Mersujen murheet topic

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Juho M-P
Viestit: 4368
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

skuikka kirjoitti: Su Helmi 07, 2021 8:53 pm w639, onko erityisiä ruostepaikkoja joita kannatta syynätä tarkemmin? Hukkasin T4:sen ja pitäisi paku saada alle eikä noita ole yhtään kunnollista järkevän matkan päässä. Tiedän että osa on aika koviakin ruostumaan mutta lähinnä semmoisia paikkoja mitä ei yleissilmäyksellä huomaa. OM646 on nopean pengonnan perusteella kait kohtuu varma kone?

W639 mätänee käsiin jokapuolelta. Helmat, pohjan poikittaispalkit, takakaaret, OVIEN ALAREUNAT
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juho M-P kirjoitti: Su Helmi 07, 2021 8:59 pm
skuikka kirjoitti: Su Helmi 07, 2021 8:53 pm w639, onko erityisiä ruostepaikkoja joita kannatta syynätä tarkemmin? Hukkasin T4:sen ja pitäisi paku saada alle eikä noita ole yhtään kunnollista järkevän matkan päässä. Tiedän että osa on aika koviakin ruostumaan mutta lähinnä semmoisia paikkoja mitä ei yleissilmäyksellä huomaa. OM646 on nopean pengonnan perusteella kait kohtuu varma kone?

W639 mätänee käsiin jokapuolelta. Helmat, pohjan poikittaispalkit, takakaaret, OVIEN ALAREUNAT
Sanoisin takalokarien kaaret, poikittaispalkit, listojen välistä voi tunkea ruostetta sekä takaluukku/taka ovet.

Moottori on ihan ok kestävyydeltään yleensä.
Juho M-P
Viestit: 4368
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onko W639:ssä tosiaan näin paska käsijarru että kävelyvauhdissakaan polkaisu ei juuri hidasta???

On uudet levyt(laatu), uudet kengät(Brembo), uusi asennussarja ja vasen vaijeri. Kengät säädin niin että eka levy jumiin ja siitä yksi säätöpyörän pykälä taakse ja levy vapautui.
Käsijarrupoljin menee silti aika syvälle. Kyllä se nyt paikallaan pysyy loivassa vietossa mutta epäilen että kokonaisjarruvoima ei riitä.

Eikös 903 sprintterissä ollut helpotettu katsastuksessa tuota skägää? Eli riitti vain et auto pysyy paikallaan?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Sprinteristä en osaa sanoa.

Kyllä nuo omat 639 pysähtyy käsijarrulla, mutta ei niitä taida lukkoon vauhdista saada polkaistua tai sitten en ole polkaissut tarpeeksi. Hidastuu silti ihan reilusti.

Jos poljin painuu liikaa niin ei tule mieleen kun vaijerin ja kenkien säätö.
Otitko liinat lähelle, pyörittelit ja poljit käsijarrua päälle ja pois että liinat varmasti keskittyy? Ja sitten alkaa kiristää liinojen säätöä ja lopuksi vasta vaijeri tiukalle
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Juho M-P kirjoitti: Su Helmi 28, 2021 2:19 am Onko W639:ssä tosiaan näin paska käsijarru että kävelyvauhdissakaan polkaisu ei juuri hidasta???

On uudet levyt(laatu), uudet kengät(Brembo), uusi asennussarja ja vasen vaijeri. Kengät säädin niin että eka levy jumiin ja siitä yksi säätöpyörän pykälä taakse ja levy vapautui.
Käsijarrupoljin menee silti aika syvälle. Kyllä se nyt paikallaan pysyy loivassa vietossa mutta epäilen että kokonaisjarruvoima ei riitä.

Eikös 903 sprintterissä ollut helpotettu katsastuksessa tuota skägää? Eli riitti vain et auto pysyy paikallaan?
Huonot nuo on kaikissa missä on levyt ja kahvikupin kokoiset kengät keskellä. Eikä ne kestä yhtään käsijarru päällä ajoa. Ne lähes samantien moro, tai ainakin säätöä vaille. Siksi siinä on ne summerit summuut.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Frozen Star

Kuva

Huomasin tuossa yksi päivä kun läksin duunista ja olin ollut kuulosuojaimet päässä koko päivän, että Eemelin voimansiirrosta kuuluvalle jallatukselle olisi ehkä aika tehdä jotain.

Onneksi oli jossain autodocin kuormassa tullut kardaanin tukilaakeri käsivarastossa, eli vaihtoon.

Muuten ihan perushomma, mutta hiivatikseen tavaraa edessä, ja lähes joka pultissa on erilainen kanta...eli on torxia sisä ja ulkopuolisena ja normikannat päälle.

