toki toimivilla osilla säätö tapahtuu automaattisesti ja se on sinänsä huoleton.

Nyt olisi c:n kepin tunnistimien liitokset kolvattu uudestaan. Saas nähdä toimiiko. Ennen aamu 5 tein kolvauksen melkein heti heräämisen jälkeen eikä ollut juotospastaa. Tai oikeastaan tein vaan vanhan tinan sulatuksen,kun oli vähän sopimaton kolvi ja ahdas piirilevy joten en uskaltanut laittaa uutta tinaa ettei ole useampi piiri yhdessä :lol:

Pääseekin sitten joku päivä varmaan vaihtamaan takapyörän laakerin.
Alkaa auto rakentumaan uudestaan osa kerrallaan :lol:
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Hyvin menisi jos edes ½ vuotta toimisi käsijarru mersuissa. Viimeksi kun tehtiin leimalle jarrut uusilla osilla ja jopa se käyttölinkku vaihdettiin molemmille puolille, niin kuukauden päästä piti jo "säätää" ja ruuvailla, kun ei pikkuisin kaltevalla parkkipaikalla enää pysynyt paikoillaan. En tiedä kuinka muut valmistajat ovat osanneet tehdä tuonkin mersua yksinkertaisemmin ja samalla toimimammaksi? Se automaattisäätö vipunen on usein noissa "vanhoissa" jos modifioitu omilla patenteilla ja laitettu jopa hitsillä jumiin? No onhan vaijerit kuitenkin sellaisia ettei sitä jäätymisen aiheuttamaa jumittamista ole vielä tullut vastaan. ( Niin eihän niissä vanhemmissa mersuissa kyllä tuota "ylimääräistä" automaattisäätöä ollutkaan. )
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ei minulla ole automaattisäätöä. Rulla jota pyöritetään.
Toisen puolen käsijarruun ei ole nyt koskettu 3 vuoteen kun sinne laitoin kaikki uutta. Tuossa pari viikkoa sitten ajoin konttorille hakemaan vikalistaa niin toisen puolen käsijarru ei pitänyt tarpeeksi josta tuli hylky. Nyt skarppasin ja laitoin sinnekin kaikki uutta vihdoinkin. En kerennyt tälle ehjälle puolelle vaihtamaan mitään, kai sinnekin voisi kerran osatkin on.
Vaijerit ei tosiaan ole omalla kohdalla jumittanut vielä yhdessäkään. Joissakin merkeissä ja malleissa jumivat vuodesta toiseen vaikka mitä tekisi.
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

En oo kans nähäny ikinä automaattisäätöä käkkäreissä. 80-luvun runpujarruissa kyllä(ja iso rumpujarru on ainoa oikea takajarru)
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 361 »

Juho M-P kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 8:08 pm En oo kans nähäny ikinä automaattisäätöä käkkäreissä. 80-luvun runpujarruissa kyllä(ja iso rumpujarru on ainoa oikea takajarru)
Kyllähän ne rumpujarrut taakse välttää mutta osaa nekin töitä teetättää.

Takana levyt ja satulassa käsijarru. Ihan perinteiset materiaalit (ei keramiikkaa/ köykämiiniä.) Ja levyt siten ettei tule napaa/laakeria mukana

Minun mielestä paras, yksinkertaisin, ja halvin
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä kunnolliset satulajarrut on hyvät ja yksinkertaiset. Ja niitä kierrettämäntäsiä haukutaan turhaan. Monella vaan on se 300-400tkm ajettu lousku jossa ne alkaa jumia. Helpo purkaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 361 »

Juho M-P kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 9:50 pm Kyllä kunnolliset satulajarrut on hyvät ja yksinkertaiset. Ja niitä kierrettämäntäsiä haukutaan turhaan. Monella vaan on se 300-400tkm ajettu lousku jossa ne alkaa jumia. Helpo purkaa.
Jep ja yksi syy niiden kiertomäntäisten haukkumiseen on taidon ja työkalujen puute. Joillain putkitongeilla sorvataan se männän pää tatiksi, pölysuoja vituiksi ja sitten hiki valuen haukutaan että jo on p.aska keksintö.

Aika harvoin niissä sen männän sisäänsaamisen suhteen on ongelmia ollut.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ei sen sisään saamisessa ongelmia kovin usein olekaan. Sanoin että tympeämpi vaihtaa palat kun pitää pyöritellä.

Käsijarrun puolesta niissä useammin ongelmia on itselle tullut vastaan.

