Sivu 2/2

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 5:57 pm
Kirjoittaja DexMasZet
Pyöränpyörittäjä kirjoitti: La Touko 23, 2020 2:53 pm Minkähän painosen aisan se Belargounian koukku nostaa kun on ensin saanut sen sieltä traktorin alta kohtaamaan kärrin aisan.
Ei paljon juuri mitään kun niissä on kaikissa Suomessa rakennettu koukku viritys, mulla vieläpä kaikista huonoin Ylön versio. Mielitehny monesti parsia pois ja orkkis vetolaite tilalle niin nostaa minkä nostolaitekkin ja kestää, nii njiet prjoblem.

Onhan noita maatalousvetolaitteita liki joka tilalla paalaimen vetoon, kute itekkin vetäny 755 Valmetilla, mutta ei niillä kukaan vedä maansiiirtokärrejä tms niin kuin muualla maailmassa kunnon vetolaitteilla.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 6:05 pm
Kirjoittaja Matsikka
Onko nämä kunnon vetolaitteet näitä ulosottoaksilan yläpuolelle asennettuja vetolaitteita joilla vedetään vankkureita. Niitä en ainakaan kaipaa.
165:ssa on alkuperäinen koukku, ei hissimalli. Hyvin on toiminut koko ajan.
Kahdessa uuremmassa on joku brittimalli...aivan hyvin nekin toimii kunhan vetolenkki ei oo kovin paksu.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 6:14 pm
Kirjoittaja Antsuko
Matsikka kirjoitti: La Touko 23, 2020 5:41 pm Mitäs vuosimallia kone on? Omas -83 mallisessa oli tuon näköinen, serkun -86 mallisessa oli parannettu malli. Mun prutkussa etuosan raurat oli erilliset, serkun omassa ne oli yhristetty lattarauralla toisiinsa. Lisäksi koukun alaosahan oli hitsattu vahvikerauta alaosaan.
Uuremmallinen on vähä paree, mutta sepittää sitäkin pitää.....ihan liikaa niveliä.
05-sarjan koukku muuttui jossain vaiheessa rakenteeltaan. Uudemman mallisessa koukun rungon etupää on kiinni hahlossa, jossa se pääsee liukumaan taaksepäin, siinä on vain se takaosan rauta, joka tekee taaksepäin liikkeen. Juubin sivuilla on kuvia uudemmasta versiosta.

Kuvassani on 455:n vetokoukku, joka periaatteessa aivan samanlainen kuin alkuperäinen 05-sarjan malli. Käyttöönottovuosi -90, edellisenä vuonna tehty. Ei ole ikinä tullut mieleenkään, tuon lukitus voisi kuormitettuna aueta. Pidän sitä suorastaan mahdottomana.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 6:20 pm
Kirjoittaja Talumees
DexMasZet kirjoitti: La Touko 23, 2020 5:57 pm
Onhan noita maatalousvetolaitteita liki joka tilalla paalaimen vetoon, kute itekkin vetäny 755 Valmetilla, mutta ei niillä kukaan vedä maansiiirtokärrejä tms niin kuin muualla maailmassa kunnon vetolaitteilla.
Kyllä noi Suomessa käytössä olevat koukut on monessa maassa käytössä. Kuulavetolaitteet on Suomeenkin tullu isompien kärryjen vetoon. Vetokidat vankkureille on keski-euroopan juttuja.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 9:26 pm
Kirjoittaja Make
Maatalousvetolaite on tarkoitettu aisapainottoman laitteen vetoon. Aikalailla paremmin liikkuu aisapainoinen kärry vankkuriin verrattuna märällä pellolla. On tuohon koukkuun myös helppo ja nopea ottaa kärry perään. Britit ja ruotsalaiset käyttävät samanlaista koukkua. Ranskalisten piton fixissä on samanlainen koukku kiinteänä ja aisa nostetaan tukijalalla koukkuun. :roll:
Kyllä mulla 05 sarjasen koukut on kestäneet. 605 oli se vanhempi malli ja 655 uudempi. Oletteko muistaneet rasvata koukun nipat. Ovat vähän hankalassa paikassa. 655 petti nostotanko, mutta hankin uuden alkuperäisen, vaikka jonkinverran maksoikin. Hissi Ylötkin pelaavat, jos ei aja koukku alhaalla.
Eniten on ollut ongelmia CS Casen Charmüllerin kanssa. Osat siihen ovat myöskin arvokkaita. Nostotanko olisi ollut 835 € kpl Saranatappi halk 30 mm ja hyötypituus 30 mm 435 € kpl :shock: . Nostotangon teetätin ja saranatapin tein itse.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Su Touko 24, 2020 7:02 am
Kirjoittaja Woodsman
Syytetään vetokoukkua vaikka syy on käyttäjissä.
Vanhimmassa (405) tunteja kohta 15000 ja koukku pelaa kuin uutena.
Pitää muistaa laske se lukituksen varaan eikä roikottaa nostolaitteen varassa.
Sehän se suurin virhe käytössä on vaikka moni ei sitä myönnä.
Ei se lukitus kulu kun se lepää painon varassa.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Su Touko 24, 2020 7:14 pm
Kirjoittaja kolmetonnine
Woodsman kirjoitti: Su Touko 24, 2020 7:02 am Syytetään vetokoukkua vaikka syy on käyttäjissä.
Vanhimmassa (405) tunteja kohta 15000 ja koukku pelaa kuin uutena.
Pitää muistaa laske se lukituksen varaan eikä roikottaa nostolaitteen varassa.
Sehän se suurin virhe käytössä on vaikka moni ei sitä myönnä.
Ei se lukitus kulu kun se lepää painon varassa.
Samaa mieltä. Noin 20 vuotta sitten paloi mieleen isäukon käyttökoulutuksen 05-sarjalaisen nostolaitteeseen ja kommentin "muista aina laskea kärryn kiinnioton jälkeen senverran alas että vapautinvaijeri löystyy ja koukulta kuuluu kolahdus"
Ei se kulumaton paikka ole mutta helposti 20 000 valmutin nopeaa mittarituntia kestää vaikka tuhtia kiskoisi ympäri suomea. 8)

