Mersujen murheet topic

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

zukka kirjoitti: To Heinä 29, 2021 9:46 am Hitto,melkein ajoin huoltovälin loppuun :lol:
https://photos.app.goo.gl/iZ8ma5Q71qc54vJB7
https://photos.app.goo.gl/JMBSQX2MzMjuYSXd6
Alkanut hihna menemään kapeaksi.
Jos nyt samalla laittaisi vesipumpun kun pieni välys siinä tuntuu.
Ja tukirullat sekä vaihtaisi kiristäjänkin vaikkei niissä ole havaittavaa ongelmaa.
Nuo varmaan kestävät aikalailla auton loppuiän sitten.

Etujousikin mennyt poikki prkl. Toinen puoli meni jotain 2,5 vuotta sitten.
Voisiko olla niin että olisi tullut laitettua liian kapea hihna edellisen vaihdon yhteydessä,kun on hihna niin siisti reunoiltaan ja hihnapyöristä näkee että pyörinyt jo jonkin aikaa kapeana.Vesipumppu kannattaa laittaa samalla kun sitä nyt rassaa,minä "säästin" mk3 Golfin jakopäätä tehdessä,kun vesipumppu vaikutti välyksettömältä ja hyvältä,niin jätin sen vaihtamatta,parin viikon päästä alkoi pumppu vuotamaan ja jouduin purkamaan koko jakopään uusiksi että sain pumpun vaihdettua,oli viimeinen kerta kun jätän vesipumpun vaihtamatta jakopääremontissa.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

SPS1975 kirjoitti: To Heinä 29, 2021 10:02 am
zukka kirjoitti: To Heinä 29, 2021 9:46 am Hitto,melkein ajoin huoltovälin loppuun :lol:
https://photos.app.goo.gl/iZ8ma5Q71qc54vJB7
https://photos.app.goo.gl/JMBSQX2MzMjuYSXd6
Alkanut hihna menemään kapeaksi.
Jos nyt samalla laittaisi vesipumpun kun pieni välys siinä tuntuu.
Ja tukirullat sekä vaihtaisi kiristäjänkin vaikkei niissä ole havaittavaa ongelmaa.
Nuo varmaan kestävät aikalailla auton loppuiän sitten.

Etujousikin mennyt poikki prkl. Toinen puoli meni jotain 2,5 vuotta sitten.
Voisiko olla niin että olisi tullut laitettua liian kapea hihna edellisen vaihdon yhteydessä,kun on hihna niin siisti reunoiltaan ja hihnapyöristä näkee että pyörinyt jo jonkin aikaa kapeana.Vesipumppu kannattaa laittaa samalla kun sitä nyt rassaa,minä "säästin" mk3 Golfin jakopäätä tehdessä,kun vesipumppu vaikutti välyksettömältä ja hyvältä,niin jätin sen vaihtamatta,parin viikon päästä alkoi pumppu vuotamaan ja jouduin purkamaan koko jakopään uusiksi että sain pumpun vaihdettua,oli viimeinen kerta kun jätän vesipumpun vaihtamatta jakopääremontissa.
On tuo ollut oikea hihna.
Noin 250tkm sitten sen laitoin. Ensimmäisen 10-20tkm aikana toinen laita ihan vähän rispaantu ja siitä se ei muuttunut miksikään yli 200tkm aikana.
Viimeksi laitoin silloin myös vesipumpun ja toisen tukirullan,kun molempia tukirullia ei ollut.
Nyt sitten uusi hihna,vesipumppu, kiristäjä ja sen rulla, molemmat tukirullat.

Jotakin 2vk/2000km sitten kurkkasin pellin alle muistaakseni ja silloin oli vielä ehjä.
Tänään ajossa olevinaan kuulin pientä vikinää pari kertaa jolloin avasin etu ikkunoita vuorotellen kun ajattelin äänen tulevan jarruista.
Tunkkasin tallilla keulan ylös ja aloin katsomaan jarruja jotka vaikuttivat olevan ok,mutta toinen etujousi olikin poikki.
Tuli sitten kurkattua pellin allekin ja huomattua tämä hihna.
Tähän hihnaan olin itseasiassa varautunut,koska kaikki muu paitsi vesipumppu oli jo 2kk sitten ostettu ja odotti valmiina motivaatiota.
Nyt sitten sitä löytyi,kun paljon enempää loppuun tuota ei pysty ajamaan :mrgreen:

Täytyy hetken seurailla että syökö taas toisen laidan heti aluksi.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Periaatteessa remontti taisi onnistua.
Pieni kolkotus sinne jäi terävään töyssyyn ajettaessa,mutta sen uskon olevan vakaajatangosta.
Täytyy joskus vaihtaa.