No kolmessa tunnissa vaihtui. Ja hiljaisuus tuli.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Juho M-P
Viestit: 4368
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Bj Andy kirjoitti: Su Helmi 28, 2021 8:49 am
Juho M-P kirjoitti: Su Helmi 28, 2021 2:19 am Onko W639:ssä tosiaan näin paska käsijarru että kävelyvauhdissakaan polkaisu ei juuri hidasta???

On uudet levyt(laatu), uudet kengät(Brembo), uusi asennussarja ja vasen vaijeri. Kengät säädin niin että eka levy jumiin ja siitä yksi säätöpyörän pykälä taakse ja levy vapautui.
Käsijarrupoljin menee silti aika syvälle. Kyllä se nyt paikallaan pysyy loivassa vietossa mutta epäilen että kokonaisjarruvoima ei riitä.

Eikös 903 sprintterissä ollut helpotettu katsastuksessa tuota skägää? Eli riitti vain et auto pysyy paikallaan?
Huonot nuo on kaikissa missä on levyt ja kahvikupin kokoiset kengät keskellä. Eikä ne kestä yhtään käsijarru päällä ajoa. Ne lähes samantien moro, tai ainakin säätöä vaille. Siksi siinä on ne summerit summuut.
Saakohan tuota leimasta läpi?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eikö siellä ole auton alla yksi kiristys vielä?
Jos saisit sen niin että alkaa käsin pyörittämällä tokalla jarrupolkimen napsahduksella ottamaan kiinni ja 4-5 napsahduksen välissä menisi käsin pyörittämällä lukkoon niin luulisi riittävän. Poljinhan menee varmaan 8-10 napsausta yhteensä normaalisti toimiessaa kun paikallaan painaa pohjaan ja laskee napsut
Ajomies
Viestit: 28108
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Juho M-P kirjoitti: Su Helmi 28, 2021 11:20 am
Bj Andy kirjoitti: Su Helmi 28, 2021 8:49 am
Juho M-P kirjoitti: Su Helmi 28, 2021 2:19 am Onko W639:ssä tosiaan näin paska käsijarru että kävelyvauhdissakaan polkaisu ei juuri hidasta???

On uudet levyt(laatu), uudet kengät(Brembo), uusi asennussarja ja vasen vaijeri. Kengät säädin niin että eka levy jumiin ja siitä yksi säätöpyörän pykälä taakse ja levy vapautui.
Käsijarrupoljin menee silti aika syvälle. Kyllä se nyt paikallaan pysyy loivassa vietossa mutta epäilen että kokonaisjarruvoima ei riitä.

Eikös 903 sprintterissä ollut helpotettu katsastuksessa tuota skägää? Eli riitti vain et auto pysyy paikallaan?
Huonot nuo on kaikissa missä on levyt ja kahvikupin kokoiset kengät keskellä. Eikä ne kestä yhtään käsijarru päällä ajoa. Ne lähes samantien moro, tai ainakin säätöä vaille. Siksi siinä on ne summerit summuut.
Saakohan tuota leimasta läpi?
Mersuihin on aika paljon noita "helpotuksia" noissa katsastus vaatimuksissa. Onko sitten niin ettei valmistajakaan osaa korjata noita asioita, niin sitten pitää muuttaa katsastuksen vaatimuksia? Ei ole montakaan autoa jossa jarruputkien jatkoliitos on hyväksytty, samoin noiden alapallonivelien kohdalla on ohje ettei saa raudoilla tukivarsia vääntää, totea siinä sitten se väljä mitenkään? :?: :shock:
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Johan oli työmaa.
Eilen ajattelin että koodaampa c:stä apukuskin istuinmaton pois käytöstä koska tietyssä penkin asennossa antaa siitä vikakoodia jos joku istuu siinä. 15-30min homma.

Nyt 6 tuntia myöhemmin on se koodattu pois, turvatyynyt on taas toiminnassa ja mieli on levollisempi :lol:
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Alkaa c leviämään. Prkl.

Lämppärin moottori oikealle kääntäessä välillä vingahtanut viimeiset 250tkm. Viime kesänä raitisilmasuodattimen kautta laitettu hometta poistava puhdistus vaahto oli sille varmaan kuolin isku, koska nyt oli viimeiset viikot alkanut vinkumaan 10% ajasta ihan sama miten ajaa ja millä nopeudella sitä pitää.
Vaihdoin uuden ja ihan ruosteeseenhan tuo oli siitä vaahdosta mennyt ja näkyi tursuavan vaahdon jälkiä myös paikoissa joista sitä tunkeutui näkyviin.