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Su Touko 24, 2020 7:26 pm
Kirjoittaja Valmetilla...
Meidän kylällä oli 905 valmetti joka veti edestä lastattavaa 2 akselista lavettia jossa oli taas 2 numeroisia åkermanneja kyydissä. Soraa kuorma-autosta tehdyillä kärryillä. Käsittääkseni niissä ihan jonku lainen paino tuli koukulle. Metässähän nuo koukut säretään kannon nokassa vetävän kärryn kanssa.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Su Touko 24, 2020 7:50 pm
Kirjoittaja Matsikka
Äsköön vein serkulle lainasta takaisin 15 000 h ajetun 705:n ja paljon maailmaa nähnehet teli-Velsat.
Vaikka Peltoreissa rokki soi, niin kyllähän koukun ääni löi läpi, on se semmonen lousku. Vähän niinkuin joku 361:nen johona astinlaudat lenksuu koukun mukana.

Vetovarretkin siinä on hitsatut kun ovat menneet poikki.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Su Touko 24, 2020 9:03 pm
Kirjoittaja Valmetilla...
Matsikka kirjoitti: Su Touko 24, 2020 7:50 pm Äsköön vein serkulle lainasta takaisin 15 000 h ajetun 705:n ja paljon maailmaa nähnehet teli-Velsat.
Vaikka Peltoreissa rokki soi, niin kyllähän koukun ääni löi läpi, on se semmonen lousku. Vähän niinkuin joku 361:nen johona astinlaudat lenksuu koukun mukana.

Vetovarretkin siinä on hitsatut kun ovat menneet poikki.
Sinä ajat serkun 705.lla enempi kuin omilla massikoilla :D

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Su Touko 24, 2020 9:08 pm
Kirjoittaja Matsikka
Valmetilla... kirjoitti: Su Touko 24, 2020 9:03 pm
Matsikka kirjoitti: Su Touko 24, 2020 7:50 pm Äsköön vein serkulle lainasta takaisin 15 000 h ajetun 705:n ja paljon maailmaa nähnehet teli-Velsat.
Vaikka Peltoreissa rokki soi, niin kyllähän koukun ääni löi läpi, on se semmonen lousku. Vähän niinkuin joku 361:nen johona astinlaudat lenksuu koukun mukana.

Vetovarretkin siinä on hitsatut kun ovat menneet poikki.
Sinä ajat serkun 705.lla enempi kuin omilla massikoilla :D
No ei ihan. Kaikki apulannat sillä nosteltihin koneesehen ja muutama siemenpussi.
On kyllä kiva kun saa lainata, sekin lainas mun 399:ä silppurin etehen kun sillä vielä oli lehemiä ja meillä ei.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Ma Touko 25, 2020 12:15 am
Kirjoittaja Harjoittelija
No niin. Nyt on ketjun aiheena oleva 605:n vetokoukkusysteemi parsittu kasaan.

Vetokoukun lukituskäpälät saivat reilut 1 cm lisää pituutta. Hitsasin puikolla lisää tavaraa käpälän päihin:
https://www.dropbox.com/s/dldfbfhyglixx ... 2.png?dl=0

Mekanismi tuntuisi pelaavan mainiosti. Tässä vielä uudelleen lähtötilanne:
https://www.dropbox.com/s/6o68qo49se3ar ... 0.png?dl=0

Lisäksi oikaisin vetokoukun. Se oli niinkin yksinkertainren toimenpide, että rälläkällä tavaraa pois toiselta puolelta :lol:
Koukun yläpuolella pahasti mutkalla ollut rauta sai lekaa sen verran, että lekan varsi katkesi. Rauta jäi vieläkin vähän mutkalle, kun ei ollut toista lyömäasetta. Saa toistaiseksi menetellä tuollaisenaan. Hitsasin ko. rautaan koukun yläpuolellelle ulokkeen 30x15mm lattaraudasta. Sen tarkoituksena on varmistella, ettei kärry pääse hyppäämään pois koukusta. Rako koukun ja rungon välissä näytti aika isolta. Systeemin geometria ei ole aivan tiptop, kun koukkumekanismin kaikissa nivelissä tuntuisi olevan välystä aikalailla. Täytyy rakennella joskus uusiksi koko systeemi. Mutta tällainen siitä tällä erää tuli, huomenna vielä meikkiä pintaan: https://www.dropbox.com/s/gd2eoz65vghd9 ... 1.png?dl=0

Ja se mistä koko hässäkkä alkoi - katkennut vetokoukun nostotanko on korjattu. Tuli itseasiassa korjattua samalla kertaa molemmat puolet. Niitä oli näköjään ennenkin hitsailtu. Katkaisin vanhat kuluneet kierreosat pois yläpäästä ja hitsasin tilalle uutta M16-kierretankoa. Nyt ainakin säätö pelaa eikä jumita ja säätövaraakin on enemmän. Kestää minkä kestää. Eihän noiden varassa tosiaan ole tarkoitus taakkaa kannatella, vaan nostaa kärry (yleensä tyhjä kärry) koukkuun ja pois. Lukitus hoitaa loput.

Kiitoksia kaikille avuliaista kommenteista ja vinkeistä!

Case closed.