Tänään sitten sateen jälkeen juuri ennen kotia alkoi perästä kuulua narinaa nopeuden mukaan. Ihan kun rengas hankaisi johonkin mutta mitään ei näy. Suojakumitkin ja kardaani näytti olevan kunnossa äkkiseltään mitä sitä tuossa pihalla pukeilla sain katsottua.
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Pamahti 2013 mallin c mersun toinen etujousi poikki hidastetöyssyssä kävelyvauhdissa, nyt on vaihdettu uudet bilsteinin vieterit ja sachsin iskunvaimentimet, toisesta iskunvaimentimestakin oli kaasut karanneet, ja oli muutenkin löysempi, vanhat kesti 245000 km.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kumpaakaan etujousta en ole huomannut ajossa omassa autossa kun on hajonnut.
Tekisi mieli myös päivittää s204 korimalliin tuo,mutta eipä se kauheasti muuttuisi. Ruoste vähenisi :mrgreen:

Asiasta toiseen. Vuosiavuosia sitten ostin työkalun (400-500€) jolla saa vaihdettu helposti 202,211 ja olikohan 221 korimallin alapallonivelen. Tällä viikolla oli hyötyä vuosien tauon jälkeen kun kaverilla oli alapallo mennyt väljäksi e sarjalaisesta.
Alle 5 kertaa käytetty tuota työkalua.
rämä
Viestit: 359
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja rämä »

Muutaman vuoden vanhan e sarjan farmarin katsastuslappua hämmästelin. Vaimennintesterin lukemat takana olivat jotakin vasen 30 %, oikea 55 % . kuitenkin kelpasi hyvin katsastajalle, Noissahan on ilmajousi takana vakiona, vaikuttanee lukemiin. Ilmeisesti noinkaan suuri ero puolten välillä ei haittaa ?
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Hylkyraja 25% ja keskinäinen ero 30%
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
rämä
Viestit: 359
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja rämä »

Juho M-P kirjoitti: Su Elo 01, 2021 12:33 pm Hylkyraja 25% ja keskinäinen ero 30%
Eikös tuossa keskinäinen ero ole 45%.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei. Se mitataan arvojen erotuksena
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
rämä
Viestit: 359
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja rämä »

Rohkenisin olla eri mieltä ! Ainakin omassa katsastustodistuksessa ilmoitetaan suhteellinen ero. ilmeisesti omaat asiasta tietoa.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Muistelen vain omien katsastuksien lappuja. Koko iskaritestihän on henkimaailman hommia. Rengaspaineella ja rengaskoolla voi vaikuttaa lopputukseen. Lehtijousitetut autot taas menee läpi ilman iskareitakin. Kokeiltu on.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
rämä
Viestit: 359
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja rämä »

Aikalailla henkihommilta tosiaan vaikuttaa. Liekö katsastusmiehellä mahdollisuus tehdä tulkintoja.
1tumppi
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2020 4:08 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Vuosi sitten ostin 320cdi R Mersun. Vein eka huoltoon, tarkoitus oli vaihtaa kaikki suodattimet ja öljyt periin laatikkoon ja moottoriin.

Kolme suutinta vuoti juuresta, ne tiivistettiin. Ilmanputsareita vaihtaessa imuputkisto oli joku mestariasentaja survonut ja murjonut siihen kuntoon että meni uusiks, se maksoi pelkästään jo 750€. Huollolle tuli hintaa yli 1500€.

Seuraavassa huollossa tiivistettiin loput suuttimen, muuten se huolto jäi normiin öljyn vaihtoon.

Sitten ei mennyt kauan kun alkoi tuhoa tulla. Olin reissusta palaamassa kotiin kun aloin kuuntelemaan kiihdytyksessä konehuoneesta lisääntyvää naputusta. En huolestunut kunnes naputus alkoi kuulumaan tasakaasulla. Pysähdyin levikkeelle aukaistuani konepellin luulin että v6 hyppää pois kolostaan, vatkas aika pirusti.

Korjaamolla totesivat että 2 pytystä on suutin hajonnut jolloin huokasin että pääsee suht halvalla. Laittoivat uuden suuttimen, mutta eipä syttynytkään. Selvis että jotain on männän päälle tullut topakasti koska 4mm jäi alle yläkuolokohdan eli kanki vääntynyt.

Kaikki vaihtoehdot kun käytiin läpi, halvin ja viisain vaihtoehto oli etsiä vaihtokone joka sitten löytyi Ylivieskasta. Sain koneen tingittyä 2900€, asennukselle jäi hintaa 2500€ joten rempalle tuli 5400€ hintaa, ihanan halpaa!!!

Autoja on vuosien aikana ollut yli 20, aina puhutaan miten mersun moottorit on niihin ikuisia kävi kuitenkin niin että mersuun vaihdettiin ensimmäisen kerran moottori.

Tähtikeulaa en hirveesti tällä hetkellä luotettavuudesta arvosta.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Suuttimien "tiivistyksen" osat maksaa 10/sylinteri ja itse tehden 45-60min/sylinteri.

Ei varmaan korjausarvoja ole sinun aikana tarkistettu kylmänä ja kuumana suuttimista?

Kanki taipuu jos jotain on männän päällä,polttoainetta tai jäähdytysnestettä.
Kyllähän se vähän käy sitten kolisemaan jos männän päällä alkaa ahdasta tulemaan ja yhdestä sylinteristä katoaa puristukset :mrgreen:
Alkaa kolisemaan kai yleensä kylmänä,sitten kiihdytyksessä ja lopulta tasakaasulla. Tasakaasulla jos kuuluu ääntä niin tuho on jo tapahtunut aina? Kiihdytyksessä kuuluessaan ja silloin vian jos korjaa niin saattaa selvitä ilman isompia ongelmia.

Tuo v6 kurahaaran imuputkiston halkeaminen on noissa ongelma jos klemmaria kiristää liikaa. Ja moni kiristää,koska vuotaa läppämoottorille öljyä sieltä välistä joka sitten menee oikosulkuun.
Läpät jos ei ole käytössä niin läppämoottorin siirtoa muualle kannattaa harkita.

Juuri tänään katselin ärrää ja olen ennenkin vähän niitä katsellut. Kiinnostaisi,mutta vero on siinä(kin) turhan kova.
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Juho M-P kirjoitti: Su Elo 01, 2021 6:05 pm Muistelen vain omien katsastuksien lappuja. Koko iskaritestihän on henkimaailman hommia. Rengaspaineella ja rengaskoolla voi vaikuttaa lopputukseen. Lehtijousitetut autot taas menee läpi ilman iskareitakin. Kokeiltu on.
Iskaritestin tarpeellisuutta on tullut välillä ihmeteltyä itsekin.Kerran katsastutin MK1 Fiat Unoa ja iskaritesti näytti liian pieniä lukemia takaiskareille,joten iskarit meni uusiksi ja sitten jälkinäyttöön,uusilla iskareilla luvut olivat vielä huonommat,kun auto oli niin kevyt että takapyörät pomppi ilmaan testissä,ehdotin katsastajalle että voisin mennä peräkonttiin painoksi,jos haluaa hommasta jotkut järkevät lukemat,näin ei kuitenkaan menetelty,inssi katsoi auton alle ja näki uudet iskarit ja sanoi että pakkohan se on uskoa että ne on vaihdettu ja leima tuli,tosin tuskin vanhatkaat iskarit rikki olivat..Toinen erikoinen iskaritesti sattui,kun minä tein autotrailerin vanhasta Soliferin kaksiakselisesta asuntovaunusta ja vein sen muutos-/rekisteröintikatsastukseen Jyväskylässä vuonna -06.Katsatusasema oli sellainen sokkeloinen malli,että heti iskari- ja jarrutesterin jälkeen piti kääntyä 90 asteen mutka hallissa,kun kärry on yli 6m pitkä,niin eihän se mahtunut auton kanssa tuosta taittumaan..Katsastaja otti kärryn irti autosta ja laittoi trailerin keulapyörän varaan ja iskaritesteriin,siinä vaiheessaa esitin kysymyksen että oletko ihan täysipäinen,kun kärry pomppi testerissä n.30-40cm ilmaan eikä pysynyt koko testerin päällä,ei tullut testissä mitään lukemia.Sain kuitenkin kilvet kärryyn.
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ainoa asia joka iskaritestissä käy ilmi on niiden keskinäinen ero samalla akselilla, muuten ne lukemat ei kerro sitä onko ne minkälaisessa kunnossa. Mitsua käytin ammattikoululla testissä ja siellä testeri näytti selvän eron etuiskareissa. No tilasin uudet ja vaihdoin ne, ja sitten kokeilin niiden toimintaa irtaallaan. Se huonompiarvoinen iskari oli vuotanut ja siinä oli "tyhjää" liikettä muutama sentti, muuten kyllä loppuosaltaan oli ihan samanlainen kuin toisen puolen iskari, joka oli tuntumaltaan uusien veroinen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
1tumppi
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2020 4:08 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

zukka kirjoitti: Su Elo 01, 2021 8:06 pm Suuttimien "tiivistyksen" osat maksaa 10/sylinteri ja itse tehden 45-60min/sylinteri.

Ei varmaan korjausarvoja ole sinun aikana tarkistettu kylmänä ja kuumana suuttimista?

Kanki taipuu jos jotain on männän päällä,polttoainetta tai jäähdytysnestettä.
Kyllähän se vähän käy sitten kolisemaan jos männän päällä alkaa ahdasta tulemaan ja yhdestä sylinteristä katoaa puristukset :mrgreen:
Alkaa kolisemaan kai yleensä kylmänä,sitten kiihdytyksessä ja lopulta tasakaasulla. Tasakaasulla jos kuuluu ääntä niin tuho on jo tapahtunut aina? Kiihdytyksessä kuuluessaan ja silloin vian jos korjaa niin saattaa selvitä ilman isompia ongelmia.

Tuo v6 kurahaaran imuputkiston halkeaminen on noissa ongelma jos klemmaria kiristää liikaa. Ja moni kiristää,koska vuotaa läppämoottorille öljyä sieltä välistä joka sitten menee oikosulkuun.
Läpät jos ei ole käytössä niin läppämoottorin siirtoa muualle kannattaa harkita.

Juuri tänään katselin ärrää ja olen ennenkin vähän niitä katsellut. Kiinnostaisi,mutta vero on siinä(kin) turhan kova.
Juu, ärrä on kyllä kuuden hengen perheelle ihan huippu auto. Kieltämättä on pirun kallis pitää.

Tuossa kun vuodatin vahinkoon, tuli käytyä ajatuksessa aika syvissä vesissä. Mielessä kävi jopa paaliin laitto. :oops:

Nyt kun mese on taas kunnossa niin onhan se ihan pirun hyvä auto. :D
1tumppi
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2020 4:08 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Ajomies kirjoitti: Ma Elo 02, 2021 10:54 am Ainoa asia joka iskaritestissä käy ilmi on niiden keskinäinen ero samalla akselilla, muuten ne lukemat ei kerro sitä onko ne minkälaisessa kunnossa. Mitsua käytin ammattikoululla testissä ja siellä testeri näytti selvän eron etuiskareissa. No tilasin uudet ja vaihdoin ne, ja sitten kokeilin niiden toimintaa irtaallaan. Se huonompiarvoinen iskari oli vuotanut ja siinä oli "tyhjää" liikettä muutama sentti, muuten kyllä loppuosaltaan oli ihan samanlainen kuin toisen puolen iskari, joka oli tuntumaltaan uusien veroinen.
Joskus oon tehnyt silleen kun on pompannut iskari testistä, laittanut kauheet pallot alle eli korkee sarjalaiset että rengas pysyy levyllä. Sillä kikalla pääsee aika huonollakin iskareilla läpi. 8)
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja zukka »

Olenkohan yhden vai kaksi kertaa ajanut ja tykkäsin.
Ulkomuotohan on kun niissä ovikiilan näköisissä jenkeissä, pontiac transportit ja mitä näitä nyt on,mutta ominaisuudet vähän eri luokkaa :lol:

Tykkäisin käyttöautona varmasti,mutta emännän kanssa ajaessa vähän turhan arvokkaita kilometrejä. Kakkosautoksi pitäisi ostaa ja pakuksi rekisteröidä,mutta sitten vähän menee tila-auton idea kun samalla rahalla mutta paremmilla tavaratiloilla ajaa vitolla.

Onneksi "ylimääräiset" rahat menevät nyt ilmalämpöpumppuihin ja bobcattiin niin ei tarvitse haaveilla auton ostosta tällä hetkellä.
Eikä sen mersu tarvisi ollakaan,mutta niiden sielunelämästä jotain kuvittelee tietävänsä joten ei tarvisi opetella muiden merkkien metkuja :D
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Mersujen murheet topic

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Vikavalot vilkkuu, tehot katoaa; tuttua nykymersuissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Nikke, RS, Silverhawk ja 39 vierailijaa