Takajarrukilven vaihdoin pari viikkoa sitten koska käsijarrun jouset eivät tahtoneet pysyä paikoillaan vuotta vaan joutui aina säätämään leimalle. Takaisin kasatessa takapyöränlaakeri jäi pykältämään, eli sen vaihto lienee edessä.
Tosin ohjekin sanoo että jos navan purkaa niin laakeri pitäisi samalla vaihtaa. Kai tuon joutuu keväällä vaihtamaan.
Harmi että tällä puolella ei onnistunut,koska toisella puolella saman remontin jälkeen laakerilla ajettu jotain 150tkm ilman ongelmia.

Vaihdekeppi alkoi viime viikolla kiukutella niin että joutui pari kertaa käyttämään virtoja pois että sai vaihteet toimimaan. Vkl toimi normaalisti. Tänään taas kaksi kertaa oli sama ongelma. Purin kepin pois, huomenna tai ylihuomenna olisi tarkoitus kolvata muutama pinni uudestaan josko sillä alkaisi toimimaan.
Positiivista että keppi oli todella helppo irroittaa, ehkä 20min kesti.
Täytyy vielä tutkia kuinka tuo keppi puretaan osiksi tässä mallissa ennen kolvausta ja sitten sen voikin tuhota :mrgreen:
Maanantaina saan E sarjasta olevan kepin,joka saattaa käydä paikoilleen. Varmuutta ei ole. Jos ei käy ja rikon alkuperäisen niin täytyy ostaa jostain purkaamolta seuraava.
Kottinen
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2021 11:27 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Kottinen »

Kyllä tuon w903 käsijarru on purettava ja putsattava joka katsastukseen , mulla on se asuntoauton alustana. Mittarissa on nyt 190tkm ja kone om612 , suuttimiin ei ole koskaan kajottu , ei ole vuotaneet. Mietinkin kannattaisko niiden tiivisteprikkoja alkaa vaihtamaan vai ajaa vaan niin pitkään ku ne kestää vuotamatta ?
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ei omassa c:ssä tarvitse yleensä koskea. Nyt tuo jarrukilpi on tuonut muutoksen asiaan että joutui vuosittain säätämään.
Vito ehkä jokatoinen vuosi säätö.

Älä vaihda prikkoja jos ei vuoda. Sittenkin jos vuotaa niin en vaihtaisi kun sen vuotavan. Omasta mielestä turha kasvattaa riskiä saada samalla muutkin vuotamaan.

Silloin voin vaihtaa kaikki kerrallaan,jos on tilanne kuten toisen viton kanssa oli kun sen ostin viallisena. Yksi vuoti ja toinen suutin oli halki. Samaan konkurssiin vaihdoin kaikki,koska on ahdas väli erikseen alkaa vaihtamaan taaimmaisia jos ei pura pyyhkijöiden ympäristöä.
Laitoin samalla kaikki hehkutkin kun oli muovit purettu pois tieltä ja yksi hehku ei toiminut.
Kottinen
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2021 11:27 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Kottinen »

Mikä saa prikat vuotamaan , väsyykö ne vaan kilometrien myötä ? Veholla kuulin arveluja että kylmäkäynnistyksillä olis vaikutusta asiaan , jos paljon käynnistetään kylmänä ja siitä sitten lähdetään suoraan polkemaan niin lyhentää prikkojen ikää.
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Omat veikkaukset on tuo yhdellä 6mm pultilla kiinnitys, kenkiminen kylmänä ja yleisesti nopeat lämpötilan vaihtelut prikassa ja suuttimen holkissa.
En ole sen enempää päätä vaivannut asialla, vaihdan normaalisti vuodon takia yhden 50tkm/vuoden välein ajattelematta asiaa sen suuremmin :mrgreen:
gaz
Viestit: 414
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
Paikkakunta: jämsänkoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja gaz »

Miten saa automaattisen peilinkäännön pakilla pois toiminnasta? w163 ml400
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

gaz kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 5:20 am Miten saa automaattisen peilinkäännön pakilla pois toiminnasta? w163 ml400
Käännä peilinsäätönuppi kuljettajan peilille. Tai sitten mittariston valikosta....
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Vaihtamalla land cruiseriin
337
Viestit: 759
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 337 »

8400 kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 7:09 am Vaihtamalla land cruiseriin
Mitäpä paaskalla kun ei oo peltookaan!!
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 8400 »

337 kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 7:46 am
8400 kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 7:09 am Vaihtamalla land cruiseriin
Mitäpä paaskalla kun ei oo peltookaan!!
,/,,
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa