Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

kuinka vaarallista tuota on pyöritellä vastapäivään. Entä tuo kampuran pultti, kuinka paljon sitä uskaltaa kääntää ennnenkö rupeaa aukeamaan/kiristyy liikaa?
Ei ole vaarallista väärään suuntaan pyörittely. Se mutteri on ainakin 400nm momentilla vedetty kiinni, ja kyllähän se voi aueta, mut ei sekää haittaa kun vetää sen takasin kiinni ennen kun kone taas käy.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Kehältäkin on koitettu pyöritellä, mutta aivan toivotonta saada sinne sorkkarautaa tai muuta työkalua niin että pystyisi vielä jotenkin voimalla kääntämään. Vai onko vauhtipyörän kopassa jokin muu aukko, kuin startin reikä, josta voisi paremmalla voimalla kääntää?

Tyhmä kysymys, mutta kumpaanko suuntaan se kampuran pultti kiristyy?
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja zukka »

En tälläistä moottoria ole koskaan nähnyt varmaankaan,mutta normaalisti moottori pyörii edestä katsottuna myötäpäivään ja myötäpäivään kiristetään kampiakselin pulttikin.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

zukka kirjoitti: La Loka 24, 2020 10:09 pm En tälläistä moottoria ole koskaan nähnyt varmaankaan,mutta normaalisti moottori pyörii edestä katsottuna myötäpäivään ja myötäpäivään kiristetään kampiakselin pulttikin.
Juu, eli normaali oikeakätinen jenka.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tähän moottoriin on tiivistesarjat sen verran halpoja ja homma sikäli yksinkertainen jos moottorien kanssa on aiemmin pelannut että voisi olla hyvä ottaa kansi auki ja katsoa mitä siellä on vialla. Saattaa olla kansikin hapettunut jo aika huonoon kuntoon venttiilien tiivistyspinnoista jos vesi koneeseen on valunut sitä jumiin ruostuttamaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Fiksuinta varmasti olisi se kansi nypätä irti. Mutta jos se kerran hieman jo liikkuu, niin kyllä se siitä kovasti hikoilemalla lähtee varmaan pyörimään, kun edes takaisin nitkuttelee. Kun herkistyy tarpeeksi, voi jo startilla pyöritellä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Tänään kävin taas konetta ihmettelemssä ja varrella kampurasta kääntelin. Tuloksena että kone "nitkahtaa" aavistuksen, mutta ennemmin kampuran mutteri kiristyy/aukeaa ennenkö kone pyörii.

Tein päätöksen, että otan kannen irti ja tutkitaan tilannetta sen jälkeen. Tänään irroteltu ylimääräisiä osia kannen ympäriltä jotta pääsee kunnolla purku hommiin. Onko antaa erikois vinkkejä irrotukseen, vai onko ihan yksinkertaisesti pultti kerrallaan osia irti?
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Nii se starttikehältä kääntäminenkö ei onnistunut?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja SamiT »

tapza_s kirjoitti: Su Loka 25, 2020 5:11 pm Onko antaa erikois vinkkejä irrotukseen, vai onko ihan yksinkertaisesti pultti kerrallaan osia irti?
Eipä siinä ole kummempaa. Asennettaessa huolellisuutta vaatii termostaattikotelon alla se pikku messinkinatsa jossa O-renkaat päissä ja kannen takapäässä on kahdessa kanavassa kannentiivisteen reikiin laitettu O-renkaat ja niitä ei tule kaikissa tiivistesarjoissa mukana mutta ne saa Valtralta tai tarvikkeena mutta kannattaa katsoa jo irroitettaessa että missä kanavissa ne ovat.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Bj Andy kirjoitti: Ma Loka 26, 2020 2:07 am Nii se starttikehältä kääntäminenkö ei onnistunut?
Startin aukosta kääntäminen sorkkaraudalla on toivotonta. Kosketus rattaaseen on niin huono, että joko työkalu lipsahtaa pois hampaalta tai hammas murtuu mikä ei sekään ole kovin suotava vaihtoehto. Kehällä pitäisi olla jokin kurkistusreikä, josta pääsisi reiän reunaan tukien kääntämään, niin saisi voimaa tuohon kääntöön. Yhtään ei tuota kääntämistä helpota tuo alhaalla oleva etukauha jonka rakenteet on edessä.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

tapza_s kirjoitti: Ma Loka 26, 2020 5:35 pm
Bj Andy kirjoitti: Ma Loka 26, 2020 2:07 am Nii se starttikehältä kääntäminenkö ei onnistunut?
Startin aukosta kääntäminen sorkkaraudalla on toivotonta. Kosketus rattaaseen on niin huono, että joko työkalu lipsahtaa pois hampaalta tai hammas murtuu mikä ei sekään ole kovin suotava vaihtoehto. Kehällä pitäisi olla jokin kurkistusreikä, josta pääsisi reiän reunaan tukien kääntämään, niin saisi voimaa tuohon kääntöön. Yhtään ei tuota kääntämistä helpota tuo alhaalla oleva etukauha jonka rakenteet on edessä.
Okke. Sitten ne on konstit vähissä. Kansi pois. Vedet ym. Pois ja liuotukseen.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Jatketaas ihmettelyä.

Nyt on kansi nypätty pois, jotta pääsee näkemään mitä siellä sylinterin päällä on. Ainoa mikä aiheutti päänvaivaa, oli tuo turbo/pakoputki/pakosarja yhdistelmä mistä ei pultteja meinannut saada auki.

Kohtuu synkältähän tuo yksi sylinteri näyttää :shock: Laitoin mäntien päälle vielä löpöä, että nään selkeästi onko ongelma sylintereitä yksi vai useampi.

Pari linkkiä kuviin.

https://drive.google.com/file/d/1VCyzOU ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1XPpdVf ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Lltssk ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1DwyWGu ... sp=sharing
trahata
Viestit: 817
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja trahata »

Saako öljypohjan helpolla irti ,putki ja mäntä yhdessä ylös lähtee yleensä helpolla ja uudet tilalle ei ole kallis remppa,venttiili hionta ja kansi kiinni.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Onneksi on märkäputkimoottori, vaikka kone lähtisi pyörimään niin pakko ainakin tuo pahin putki on vaihtaa jos käyttökonetta tekee, saa tuollakin varmaan koneen käymään mutta ei työkoneeksi ole noin syöpyneellä putkella, ja kuoppasyöpymää näkyy vähän muissakin. Kansiremontti nyt helppo, senkun kiikuttaa kannen koneistamoon. Kuinka pitkään kone on seissyt? Kolmannesta kuvasta kannattaa laittaa muistiin kannentiivisteen O-renkaiden sijainti. Saako öljypohjan pois vai pitääkö moottori irroittaa putkiremonttiin?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Kaikki on suhteellista mutta käsittääkseni öljypohjan saa irti koneen ollessa paikoillaan. Ensin vain pitää irrottaa etuakseli kokonaan pois ja tukea moottori, koska ilmeiseseti näissä koneen kannatus on tuon öljypohjan kautta. Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta projketilta näin vähän isojen koneiden kanssa puuhailleelle :shock:

Ymmärrän kiertokangen laakerin purkuun asti miten homma toimii, mutta lähtevätkö mäntä ja putki yhdessä pois lohkosta vai pitääkö mäntä saada ensin pois putkesta. Putken vaihtoon kai tarvitsee jonkinlaisen ulosvetimen mutta jos mäntä on putkessa niin meneekö löymähommiks? Tämä todennäköisesti on sellanen työvaihe minkä jätän suosiolla ammattimiehelle koska ei löydy mahdottomia työkaluja itseltä. Muuten purkuhommat onnistuu.

Varaosista:
Uusia osia myy näköjään monikin firma, mutta mistä kannattaisi kysellä käytettyä pakosarjaa (halkeama puolessa välissä ja pieni pala puuttuu yhden sylinterin kohdalta) ja etuvedon akselia?
komuri
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja komuri »