Mutta näitähän ei tämän keskustelun otsikon autoissa tainnut juurikaan olla käytössä.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 361 »

zukka kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 10:26 pm Ei sen sisään saamisessa ongelmia kovin usein olekaan. Sanoin että tympeämpi vaihtaa palat kun pitää pyöritellä.

Käsijarrun puolesta niissä useammin ongelmia on itselle tullut vastaan.

Mutta näitähän ei tämän keskustelun otsikon autoissa tainnut juurikaan olla käytössä.
Niinhän se on. Käsijarru niissä useimmiten renaa, jää päälle koska käyttövivun akseli jumittaa.
gaz
Viestit: 411
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
Paikkakunta: jämsänkoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja gaz »

8400 kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 7:09 am Vaihtamalla land cruiseriin
Niitä mulla on kaks
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Vaihdekepin juotoksista muutama sulatettu muutama päivä sitten.
Tänään kasasin ja näytti vielä ainakin toimivan,joten en ainakaan kokonaan rikkonut sitä. Saattoi jopa korjaus onnistuakin kun tänään useasti tuli yritettyä saada sitä kadottamaan yhteys.

Mutta vastoinkäymiset jatkuvat, mittaristoon tuli ilmoitus että etujarrupalat alkaisi olla vaihtokunnossa.
gaz
Viestit: 411
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
Paikkakunta: jämsänkoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja gaz »

Käsijarru on minullakin toiminut moitteetta, w115x2, 124, 201, 123, 163. Todella hyvä systeemi. eikä varmaan unohdu päälle koska on niin tehokas. Kiitos muuten peili ohjeesta empäs ite tajunnu sitä säätöö kääntää kuskinpuolelle.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Vitokin alkoi vastustamaan.
Kaukosäätimestä loppui patterit viimeinkin kokonaan.
Helmikuussa töihin mennessä ei kahtena päivänä parilla painalluksella mennyt ovet lukkoon joten jätin työpäivän ajaksi ovet auki.
Tänään vaimo oli reipas ja vaihtoi patterit kun ei jaksanut taistella avaimen kanssa ja vara-avainkin on tallilla :mrgreen:
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

zukka kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 10:26 pm Ei sen sisään saamisessa ongelmia kovin usein olekaan. Sanoin että tympeämpi vaihtaa palat kun pitää pyöritellä.

Käsijarrun puolesta niissä useammin ongelmia on itselle tullut vastaan.

Mutta näitähän ei tämän keskustelun otsikon autoissa tainnut juurikaan olla käytössä.
Pe/la tein takajarruremppaa käyttöautoon. Lucas alumiinisatulat käppärillä siis. Toisen mäntä meni melkein sormilla pyörittämällä sisään. Toinen ei mitenkään. Tiiviste turvonnut ja puri kiinni. Muuten toimi vipu yms.
Hain moponetistä vaihtolaitteen tilalle. Onhan noi olleet tuolla 15 vuotta ja 440tkm.

Niin ja Vitoon vaihdoin uuden sähkölasien/peilien katkasijab oveen. Nyt saa lasin ylös kikkailematta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Haitko purkaamolta vai uuden katkaisijan?
Hinta?
Toisessa vitossa puuttuu kuskin ikkunan se näppäin. Pelkkä "runko" jäljellä jolla sitä tulee käytettyä
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tilasin iPartsilta Virosta uuden. 39€ maksoi.
Mullaki puuttui se painike ja se katkaisin halusi yleensä vain laskea lasia.

Sinänsä hauskaa että tuo katkaisin oli silti kalliimpi mitä Astran takajarrulevyt, palat(asennusarjoineen) ja jarrukilvet yhteensä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Omassa se toimii vaikka se päällinen puuttuu.
Olkoon tuollainen vielä.

Eberi yllätti aamulla ja sytytti valot :mrgreen:
Silloin yli 20 asteen pakkasella teki saman pari kertaa kun yritti käynnistyä, tänään ei yrittänyt mutta merkkivalot toimivat.
Muuten siinä ei olekaan elonmerkkejä näkynyt
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Ilta-Sanomat kirjoittaa että paljon ajettujen Sprintereiden takajarrujen työsylintereissä ilmenee vuotoja. Paljon ajetulla tarkoitetaan yli 60 000 kilometriä ajettuja. On se autoilu vaan erilaista tuolla Saksassa.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Oliko siinä vuosimalleja?
Menee varmaan takuuseen?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: JURO, RUT ja 46 vierailijaa