Kattelin omastani, että aika v-mäinen homma alkaa alakautta ottamaan sitä öljypohjaa pois. Siinä kuitenkin akselin tuet ym. edessä. Uskoisin jotta helpompi näistä kahdesta vaihtoehdosta on ottaa moottori pois sieltä kolostaan. Öljypohja on kuitenkin peltinen näissä, ei valua. Siinä koneessa on tainnut se pakoputken ylämutka lahota pois kun on noin päässyt vedet koneeseen? Kurja homma :cry:. Tuliskohan tuosta kun saa männän liikkelle ja putsailtua vielä sen verran kalua että sais koneen mahdollisesti ajettua vaikka johonkin katon alle missä vois sitten tehdä kunnolla sen rempan.
Toi pakosarja tuntuu olevan näissä kulutustavaraa. Mullakin on se kerran uusittu ja nyt tuntuis taas olevan jotain ongelmia siinä suunnalla kun ei meinaa pakosarjan tiivisteet pitää.
Jyväskylän Valttorilta kannattaisi kysäistä olisko mitään apuja ja vinkkejä remonttiin ja osapulmiin.
Oli varmaan viime vuotta kun oli nettikoneessa varaosakone myynnissä.. saattais olla mulla vielä omistajan numero jossain tallessa. Siinä näkyi olevan hyvin vielä osia, akseleista lähtien.
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja SamiT »

tapza_s kirjoitti: Ma Marras 09, 2020 5:33 pm Kaikki on suhteellista mutta käsittääkseni öljypohjan saa irti koneen ollessa paikoillaan. Ensin vain pitää irrottaa etuakseli kokonaan pois ja tukea moottori, koska ilmeiseseti näissä koneen kannatus on tuon öljypohjan kautta. Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta projketilta näin vähän isojen koneiden kanssa puuhailleelle :shock:

Ymmärrän kiertokangen laakerin purkuun asti miten homma toimii, mutta lähtevätkö mäntä ja putki yhdessä pois lohkosta vai pitääkö mäntä saada ensin pois putkesta. Putken vaihtoon kai tarvitsee jonkinlaisen ulosvetimen mutta jos mäntä on putkessa niin meneekö löymähommiks? Tämä todennäköisesti on sellanen työvaihe minkä jätän suosiolla ammattimiehelle koska ei löydy mahdottomia työkaluja itseltä. Muuten purkuhommat onnistuu.

Varaosista:
Uusia osia myy näköjään monikin firma, mutta mistä kannattaisi kysellä käytettyä pakosarjaa (halkeama puolessa välissä ja pieni pala puuttuu yhden sylinterin kohdalta) ja etuvedon akselia?
Pakosarjan saa helpoiten Valtran tai siis Agco Suomen varaosatiskiltä uutena, ei ole edes ihan hurjan kalliita valuosiksi.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Smirkelimies
Viestit: 1483
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Jenkkiauton nysvääjät kuuluu liottelevan mäntiä irti asetonin ja atf:n seoksella, en ole ite kokeillut.

Onkohan kukaan koskaan onnistunut vaihtamaan putken hitsaamalla kiinnikkeet putken sisäpuolelle, vetämällä vanhan putken niistä pois. Konetta ja öljypohjaa irrottamatta. Uuden putken asennus voiskin olla melko mahotonta, kuis männänrenkaat saisi ujutettua uuteen putkeen kun mäntä ois jo paikallaan. Ja oisko liikaa töhnää vanhan putken alapäässä? Tämmösiä lapsenuskossani tietämättömänä mietin.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Onkohan kukaan koskaan onnistunut vaihtamaan putken hitsaamalla kiinnikkeet putken sisäpuolelle, vetämällä vanhan putken niistä pois. Konetta ja öljypohjaa irrottamatta. Uuden putken asennus voiskin olla melko mahotonta, kuis männänrenkaat saisi ujutettua uuteen putkeen kun mäntä ois jo paikallaan. Ja oisko liikaa töhnää vanhan putken alapäässä?
Putkihan lähtee kyllä suht helposti, mut lopun jo vastasitkin itse, ja lisäksi öljypohjaan tippuu kuitenkin törkyä putken irrotuksessa!?
Smirkelimies
Viestit: 1483
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Olen kuullut jonkun tehneen luukun öljypohjaan josta voi tsekata sihdin. Jos irrotettava kanki oisi sopivassa kohtaa, vois hätäsempi hurauttaa siihen kohtaa öljypohjaan reiän. Paikkaus jollain "ranetuksella". Sillaikin voisi ehkä saada koneen liikkuvaan kuntoon ja kunnon remontti sitte joskus kun kerkee.

Järkevä ei tekis noin, eli minä oisin jo sahaamassa peltiin reikää. :o
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eepee, Google [Bot], riude, Sumi ja 51 vierailijaa